آمازون، بزرگ‌ترين کتاب فروشي دنيا

آمازون، بزرگ‌ترين کتاب فروشي دنيا
در روز 12 ژانويه 1964، جف بزوس پسر بزرگ ميگوئل بزوس مدير کمپاني «Exxon» به دنيا آمد. او از همان دوران کودکي نبوغ ويژه‌اي براي انجام کارهاي خارق‌العاده و نو داشت.
در روز 12 ژانويه 1964، جف بزوس پسر بزرگ ميگوئل بزوس مدير کمپاني «Exxon» به دنيا آمد. او از همان دوران کودکي نبوغ ويژه‌اي براي انجام کارهاي خارق‌العاده و نو داشت.
پدربزرگش که تاثير زيادي بر جف داشت، آينده درخشاني را براي او تصور مي‌کرد، تا حدي که او تصميم گرفت در آينده يک فضانورد يا يک فيزيکدان معروف شود که البته توان و استعداد خوبي هم در اين زمينه از خود نشان داده بود.
او در دوران نوجواني، با استفاده از يک جعبه مکعبي کوچک که تمامي اضلاع آن را آينه تشکيل مي‌داد، يک مکعب بي‌انتها ساخت که اين ابتکار او در آن سن و سال جالب توجه بود. همچنين در هنگام از کار افتادن آسياب بادي مزرعه پدربزرگ، جف در اغلب موارد به راحتي آن را تعمير مي‌کرد.
او با هوش و استعداد بي‌نظيرش به عنوان شاگرد اول دبيرستان برگزيده و در رشته مهندسي برق و کامپيوتر مشغول به تحصيل شد. وي پس از فارغ‌التحصيلي در شرکت‌هاي «فيتل»، «بنکرز تراست» و «شاو» مشغول به کار شد.
او که تخصص ويژه‌اي در کامپيوتر داشت، با پديدار شدن تجارت الکترونيک تصميم گرفت تا از تخصص خود در اين تجارت استفاده نمايد. از اين رو همراه همسرش مکنزي (Mackenzie) که يک رمان نويس بود و علاقه فراواني به مطالعه کتب گوناگون داشت، سايت Amazon.com را بنا کرد. در ابتدا قصد آنها ساخت يک فروشگاه اينترنتي بود که کاربران يا شرکت‌ها بتوانند کتب و محصولات فرهنگي خود را از طريق آن به فروش برسانند. نام آمازون از رودخانه آمازون در آمريکاي جنوبي گرفته شده بود.
آمازون در سال 1994 تاسيس شد و در 1995 به عنوان يک کتاب‌فروشي آنلاين شروع به کار کرد. جف دريافته بود که اينترنت با رشد سالانه‌اي تقريبا برابر 200 درصد در حال توسعه است. با اين حساب ساده وي درهاي مجازي کتابفروشي آمازون را در سال بعد به روي 13 ميليون مشتري از 160 کشور دنيا باز نمود.
بعد از مدتي آمازون محصولات ديگر کامپيوتري، وسايل الکترونيک، وسايل منزل، مواد غذايي و اسباب‌بازي را نيز به فروشگاه خود اضافه کرد. از سال 2000 لوگوي رسمي آن که نماد رضايت مشتريان از خريد خود بود، شکل گرفت. اين لوگو يک پيکان کشيده شده از حرف a تاz به شکل يک لبخند بود و همچنين آرشيو کامل آمازون از انواع کتاب‌ها را بيان می‌کرد.
در سال 2005 سود سه ماهه مالي سوم اين شرکت به 80 ميليون دلار رسيد که حدود سه برابر سود آن در مدت مشابه سال 2006 بود. بعد از اعلام اين نتايج خوب، قيمت سهام آمازون در بازار بورس بالا رفت و با 10 درصد رشد، براي اولين بار از سال 1999 از مرز 100 دلار گذشت.
آمازون با طرح تجاري زيرکانه خود، رشد بسيار آهسته‌اي در اواخر دهه 90 داشت، در حالي که شرکت‌هاي ديگر با سرعت زيادي به سودهاي کلان مي‌رسيدند. سرانجام با از بين رفتن حباب اينترنتي، آمازون براي اولين بار در سه ماهه چهارم سال 2001 حدود 5 ميليون دلار سود کرد.
در سال 2007 آمازون شروع به کار فروشگاه موسيقي mp3خود را اعلام و در همان سال آن را در آمريکا راه‌اندازي کرد. آمازون در اقدامي مبتكرانه mp3‌هاي خود را به‌صورت مجاني در اختيار کاربران قرار داد و اين کار را جنگ موسيقي ديجيتال نام‌گذاري کرده و رقباي خود را براي رقابت در اين جنگ دعوت کرد. چند سال قبل نيز اين سايت، ميليون‌ها جلد کتاب را به مدت يک هفته به‌صورت مجاني در اختيار مردم جهان قرار داده بود. از محصولات و خدمات ديگر آمازون مي‌توان به بانک اطلاعات فيلم (imdb) اشاره کرد.
از ديگر خدمات آمازون، سرويس فروش محصولات غذايي محدود، مانند تن ماهي به بخش‌هايي از ايالات متحده بود که براي والدين پرمشغله، اهالي حومه شهر و شهرنشين‌ها اضافه شده بود و از تابستان 2007 تا اوايل سال 2008 فعاليت مي‌کرد. آمازون که پيش از اين، پيشگام در ارائه محصولات آرايشي و زيبايي بود، با ورود به دنياي فروش خواربار، گام تازه‌اي در صنعت خرده فروشي و تجارت اينترنتي برداشت.
در اواخر سال 2007، آمازون کتابخوان ديجيتال کيندل (kindle) را معرفي کرد. اين دستگاه يک مانيتور 6 اينچي با حافظه داخلي 250 مگابايتي داشت که مي‌توانست 200 عنوان کتاب بدون عکس را در خود نگهداري کند. کيندل؛ کتاب ديجيتال آمازون، براي برقراري ارتباط با اينترنت و فروشگاه آمازون از شبکه موبايل آمريکا استفاده مي‌کرد و نسخه بين‌المللي آن قابليت اتصال به شبکه‌هاي مختلف سراسر جهان را داشت. همچنين آمازون در سال 2008 با شرکت فيلمسازي فاکس قرن بيستم براي ساخت فيلم سينمايي «stolen child» همکاري کرد.
سايت آمازون در سه ماهه اول 2009، از افزايش 18درصدي فروش و افزايش 24 درصدي سود از فروش اينترنتي خود خبر داد و توانست از پيامدهاي رکود اقتصادي بگريزد. اين شرکت اعلام کرد قوي‌ترين رشد درآمد خود را مديون فروش کيندل (kindle)، کتابخوان جديد الکترونيکي شرکت است که تاکنون بيش از 300 هزار دستگاه از آن را فروخته است. جف بزوس، بنيانگذار آمازون و مدير اجرايي آن گفت: «ما خوشحال و هيجان زده‌ايم که کيندل بيشتر از حد انتظارمان با اقبال مواجه شده است.»
اسکات ونگو، مديرعامل شرکت channeladvisor که به خرده فروش‌هاي کوچک کمک مي‌کند کالاهايشان را در آمازون بفروشند، مي‌گويد: «کسب‌وکار شرکت‌هاي فروش محصولات در آمازون حسابي رونق گرفته است. همان کساني که يک يا دو سال پيش با احتياط وارد آمازون شده بودند حالا با اطمينان خاطر در کسب‌وکارشان آن را گسترش مي‌دهند.»
سايت آمازون که مادر سايت‌هاي تجارت الکترونيکي نيز محسوب مي‌شود، اکنون با کاتالوگي شامل بيش از 7/4 ميليون کتاب، سي دي و ويدئو بزرگ‌ترين کتابفروشي دنيا به شمار مي‌رود و با حدود 24 هزار کارمند در سراسر جهان، يکي از محبوب‌ترين سايت‌هاي فروش آنلاين ويندوز 7 است و همکاري خوب آن با مايکروسافت در اين زمينه تاثير زيادي بر افزايش فروش ويندوز 7 داشته است. اين شرکت در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 24 ميليارد دلار را از آن خود کرد.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۱:۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد