لیست کامل از اسم سنگ های قیمتی و ویژگی‌ و خواص آنها

لیست کامل از اسم سنگ های قیمتی و ویژگی‌ و خواص آنها
در این مقاله اسم سنگ های قیمتی همراه با کاربرد و مشخصات آنها را آورده ایم. در واقع این مقاله معرفی جامعی به انواع سنگ های قیمتی دارد و می تواند راهنمایی جامع برای افزایش دانش شما در امر خرید سنگ قیمتی یا اطلاعات کاربردی در این زمینه باشد.

زمانی که فکر خرید زیورآلات و طلا و جواهر هستید و جنس، وزن و قیمت مدنظرتان را بررسی می‌کنید به فکر زیبایی و جذابیت آن نیز خواهید بود. بخش زیادی از این جذاب بودن بر دوش سنگی است که قرار است روی آن قرار بگیرد. سنگ‌های قیمتی با ظاهر زیبا و ویژگی‌های خاص خود شکوه چشم‌گیری را به زیورآلاتی که در ساخت آن‌ها از این سنگ‌ها استفاده می شود، می‌دهند. از این گذشته استفاده از سنگ روی زیورآلات قدمتی طولانی دارد و همیشه مورد توجه بوده است و کماکان نیز زیورآلات گوهرنشان طرفداران خاص خود را دارند.

اسم سنگ های قیمتی - زر

اگر شما هم قصد خرید طلا و جواهری با سنگ‌های قیمتی دارید و می‌خواهید سنگی که با سلیقه و علایق شما تناسب داشته باشد انتخاب کنید و یا علاقه‌مند به کسب اطلاعات درباره انواع سنگ‌های قیمتی هستید با ما همراه باشید چرا که در این مقاله درباره اسم سنگ های قیمتی و ویژگی‌ و خواص هریک خواهید خواند.

انواع سنگ های قیمتی

انواع سنگ های قیمتی - زر

سنگ‌های قیمتی با تنوع بالا و خصوصیات ویژه خود از گذشته‌های دور در صنعت طلا و جواهرسازی کاربرد دارند. بعضی به خاطر گران‌قیمت بودن و برخی نیز به خاطر زیبایی یا خواصی که دارند مورد توجه هستند. دسته‌بندی دیگری نیز برای این سنگ‌ها وجود دارد به این صورت که با وجود ارزشمند بودن آن‌ها، بعضی از سنگ‌ها را قیمتی و بعضی را نیمه‌قیمتی می‌نامند. سنگ‌های نیمه‌قیمتی سنگ‌هایی هستند که چندان نایاب نیستند و می‌توان آن‌ها را در بسیاری از نقاط پیدا کرد اما سنگ‌های قیمتی به وفور یافت نمی‌شوند و ارزش بالاتری دارند که در ادامه بیشتر درباره این سنگ‌ها خواهید دانست.

نام سنگ های قیمتی

عکس سنگ های قیمتی - سایت زر

آشنایی با اسم سنگ های قیمتی و اطلاع از جزئیات و ویژگی‌های آن‌ها علاوه بر جذابیت اطلاعاتی که دارد به شما کمک می‌کند هنگام خرید طلا و جواهراتی که در آن‌ها سنگ‌های قیمتی به کار رفته است، بهتر عمل کنید و سنگی متناسب با استایل، سلیقه و علاقه‌مندی‌های خود داشته باشید. در ادامه با نام بیشتر سنگ‌های قیمتی و اطلاعات مربوط به هریک آشنا خواهید شد:

  1. سنگ زمرد
  2. سنگ یاقوت
  3. سنگ یاقوت کبود
  4. سنگ الماس
  5. سنگ عقیق
  6. سنگ زبرجد
  7. سنگ تورمالین
  8. سنگ فیروزه
  9. سنگ آمیتیست
  10. سنگ سیترین
  11. سنگ اوپال
  12. سنگ توپاز
  13. سنگ مروارید
  14. سنگ گارنت

اولین سنگ قیمتی: سنگ زمرد

عکس زمرد کلمبیا - سایت زر

سنگ زمرد یکی از سنگ‌های محبوب در صنعت جواهرسازی است که طرفداران بسیاری نیز دارد. این سنگ و استفاده از آن به عنوان جواهر و قطعه‌ای ارزشمند قدمتی بسیار طولانی دارد و از زمان‌های دور مورد توجه پادشاهان و ثروتمندان بوده است. سنگ زمرد به رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، نارنجی یا با ته‌مایه آبی و هم‌چنین به رنگ سبز یافت می‌شود و همان‌طور که می‌دانید سنگ زمرد سبز شناخته‌شده‌ترین رنگ این سنگ است و ارزش بسیاری دارد. این رنگ سبز به علت وجود مقادیری از کروم و وانادیوم در ساختار سنگ است. سنگ زمرد در دو طیف سبز پررنگ و کم رنگ وجود دارد که هریک محبوبیت خود را دارند.

معیارهای سنجش ارزش زمرد عبارتند از درصد خلوص سنگ، رنگ و شفافیت آن و هم‌چنین نوع برش سنگ. معیار رنگ و شفافیت بسیار مهم هستند چرا که زیبایی این سنگ با این دو فاکتور مشخص می‌شود. رنگ سبز این سنگ جلا و زیبایی خاصی دارد و اگر در زیورآلات استفاده شود شکوه خاصی به استایل شما می بخشد. هرچند باید این را در نظر داشته باشید که زمرد اصل، نور چندانی را بازتاب نمی‌دهد و به نوعی نور را به درون خود می‌کشد و برای بررسی اصل بودن آن می‌توان به این موضوع توجه داشت.

عکس انگشتر جواهر زمرد و الماس - سایت زر

سنگ زمرد، این نام مشهور در بین اسم سنگ های قیمتی، نسبت به حرارت حساس است و تحت گرمای زیاد ممکن است ترک بخورد و از این جهت نیازمند توجه و نگه‌داری در شرایط محیطی مناسب است.  این سنگ در شرق آفریقا، کلمبیا، برزیل، پاکستان، هند و.. یافت می‌شود. سنگ زمرد از معادنی در ایران نیز استخراج می‌شود و کیفیت بسیار خوبی نیز دارد اما در سطح جهانی به اندازه کشورهای نام برده شده مشهور نیست.

دومین سنگ قیمتی: سنگ یاقوت سرخ

عکس سنگ قیمتی: سنگ یاقوت سرخ - زر

سنگ یاقوت که بیشتر با رنگ سرخ خود شناخته می‌شود از جذاب‌ترین سنگ‌های قیمتی است و به دلیل استحکام ساختاری و دوام بالای خود برای نگین بسیاری از انگشترها خصوصا انگشتر ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد. یاقوت سرخ و یاقوت کبود دو نوع مهم سنگ یاقوت هستند که هر کدام ویژگی‌ها و جذابیت خود را دارند. یاقوت سرخ یا یاقوت روبی اگر به طور خالص یافت شود ارزشی بالاتر از سنگ الماس می‌تواند داشته باشد چرا که در کنار زیبایی، از لحاظ مقاومت و سختی مشابه الماس است. یاقوت سرخ‌رنگ که به یاقوت خون کبوتر نیز مشهور است از ارزشمندترین انواع یاقوت است اما طیف رنگی یاقوت قرمز درجات دیگری هم دارد. یاقوت صورتی، روبی یا سرخ روشن و روبی تیره رنگ‌بندی یاقوت قرمز است که در انواع زیورآلات به کار می‌روند. معادن مهم یاقوت سرخ در افغانستان، کنیا، سریلانکا و تانزانیا است.

سومین سنگ قیمتی: سنگ یاقوت کبود

عکس سنگ قیمتی: سنگ یاقوت کبود - زر

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد یاقوت کبود نیز نوع دیگری از سنگ یاقوت است که به نام یاقوت سفایر آبی نیز شناخته می‌شود. این سنگ بیشتر به رنگ‌های آبی و بنفش معروف است و بهترین رنگ آن که تحت عنوان یاقوت کشمیری شناخته می‌شود از معادن هند استخراج می‌شود. طیف رنگی این سنگ نیز از آبی روشن تا آبی تیره را شامل می‌شود که در ساخت انواع جواهرآلات به کار می‌رود. نوع خاصی از یاقوت کبود که به یاقوت شرقی معروف است، درجه سختی بالایی دارد و چنانچه بدون رنگ باشد تشخیص آن از الماس بسیار دشوار است. برای تشخیص اصل بودن یاقوت کبود راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها این است که در محیطی تاریک نوری را به طور مستقیم روی سنگ بتابانید اگر یاقوت اصل باشد رنگ منعکس شده، به رنگ خود یاقوت است اما چنانچه سایر رنگ‌ها در نور بازتاب شده یافت شد به این معناست که از مصنوعاتی نظیر شیشه در ساخت آن استفاده شده است. یاقوت کبود اصل مانند بسیاری از سنگ‌های قیمتی از معادن استخراج و فرآوری می‌شود. معادن شاخص یاقوت کبود در کشورهای هند، سریلانکا، تایلند، کامبوج و... می‌باشد که یاقوت کبود کمشیر در بین این کشورها شهرت ویژه‌ای دارد. اسم سنگ های قیمتی با یاقوت و الماس گره خورده است که در ادامه درباره الماس نیز خواهید خواند.

چهارمین سنگ قیمتی: سنگ الماس

عکس سنگ قیمتی: سنگ الماس - زر

الماس، این سنگ ارزشمند، سخت‌ترین ماده طبیعی در زمین است و همین سختی و مقاومت در کنار درخشندگی بی‌نظیر آن، این سنگ را در صدر قیمتی‌ترین سنگ‌های زینتی نشانده است. الماس از لحاظ ارزش و زیبایی در طول تاریخ همیشه دارای اهمیت بوده و طی جنگ‌ها به‌عنوان یکی از ارزشمندترین غنایم مورد توجه بوده است. آن چه که درمورد ارزش الماس بسیار مهم است رنگ و شفافیت و همین طور نوع برش سنگ الماس است.

 نوع برش بسیار روی جلوه و حتی ارزش الماس اثرگذار است به این صورت که تعداد و نوع برش‌ها روی انعکاس نور از الماس موثر است و بالتبع درخشندگی آن را تغییر می‌دهد. به طور مثال سنگ برلیان که بر پایه سنگ الماس است، درخشش خیره‌کننده خود را از نوع تراش‌های خود دارد و همان‌طور که می‌دانید سنگی گران‌قیمت محسوب می‌شود.

 رنگ الماس نیز در ارزش‌گذاری الماس تعیین‌کننده است؛ به طور مثال الماس‌هایی که رنگ آن به سمت زرد گرایش دارد یعنی در ساختار خود نیتروژن دارند و حاکی از ناخالصی آن است. با این وجود الماس به رنگ‌های مختلفی وجود دارد و این چیزی از الماس بودن آن‌ها کم نمی‌کند بلکه تنها در قیمت‌گذاری متفاوت خواهند بود. هندوستان از مهم‌ترین منابع سنگ الماس است و به ویژه در گذشته بسیار از این جهت شهرت داشته است. آفریقای جنوبی و برزیل نیز از معادن الماس بسیاری برخوردارند. تا این قسمت از مقاله اسم سنگ های قیمتی با سه سنگ گران‌بها آشنا شدید، برای اطلاعات بیشتر درباره سایر سنگ‌ها با ما همراه باشید.

پنجمین سنگ قیمتی: سنگ عقیق

عکس سنگ قیمتی: سنگ عقیق - زر

اکثر افراد در پاسخ به این سوال که چند سنگ قیمتی را می شناسید، از سنگ عقیق نام می‌برند. سنگ عقیق با ظاهر نیمه‌شفاف و مات خود یکی از شناخته‌شده‌ترین سنگ‌های زینتی است که بیشتر در ساخت انگشتر به کار می‌رود. نکته‌ای که درخصوص سنگ عقیق وجود دارد این است که این سنگ از لحاظ معنوی جایگاه ویژه‌ای نزد بسیاری از افراد دارد و از این لحاظ بسیار مورد توجه است. سنگ عقیق تنوع رنگی گسترده‌ای دارد و تا 30 رنگ از جمله رنگ‌های قرمز، زرد، خاکستری و... را شامل می‌شود. برخی سنگ عقیق را جزو سنگ‌های نیمه‌قیمتی به حساب می‌آورند چرا که چندان کمیاب نیست و قیمت پایین‌تری نیز نسبت به بعضی از سنگ‌های قیمتی دارد. با این وجود این سنگ بسیار ارزشمند و پرطرفدار است و در ساخت بسیاری از زیورآلات یا اشیا قیمتی از آن استفاده می‌شود. از انواع سنگ عقیق، می‌توان عقیق یمانی، عقیق شجر و عقیق احمر را نام برد.

ششمین سنگ قیمتی: سنگ زبرجد

عکس سنگ قیمتی: سنگ زبرجد - زر

بین اسم سنگ های قیمتی سنگ زبرجد نیز نامی آشناست و با رنگ سبز خاص خود طرفداران ویژه‌ای دارد. این سنگ از معدود سنگ‌هایی است که تنها با یک رنگ که آن هم سبز است وجود دارد. البته طیف رنگی این سنگ از سبز پررنگ تا سبز کم رنگ را شامل می‌شود. رنگ سبز این سنگ به این علت ثابت است که این رنگ سبز در نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی مربوط به تشکیل خود سنگ ایجاد می‌شود و تحت‌تاثیر ناخالصی‌های خارجی نیست. سنگ زبرجد زیبایی و شفافیت خاص دارد و با تراش‌های مخصوصی که روی آن انجام می‌شود این شفافیت بیشتر به چشم می‌آید. زبرجد به دلیل درخشندگی و مقاومت خوبی که دارد در بسیاری از زیورآلات استفاده می‌شود. سنگ زیبای زبرجد در پاکستان، چین، آمریکا و بعضی کشورهای دیگر یافت می‌شود.

هفتمین سنگ قیمتی: سنگ تورمالین

عکس سنگ قیمتی: سنگ تورمالین - زر

سنگ تورمالین از جمله سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که به رنگ‌های مختلف و به صورت شفاف و نیمه‌شفاف یافت می‌شود. از رنگ‌های آبی و سبز تا زرد و نارنجی. رنگ سیاه تورمالین نیز بسیار مشهور است. تورمالین هندوانه‌ای به نوعی از این سنگ گفته می‌شود که حالتی دورنگ دارد و تورمالین چندرنگی نیز که بیش از دو رنگ در خود دارد نیز زیبایی خاص خود را دارد و در بسیاری از زیورآلات به کار برده می‌شود. بعضی رنگ‌های این سنگ نام‌های مشخصی دارند به طور مثال تورمالین آبی، ایندولیت و تورمالین سبز، تورمالین کروم نامیده شده‌اند. سنگ تورمالین در برزیل، هند،روسیه، تایلند و... وجود دارد و در ایران هم در مناطق مختلفی از ایران از جمله سیستان و بلوچستان و سنندج یافت می‌شود.

هشتمین سنگ قیمتی: سنگ فیروزه

عکس سنگ قیمتی: سنگ فیروزه اصل - زر

سنگ فیروزه با طیف آبی چشم‌نواز خود از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی است که در بسیاری از زیورآلات از جمله انگشتر به کار می‌رود. نام سنگ فیروزه نیز در بین اسم سنگ های قیمتی همیشگی است که البته در بسیاری از نقاط جهان به نام سنگ ترکی شهرت دارد و از جمله معدود سنگ‌های ارزشمند آبی رنگ است. این سنگ به نام‌های سنگ فیروزه شجری و عجمی یافت می‌شود که سنگ فیروزه شجری دارای رگه‌هایی است درحالی که فیروزه عجمی دارای رنگ خالص و بدون رگه است. فیروزه شجری که دارای رگه‌های سیاه رنگ باشد، فیروزه تار عنکبوتی نامیده می‌شود. سنگ فیروزه علاوه بر رنگ آبی به رنگ سبز هم یافت می‌شود که رنگ آبی این سنگ به علت وجود مس در ساختار سنگ است و رنگ سبز در اثر وجود مقادیر آهن و آلومینیوم است. از راه‌های تشخیص فیروزه اصل آن است که سنگ فیروزه اصل در برابر خراش مقاوم است. سنگ فیروزه در ایران، مصر، چین و... یافت می‌شود که در این بین فیروزه ایران شهرت جهانی دارد.

نهمین سنگ قیمتی: سنگ آمیتیست

عکس سنگ قیمتی: سنگ آمیتیست - زر

در جریان آشنایی با اسم سنگ های قیمتی این بار به سنگ آمیتیست می‌پردازیم. سنگ آمیتیست سنگی به رنگ بنفش و ارغوانی است و در بعضی مناطق جهان به رنگ سبز نیز یافت می‌شود و جزو سنگ‌های نیمه‌قیمتی محسوب می‌گردد. تنوع رنگی این سنگ به این صورت است که از بنفش خیلی روشن تا بنفش پررنگ که به قرمز گرایش دارد را شامل می‌شود که این رنگ بنفش به علت وجود ناخالصی‌هایی هم چون آهن و آلومینیوم در ساختار سنگ است. هرچه رنگ بنفش این سنگ تیره‌تر باشد، ارزش بیشتری دارد. هم‌چنین شفاف بودن سنگ و نوع تراش آن نیز روی قیمت سنگ آمیتیست اثرگذار است. گونه‌های رگه‌دار آمیتیست هم بسیار مورد توجه هستند و در زیورآلات مختلف استفاده می‌شوند. در کنار آمیتیست اصل، نوع مصنوعی آن نیز با شباهت بسیار به آمیتیست اصل وجود دارد و چنانچه می‌خواهید سنگ اصل آن را داشته باشید حتما از مراکز معتبر خرید کنید. نوع بسیار باکیفیت سنگ آمیتیست بیشتر در کشورهای برزیل و اروگوئه یافت می‌شود ولی در سایر نقاط جهان از جمله ایران نیز آمیتیست وجود دارد.

دهمین سنگ قیمتی: سنگ سیترین

عکس سنگ قیمتی: سنگ سیترین - زر

یکی دیگر از سنگ‌های قیمتی که با رنگ زرد و طلایی خود مشهور است سنگ سیترین است. طیف رنگی این سنگ نارنجی و قهوه‌ای را هم شامل می‌شود؛ اما سنگ سیترین بیشتر به رنگ زرد خود شناخته شده است و نام خود را هم که به معنایی لیمویی‌رنگ است، از زرد بودن خود دارد. سیترین جزو سنگ‌های قیمتی شفاف محسوب می‌شود و تراش‌های متنوعی که روی این سنگ انجام می‌گیرد روی درخشش آن اثرگذار است. از آنجا که گونه‌های تقلبی این سنگ هم در بازار موجود است حتما به اصل بودن آن توجه داشته باشید. برای این کار، بدون حباب بودن سنگ و یکنواخت بودن رنگ آن را بررسی نمایید. نوع خاصی از این سنگ به نام سیترین دودی بیشتر در برزیل یافت می‌شود؛ اما به طور کلی سیترین در کشورهایی نظیر هند، آفریقا و آمریکا نیز وجود دارد.

یازدهمین سنگ قیمتی: سنگ اوپال

عکس سنگ قیمتی: سنگ اوپال - زر

درسنگ اوپال با رنگ و لعاب و زیبایی خاص خود در بسیاری از جواهرآلات از جمله گردنبند و دستبند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین اسم سنگ های قیمتی سنگ اوپال جزو سنگ‌های چندرنگ است که رنگ سبز و سفید آن از سایر رنگ‌ها بیشتر مورد توجه است و رنگ سیاه آن ارزش بالایی دارد. از انواع مختلف این سنگ می‌توان اوپال آتشین، اوپال عسلی، اوپال چینی و... را نام برد. هر یک از این انواع اوپال ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور مثال اوپال آتشین حالت نیمه‌شفاف دارد و رنگ آن نیز رنگ‌های گرمی چون نارنجی و قرمز است. سنگ اوپال در عین زیبایی شکننده است و در دما و شرایط مناسب باید از آن نگه‌داری کرد و درصورت توجه به نکات مربوط به نگه‌داری از این سنگ ارزشمند، نگران ماندگاری آن نخواهید بود. استرالیا و مکزیک از منابع مهم سنگ اوپال هستند. برزیل، آمریکا و ژاپن نیز از دیگر کشورهایی هستند که سنگ اوپال در آن یافت می‌شود.

دوازدهمین سنگ قیمتی: سنگ توپاز

عکس سنگ قیمتی: سنگ توپاز آبی - زر

سنگ توپاز از جمله سنگ‌هایی است که به رنگ‌های مختلفی وجود دارد. نوع خالص این سنگ معمولا بدون رنگ است و در اثر وجود ناخالصی در ساختار آن رنگ‌های گوناگونی می‌پذیرد. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به زرد، نارنجی، قهوه‌ای، صورتی و... اشاره کرد، هرچند رنگ آبی این سنگ بیشتر از سایر رنگ‌ها مشهور است. این سنگ نیز جزو سنگ‌های تقریبا شفاف است و تغییر رنگ آن به دلیل وجود  ناخالصی‌هایی نظیر فلز آهن در ساختار آن است. به علاوه پرتودهی نیز در تغییر رنگ این سنگ موثرند. به این صورت که با تابش پرتوهای مخصوص در ساختار سنگ تغییراتی ایجاد می‌کنند که موجب تغییر رنگ سنگ نیز می‌شود. از انواع سنگ توپاز که به روش‌های مختلف به رنگ‌های متنوعی در می‌آیند می‌توان به توپاز میستیک و توپاز سوئیس اشاره کرد. این سنگ در کشورهایی نظیر برزیل، روسیه، مکزیک، پاکستان و مناطقی از ایران وجود دارد که مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

سیزدهمین سنگ قیمتی: سنگ مروارید

عکس مروارید اصل آب شیرین - زر

در این قسمت از مقاله آشنایی با اسم سنگ های قیمتی به نامی آشنا رسیدیم؛ سنگ مروارید. ارزش این سنگ بر کسی پوشیده نیست و طی قرن‌ها همیشه به‌عنوان سنگی قیمتی مورد اقبال و استفاده قرار گرفته است. مروارید درون صدف نرم تنان در دریا و اقیانوس و بدون دخالت انسان تشکیل می‌شود و در اثر صید یا سایر اتفاقات به دست انسان می‌رسد. در گذشته بیشتر مرواریدها کاملا طبیعی و از دل دریا به دست می‌آمدند اما امروزه بیشتر مرواریدها به صورت پرورشی وجود دارند. شکل گرد مروارید و رنگ سفید آن بسیار شناخته‌شده است اما مروارید به رنگ‌هایی نظیر صورتی، شیری و حتی قهوه‌ای وجود دارد و شکل آن نیز ممکن است کاملا گرد نباشد. مروارید سیاه نیز از جمله مرواریدهای گران‌بهاست که در سواحل مکزیک و استرالیا یافت می‌شود. مروارید سفید و صورتی نیز در بسیاری از نقاط جهان از جمله خلیج فارس و سواحلی در هند و سریلانکا موجود هستند. سنگ مروارید اعم از طبیعی و پرورشی دارای ارزش قابل توجهی است و در بسیاری از زیورآلات گران‌بها از آن استفاده می‌شود.

چهاردهمین سنگ قیمتی: سنگ گارنت

عکس سنگ قیمتی: سنگ گارنت - زر

 سنگ گارنت از جمله سنگ‌های دگرگونی است که با وجود ارزش بالای این سنگ چندان در بین مردم شناخته‌شده نیست. این سنگ از جمله سنگ‌هایی است که در ایران نیز یافت می‌شود. این سنگ به صورت شفاف و نیمه‌شفاف وجود دارد و رنگ‌های آن نیز سفید، قهوه ای، سیاه و... می‌تواند باشد، هرچند رنگ قرمز، خصوصا قرمز تیره آن بسیار مورد توجه است. این سنگ نیز تنوع رنگی خود را از ناخالصی‌هایی که ممکن است در ترکیب آن وارد شوند می‌گیرد. سنگ گارنت جزو سنگ‌های نیمه‌قیمتی محسوب می‌شود و با مقاومت و ویژگی‌های خاص خود در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوان دارد. به‌عنوان مثال آلماندیت از جمله سنگ‌های گارنت است که به این منظور استفاده میشود. از معادن سنگ گارنت می‌توان به کشورهای استرالیا، چین، هند و آمریکا اشاره کرد.

پانزدهمین سنگ قیمتی: سنگ آکوامارین

اسم سنگ های قیمتی - آکوامارین

یکی دیگر از انواع سنگ های قیمتی، آکوامارین می‌باشد. همان‌طور که از نام این سنگ، معلوم است آکوامارین نشان‌دهنده آب دریا است. سنگ قیمتی آکوامارین به سرعت آسمان‌های آبی و یا رنگ روشن دریا را به یاد می‌آورد.

در طول قرن‌ها، این سنگ قیمتی نمادی از جوانی، سلامتی، صداقت و امید بوده است. باتوجه‌به اینکه این گوهر به رنگ آب و آسمان است، جاودانگی را در خود جای‌داده است. اعتقاد بر این است که سنگ قیمتی آکوامارین تأثیر آرام‌بخشی بر زوج‌های متأهل دارد و آن را به یک هدیه سالگرد فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

سنگ های قیمتی آکوامارین در طیفی از رنگ‌های آبی، از رنگ پاستلی روشن و آبی مایل به سبز گرفته تا رنگ‌های تیره یافت می‌شوند. رنگ‌های تیره‌تر آبی به طور فزاینده‌ای غیرمعمول هستند و متعاقباً ارزش آن را افزایش می‌دهند. آکوامارین معمولاً یک سنگ قیمتی ارزان است، اما رنگ آن در سنگ های قیمتی بزرگ‌تر می‌تواند بسیار گران‌قیمت‌تر باشد.

نام سنگ های قیمتی ایران

نام سنگ های قیمتی ایران

از آنجا که در ایران معادن سنگ نیز در کنار سایر منابع طبیعی وجود دارد، استخراج و بهره برداری از این معادن نیز از گذشته رواج داشته است. مهم ترین سنگ‌های قیمتی ایران سنگ فیروزه، سنگ یشم، عقیق، گارنت و لاجورد می‌باشد. علاوه بر آشنایی با اسم سنگ های قیمتی در ایران درباره هریک در ادامه خواهید خواند:

سنگ فیروزه: همان‌طور که می‌دانید فیروزه از معروف‌ترین سنگ‌هایی است که در ایران یافت می‌شود. فیروزه نیشابور در ایران و جهان، نامی است و محبوبیت ویژه‌ای دارد. از آنجا که این سنگ بیشتر در مناطق خشک تشکیل می‌شود، ایران نیز یکی از مناطقی است که فیروزه در آن به وجود می‌آید. سنگ فیروزه علاوه بر نیشابور در دامغان، کاشمر و... نیز یافت می‌شود.
سنگ یشم: این سنگ که با رنگ سبز خود بیشتر از سایر رنگ‌های خود شناخته شده است از جمله سنگ‌های قیمتی موجود در ایران است. این سنگ به علت خواص دارویی که به آن نسبت می‌دادند در گذشته بسیار محبوب بوده است و امروزه نیز به علت زیبایی و خواصی که دارد مطرح است. معدن سنگ یشم در ایران بیشتر در مناطق خراسان وجود دارد.
سنگ عقیق: پیش‌تر درباره این سنگ نیمه قیمتی و ویژگی‌های آن توضیحاتی بیان گردید. در ایران نیز این سنگ یافت و استخراج می‌شود و بیشتر در ساخت انگشتر بسیار به کار می‌رود. از جمله مناطقی که سنگ عقیق در آن یافت می‌شود خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان می‌باشد.
سنگ گارنت: در قسمت‌های قبلی مقاله آشنایی با اسم سنگ‌های قیمتی، درباره سنگ گارنت و ویژگی‌های آن نیز خواندید. سنگ گارنت در ایران به رنگ‌های مختلف یافت می‌شود و رنگ سبز آن بسیار خواهان دارد. این سنگ بیشتر در مناطقی از استان خراسان،کرمان و همدان یافت می‌شود.
سنگ لاجورد: سنگ لاجورد از جمله سنگ‌های دگرگونی است که از گذشته‌های دور مورد توجه ایرانیان بوده است و در ساخت زیورآلات یا مکان‌های خاص از آن استفاده می‌کردند. این سنگ که به طیف آبی و بنفش را شامل می‌شود، جزو سنگ های نیمه‌قیمتی است و در خراسان و بعضی مناطق دیگر در ایران قابل کشف و بهره‌برداری هستند.

سنگ های قیمتی ایران باستان

سنگ های قیمتی ایران باستان

توجه به زیورآلات گوهرنشان و یا استفاده از سنگ‌های قیمتی در ساخت زیورآلات در ایران قدمتی طولانی دارد. کشفیات باستان شناسی نیز این را به خوبی اثبات می‌کند که ایرانیان در دوره های مختلف تاریخی به استفاده از گوهرسنگ ها در ساخت زیورآلات بسیار اهمیت می‌دادند. سنگ یاقوت از جمله سنگ‌های قیمتی و عقیق از جمله سنگ‌های نیمه قیمتی ایران باستان هستند. سنگ‌های یشم سرخ، کهربا، لعل، فیروزه، لاجورد و... نیز از سنگ‌های قیمتی هستند که ردپای آن‌ها در آثار باستانی ایران یافت شده است.

سنگ های قیمتی جهان

در مقاله اسم سنگ های قیمتی، با انواع سنگ‌های قیمتی در جهان آشنا شدید. سنگ‌هایی نظیر الماس و مروارید از جمله معروف‌ترین این سنگ‌ها هستند اما سنگ‌های قیمتی دیگری نیز وجود دارند که طی آنچه که گذشت درباره هر یک خواندید. دلیل قیمتی بودن این سنگ‌ها کمیاب بودن آن‌ها و ساختار ویژه‌ای است که دارند. این ساختار و ترکیب شیمیایی روی حالت فیزیکی این سنگ‌ها اثرگذار است و به آن‌ها ظاهری خاص و چشم‌نواز می‌دهد. علاوه بر این خواصی که به همراه داشتن هر یک از این سنگ‌ها دارند و از گذشته‌های دور این آثار را به آن‌ها منتسب کرده‌اند موجب شده است که سنگ‌های قیمتی در جهان جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

گرانترین سنگ های قیمتی

با توجه به آنچه ذکر شد می‌توان پی برد که گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های جهان چه سنگ‌هایی هستند با این وجود در این قسمت از مقاله اسم سنگ های قیمتی به طور مجزا به این سنگ‌ها اشاره می‌کنیم. سنگ الماس با سختی و درخشش بی‌رقیب خود از گران‌ترین سنگ‌های قیمتی است. انواع دیگر الماس مانند الماس قرمز و الماس صورتی و سنگ‌هایی از جمله اوپال سیاه، زمرد و یشم اعلی نیز جزو چند سنگ بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند. سنگ‌هایی مانند گراندیدریت نیز به علت جلوه خاص و بسیار کم‌یاب بودن از جمله دیگر سنگ‌های قیمتی گران‌بها هستند که موارد استفاده از آن‌ها بسیار خاص است.

خواص درمانی سنگ های قیمتی

از گذشته‌های دور برای سنگ‌های قیمتی خواصی در نظر گرفته شده است و حتی این خواص از لحاظ درمانی بسیار مورد توجه بوده‌اند و به همراه داشتن آن‌ها برای درمان تجویز می‌شد و بسیاری از افراد از این سنگ‌ها به منظور بهبود وضعیت و بیماری‌های خود استفاده می‌کردند. چنانچه شما هم به خواص این سنگ‌ها اعتقاد دارید و یا علاقه‌مند هستید که درباره خواص آن‌ها بدانید این قسمت از مقاله اسم سنگ های قیمتی، مخصوص شماست. در ادامه با خواص درمانی بعضی از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی آشنا خواهید شد.

خواص سنگ یاقوت: سنگ یاقوت به ویژه یاقوت سرخ برای کمک به درمان بیماری‌های مربوط به خون و فشار خون استفاده می‌شود. هم‌چنین برای تقویت قوای بدن، افزایش قدرت بینایی مفید است. این سنگ برای تسکین میگرن و دردهای موضعی نیز به کار می‌رود.
خواص سنگ عقیق: این سنگ در تنظیم گردش خون و کنترل خونریزی موثر است. برای بهبود وضعیت حافظه و تمرکز و خواب و کاهش استرس مفید است. این سنگ برای بیماری‌های پوستی و کاهش درد بیماری‌های استخوانی توصیه شده است.
خواص سنگ آمیتیست: سنگ زیبای آمیتیست برای درمان دردهای موضعی مفید است و هم‌چنین به نقش آن در کاهش سردرد و میگرن در منابع مختلف اشاره شده است. از این سنگ برای تنظیم هورمون‌ها و زیبایی پوست نیز استفاده می‌شود.
خواص سنگ زمرد: این گوهر ارزشمند خاصیت آرام‌بخش دارد و برای کاهش غم و استرس به کار می‌رود. زمرد در گذشته برای درمان بیماری‌هایی مانند صرع یا بیماری‌های معده تجویز می‌شد. این سنگ هم‌چنین برای بیماری‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های قلب و عروق مفید است.
خواص سنگ توپاز: سنگ توپاز نیز طی مقاله اسم سنگ‌ های قیمتی درباره آن خواندید، برای شارژ انرژی بدن استفاده می‌شود. این سنگ برای درمان سردرد و کاهش استرس مفید است و برای بهبود سوخت و ساز بدن و کاهش التهاب و درد مفاصل توصیه می‌شود. این سنگ برای کاهش افسردگی و بیماری های اعصاب نیز مفید است.
خواص سنگ فیروزه: سنگ فیروزه روی عملکرد قلب و مغز تاثیر مثبت دارد. هم‌چنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون کاربرد دارد. سنگ فیروزه را ضد باکتری می‌دانند و استفاده از آن را برای درمان بیماری‌های زنان و کاهش درد و التهاب مفاصل و ریه توصیه می‌کنند.
خواص سنگ گارنت: استفاده از گارنت باعث تقویت قوای بدن و موجب تعادل هورمونی به خصوص در زنان می‌شود. این سنگ برای مشکلات پوستی و قلب و عروق توصیه شده و به جذب مواد معدنی در خون کمک می‌کند و موجب افزایش نیروی جنسی نیز می‌شود.
خواص سنگ زبرجد: سنگ زبرجد برای کاهش استرس وتقویت ذهن مورد استفاد قرار می‌گیرد. این سنگ برای پاکسازی بدن و هضم غذا و بهبود خواب نیز مفید است. زبرجد برای تقویت بینایی، بهبود عملکرد غدد بدن و کاهش افسردگی و احساسات منفی بسیار توصیه شده است.

سنگ های قیمتی در طبیعت

بیشتر سنگ‌های قیمتی از دل طبیعت استخراج می‌شوند و پس از این که در لایه‌های مختلف زمین تشکیل شدند، شناسایی و بهره برداری می‌گردند. از جمله این سنگ‌های قیمتی می‌توان به الماس، یاقوت، فیروزه و... اشاره کرد. درواقع اکثر سنگ‌های قیمت منشا طبیعی دارند و فقط برای تراش و شکل‌دهی متناسب با استفاده از آن سنگ، پردازش می‌شوند. این سنگ‌ها توسط افرادی که در معادن مربوط به آن‌ها کار می‌کنند یا افراد خبره سنگ‌شناس شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

روش شناسایی سنگ های قیمتی در طبیعت

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، شناسایی سنگ‌های قیمتی در طبیعت از کارشناسان این حوزه بر می‌آید و تشخیص سنگ اصل به آسانی ممکن نیست. درخصوص آشنایی با روش‌های شناسایی سنگ‌های قیمتی لازم است با مشخصات دقیق سنگ ها از جمله اسم سنگ های قیمتی، رنگ، شفافیت، واکنش‌پذیری آن ها آشنا باشید و سپس به مطالعات میدانی نیز در این خصوص بپردازید. هم‌چنین لازم است از افراد مجرب در این حوزه اطلاعات لازم را کسب کنید و در صورت یافتن سنگی با مشخصات سنگ‌های قیمتی با ابزارهای مربوط به سنجش سنگ‌ها، اصل بودن آن را بررسی کنید.

سنگ های قیمتی رودخانه

ممکن است اسم سنگ های قیمتی رودخانه به گوش‌تان خورده باشد اما باید گفت یافتن سنگ‌های قیمتی در رودخانه بعید به نظر می‌رسد چرا که بیشتر سنگ‌های قیمتی در لایه‌های مختلف زمین تشکیل می‌شوند و دسترسی به آن‌ها در جایی مانند رودخانه چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. با این حال ممکن است بخش‌هایی از سنگ‌های قیمتی به هر دلیلی به کف رودخانه‌ها رسیده باشند. بنابراین چنانچه درباره وجود سنگ‌های قیمتی در رودخانه‌ای شنیده‌اید می‌توانید با پرسش از افراد خبره محلی و غیرمحلی در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید. البته سنگ‌های موجود در کف رودخانه نیز بی‌ارزش نیستند و به خاطر ظاهر جذابشان در آکواریوم یا برای تزئینات از آن‌ها استفاده می‌شود.

خرید و فروش سنگ های قیمتی

بازار خرید و فروش سنگ‌های قیمتی مانند هر بازار دیگری مراکز خود را دارد. به علاوه رویه خرید و فروش این سنگ‌ها نیز قاعده و اصول مشخصی دارد. از آنجا که ممکن است افراد کلاهبردار به‌عنوان کارشناس دست به فروش سنگ های قیمتی بزنند، باید دقت داشته باشید که این سنگ‌ها را از افراد ناشناس و مدعی خریداری نکنید چرا که احتمال عرضه کالای تقلبی و غیراصل توسط این گونه افراد بالاست. هم‌چنین چنانچه قصد فروش سنگ‌های قیمتی خود را دارید بهتر است به مراکز معتبر و مطمئن مراجعه کنید تا متناسب با ارزش قطعه سنگ یا زیورآلاتی که دارید، آن را به فروش برسانید.

چگونه سنگ های قیمتی پیدا کنیم؟

برای یافتن سنگ‌های قیمتی در قدم اول باید با اسم سنگ های قیمتی آشنا باشید و شناخت مناسبی نیز از سنگ قیمتی مدنظر خود داشته باشید و مناطق مربوط به تشکیل این سنگ‌ها را شناسایی کرده و درصورت نیاز، مجوزهای مربوطه را تهیه نمایید و سنگ موردنظر خود را جست‌وجو کنید. یافتن سنگ‌های قیمتی کار آسانی نیست و نیاز به تجربه دارد با این حال این کار غیرممکن نیست و در صورت آشنایی کافی با خود سنگ و منابع آن می‌توان سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را پیدا کرد و سپس به آزمایش کیفیت آن و فروش آن پرداخت. در پاسخ به این سوال که سنگ‌های قیمتی را از کجا پیدا کنیم هم باید گفت این سنگ‌ها معمولا در مناطق گرم و خشک تشکیل می‌شوند و با کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره این مناطق می‌توان به جست‌وجو این سنگ‌ها پرداخت.

سخن پایانی

استفاده از سنگ‌های قیمتی روی زیورآلات از گذشته‌های دور رواج دارد و بسته به ارزش سنگی که روی کار قرار می‌گیرد ارزش آن قطعه هم بالاتر می‌رود. سنگ‌های قیمتی متنوعی در بازار طلا و جواهر موجودند اما نکته این‌جاست که تنها سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اصل هستند که حق مطلب را برای جواهر بودن ادا می‌کنند. نمونه‌های تقلبی یا مصنوعی بعد از مدتی زیبایی خود را از دست داده و ارزش چندانی نخواهند داشت. بنابراین هنگام خرید جواهرات، تنها آشنایی با اسم سنگ های قیمتی کافی نیست، بلکه باید شناخت خوبی از مشخصات آن‌ها داشته باشید و مهم‌تر از همه آن که باید زیورآلات جواهرنشان با سنگ‌های قیمتی را از مراکز معتبر خریداری کنید.

گالری آنلاین طلا و جواهر زر این امکان را فراهم کرده است که نگران اصل بودن سنگ‌های قیمتی کارشده روی زیورآلات نباشید چرا که کلیه محصولات ارائه‌ شده در این فروشگاه اصل بوده و شما می‌توانید با خیال راحت پس از کسب اطلاعات درباره سنگ قیمتی موردعلاقه خود، زیورآلات مدنظرتان با آن سنگ را سفارش دهید. هم‌چنین شما می‌توانید هر گونه سوال و ابهام درخصوص زیورآلات گوهرنشان موجود در فروشگاه را با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید یا سفارشی خاص و مطابق سلیقه خود را ثبت کنید و از ساخت آن با بهترین کیفیت مطمئن باشید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۹:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد