شرکت اوراکل و استفاده از نرم‌افزارهاي خود

شرکت اوراکل و استفاده از نرم‌افزارهاي خود
در 17 آگوست 1944 «لارنس ژوزف اليسون» در شهر نيويورک متولد شد. او استعداد سرشاري در رياضيات داشت و در جواني براي شرکت امپکس (Ampex) کار مي‌کرد.
در 17 آگوست 1944 «لارنس ژوزف اليسون» در شهر نيويورک متولد شد. او استعداد سرشاري در رياضيات داشت و در جواني براي شرکت امپکس (Ampex) کار مي‌کرد. او در سال ۱۹۷۱ با انجام سرمايه‌گذاري شخصي به مبلغ ۲۰۰۰ دلار، آزمايشگاه‌هاي توسعه نرم‌افزار را بنيان گذاشت.
سال 1977 لري به همراه باب ‏ماينر (Bob Miner) و اد اوتس (Ed Oates) شرکتي را تشکيل دادند که RSI يا «اتحاديه نرم‌افزارهاي رابطه‌اي» نام داشت. اين شرکت با استفاده از چند زبان مختلف برنامه نويسي، يک سيستم مديريت داده‌هاي رابطه‌اي به نام «اوراکل» را توليد کرد که خيلي زود نمونه اوليه آن که با زبان اسمبلي و حداکثر حافظه 128 کيلوبايت نوشته شده بود، آماده شد، اما به دلايل فني هيچ‌گاه به طور رسمي معرفي نشد. در سال 1979 اولين محصول شرکت به مشتريان بازار تحويل داده شد و يک سال بعد نسخه دو اوراکل اجرا شد. در سال 1983 با ايجاد تغييراتي در زبان SQL، نسخه سه اوراکل به عنوان اولين بانک اطلاعاتي قابل‌اجرا بر روي كامپيوترهاي شخصي به بازار آمد. در اين نسخه، علاوه بر بهبود کارآيي سيستم، برخي پيشرفت‌هاي ديگر نيز صورت گرفت. اين نسخه برخلاف نسخه‌هاي ديگر اوراکل به طور کامل با زبان C نوشته شده بود.
در اين زمان بود که شرکت RSI نام خود را به شرکت اوراکل تغيير داد. اوراکل به معني پيشگويي و غيب‌گويي و به معناي معبد يا پرستشگاه و نيز به معناي مصون از خطا و منزه از گناه مي‌باشد.
يکي از اولين مشتريان و متقاضيان اصلي اوراکل سازمان سيا بود و اليسون و ماينر پروژه‌اي براي آن سازمان طراحي کردند که نام رمز ورودي آن Oracle بود. پس از آن، اين دو تصميم گرفتند که محصول تجاري خود را با اين نام به بازار عرضه کنند. بدين ترتيب اوراکل به عنوان محصول تجاري و نام کمپاني آنها معرفي شد.
در سال 1984 نسخه 4 اوراکل بيرون آمد که چندين سيستم عامل را پشتيباني مي‌کرد. نسخه 4، اولين نسخه‌اي بود که شامل سازگاري در عمل خواندن (Read Consistency) نيز بود. نسخه 5 که در سال 1985 توليد شد، گامي مهم به شمار مي‌آمد؛ چرا که براي اولين بار سيستم متقاضي/ سرويس‌دهنده (Client/Server) در آن گنجانده شده بود. همچنين نسخه 5 اولين نسخه‌اي بود که تحت‌MS-DOS عمل کرده و از حد 640 کيلو بايت فراتر مي‌رفت.
نسخه 6 اوراکل که 4 سال بعد ارائه شد، امکان قفل کردن و پيشرفت‌هايي در عملکرد و کارآيي سيستم (شامل توانايي‌هاي توليد دنباله‌ها و نوشتن معوق) را شامل مي‌شد و روي انواع سيستم‌ها قابل‌اجرا بود. سال 1991، شرکت اوراکل ويژگي سرويس‌دهنده موازي را در نسخه 2/6 سيستم خود ارائه داد و سرعت محاسبه داده‌ها تا حد زيادي افزايش يافت. پس از آن بود که ويژگي مزبور روي ساير سيستم‌ها نيز قابل‌استفاده شد.
اوراکل 7 که در سال 1992 به بازار آمد، تحت‌يونيکس طراحي شده بود و شامل تغييرات بسياري در کاربري حافظه، هسته مرکزي و ورودي / خروجي بود. اوراکل 7 به طور کامل ويژگي‌هايي از بانک داده را شامل مي‌شد که کاربران چندين سال از آنها استفاده مي‌کردند. در اين نسخه براي به کار بردن هر چه آسان‌تر برنامه، ابزارهاي مختلفي ارائه شده بود.
در سال 1995 شرکت سودي معادل سه ميليارد دلار را به‌دست آورد و يک سايت جهت پرسش و پاسخ سوالات متداول براي کاربران خود راه‌اندازي کرد.
دو سال بعد، شرکت اوراکل بالاخره نسخه 8 نرم‌افزار خود را معرفي کرد که کاربران بيشتري را تحت‌پوشش قرار داد و داده‌هاي سنگين‌تري را تبادل مي‌کرد و قابليت دسترسي بالاتري داشت. در آن نسخه امکان پياده‌سازي اشيا و چند قابليت و ابزار جديد مديريت گنجانده شده بود. سپس اوراکل مدل اينترنتي اين نسخه را تحت‌جاوا نوشت تا خود را به عنوان مقام اول بانک‌هاي اطلاعاتي معرفي کند.
يکي از موفقيت‌هاي بزرگ شرکت که در سال 2001 اعلام شد، اين بود که آنها توانسته بودند با استفاده از نرم‌افزارهاي ساخت خود، يک ميليارد دلار در هزينه‌هاي شرکت صرفه‌جويي کنند.
اوراکل در طول اين سال‌ها شرکت‌هاي زيادي را از آن خود کرده که آخرين آن خريد شرکت سان (Sun Microsystems) در ژانويه سال جاري به مبلغ 4/7 ميليارد دلار مي‌باشد. نياز به فراگيري تکنيک اوراکل به طور باور نکردني در حال رشد است. کسب تخصص در سيستم مديريت بانک اطلاعاتي داده‌ها در اوراکل يک سير صعودي براي رسيدن به موفقيت در رشد متغيرهاي تنظيم شده در سيستم‌هاي پيچيده امروزي مي‌باشد. در مسائل حياتي در نگهداري بانک اطلاعاتي داده‌ها نياز به درك کلي راجع به معماري و مراحل شکل‌گيري پايگاه داده در اوراکل مي‌باشد.
گواهينامه شرکت اوراکل بيانگر سطح دانش و توانايي کاربر در طراحي بانک اطلاعاتي و حل مشکلات ناشي از آن مي‌باشد و با کسب مهارت‌هاي اوراکل مي‌توان مهارت‌هاي ديگري در خلق بانک اطلاعاتي در بازار ايجاد کرد.
اکنون اين شرکت قوي‌ترين بانک اطلاعاتي در دنيا و يکي از بزرگ‌ترين فروشندگان نرم‌افزارهايي است که به سازمان‌ها و دولت‌ها در نگهداري بهينه بانک‌هاي اطلاعاتي کمک شاياني کرده است. تا امروز بانک اطلاعاتي اوراکل بيش از 80 سيستم عامل کاربردي را در طيف وسيعي از عملکرد حمايت مي‌کند و به روشني مي‌توان گفت که اين شرکت يکي از بزرگ‌ترين فروشندگان سيستم مديريت داده در جهان مي‌باشد. طبق آمار‌گيري مرکز فناوري اطلاعات آمريکا، 75 درصد شرکت‌هاي بزرگ در آمريکا و اروپا از بانک اطلاعاتي اوراکل استفاده مي‌كنند‌، در واقع اوراکل را مي‌توان شکست‌ناپذيرترين بانک اطلاعاتي در جهان ناميد. در مجموع بيش از 115 هزار کارمند حرفه‌اي در بيش از 100 کشور در شعب اين شرکت مشغول به تحقيق و بررسي مسيرهاي جديد مي‌باشند. همچنين 13درصد کل هزينه‌ها در اين شرکت مختص پروژه‌هاي تحقيقاتي است. فروش اين شرکت در سال گذشته ميلادي بيش از 23 ميليارد دلار گزارش شده و لري اليسون کماکان مديريت ارشد آن را بر عهده دارد.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۵۴:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد