سوت طلا چیست؟ قیمت هر سوت طلا چقدر و چگونه محاسبه می شود؟

سوت طلا چیست؟ قیمت هر سوت طلا چقدر و چگونه محاسبه می شود؟
سوت طلا چیست؟ هر سوت طلا چند تومان است؟ نحوه و روش محاسبه‌ی سوت طلا چگونه است؟ تمام اینها موضوع این مقاله است تا یکی دیگر از واحدهای طلا که سوت است را بشناسیم. سوت واحد اندازه گیری طلا می باشد.

سوت طلا چیست؟ تفاوتی ندارد که به‌عنوان یک فروشنده به دنیای تجارت طلا و جواهر واردشده‌اید یا نقش یک خریدار معمولی را دارید، آشنایی با اصطلاحات خاص دنیای طلا و جواهرات به شما کمک خواهد کرد تا خریدی به‌صرفه و حرفه‌ای را داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که؛ سوت در طلا به چه معناست و در مورد نحوه‌ی محاسبه و کاربرد آن صحبت کنیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

سوت طلا چیست + عکس - سایت زر

چرا واحد سوت طلا در دنیای خریدوفروش جواهرات کاربردی است؟

محاسبه‌ی سوت طلا می‌تواند بسیار راحت‌تر از آن باشد که فکرش را می‌کنید. سوت یک واحد بسیار دقیق است که می‌تواند واحد گرم را شکسته و آن را تبدیل به 1000 قیمت مساوی کند. این مقدار با 3 عدد بعد از اعشار نشان داده می‌شود. حتی اگر در ترازوی زرگری خبری از عدد سوم اعشار نباشد، سوت واحد طلا بر اساس سومین عدد خوانده می‌شود.

چرا واحد سوت طلا در دنیای خریدوفروش جواهرات کاربردی است؟ - زر

به‌طور مثال اگر بعد از اعشار، عدد 50 را مشاهده کردید، این عدد درواقع بیانگر 500 سوت است. طلا یک پشتوانه‌ی بسیار قوی است که قیمت آن نیز روزبه‌روز در حال افزایش است و در دنیای خریدوفروش جواهرات، این کمیت‌های ظریف کاملا کاربردی و سرنوشت‌ساز هستند. در ادامه مقاله سوت طلا چیست به بررسی بیشتر کاربرد این واحد خواهیم پرداخت.

از واحد سوت طلا برای کدام دسته از جواهرات استفاده می‌شود؟

از واحد سوت طلا برای کدام دسته از جواهرات استفاده می‌شود؟ - زر

سوت اغلب مخصوص خوده فلز طلاست و زمانی که به سراغ سنگ‌های قیمتی بروید، با اصطلاح خاص دیگری به اسم قیراط روبه‌رو خواهید شد. این دسته‌بندی‌های خاص به دنیای جواهرسازان اجازه می‌دهد تا ابزارها و روش‌های تجاری خاص خود را طراحی و مدیریت کنند.

شما می‌توانید با شناخت این اصطلاحات و روش‌های اندازه‌گیری، با آرامش بیشتری در مورد خریدوفروش یا تعویض جواهرات خود اقدام کرده و از این طریق به مدیریت سرمایه‌ی خود بپردازید. در ادامه مطلب سوت طلا چیست به بررسی نکاتی که فروشندگان طلا لازم است به آن توجه داشته باشند می‌پردازیم.

نکاتی که به‌عنوان یک فروشنده‌ی جواهرات باید بدانید

نکاتی که به‌عنوان یک فروشنده‌ی جواهرات باید بدانید - زر

سوت واحدی بسیار ظریف و دقیق است که شما به‌صورت روزانه با آن سروکار دارید. زمانی که به‌عنوان یک فروشنده وارد دنیای فروش جواهرات می‌شوید، با قیمت‌گذاری و سنجش دقیق و منصفانه، اعتبار خود را در بازار خریدوفروش جواهرات تامین می‌کنید.

سنجش دقیق وزن طلا بستگی به این دارد که چه ترازویی را انتخاب می‌کنید. در این مورد به شما توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن به سراغ بهترین نمونه‌ی ترازوی زرگری بروید و برای مشتریان خود و اعتباری که می‌توانید به‌تدریج کسب کنید، احترام قائل شوید.

نام علمی‌تر اصطلاح سوت چیست؟

- زر نام علمی‌تر اصطلاح سوت چیست؟

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد، هر واحد سوت، یک گرم را به 1000 قیمت مساوی تقسیم می‌کند و از این بابت به آن میلی‌گرم نیز گفته می‌شود. اما در دنیای خریدوفروش جواهرات، اصطلاح میلی‌گرم کاربرد خاصی ندارد و همان واژه‌ی سوت را به‌طور مکرر خواهید شنید.

شما در هنگام خرید جواهرات از فروشگاه آنلاین طلا و جواهرات زر نیز می‌توانید از این اصطلاح برای محاسبه برخی پارامترها بهره بگیرید. به‌طور مثال برای شناسنامه‌دار کردن محصولات جواهر، لازم است که سفارش شما وزنی بالاتر از 15 سوت داشته باشد. در ادامه مقاله سوت طلا چیست به بررسی شیوه گفتار و محاوره در مورد واحد سوت خواهیم پرداخت.

استفاده از واحد سوت طلا در محاوره روزانه به چه شکل است؟

زمانی که طلافروش یک قطعه طلا را بر روی ترازوی زرگری خود قرار می‌دهد، به‌طور خلاصه و بدون اشاره به کلمه‌ی سوت یا گرم، به شما می‌گوید که وزن این محصول بر اساس سوت طلا چقدر است. مثلا اگر وزن محصول معادل 12 گرم و 500 سوت باشد، شما صرفا خواهید شنید: 12 و 500.

استفاده از واحد سوت در محاوره روزانه به چه شکل است؟ -زر

پس از سوت، هیچ واحد کوچک‌تری در دنیای طلا و جواهرات وجود ندارد که به کمک آن بتوان برای طلا ارزش‌گذاری کرد. اگر به ترازوهای درون طلافروشی توجه کنید، آن‌ها فقط دو رقم بعد از اعشار را نشان می‌دهند اما به‌صورت فرضی لازم است تا یک رقم دیگر نیز به این بخش اعشاری اضافه شود تا برآورد روشنی از واحد سوت داشته باشیم. در ادامه به بررسی نحوه‌ی محاسبه سوت طلا خواهیم پرداخت.

چند سوت طلا یک گرم می‌شود؟

چند سوت طلا یک گرم می‌شود؟ - زر

حال بیایید به سراغ این پرسش برویم؛ سوت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟ تبدیل سوت طلا به گرم را می‌توانید با در نظر گرفتن عدد 1000 به دست آورید چراکه یک سوت درواقع یک‌هزارم گرم است و به همین دلیل به‌صورت اعشاری نیز نشان داده می‌شود. در ادامه به این پرسش خواهیم پرداخت که هر سوت طلا چند تومان است و چه پارامترهایی می‌تواند در جریان این محاسبات به ما کمک کند؟

هر سوت طلا چند تومان است؛ سوت در طلا چیست؟

هر سوت طلا چند تومان است؛ سوت در طلا چیست؟ - زر

در این مورد کافی است تا قیمت هر گرم طلا را مطابق با ارزش روز بر 1000 تقسیم کنید. در فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات زر، قیمت روز طلا به‌صورت برخط قرارگرفته است و قیمت کلیه‌ی محصولات نیز به‌صورت لحظه‌ای بر اساس قیمت روز طلا موردمحاسبه قرار می‌گیرد. چنانچه به جدول قیمت روز طلا و جواهرات نیز توجه داشته باشید، قیمت هر گرم طلا بر اساس عیار موردمحاسبه قرار می‌گیرد.

این موضوع با توجه به نوسانات بازار و قیمت‌های سرنوشت‌ساز در جریان معاملات، از اهمیت بالایی برخوردار است. جدول سوت طلا به همین دلیل در کنار انواع سکه عرضه می‌شود چراکه سکه‌ها بر اساس وزن‌های بسیار حساس و متفاوتی به بازار عرضه می‌شود و از ارزش سرمایه‌گذاری بالایی برخوردار هستند.

 بسیاری از افراد علاقه دارند تا سرمایه خود را به‌سرعت به طلا تبدیل کنند. به همین دلیل تولیدکنندگان سکه نیز، این ظرافت را در نظر گرفته و سکه‌هایی با واحدهای سوت بسیار متنوع تولید می‌کنند. شما می‌توانید طبق واحدهای گفته‌شده، ارزش هر واحد سوت را به کمک ماشین‌حساب و با دقت بالا موردمحاسبه قرار دهید. روش محاسبه‌ی سوت طلا می‌تواند به شما در بررسی پارامترهای سرمایه‌گذاری و تبدیل سرمایه نقدی به طلا بسیار کمک دهنده باشد.

سوت طلا به چه معناست؟

همان‌طور که گفتیم وقتی در کنار گرم طلا یک رقم اعشار مشاهده کردید، همان سوت است. اما شاید بپرسید هر سوت برابر با چند گرم طلاست؟ در پاسخ باید گفت ۱۰۰۰ سوت برابر با یک گرم طلاست. سوت کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری طلاست و چون یک واحد بسیار کوچک است، خواندن آن روی ترازو بسیار دشوار است. حتی ممکن است برخی ترازوها سوت طلا را به‌درستی نشان ندهند.

سوت طلا به چه معناست؟

در حال حاضر نرم‌افزارهای حسابداری هم وجود دارد که تا دو رقم بعد از ممیز، ممیز را در محاسبات خود قرار می‌دهند. اگر به طلافروشی بروید و یکی از اجناس آن‌ها را بخرید، بیشتر تا سه رقم بعد از ممیز را نشان می‌دهند. در واقع اکثر طلافروشان برای محاسبه وزن طلا آن را با گرم و سوت کامل نشان می‌شود. برای مثال یک محصول طلا می‌تواند روی ترازوی طلا فروش‌ها ۵.۳۵۶ باشد که به معنا ۵ گرم و ۳۵۶ سوت است.

قیمت طلا انلاین - سایت نیوز زر

تبدیل سوت به تومان

وقتی بخواهید سوت طلا را به تومان تبدیل کنید، باید ابتدا قیمت لحظه‌ای طلا را بدانید. در برخی وب‌سایت‌ها به‌صورت قیمت طلا انلاین نمایش داده می‌شود که برای هر گرم است. اما برای اینکه قیمت سوت را به دست آورید باید قیمت هر گرم طلا را تقسیم بر عدد ۱۰۰۰ کنید تا رقم درست آن به دست آید.

تبدیل سوت به تومان

برای مثال تصور کنید قیمت لحظه‌ای طلا ۲.۸۰۰.۰۰۰ تومان است. در این صورت وقتی این عدد را بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم کنید، حاصل آن ۲.۸۰۰ تومان خواهد بود که قیمت هر صورت است. اما اگر بخواهید قیمت ۳۵ سوت طلا را محاسبه کنید، باید عدد ۲.۸۰۰ را در ۳۵ ضرب کنید. جواب این ضرب شما ۹۸.۰۰۰ تومان خواهد بود.

سایر واحدهای اندازه‌گیری طلا در بازار طلا فروشان

در هر دوره از زمان واحد اندازه‌گیری طلا تغییر می‌کند تا متناسب با نیاز جامعه باشد. با اینکه امروزه بیشتر از واحد سوت در صنعت طلا و جواهرات استفاده می‌شود و برای محاسبه قیمت طلایی که قصد خرید آن را داریم،‌ کافی است قیمت هر سوت طلای ۱۸عیار یا قیمت هر گرم طلای 18 عیار را بدانیم؛‌ اما امکان دارد اسامی واحدهای دیگری را هم بشنوید که برخی از آن‌ها کاربردی هستند؛ در حالی که سایر واحدها فقط در گذشته استفاده می‌شدند و دیگر کاربردی ندارند.

گاهی امکان دارد طلا فروشانی را ببینید که از واحدهای قدیمی استفاده می‌کنند یا در اسناد قدیمی طلا، مقیاس‌هایی را ببینید که برای شما آشنا نیستند. برای همین بهتر است در این مطلب با تمام واحدهای اندازه‌گیری طلا آشنا شوید. در این صورت محاسبه اینکه هر واحد چند سوت و هر گرم طلا چند سوت است برای شما آسان‌تر می‌شود.

1- با مثقال آشنا شوید

یکی از واحدهایی که از گذشته تا امروز در صنعت طلا و جواهرات کاربرد داشته، مثقال است. مثقال یکی از واحدهای بزرگ برای اندازه‌گیری وزن طلا است و هر مثقال برابر با 4608 سوت خواهد بود. در نتیجه برای اینکه بتوانید قیمت هر مثقال طلا را تخمین بزنید، باید قیمت سوت طلا را بدانید و آن را در عدد 4608 ضرب کنید.

هر مثقال برابر با 4 گرم و 608 میلی‌گرم یا 4 گرم و 608 سوت است. اگر بخواهیم مثقال را به سایر واحدهای جدید و قدیمی اندازه‌گیری وزن طلا مقایسه کنیم، هر مثقال برابر با 24 نخود، 96 گندم، 23 قیراط، 48 لپه، 72 جو و 0.06 سیر است.

2- چه زمانی از قیراط استفاده می‌کنیم؟

با اینکه در صنعت طلا و جواهرات واحد قیراط مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این واحد ارتباطی با طلا ندارد و برای سنگ‌های قیمتی کاربرد دارد. هر قیراط برابر با 200 سوت یا میلی‌گرم است؛ در نتیجه هر 5 قیراط یک گرم خواهد بود. اگر درباره تبدیل قیراط به واحدهای دیگر کنجکاو باشید، باید بدانید که هر قیراط 0.043 مثقال است.

3- واحد اندازه‌گیری نخود را بشناسید

یکی از واحدهایی که در گذشته برای طلا در نظر گرفته شده بود، نخود است. هر نخود برابر با 192 سوت است که 192 میلی‌گرم محسوب می‌شود. از آنجایی که می‌دانیم یک گرم چند سوت است و برای تبدیل گرم به سوت باید آن را به 1000 واحد تقسیم کنیم، هر نخود 0.192 گرم خواهد بود.

هر نخود معادل دو برابر واحد اندازه‌گیری لپه و سه برابر واحد اندازه‌گیری جو است. هر یک نخود طلا، به اندازه چهار برابر واحد اندازه‌گیری گندم خواهد بود که دیگر واحدهای قدیمی برای بررسی وزن طلا هستند. اگر بخواهید نخود را با واحد مثقال مقایسه کنید، هر نخود برابر با 0.417 مثقال و 0.003 سیر است.

4- گندم در اندازه‌گیری طلا چقدر است؟

گندم یکی دیگر از واحدهای اندازه‌گیری قدیمی محسوب می‌شود که 48 سوت یا 48 میلی‌گرم است. در واقع گندم یک‌چهارم نخود بوده و خود نیز به واحدهای کوچک‌تری تقسیم می‌شود. واحدهایی مانند ماش یا ارزن از گندم نیز کوچک‌تر هستند.

ماش برابر با یک‌هشتم نخود و یک‌دوم گندم است که 24 سوت خواهد بود. ارزن واحدی است که یک سی‌ودوم نخود و یک شانزدهم گندم است که برابر با 6 سوت خواهد بود. هر گندم 0.011 مثقال و 0.048 گرم است. هر ماش 0.0052 مثقال و 0.024 گرم است که مقدار خیلی کمی محسوب می‌شود. در آخر هر ارزن 0.001 مثقال و 0.006 گرم است که در گذشته واحد خیلی کوچکی برای طلا به‌شمار می‌رفت.

5- مقدار سیر در صنعت طلا و جواهرات

حتماً هنگام خرید از عطاری‌ها با واحد سیر مواجه شده‌اید. خوب است بدانید یکی دیگر از واحدهایی که در صنعت طلا و جواهرات کاربرد داشت، سیر بود. هر سیر برابر با 75000 سوت یا میلی‌گرم است که واحدی بزرگ برای اندازه‌گیری مقدار طلا محسوب می‌شود.

برای درک راحت‌تر هر سیر طلا بهتر است آن را با واحدهای بزرگ‌تری مانند گرم یا مثقال مقایسه کنیم. هر سیر 75 گرم و 16.3 مثقال است. در حال حاضر این واحد به اندازه‌ای بزرگ است که هیچ کاربردی در صنعت طلا و جواهرات ندارد.

6- مثقال شرعی چیست؟

مثقال شرعی یکی از واحدهای قدیمی است و کمی با واحد مثقال امروزی تفاوت دارد. مثقال شرعی برابر با 3456 میلی‌گرم یا 3 گرم و 456 سوت است و به اندازه یک گرم و 152 سوت یا 1152 میلی‌گرم با مثقال امروزی تفاوت دارد که روی قیمت هر سوت طلای ۱۸عیار اثر می‌گذارد.

جمع‌بندی مقاله سوت طلا چیست؟

سوت طلا چیه؟ سوت طلا چگونه حساب می‌شود؟  - زر

در این مطلب تلاش شد تا به این پرسش پاسخ دهیم که؛ چند سوت طلا یک گرم است؟ و کاربرد سوت در طلافروشی را موردبررسی قرار دهیم. نحوه محاسبه سوت طلا نه‌تنها برای فروشندگان طلا بلکه در دنیای خریداران طلا نیز کاربردی است.

بسیاری از افراد با پرسش‌هایی مثل سوت طلا چیه؟ سوت طلا چگونه حساب می‌شود؟ چگونه سوت طلا را حساب کنیم یا سوت طلا به چه معناست؟ به جست‌وجوی اطلاعات بیشتر در مورد دنیای معامله طلا هستند و ما در اینجا هستیم تا این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن پرسش‌های بیشتر در مورد نرخ سوت طلا و نحوه محاسبه سوت طلاکافی است با مشاورین ما در بخش فروش در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

سوت طلا چیست؟
S ChevronDown 18 N

سوت کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری طلاست و چون یک واحد بسیار کوچک است، خواندن آن روی ترازو بسیار دشوار است. وقتی در کنار گرم طلا یک رقم اعشار مشاهده کردید، همان سوت طلا است. برای درک بیشتر از مفهوم اینکه سوت طلا چیست مقاله را مطالعه نمایید.

در محاسبه قیمت طلا چند سوت طلا یک گرم می‌شود؟
S ChevronDown 18 N

تبدیل سوت طلا به گرم را می‌توانید با در نظر گرفتن عدد 1000 به دست آورید چراکه یک سوت درواقع یک‌هزارم گرم است و به همین دلیل به‌صورت اعشاری نیز نشان داده می‌شود.

برای تبدیل سوت به تومان چه کار کنیم؟
S ChevronDown 18 N

برای تبدیل سوت به تومان بایستی قیمت لحظه‌ای طلا را بدانید، برای دانستن قیمت انلاین طلا می توانید در سایت های معتبر به عنوان مثال سایت زر از قیمت آنلاین طلا مطلع شوید. پس از آن باید قیمت هر گرم طلا را تقسیم بر عدد ۱۰۰۰ کنید تا رقم درست آن به دست آید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۹:۴۱ قبل از ظهر
نظرات (2)

سندس  ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۹:۴۶ بعد از ظهر

خیلی مورد استفاده قرار گرفتم

سیدمهدی  ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱:۱۵:۲۶ قبل از ظهر

ممنون از مقالتون یک نکته اینکه به نظر قیمت طلا بالا نمیره، پول هست که ارزشش میاد پایین

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد