سنگ‌ های قیمتی ایران باستان : معرفی و شناخت 7 سنگ موجود در طبیعت

سنگ‌ های قیمتی ایران باستان : معرفی و شناخت 7 سنگ موجود در طبیعت
به معرفی سنگ های قیمتی ایران باستان پرداخته ایم و در آن انواع سنگهای قیمتی ایران را معرفی کرده ایم و به شناخت سنگهای قیمتی رودخانه ای ایران پرداختیم. برای شناخت سنگ های قیمتی در ایران باستان چون فیروزه، عقیق، یشم و... با ما همراه باشید

با توجه به وجود معادن متعدد سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در نقاط مختلف ایران، استفاده از این سنگ‌‌ها در ساخت زیورآلات و اشیاء قیمتی از گذشته‌های دور در ایران رواج داشته است و آثار به‌جامانده از دوران ایران باستان به خوبی اهمیت و ارزش استفاده از سنگ‌های زینتی در آن زمان را نشان می‌دهد. اگر به آشنایی با سنگ ‌های قیمتی ایران باستان علاقه‌مند هستید و مایلید درباره انواع سنگ‌های قیمتی ایران بیشتر بدانید، با این مقاله همراه باشید.

سنگ‌ های قیمتی ایران باستان - سایت زر

انواع سنگ های قیمتی موجود در طبیعت

پیش از آشنایی با سنگ های قیمتی ایران باستان، بهتر است به تعدادی از مهم‌ترین سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی موجود در طبیعت بپردازیم. منظور از سنگ‌های قیمتی، سنگ‌هایی هستند که منابع محدودی دارند و تنها در نقاط خاصی از جهان یافت می‌شوند و به دلیل کم‌یاب بودن ارزش بالایی دارند. سنگ الماس از مشهورترین و ارزشمندترین سنگ‌های قیمتی است که با تراش‌های متنوع و جذابی که دارد در بسیاری از زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سنگ های قیمتی موجود در طبیعت

سنگ‌هایی هم‌چون یاقوت قرمز، یاقوت کبود و زمرد نیز از مهم‌ترین سنگ‌های قیمتی هستند که از دیرباز مورد توجه پادشاهان و ثروتمندان بوده‌اند و در حال حاضر نیز به عنوان جواهر در ساخت انواع زیورآلات به کار می‌روند. سنگ‌های نیمه‌قیمتی سنگ‌هایی هستند که نسبت به سنگ‌های قیمتی، چندان کمیاب نیستند و در نقاط مختلفی از زمین، قابل بهره‌برداری‌اند. از این رو ارزش این نوع سنگ‌ها نسبت به سنگ‌های قیمتی کمتر است.

از جمله مهم‌ترین سنگ‌های نیمه‌قیمتی می‌توان به سنگ عقیق، فیروزه، گارنت، آمیتیست و... اشاره کرد. هر یک از این سنگ‌ها، جذابیت ظاهری و خواص متعددی دارند و بسیاری از سنگ های قیمتی ایران باستان، مربوط به این دسته از سنگ‌های ارزشمند هستند. در قسمت‌های بعدی به مهم‌ترین سنگ‌های قیمتی که در ایران یافت می‌شود خواهیم پرداخت.

لیست سنگهای قیمتی ایران

ایران از جمله کشورهایی است که انواع سنگ‌های قیمتی و ارزشمند در نقاط مختلف آن یافت می‌شود تا جایی که بعضی از سنگ‌هایی که در ایران بهره‌برداری می‌شوند، شهرت جهانی دارند و بسیاری از افراد در سراسر جهان به دنبال خرید سنگ‌هایی هستند که ایران، مبدا آن باشد. در ادامه به مهم‌ترین سنگ‌های زینتی موجود در ایران که برخی از آن‌ها جزو سنگ های قیمتی ایران باستان هستند، اشاره خواهد شد:

سنگ فیروزه از سنگهای قیمتی ایران

همان‌طور که انتظار آن را داشتید، سنگ فیروزه در صدر لیست سنگ‌های قیمتی ایران قرار دارد. با وجود این که سنگ فیروزه در مقایسه با الماس، انواع یاقوت و زمرد، جزو سنگ‌های نیمه‌قیمتی محسوب می‌شود، اما به عنوان یکی از سنگ‌های ارزشمند و شناخته‌شده ایرانی، در سطح جهان مطرح است.

سنگ فیروزه از سنگهای قیمتی ایران

از این سنگ با نام سنگ ترکی نیز یاد می‌شود و در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه طلا و جواهر در خارج از کشور نیز فیروزه با این نام به فروش می‌رسد. فیروزه که یکی از سنگ های قیمتی ایران باستان نیز محسوب می‌شود، با رنگ آبی خاص خود و خواص متعددی که دارد، سنگی پرکاربرد در بسیاری از زیورآلات از جمله انگشتر است. فیروزه شجری و عجمی از انواع فیروزه هستند که در بخش‌های مختلفی از ایران از جمله خراسان، کاشمر و... یافت می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با سنگ فیروزه، پیشنهاد می‌شود مقاله از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟ سنگ فیروزه زنده و مرده چیست؟ را نیز مطالعه کنید.

سنگ عقیق از سنگهای قیمتی ایران

دومین سنگ مشهور که در ایران به‌وفور یافت می‌شود، سنگ زیبای عقیق است که با رنگ جذاب خود به زیورآلات که در ساخت آن از عقیق استفاده می‌شود، شور و گرمای کم‌نظیری می‌بخشد. این سنگ به دلیل خواص معنوی متعددی که درباره آن در منابع اسلامی ذکر شده است، در ایران و کشورهای مسلمان بسیار مورد توجه است و از آن در ساخت انواع زیورآلات، به‌خصوص انگشتر استفاده می‌شود.

سنگ  عقیق از سنگهای قیمتی ایران

گذشته از این، سنگ عقیق یکی از سنگ های قیمتی ایران باستان بوده است که در بسیاری از آثار باستانی، نمونه‌های از این سنگ به صورت حکاکی‌شده یافت شده است. سنگ عقیق، انواع مختلفی از جمله عقیق یمانی، عقیق شجر و عقیق احمر را شامل می‌شود و در نقاطی از جمله خراسان، کرمان و... قابل بهره‌داری است.

سنگ گارنت از سنگهای قیمتی ایران

یکی از سنگ‌های باارزشی که در قسمت‌های مختلف ایران یافت می‌شود، سنگ گارنت است. این سنگ که ظاهری سرخ‌گون دارد، به رنگ‌هایی از جمله قهوه‌ای، نارنجی، سیاه و... نیز وجود دارد که معمولا ظاهری شفاف و درخشان دارند. مناطقی مانند همدان، آذربایجان، خراسان و... قسمت‌هایی از ایران هستند که سنگ گارنت در آن قابل بهره‌برداری است.

سنگ گارنت از سنگهای قیمتی ایران

از آن‌جا که این سنگ، از گذشته‌های دور در بخش‌های مختلف کشور وجود داشته است، می‌توان گفت گارنت نیز یکی از سنگ های قیمتی ایران باستان محسوب می‌شود و از آن در ساخت اشیاء زینتی و زیورآلات استفاده می‌نمودند. سنگ گارنت سبز که در کرمان یافت می‌شود نیز از جمله مشهورترین انواع گارنت موجود در ایران است که در سراسر جهان مشتریان خود را دارد.

سنگ یشم از سنگهای قیمتی ایران

سنگ یشم که بیشتر با رنگ سبز خود شناخته شده است، از جمله سنگ های قیمتی ایران باستان محسوب می‌شود که در گذشته در نقاط مختلف ایران یافت می‌شد. در حال حاضر در بعضی مناطق مانند کرمان، سنگ یشم قابل بهره‌داری است اما نسبت به بسیاری از سنگ‌های دیگر موجود در ایران، کمتر یافت و صادر می‌شود.

سنگ یشم از سنگهای قیمتی ایران

سنگ یشم علاوه بر سبز می‌تواند رنگ‌هایی از جمله قهوه‌ای، سیاه، زرد و... نیز داشته باشد. یشم نیز از جمله سنگ‌هایی است که به دلیل خواص متعدد جسمی و روحی که به آن نسبت داده می‌شود، مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان است.

سنگ لاجورد از سنگهای قیمتی ایران

سنگ لاجورد با رنگ آبی کم‌نظیری که دارد یکی از مهم‌ترین سنگ های قیمتی ایران باستان به حساب می‌آمده است که به‌ویژه در زمان ساسانیان از این سنگ بسیار استفاده می‌شد و در سایر دوران‌ها نیز این سنگ در ساخت انواع زیورآلات به کار می‌بردند.

سنگ لاجورد از سنگهای قیمتی ایران

در حال حاضر این سنگ چندان در ایران یافت و بهره‌برداری نمی‌شود و لاجورد افغانستان شهرت بیشتری دارد. با این حال می‌توان این سنگ را به عنوان یکی از مهم‌ترین سنگ‌هایی که در ایران وجود داشته است، به شمار آورد.

سنگ مروارید از سنگهای قیمتی ایران

سنگ مروارید از دیگر سنگ‌های گران‌بهایی است که در خلیج فارس یافت می‌شود و به همین دلیل از جمله سنگ‌های قیمتی ایران است. این نوع سنگ که در انواع زیورآلات گران‌قیمت به‌کارمی‌رود، در دوران باستان نیز مورد توجه بوده و می‌توان گفت مروارید از سنگ های قیمتی ایران باستان نیز به شمار می‌آید که پس از صید، به عنوان سنگی درخشان برای زینت بخشیدن به بسیاری از اشیاء و زیورآلات از آن استفاده می شد.

عکس سنگ مروارید از سنگهای قیمتی ایران

سنگ مروارید در حال حاضر بیشتر به صورت پرورشی در بازار موجود است، اما نمونه‌های طبیعی آن نیز قابل تهیه است.

سنگ لعل از سنگهای قیمتی ایران

سنگ لعل با ظاهر شفاف و رنگ‌های جذاب و متنوعی که دارد، یکی از مهم‌ترین سنگ‌های موجود در ایران است که با توجه به اهمیت این سنگ در گذشته، می‌توان گفت این سنگ یکی از شاخص‌ترین سنگ های قیمتی ایران باستان نیز به شمار می‌رود. سنگ لعل بیشتر به رنگ سرخ خود مشهور است اما این سنگ به رنگ‌های صورتی، بنفش، زرد و... نیز یافت می‌شود.

سنگ لعل از سنگهای قیمتی ایران

به سنگ لعل نیز خواص متعددی نسبت داده شده است و از این رو بسیاری از افراد مایلند با تهیه این سنگ، ضمن استفاده از زیبایی لعل، از خواص آن نیز بهره‌مند شود. سنگ لعل در نقاطی از جمله خراسان، همدان و کرمان در ایران یافت می‌شود.

سنگ های قیمتی در ایران باستان

با توجه به این که استفاده از سنگ‌های زینتی و ارزشمند در ساخت زیورآلات و اشیاء قیمتی در ایران، قدمتی طولانی دارد، اطلاع از سنگ های قیمتی ایران باستان می‌تواند جالب توجه باشد. در بخش قبلی به مهم‌ترین این سنگ‌ها از جمله سنگ فیروزه، عقیق، لاجورد، یشم، لعل و... اشاره شد.

سنگ های قیمتی در ایران باستان

علاوه‌ بر این وجود سایر سنگ‌های قیمتی نظیر زمرد، یاقوت سرخ و یاقوت کبود و سنگ الماس گران‌بها در بسیاری از اشیاء قیمتی باقی‌مانده از دوران باستان، نشان‌دهنده استفاده از طیف گسترده‌ای از جواهرات در گذشته بوده است. هرچند ممکن است بسیاری از این گوهرسنگ‌های موجود در آثار باستانی، خواستگاهی غیر از ایران داشته‌اند و در اثر سفر، کسب غنایم جنگی، دریافت هدایا و... به ایران راه پیدا کرده‌اند.

سنگهای قیمتی رودخانه ای ایران

یکی از مواردی که درخصوص سنگ‌های موجود در طبیعت ممکن است توجه عده‌ای را به خود جلب کند، قیمتی بودن سنگ‌های موجود در کف رودخانه‌ها است. دراین‌باره باید گفت، بسیاری از سنگ‌های قیمتی در لایه‌های درونی زمین ساخته می‌شوند و بهره‌برداری از آن‌ها به سادگی قابل انجام نیست.

سنگهای قیمتی رودخانه ای ایران

بنابراین انواع سنگ‌های ارزشمند از جمله سنگ های قیمتی ایران باستان که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد در رودخانه‌ها قابل دستیابی نیستند و سنگ‌های موجود در کف رودخانه با توجه به ظاهر جذابی که دارند بیشتر به منظور تزئین محیط‌هایی از جمله آکواریوم استفاده می‌شوند.

خرید سنگ قیمتی ایران

با وجود این که مشخصات سنگ‌های قیمتی ایران، برای بسیاری از افراد واضح است اما تشخیص اصل بودن بیشتر گوهرسنگ‌ها، کار ساده‌ای نیست. از این رو برای خرید انواع سنگ‌های قیمتی ایران، لازم است به فروشگاه‌های معتبر و افراد متخصص مراجعه کنید. به این منظور، گالری آنلاین طلا و جواهر زر برای تهیه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی باکیفیت پیشنهاد می‌شود که فروشگاه طلا و جواهر بر اساس سنگ های جواهر و قیمتی را برای مشتریان خود تدارک دیده است تا انتخاب سنگ مدنظر خود را به راحتی انجام دهید و از کیفیت و اصالت آن اطمینان داشته باشید.

سخن پایانی در مورد سنگهای قیمتی ایران

در این مقاله به سنگ‌های ارزشمند موجود در ایران و مهم‌ترین سنگ های قیمتی ایران باستان پرداخته شد تا کسانی که به دنبال آشنایی با گوهرسنگ‌های ارزشمند ایران هستند و یا قصد خرید زیورآلات دارای این سنگ‌ها را دارند، برای انتخاب خود بهتر تصمیم‌گیری نمایند. هم‌چنین به اهمیت خرید از فروشگاه‌های عرضه طلا و جواهر معتبر از جمله گالری آنلاین زر نیز اشاره شد تا بدون نگرانی از اصل بودن و کیفیت جواهر مدنظرتان، خرید خود را انجام دهید.

سوالات متداول:

منظور از سنگ‌های قیمتی چیست؟
S ChevronDown 18 N

منظور از سنگ‌های قیمتی، سنگ‌هایی هستند که منابع محدودی دارند و تنها در نقاط خاصی از جهان یافت می‌شوند و به دلیل کم‌یاب بودن ارزش بالایی دارند. سنگ الماس از مشهورترین و ارزشمندترین سنگ‌های قیمتی است که با تراش‌های متنوع و جذابی که دارد در بسیاری از زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگهای قیمتی ایران کدام است؟
S ChevronDown 18 N

ایران از جمله کشورهایی است که انواع سنگ‌های قیمتی و ارزشمند در نقاط مختلف آن یافت می‌شود تا جایی که بعضی از سنگ‌هایی که در ایران بهره‌برداری می‌شوند، شهرت جهانی دارند. سنگهای قیمتی ایران عبارتند از: سنگ فیروزه، سنگ عقیق، سنگ گارنت، سنگ یشم، سنگ لاجورد ،سنگ مروارید و ...

سنگهای قیمتی رودخانه ای ایران کدام است؟
S ChevronDown 18 N

یکی از مواردی که درخصوص سنگ‌های موجود در طبیعت ممکن است توجه عده‌ای را به خود جلب کند، قیمتی بودن سنگ‌های موجود در کف رودخانه‌ها است. دراین‌باره باید گفت، بسیاری از سنگ‌های قیمتی در لایه‌های درونی زمین ساخته می‌شوند و بهره‌برداری از آن‌ها به سادگی قابل انجام نیست.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲:۷:۱۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد