کلوين کلاين، طراح سال لباس آمريکا

کلوين کلاين، طراح سال لباس آمريکا
کلوين هنگامي که دانش آموز بود به عنوان روزنامه فروش در نشريه پوشاک زنان (Womens war daily) کار مي‌کرد. او تحصيلاتش را در دبيرستان هنر ادامه داد و پس از آن به موسسه تکنولوژي مد در نيويورک رفت و در سال 1963 در سن 21 سالگي از آنجا فارغ‌التحصيل شد.
«‌شايد طراحي لباس سخت باشد؛ اما اگر شما استعداد داشته باشيد، دنيا آن را تشخيص مي‌دهد.»
اين جمله «کلوين کلاين» است که در سال 1942 در يکي از محلات فقيرنشين نيويورک متولد شد. زماني که او پنج ساله بود، علاقه داشت هنگام خياطي مادربزرگش، کنار او بنشيند و به او کمک کند. او در تمام طول دوران کودکي براي سرگرمي لباس طراحي مي‌کرد و براي عروسک‌هاي دوستان خواهرش لباس مي‌دوخت.
کلوين هنگامي که دانش آموز بود به عنوان روزنامه فروش در نشريه پوشاک زنان (Womens war daily) کار مي‌کرد. او تحصيلاتش را در دبيرستان هنر ادامه داد و پس از آن به موسسه تکنولوژي مد در نيويورک رفت و در سال 1963 در سن 21 سالگي از آنجا فارغ‌التحصيل شد.
اولين شغل او پس از پايان تحصيلاتش همکاري با طراح يک موسسه مد به نام دن ميلشتاين (DAN MILLSTEIN) بود. ميلشتاين مرد بد اخلاقي بود؛ اما کلوين اين قضيه را تحمل مي‌کرد تا بتواند همراه او به پاريس برود و با صنعت مد فرانسه آشنا شود.
در سال 1965 او ميلشتاين را‌ترک کرد و به شرکت «هالدون» پيوست؛ اما همزمان خودش نيز لباس طراحي مي‌کرد. اولين بار در سال 1967 يک نشريه تجاري کارهاي او را مورد تحسين قرار داد.
کلوين که چهار سال از فارغ‌التحصيلي‌اش از انجمن فشن نيويورک مي‌گذشت، به همراه دوستش «باري شوارتز» از دوستان ديگرشان پول قرض کرده و شرکتي براي خود تاسيس کردند.
کمپاني بزرگ کلوين کلاين در سال 1968 ميلادي شروع به کار کرد. اصلي‌ترين فعاليت اين کمپاني در زمينه پوشاک آقايان براي تمامي سنين مختلف بود و همچنين در زمينه تهيه و توليد ادکلن‌هاي خوشبو فعاليت زیادی داشت.
آنها اولين سفارش خود را به مبلغ 50 هزار دلار از يکي از فروشگاه‌هاي معروف نيويورک دريافت کردند و با توجه به اينکه آنها طراحان جوان و جوياي نامي بودند، اين يک موفقيت بزرگ به حساب مي‌آمد. کلوين به تدريج پله‌هاي‌ترقي را طي کرد و با طراحی لباس‌هاي زيبا روز به روز بر معروفيتش افزوده مي‌شد. يکي از موفق‌ترين کارهاي او طراحي يک ژاکت جلو باز دکمه دار از روي لباس ملواني بود که با استقبال زيادي روبه‌رو شد.
در ابتداي دهه 1970 کلوين به اهميت طراحي لباس‌هاي زيبا و راحت روزمره پي برد و با ابداع نوعي لباس راحتي که شامل يک پليور يقه اسکي و دامن گشاد بود به شهرت فراواني دست يافت.
کلاين عقيده داشت که در دنياي مد راه راحت و ساده‌اي براي موفقيت وجود ندارد. او مي‌گفت: «‌مد تجارتي سخت و دشوار است. شغلي است که شما بايد واقعا در آن کار کنيد. فرقي نمي‌کند که يک فروشگاه خيلي کوچک داشته باشيد يا تجارت شما خيلي وسيع باشد، در هر صورت بايد تمام وقت و انرژي خود را به آن اختصاص بدهيد. راه آساني براي انجام اين حرفه وجود ندارد.»
در سال‌هاي 1973 تا 1976 او جايزه اسکار مد آمريکا (coty awards) را از آن خود کرد.
کلوين کلاين با طراحی و دوخت لباس‌هاي زيبا براي زنان جوان آمريکايي به يکي از معروف‌ترين طراحان مد بدل شد و توانست در سال 1997 حدود 90 ميليون دلار درآمد کسب کند. سال 1978 سال بسيار پرکاري براي او بود. در اين سال او طراحي لباس‌هاي مردانه و جين را آغاز کرد و اولين عطر خود با نام Calvin Klein را به بازار عرضه کرد و عکس او بر روي جلد مجله نيوزويک چاپ شد.
با اينکه در دهه 1980 از جين طراحي شده او به دفعات کپي‌برداري شد؛ ولي او توانست شهرت و محبوبيت نام خود را همچنان حفظ کند. در تمام مناسبت‌ها لباس‌هاي او به خوبي به فروش مي‌رسيد و ثروت فراواني براي او به ارمغان آورد. مجله‌هاي معروف، آگهي‌هاي او رامي پذيرفتند و موجب جلب مشتري بيشتر براي او و بالا رفتن تيراژ مجله خود مي‌شدند.
شرکت کلاين در سال 1992 با ورشکستگي مواجه شد؛ اما کلوين با پشتکار بسيار از اين شکست رهايي يافت و در حال حاضر يکي از برندهاي معروف و مهم دنيا است. در سال 1993 مجموعه لباس‌هاي او برنده جايزه CFDA شد.
در سال 2000 او خط توليد لوازم آرايشي و بهداشتي خود را با نام color راه‌اندازي کرد. در همان سال مسوولان نيويورک براي تقدير از اين هنرمند، لوحي برنزي را که اسم وي بر آن نقش بسته است، در خيابان هفتم؛ یعنی خيابان مد نيويورک تعبيه کردند.
در سال 2003 کلوين، فرانسيسکو کوستا طراح برزيلي را براي لباس‌هاي زنانه و ايتالو زوچلي را برای طراحی لباس‌هاي مردانه استخدام کرد. هنرمندان زيادی تاکنون در مراسم اسکار، لباس‌های طراحي شده توسط کلوين کلاين را بر تن داشته‌اند. کلوين هنوز هم هر سال مجموعه لباس‌هاي بسيار زيبايي ارائه مي‌کند.
اين طراح مشهور و برجسته آمريکايي که چهار دهه از حضورش در دنياي مد و افتتاح برندش مي‌گذرد، مي‌گويد: «هدف من اين است که از اصالت و زيبايي خياطي سنتي در طراحي لباس‌هاي راحتي و واقع گرايانه خود استفاده کنم.» او لباس‌هاي ساده خود را با رنگ‌هاي ملايمي طراحي مي‌کند که هم براي زنان و هم براي مردان قابل استفاده هستند. وي که يکي از طراحان کلاسيک آمريکايي است، توانسته جين، پيراهن و نيز طيف وسيعي از انواع پوشاک و ديگر محصولات مربوطه را کاملا به سبک آمريکايي در آورد.
کلوين کلاين بيش از همه براي تبليغات جالب شلوارهاي جين خود معروف است، البته برند CK کلوين کلاين انواع محصولات از عينک آفتابي تا ملافه را شامل مي‌شود.
کلاين به جوانان توصيه مي‌کند: «‌در نهايت شما بايد اعتماد‌به‌نفس داشته باشيد. شما نياز داريد که مردم به شما اعتقاد داشته باشند. شما بايد يک رهبر خوب باشيد. حتي اگر نامطمئن و مشکوک هستيد، آن را نشان ندهيد.»
محصولات اين کمپاني فروش بسيار خوبي در اروپا و آمريکا دارد. کلوين کلاين سال گذشته به عنوان بهترين طراح سال آمريکا انتخاب شد و با فروش حدود 5/2 ميليارد دلار سهم بزرگي در بازار لباس داشت.
کوشان غلامی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۵:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد