محصولات گوچي و تام فورد

محصولات گوچي و تام فورد
در 26 مارس 1881 گوچيو گوچي (Guccio Gucci) در شهر فلورانس ايتاليا به دنيا آمد. در سال 1898 او به لندن رفت و براي مدتي در آشپزخانه يک هتل مشغول به کار شد.
در 26 مارس 1881 گوچيو گوچي (Guccio Gucci) در شهر فلورانس ايتاليا به دنيا آمد. در سال 1898 او به لندن رفت و براي مدتي در آشپزخانه يک هتل مشغول به کار شد.
در آنجا بود که با نوع و سبک لباس پوشيدن مسافراني که به هتل وارد مي‌شدند، آشنا شد و پس از بازگشت به ايتاليا به فروش وسايل چرمي‌و زين اسب پرداخت که موفقيت فراواني در پي داشت. با گذشت زمان شرکت او به سمت يک نام تجملي گسترده‌تر گرايش يافت و در دهه شصت مورد توجه ثروتمندان بين‌المللي آن زمان قرار گرفت. گوچي يک چرم کار ماهر بود که کارهاي خود را با تزئين به‌وسيله يک نوار سبز و قرمز و قطعه کوچک فلزي (که از زين و لگام اسب ايده گرفته بود) از ديگران متمايز مي‌ساخت.
گوچي در سال ۱۹۲۱ يک خانه مد به نام خود در فلورانس بنا کرد و در آن به فروش کالاهاي چرمي ‌و لوازم تزئين شده با نقوش سوارکاري پرداخت. در سال 1932 نيز نوعي کفش راحتي ابداع کرد که تنها کفشي است که به موزه هنرهاي معاصر نيويورک راه يافته است.
در سال 1938 اولين بوتيک گوچي در خيابان كاندوتي شهر رم افتتاح شد که يکي از معروف‌ترين خيابان‌هاي آن زمان در زمينه مد بود. کيف دستي‌هاي گوچي که با دسته بامبو ساخته مي‌شد، در سال 1947 معرفي شد و به سرعت به محبوبيت بسيار بالايي رسيد.
بوتيک‌هاي ديگر يکي پس از ديگري در سراسر جهان گشايش يافتند و تمامي ‌آنها توسط پسران گوچي، آلدو، يوگو، واسکو و رودولفو اداره مي‌شدند.
در سال ۱۹۵۳ گوچي درگذشت و مديريت شرکت به پسرانش رسيد. آلدو، اولين بوتيک را در نيويورک تاسيس کرد و با جذب مشترياني نظير گريس کلي، ژاکلين کندي، ادري هيپورن و... گوچي تبديل به يک مارک جهاني شد. سپس آنها شرق دور را هدف قرار دادند و در سال 1960 شعبه‌هاي توکيو و هنگ‌کنگ را افتتاح کرده و دامنه فعاليت‌هاي شرکت را گسترش دادند.
در سال 1983 رودولفو به علت بيماري سرطان فوت کرد و پسر او به نام ماريزيو سهم او را به ارث برد و جاي او را گرفت. ماريزيو که پنجاه درصد سهام شرکت به او تعلق داشت، در سال 1989 مديريت گوچي را به عهده گرفت. پنجاه‌درصد ديگر گوچي به شرکت اينوست کروپ (Investcrop) از کشور بحرين فروخته شد.
در طي دهه 1990 اختلافات فراواني بين اين دو شريک بروز کرد و کار به دادگاه کشيده شد. سال بعد شرکت گوچي بيش از 37 ميليون دلار ضرر کرد که شوک بسيار بزرگي براي مالکان آن بود.
در سال 1992 طرح معروف كالاهاي لوكس تام فورد به گوچي پيوست و به همراه «دان ملو» معاون اجرايي شرکت، از طريق کاهش محصولات و ساماندهي دوباره توليدات، هزينه‌ها را کاهش دادند. تا سال 1994 وضع مالي شرکت بهتر شد. در آن زمان گالش چوبي و چرمي ‌طراحي شده توسط تام فورد بسيار مورد استقبال قرار گرفته بود. ماريزيو در سال 1995 به قتل رسيد و همسرش مجرم شناخته شد.
مجموعه‌هاي ارائه شده توسط فورد در سال‌هاي بعدي موفقيت‌هاي فراواني براي شرکت گوچي به دنبال داشت و اوضاع را به کلي دگرگون کرد. گوچي روز به روز بهتر شد و فورد کفايت و شايستگي خود را به اثبات رساند.
گوچي همواره مورد علاقه بسياري از هنرپيشگان سينمايي و افراد مشهور بوده است جکي اناسيس‌، سوفيا لورن‌، اليزابت تايلور و مدنا از جمله مشتريان گوچي بوده‌اند‌.
تام فورد آخرين مجموعه خود را در فوريه 2004 در ميلان عرضه کرد و با پايان يافتن قراردادش با گوچي در مارس همان سال اين شرکت را ترک کرد. خانم الساندرا فاشينتي که در سال 2000 به گوچي پيوسته و 4 سال در کنار فورد کار کرده بود به عنوان مدير جديد گوچي منصوب شد. فورد در اين مدت به استعداد درخشان وي در طراحي لباس‌هاي فاخر شب پي برده بود.
در سال 2004 در شبي که «چارليز ترون» جايزه اسکار بهترين هنرپيشه زن براي فيلم هيولا را دريافت کرد، لباس طراحي شده توسط تام فورد را بر تن داشت. الساندرا اولين مجموعه خود را در سپتامبر 2004 در ميلان ارائه کرد. بعد از گذشت يک سال وي به خاطر عدم توافق با مديريت شرکت استعفا داد و «فريدا جيانيني» جاي او را گرفت. جيانيني هم اولين مجموعه لباس‌هاي خود را در سپتامبر 2005 به نمايش گذاشت و تا به امروز نيز به عنوان طراح گوچي مشغول به کار مي‌باشد.
اين مارک در زمينه لباس نيز به اوج خود رسيد و در سال ۲۰۰۶ با درآمدي بالغ بر 7/6 ميليارد يورو، پس از لويي ويتون در مقام دومين مارک پرفروش قرار گرفت.
حالا ديگر گوچي يکي از سودآورترين خانه‌هاي مد در ايتاليا است و طبق نظر سنجي انجام شده از ۲۵ هزار نفر مصرف‌کننده و خريدار آنلاين در ۴۸ کشور دنيا توسط موسسه تحقيقات علمي- تجاري نيلسن، به عنوان مطلوب‌ترين و محبوب‌ترين مارک دنيا برگزيده شده. اين کمپاني انواع محصولات چرمي‌ و عطر و ادکلن را طراحي و توليد و به بازار جهاني عرضه مي‌کند. کمپاني گوچي هر هفته جزو بهترين توليدکنندگان عطر و ادکلن در مجله بيزينس ويک انتخاب مي‌شود. شهرت و کيفيت محصولات گوچي طرفداران خوبي را در سطح جهان مخصوصا اروپا به دست آورده است و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 2/2 ميليارد يورو را از آن خود کرد.
کوشان غلامي

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۸:۴۵ قبل از ظهر
نظرات (1)

ملیحه  ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۶:۲۷ بعد از ظهر

باید مروارید آب شیرین باشه

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد