محاسبه قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ - فرمول محاسبه طلای 18 عیار | زر

محاسبه قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ - فرمول محاسبه طلای 18 عیار | زر
محاسبه قیمت طلا برای شما که می خواهید نحوه محاسبه قیمت طلا در سال 1400، فرمول محاسبه قیمت طلا 18 عیار و به طور کل فرمول محاسبه قیمت طلا در ایران را بدانید

محاسبه قیمت طلا به چه صورتی انجام می‌شود؟ این سؤالی است که دغدغه خیلی از افراد می‌باشد. طلا به‌عنوان پشتوانه و متریال ارزشمند در ایجاد پس‌اندازهای طولانی‌مدت، چالش‌هایی را در مورد نحوه‌ محاسبه و خرید و فروش ایجاد خواهد کرد. یکی از این چالش‌ها، نحوه‌ محاسبه قیمت طلا است. ضریب‌ها و درصدهایی که ممکن است در منابع مختلف به شکل‌های متفاوتی بیان شوند. با این حال آشنایی با پارامترهای تأثیرگذار در قیمت طلا و نحوه‌ محاسبه قیمت طلا می‌تواند شما را نه تنها در جریان خرید و فروش طلا همراهی کند بلکه عملاً تبدیل به فردی ماهر با انتخاب‌های هوشمندانه و دقیق در بازار طلا و جواهرات خواهید شد.

نحوه محاسبه قیمت طلا

هر کالای ارزشمند، هر فلز و هر سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، به کمک پارامترهای خاص و متفاوتی ارزش‌گذاری می‌شود. چالش‌های نحوه‌ محاسبه قیمت در هر صنف و موقعیتی می‌تواند ایجاد شود و بهتر است با این موضوع کنار بیایید و فن و فوت این بازار را بشناسید.

با توجه به ارزش و ماهیت طلا، آشنایی با شیوه‌های تعیین قیمت آن خالی از لطف نیست. یکی از مهم ترین پارامترهای محاسبه قیمت طلا، لحاظ کردن مالیات است. اما این مالیات چه مقدار از ارزش طلا را شامل می‌شود و چه تأثیری در کاهش یا افزایش قیمت آن خواهد داشت؟ در ادامه به بررسیفرمول محاسبه قیمت طلا هنگام خرید خواهیم پرداخت.

تأثیر مالیات در نحوه محاسبه قیمت طلا در ایران

زمانی که شما طلای خود را برای فروش به یک طلافروشی می‌برید، مقداری از قیمت طلا بر اساس مالیات محاسبه می‌شود و این مقدار از ارزش طلا خواهد کاست. مالیات همچنین در زمان خرید طلا در نظر گرفته می‌شود و چیزی معادل ۹ درصد است.

اشتباهی که در برخی مواقع برای محاسبه قیمت طلا توسط افراد اهل فن صورت می‌گیرد، تعمیم این ۹ درصد به کل قیمت طلا است در حالی که مالیات تنها شامل اجرت ساخت طلا می‌شود و کسی می‌تواند این ۹ درصد را بر قیمت طلا بیفزاید که اصولا سازنده طلا است و فروشنده بی‌واسطه آن محسوب می‌شود.

ارزش افزوده و سود فروشنده چه تأثیری در قیمت تمام شده طلا دارند؟

ارزش افزوده و سود فروشنده حتی شامل سکه‌های گرمی و کم وزنی که تهیه می‌کنید نیز می‌شود. ارزش افزوده لازم است به‌صورت جداگانه و مبتنی بر ارزش کل طلای خام محاسبه شود و در مورد طلافروشانی که تمام پارامترها را به طور هم‌زمان جمع‌بندی می‌کنند برای مثال ۷ درصد سود فروشنده و ۹ درصد مالیات را جمع کرده و یکجا در نظر می‌گیرند اعتماد نکنید.

اجرت طلا بر چه اساس محاسبه می‌شود؟

اجرت طلا از چالش ‌برانگیزترین مفاهیم دنیای طلا و جواهر بخصوص در کشور ماست. این روزها بسیاری از افراد به دنبال تهیه طلا دست دوم و بدون اجرت هستند و در ادبیات عمومی، این ایده شبیه به نقل و نبات شده است. شما می‌توانید تصور کنید که فردی که به دنبال تهیه طلا بدون اجرت است چه اندازه به ذره ذره قیمت تمام شده حساسیت دارد و به دنبال حداکثر خرید طلا به کمک بودجه خود است. اجرت ساخت سابق بر این به‌صورت نرخی ثابت در نظر گرفته می‌شد اما در حال حاضر عموماً با درصدی ثابت یعنی ۱۰ درصد محاسبه می‌شود.

اجرت طلا در محاسبه قیمت طلا - طلا و جواهر زر

طلافروشان ممکن است بعضاً اجرت خود را بر اساس سودی که به کمک مالیات و سود خود به قیمت تمام شده طلا اضافه می‌شود محاسبه قیمت طلا کنند و این درصد را به هزینه‌های جانبی تعمیم دهند. این شیوه‌ای ناعادلانه است که می‌تواند قیمت تمام شده طلا را به میزان چشم گیری افزایش دهد.

در هنگام تهیه طلای بدون اجرت یا دست دوم، هزینه اجرت در نظر گرفته نخواهد شد و صرفاً سود فروشنده و مالیات در نظر گرفته می‌شود که در مورد جواهرات سنگین و گران‌قیمت، قابل ملاحظه است. با این حال شما در بازار طلافروشان سطح ۲ که طلای خام یا ساده و بدون ویژگی‌های ظاهری حرفه‌ای را به فروش می‌رسانند، به راحتی نمی‌توانید یک معامله پرسود و حرفه‌ای را به نتیجه برسانید.

طلایی که با پرداخت ظاهری کم و بدون به‌کاربردن شیوه‌های ماهرانه ساخته شود، یا هیچ سنگ قیمتی خاصی در طراحی آن به کار برده نشده است، از ارزش ساخت و سرمایه‌گذاری بسیار اندکی برخوردار است و طبیعتاً در هنگام فروش دوباره یا پس از گذشت چند سال، جلوه از جذابیت خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد. اغلب این طلاهای خام و کم پرداخت، به‌زودی به کوره سپرده خواهند شد با اینکه شما هرگز نمی‌بینید که یک گردنبند الماس یا انگشتر زمرد خوش نقش و خوش ساخت، به کوره سپرده شود.

جواهرات آنتیک همیشه از ارزش خرید و فروش و سرمایه‌گذاری بالایی برخوردار هستند و برای معامله آن‌ها نیز احتیاجی به حضور در بازار طلافروشان سطح ۲ و خام فروشان نخواهید داشت. چرا که شما صرفاً در مورد چند گرم طلای نه چندان خوش ساخت سرمایه‌گذاری نکرده‌اید.

طلای جواهری ترکیبی از دنیای گوهرسنگ‌ها و متریال ارزشمند طلاست و همچنین هنر بسیار پیچیده و زیرکانه بهترین جواهرسازان را در خود محفوظ دارد. اجرت ساخت یک طلای جواهری واقعی هرگز مانند طلای لیزری و خام بدون نگین نیست.

نحوه محاسبه قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ به چه شکل است؟

نحوه محاسبه قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ ، با توجه به سال ۱۴۰۰ در این زمینه، قانون جدید مالیات است که در این سال به تصویب رسید و به نوبه خود بر قیمت تمام شده طلا و جواهرات نیز تأثیر گذاشت. این موضوع بسیار اهمیت دارد که با توجه به سیاست‌های پولی و مالی، هزینه ارزش افزوده طلا چگونه حساب می‌شود و در اکوسیستم معاملات طلا در هر کشور و منطقه تأثیر جدی خواهد گذاشت.

نحوه محاسبه قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ به چه شکل است؟

در سال ۱۴۰۰ قانونی تصویب شد که به طلافروشان اجازه نمی‌داد تا مالیات را بر تمام فاکتور خرید اعمال کنند. مالیات ازاین‌پس صرفاً در مورد اجرت ساخت طلا، حق‌العمل و سود طلافروش اعمال خواهد شد. یعنی شما نباید بابت متریال طلا یا پلاتین به کار رفته در محصول، هزینه مالیاتی اضافی ای پرداخت کنید.

تمامی این محاسبات لازم است به‌صورت شفاف در فاکتور اعلام شود، در غیر این صورت از فروشنده بخواهید تا صورت حساب روشنی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. زمانی که فروشنده در حال فروش عادلانه و منطقی باشد، ابایی در مورد آشکارسازی محاسبه قیمت طلا نخواهد داشت.

فرمول محاسبه قیمت طلا چگونه است؟

فرمول محاسبه قیمت طلا چگونه است؟

برای محاسبه قیمت طلا در ابتدا به میزان طلای به کار رفته توجه کنید. این میزان بر اساس واحد سوت محاسبه می‌شود. در صورت عدم اطلاع در مورد کم و کیف واحد سوت، مقاله مربوط به این واحد را مطالعه کنید. در ادامه این عدد را در قیمت روز طلا ضرب کنید. در این مود به عیار طلا نیز توجه کنید. تابلوی محاسبات قیمت طلا، قیمت این متریال را در عیارهای مختلف اعلام می‌کند. شما می‌توانید قیمت روز طلا را از طریق تابلوی موجود در سایت طلا و جواهر زر مشاهده کنید.

سایت قیمت طلا و سکه آنلاین و زنده - طلا و جواهر زر

اغلب طلا و جواهراتی که در بازار مشاهده می‌کنید به‌وسیله طلای ۱۸ عیار ساخته شده‌اند. سود طلافروش در جریان انجام معاملات چیزی در حدود ۷ درصد است. این درصدی است که می‌توانید در مورد آن چک و چانه بزنید. بخصوص اگر قصد خرید میزان قابل‌توجهی از طلا را داشته باشید، می‌توانید انتظار داشته باشید که فرد طلافروش با شما به خوبی راه بیاید.

اجرت ساخت متغیر است؛ فرمول محاسبه قیمت طلا ۱۸ عیار

اجرت ساخت را نمی‌توان برای تمام طلا و جواهرات به‌صورت یکسان در نظر گرفت. طبیعتاً جواهراتی که با مهارت بیشتری ساخته شده‌اند، از اجرت ساخت بیشتری نیز برخوردارند. به طور مثال سرویس‌های حرفه‌ای طلای عروس، از اجرت ساخت بیشتری نسبت به یک گوشواره میخی ساده یا آویز لیزری برخوردارند و افراد بیشتری نیز در جریان ساخت آن دخیل بوده‌اند.

فرمول محاسبه قیمت طلا ۱۸ عیار - طلا و جواهر زر

در عرف عمومی، اجرت ساخت تا حدود ۲۰ درصد نیز می‌توان در نظر گرفته شود. اما برای طلای بدون نگین یا طراحی ساده، این میزان بسیار کمتر باید در نظر گرفته شود. اگر مانند بسیاری از هم‌وطنان نیز قصد خرید طلای بدون اجرت را دارید، این میزان در نظر گرفته نخواهد شد.

مالیات چگونه بر ارزش نهایی طلا و جواهر تأثیر می‌گذارد؟ فرمول محاسبه طلا

همان‌طور که در بخش‌های پیشین گفته شد در محاسبه قیمت طلا ، ۷ درصد سود طلافروش و حدود ۲۰ درصد اجرت ساخت، از جمله پارامترهایی هستند که بر قیمت تمام شده طلا و جواهر تأثیر می‌گذارند. به‌این‌ترتیب مالیات نیز تنها بر هزینه‌ای که این دو پارامتر اضافه می‌کنند تأثیرگذار است. این درصدها را به طور جداگانه محاسبه و اعمال کنید و به طور مثال ۲۷ درصد را در نظر نگیرید.

عددی که در این مرحله به دست آوردید را با هزینه متریال خام به کار رفته در محصول اعم از طلا یا پلاتین جمع کنید. این قیمت نهایی محصولی است که خریداری کرده‌اید.

پیگیری قانونی قیمت طلا و جواهر؛ نحوه محاسبه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار

سؤالی که ممکن است برای برخی از شما پیش بیاید این است که چه زمان می‌توان برای پیگیری قانونی تخلف در فروش طلا و جواهر اقدام کرد؟ شما به کمک فرمولی که پیش از این توصیف شد می‌توانید به قیمت واقعی طلا و جواهر دست پیدا کنید. اگر قیمتی نهایی بیشتر از میزانی باشد که در محاسبه قیمت طلا به دست آمده است، شما حق پیگرد قانونی را دارید چرا که طلافروش مرتکب تخلف شده است. اما طلافروشان با چه تکنیک‌هایی و به شکل نامحسوس، قیمت طلا و جواهر را افزایش می‌دهند؟

این کار اغلب با اعمال مالیات بر قیمت کل محصول صورت می‌گیرد. در حالی که مالیات صرفاً در مورد اجرت ساخت و سود فروشنده اعمال می‌شود. همچنین پارامتر مظنه یا مثقال فقط برای طلای ۱۷ عیار اعمال می‌شود و این پارامتر نمی‌تواند بر ارزش تمام شده طلای ۱۸ عیار که اغلب طلای موجود در بازار نیز به همین ترتیب ساخته شده است، تأثیر بگذارد.

فرمول محاسبه قیمت طلا آنلاین به شما کمک خواهد کرد تا پیش از مراجعه به خریداران و فروشندگان طلا و جواهر، برآورد دقیقی از وضعیت بازار و سودی که می‌توانید از فروش طلا و جواهر خود به دست آورید، داشته باشید.

فرمول محاسبه قیمت طلا در ایران

محاسبه قیمت طلا در مناطق تجاری و کشورهای مختلف بسته به سیاست‌ها و شرایط روز، می‌تواند کمابیش متفاوت با قیمت جهانی طلا مورد محاسبه قرار گیرد. با این حال تمام طلافروشی‌ها ملزم هستند تا با فرمولی که پیش از این در مورد آن صحبت شد، قیمت تمام شده طلا و جواهرات را محاسبه کنند. فراموش نکنید که این شیوه صرفاً برای محاسبه قیمت متریال پایه یعنی طلا و یا پلاتین است و قیمت سنگ‌های قیمتی به شکل کاملاً متفاوتی محاسبه خواهد شد.

وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در طراحی جواهرات به معنی کاهش قیمت آن‌ها در هنگام فروش نخواهد بود. ممکن است برای محاسبه قیمت جواهر، سنگ‌ها از آن جدا شوند با اینحال هیچ گاه تراش‌های واقعی الماس یا سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی الماس دور ریخته نمی‌شوند و ارزش خود را از دست نمی‌دهند. وجود چند تراش بسیار ظریف الماس برلیان می‌تواند به راحتی میلیون‌ها تومان بر ارزش تمام شده محصول بیفزاید و راهی جالب با ارزش کلکسیونی بالا در تهیه جواهرات قیمتی است.

نحوه محاسبه قیمت طلا ۲۱ عیار چگونه است؟ آیا تفاوتی بین عیارهای مختلف وجود دارد؟

پیش از این در مورد تفاوت محاسبه قیمت طلای ۱۷ عیار و ۱۸ عیار صحبت شد. با اینحال امروزه می‌توانید شمش‌هایی با طلای ۲۴ عیار را نیز تهیه کنید. طلای ۲۴ عیار نمی‌تواند در قالب زیورآلات مورداستفاده قرار بگیرد چرا که بسیار نرم و آسیب‌پذیر است اما شمش‌ها و سکه ها در محفظه‌های خاص خود نگهداری می‌شوند و به‌عنوان هدیه یا سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت نگهداری می‌شوند.

طلای ۲۱ عیار و ۲۲ عیار با این وجود در برخی کشورها برای ساخت طلا کاربرد دارند. این در حالی است که در کشور ایران، طلای ۱۸ عیار برای خرید و فروش و ساخت طلا کاربرد دارد و شما به سختی می‌توانید جواهرات و طلایی را پیدا کنید که با عیار متفاوتی تهیه شده باشند.

اغلب جواهرات ساخته شده از طلای ۲۱ و ۲۲ عیار در کشورهای عربی تولید می‌شوند چرا که علاقه خاصی جهت استفاده از طلا در این مناطق وجود دارد. با اینحال هرچه به سمت کشورهایی مثل روسیه و شمال اروپا حرکت کنید، علاقه مردم به استفاده از طلا کاهش پیدا می‌کند و استفاده از جواهراتی با طلای ۸ یا ۹ عیار نیز عمومیت پیدا خواهد کرد.

شما می‌توانید به کمک فرمول رایج محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار، هزینه تمام شده یک جواهر یا طلای ساخته شده از طلای ۲۱ عیار را نیز محاسبه کنید. برای این منظور کافی است تا ابتدا قیمت طلای ۲۱ عیار را به طلای ۱۸ عیار تبدیل کنید. به این منظور وزن طلای ۲۱ عیار را در عدد ۸۷۵ ضرب کرده و بر عدد ۷۵۰ تقسیم می‌کنیم.

تصویب قانون جدید مالیات در طلا در سال ۱۴۰۰ چه تغییری در بازار طلا ایجاد کرد؟

تب و تاب خرید طلای بدون اجرت چندین سال است که در بازار ایران شکل گرفته است با اینحال پس از تصویب قانون مالیات، عملاً خرید طلای بدون اجرت مانند گذشته معنا ندارد. تا پیش از این، سرمایه‌گذاران زیادی به هوای سود بردن از نوسان شدید بازار طلا، در مورد تهیه طلای بدون اجرت اقدام می‌کردند اما با تصویب قانون جدید مالیات، خرید طلای بدون اجرت چندان مانند گذشته صرفه اقتصادی ندارد.

شما طلای نو و آسیب ندیده را راحت‌تر می‌توانید با قیمتی بالا بفروشید اما طلای دست دوم یا طلای کارکرده که ظاهر و نمای خود را تا حد زیادی از دست داده یا از ارزش کلکسیونی خاصی برخوردار نیست، در هنگام فروش ممکن است حتی برای شما دردسرهایی را ایجاد کند. در نهایت تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ خرید طلا و جواهرات بر عهده شماست.

اما اگر صرفاً قصد خرید متریال طلا و سرمایه‌گذاری در مورد آن را دارید، لزومی ندارد که به سراغ طلای بدون اجرت بروید، می‌توانید به راحتی چند سکه طلا را خریداری کنید. این موضوع می‌تواند در هنگام فروش، سرعت معاملات را نیز به میزان چشم گیری افزایش دهد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش شد تا اطلاعات جامع و کافی در مورد فرمول محاسبه قیمت طلا در اختیار شما قرار بگیرد. سرمایه‌گذاری در حوزه طلا با توجه به پشتوانه قوی این متریال، می‌تواند بسیار آینده نگرانه و نسبت به بسیاری از شیوه‌های سرمایه‌گذاری رایج، ایمن باشد.

شما می‌توانید از طلا صرفاً به‌عنوان یک ثابت نگه دارنده ارزش استفاده کنید، این در حالی است که بیشتر افراد با سودای دلالی و استفاده از نوسانات بازار برای رسیدن به سود به سراغ خرید انبوه طلا و جواهرات می‌روند. این شیوه لزوما نمی‌تواند سود چندانی در کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد.

به‌علاوه بسیاری از ما صرفاً به‌دنبال‌داشتن یک سرمایه‌گذاری امن در کنار داشتن جواهراتی زیبا هستیم. نکته‌ای که در مورد طلا و جواهرات صدق می‌کند این است که ارزش خود را از دست نخواهند داد و همیشه می‌توانید فردی را پیدا کنید که حاضر باشد طلای نو یا کارکرده یا جواهر کلکسیونی شما را در هر نقطه از جهان خریداری کند.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۵:۴۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد