چيزي در قبال هيچ، ميلياردر شدن با اهدای کالای رایگان

چيزي در قبال هيچ، ميلياردر شدن با اهدای کالای رایگان
در سال 1891 ويليام ريگلي 30 ساله تجارت خود را در شيکاگو شروع کرد. محصول اصلي او در آن زمان صابون‌هاي شوينده بود. او به تشويق مشتريان باور داشت و بر اين عقيده بود که با اين روش مشتريان وفادار او چندين برابر مي‌شوند.
«شك و ترديد و ترس، بدترين دشمنان انسان هستند.»
اين جمله ويليام ريگلي است که در 30 سپتامبر 1861 در فيلادلفياي پنسيلوانيا ديده به جهان گشود. او فرد خستگي‌ناپذيري بود که همواره در جهت رسيدن به آرزوهايش بي‌وقفه تلاش مي‌کرد.
در سال 1891 ويليام ريگلي 30 ساله تجارت خود را در شيکاگو شروع کرد. محصول اصلي او در آن زمان صابون‌هاي شوينده بود. او به تشويق مشتريان باور داشت و بر اين عقيده بود که با اين روش مشتريان وفادار او چندين برابر مي‌شوند. جمله معروف او «چيزي در قبال هيچ» يا Something for nothing بود و به همين دليل به همراه هر قالب صابون، يک بسته بيکينگ پودر مجاني هديه مي‌داد.
او به زودي دريافت که اين کالاي تشويقي محبوبيت بيشتري از کالاي اصلي به دست آورده، بنابراين به فروش بيکينگ پودر روي آورد. او باز هم بر اساس اعتقادش به تشويق مشتري، به همراه هر بسته بيکينگ پودر، دو بسته آدامس هديه مي‌داد و بار ديگر به مشتريانش اجازه داد که جهت تجارتش را تعيين کنند، زيرا طرفداران آدامس خيلي بيشتر از خود بيکينگ پودر بودند. او در سال بعد تمام تمرکز شرکتش را روي ساخت آدامس گذاشت.
در ابتدا دو نوع آدامس ميوه اي و نعنايي ارائه کرد و براي تثبيت خود در بازار آدامس تلاش سختي را آغاز نمود، زيرا قبل از او شرکت‌هاي ديگري نبض اين بازار را در دست گرفته بودند. او استعداد ذاتي بسيار زيادي براي بازاريابي داشت و تصميم گرفت فقط روي يک محصول که به نظر خودش بهترين بود تمرکز کند، آدامس نعنايي ريگلي!
ريگلي شروع به تبليغات گسترده براي جا انداختن محصولش کرد. حتي در سال 1907 که دوران رکود اقتصادي بود و اکثر شرکت‌ها تبليغات خود را متوقف کرده و آن را هزينه احمقانه‌اي مي‌دانستند، ريگلي ريسک کرد و تبليغاتش را افزايش داد. آگهي آدامس نعنايي ريگلي تمام ديوارهاي نيويورک را پوشانده بود و درست در زماني که نام‌هاي تجاري ديگر داشتند از بازار محو مي‌شدند، نام ريگلي همه جا به چشم مي‌خورد.
اين استراتژي به موفقيت بسيار زيادي دست يافت و دقيقا 3 سال بعد، آدامس نعنايي ريگلي به پرفروش ترين آدامس در سراسر آمريکا تبديل شد.
پنجاه سال قبل از ظهور رسمي تبليغات انتزاعي، يعني در سال 1911 که مقارن با زماني بود که فرويد، پيکاسو و انيشتين، تفکر جهاني درباره هنر، روان‌شناسي و علم را در هم مي‌شکستند، ريگلي تبليغاتي مي‌ساخت که در آنها به طرز هنرمندانه‌اي اين سه مقوله به چشم مي‌خورد.
در سال 1915 او براي 5/1 ميليون نفر از ساکنين آمريکا، يک بسته آدامس نعنايي مجاني فرستاد و بار ديگر اعتقاد مشتري‌مداري خود را به رخ مردم آمريکا کشيد.
در همان سال يک ترانه معروف را با گنجاندن نام تجاري خود، تغيير داد و چهارده ميليون نسخه از آن را به رايگان هديه کرد. همچنين او اولين رييس کارخانه بود که دو روز آخر هفته را به کارکنان خود مرخصي داد تا به تغيير و بهبود قانون کار کمک کند.
ويليام در ژانويه 1932 در سن 70 سالگي درگذشت و پسرش فيليپ جاي پدر را در شرکت پر کرد. فيليپ که شم اقتصادي پدرش را به ارث برده بود، خيلي زود توانست موفقيت‌هاي پدر را ادامه دهد. او در زمان جنگ جهاني دوم مجبور شد فروش بازار داخلي را متوقف کرده تا بتواند براي ارتش آدامس توليد کند و براي اينکه از بازار خارج نشود. يک کمپين تبليغاتي به راه انداخت که بسته بندي جديد ريگلي را نشان مي‌داد و شعارش اين بود: «اين شکل را به خاطر بسپاريد.» وقتي در سال 1945 آدامس ريگلي با بسته‌بندي جديدي که وعده داده بود به بازار برگشت، محبوبيت دوچنداني به دست آورد.
ويليام، پسر فيليپ، در سال 1961 با استفاده از اين محبوبيت به دست آمده کارخانه‌هايي در کشورهاي مختلف آسيايي و اروپايي تاسيس کرد و زيرمجموعه‌هاي موفقي مانند «اوربيت» و «هوبا بوبا» را به شرکت افزود.
بعد از ويليام، پسرش بيل مديريت شرکت را به عهده گرفت و نام تجاري خانواده خود را با عصر جديد بازاريابي منطبق ساخت. او محصولات بسياري به مجموعه شرکت افزود، ولي آدامس محبوب پدربزرگ خود، يعني آدامس نعنايي ريگلي، را همواره در صدر ليست محصولات اصلي معرفي کرد.
اکنون ريگلي حدود 50 شعبه رسمي در آمريکاي شمالي، اروپا، آفريقا و آسيا دارد و محصولات آن در بيش از 170 کشور جهان قابل تهيه است. 16هزار نفر در سراسر دنيا براي ريگلي کار مي‌کنند. شرکت در سال گذشته ميلادي فروشي بالغ بر 6 ميليارد دلار داشته و بيشتر بودجه ريگلي صرف تبليغات مي‌گردد. خرده فروشان سالانه 2 ميليارد دلار آدامس ريگلي را در آمريکا به فروش مي‌رسانند که سهم هر نفر به طور متوسط 190 عدد در سال مي‌شود. ريگلي تقريبا نصف بازار فروش آدامس در جهان را از آن خود کرده است. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۷:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد