رمز موفقيت دل در فروش مستقيم

رمز موفقيت دل در فروش مستقيم
در سال 1983 جوان 18 ساله‌اي به نام مايکل دل، در رشته پزشکي دانشگاه تگزاس ثبت‌نام کرد. او هيچ علاقه‌اي به اين رشته نداشت و بعدها اعتراف کرد که فقط به خاطر خوشحال کردن پدر و مادرش اين رشته را انتخاب کرده‌است.
در سال 1983 جوان 18 ساله‌اي به نام مايکل دل، در رشته پزشکي دانشگاه تگزاس ثبت‌نام کرد. او هيچ علاقه‌اي به اين رشته نداشت و بعدها اعتراف کرد که فقط به خاطر خوشحال کردن پدر و مادرش اين رشته را انتخاب کرده‌است.
علاقه اصلي او کامپيوتر بود. دل که اولين ماشين حسابش را در سن هفت‌سالگي و اولين كامپيوترش را كه اپل 2 بود، در سن 15 سالگي خريده بود، در زماني که دانشجويان ديگر مشغول درس خواندن يا تفريح بودند، او در اتاقش مشغول باز و بسته کردن و ارتقاي کامپيوترهاي IBM بود که پس از اين کار، آنها را به دانشجويان، کارکنان دانشگاه و تجار محلي مي‌فروخت. درآمد او در ماه اول به رقم حيرت آور 180هزار دلار رسيد.
او مي‌خواست کامپيوتر‌ي بهتر ازIBM بسازد، به مشتريان ارزش افزوده و خدمات گسترده عرضه کند و شماره يک صنعت کامپيوتر شود. مايکل با رها کردن دانشگاه براين باور بود که کسب و کار فرصت‌هاي زيادي براي يادگيري روزمره موضوع‌هاي جديد براي او فراهم مي‌آورد.
زياد طول نکشيد که او متوجه شد اگر خودش قطعات کامپيوتر را جداگانه بخرد و سرهم کند، مي‌تواند درآمدش را باز هم بيشتر کند و علاوه بر اين کار مي‌تواند با ارزان‌تر فروختن آنها، تعداد مشتريان خود را بالا ببرد. پس زماني که کامپيوترهاي خودش را ساخت، آنها را 15درصد ارزان‌تر از نمونه‌هاي مشابه مي‌فروخت.سال بعد او به طور رسمي شرکت سهامي کامپيوتر دل را تاسيس کرد و نشان Dell را روي محصولاتش گذاشت. سپس در سال 1985، ساخت سفارشي کامپيوتر شخصي مطابق سليقه مشتريان را پذيرفت. مشتريان مي‌توانستند به راحتي سفارش دادن مواد اضافي پيتزا، کليه قطعات کامپيوتر خودشان را انتخاب کنند.مايکل دل دريافته بود که با حذف واسطه‌هاي فروش و عرضه مستقيم کامپيوتر به مصرف‌کننده نهايي مي‌تواند سريعتر و ارزان‌تر خدمات خود را به مشتري ارائه دهد. او همين رويکرد بي‌واسطه‌بودن را در ساختار سازماني که تاسيس کرد به‌کار برد.
در سال ۱۹۸7، توسعه بين‌المللي شرکت با گشايش دفتر آن در انگلستان آغاز شد و به‌سرعت به چين، فرانسه، ژاپن، کانادا و ديگر کشورها تعميم يافت. دو سال پس از آن، دل اولين نوت‌بوک خود را عرضه کرد.
البته شرکت دچار شکست‌هايي هم شد. مثلا زماني که دل، فروش کامپيوتر از طريق فروشگاه‌هاي بزرگ را شروع کرد، تمرکز شرکت که بر فروش مستقيم بود از بين رفت و بعدها مايکل از آن به عنوان «يک اشتباه بسيار بزرگ» ياد کرد. با اين وجود، همين اشتباهات به شرکت کمک کرد که روي خط مشي اصلي خود متمرکز بماند.۸ سال پس از تاسيس يعني در سال ۱۹۹۲، دل جزو ۵۰۰ شرکت برتر جهاني قرار گرفت و سال بعد در رده ۵ فروشنده برتر جهاني در زمينه سيستم‌هاي کامپيوتري ايستاد. مايکل دل جوانترين مديرعامل در ۵۰۰ شرکت برتر دنيا بود، علاوه‌بر آن طولاني‌ترين زمان تصدي را به‌عنوان مديرعامل و رييس شرکت دارا بوده است.تا سال ۱۹۹۷، شرکت ۱۰ ميليون سيستم کامپيوتري فروخت. در سال پاياني قرن بيستم، فروش شرکت از طريق اينترنت به ۵۰ ميليون دلار در روز رسيد. پيش از آن، دل جايگاه خود را به عنوان اولين شرکت کامپيوتر‌ي که فروش سالانه بيش از يک ميليارد دلار را به‌دست آورده، تثبيت کرده بود. در اين سال‌ها، عرضه سرور و چاپگر نيز به جمع فرآورده‌هاي متنوع شرکت افزوده شده بود.
شرکت دل به‌سرعت فعاليت خود را به خارج از آمريکا نيز گسترش داد و اکنون در بيش از ۱۵۰ کشور جهان در حوزه‌هاي خدمات مديريتي، پشتيباني و آموزشي، انواع کامپيوتر، نرم‌افزار و ... به فعاليت مشغول است.
مايکل دل در سال ۲۰۰۴ «کوين رولينز» را به‌عنوان رييس و مديرعامل شرکت برگزيد و خود در سمت رياست هيات‌مديره باقي ماند. سپس کتاب «بي‌واسطه تا دل» را براي عرضه تجارب کاري خود منتشر ساخت و داستان تاسيس شرکت و راهبردهايي که براي کسب وکار ترسيم کرده بود را ارائه کرد. راهبردهايي که اين روزها به دگرگوني صنعت منتهي شده است. مايکل دل به‌همراه همسرش سوزان، موسسه‌اي تاسيس کرد که در حوزه‌هاي بهداشت، آموزش و ايمني فعال است و برنامه‌هايي را در زمينه فعال‌سازي فکر و سلامت فکري و بدني و محيط سالم براي کودکان دنبال مي‌کند.مدل مستقيم دل يک انقلاب در مديريت زنجيره تامين ايجاد کرد و کليد موفقيت آن، فرهنگ پيشرو شرکت بود که در کار تيمي نهفته بود. نوآوري در شرکت دل، مبتني بر گوش‌دادن به مشتري و رفع موثر نيازهاي او بود. در اين رويکرد، فناوري بر نيازهاي مشتري متمرکز بود و اين مشتري بود که مشخص مي‌کرد چه چيزي اهميت دارد. در فناوري دل، به‌جاي راه‌حل‌هاي ويژه و اختصاصي، استانداردهاي بازار به مشتري ارائه مي‌شد تا امکان افزايش انتخاب، کاهش هزينه و سهولت در استفاده از محصول را داشته باشد. شرکت معتقد بود تنها آن نوع نوآوري قابل قبول است که به مشتري سود برساند. اين رويکرد «تاثير دل» نام گرفته که مبتني بر کاهش هزينه فناوري است و معناي آن، توسعه دسترسي به فناوري اطلاعات است.بيانيه ماموريت شرکت چنين است: مي‌خواهيم موفق‌ترين شرکت کامپيوتر‌ي در جهان در ارائه بهترين تجربه‌ها به مشتريان باشيم. چشم‌انداز دل در هنگام تاسيس شرکت، فروش مستقيم کالا، مطابق سفارش مشتريان و آن‌طور که آنها مي‌خواهند بود. اکنون پس از حدود ۲5 سال، تاثير اين ديدگاه در شرکت کاملا روشن است. بيش از 96 هزار نفر در سراسر دنيا براي اين شرکت کار مي‌کنند و فروش شرکت در سال گذشته ميلادي بالغ بر 52 ميليارد دلار بوده و کماکان در حال گسترش خدمات خود مي‌باشد.
کوشان غلامی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۱:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد