انواع سکه طلا در ایران: سکه تمام بهار آزادی | عکس و تفاوت آن

انواع سکه طلا در ایران: سکه تمام بهار آزادی | عکس و تفاوت آن
معرفی انواع سکه‌های طلا از جمله سکه توله هندی، سکه مریمی، سکه اشرفی، سکه‌های طرح جدید و سکه‌های طرح قدیم، سکه‌های پارسیان و شناخت سکه‌های طلا اصل از تقلبی
عناوین اصلی

انواع سکه طلا نه‌تنها به‌عنوان متریالی ارزشمند جهت سرمایه‌داری، بلکه ایده‌ای زیبایی شناسانه و کلکسیونی نیز شناخته‌شده‌اند. در دوره‌های بخصوص و به مناسبت‌های خاصی، ضرب انبوه سکه‌های طلا صورت می‌گیرد و پس از پایان هر دوره، سکه‌های ضرب شده تبدیل به ایده‌هایی به‌مراتب کمیاب و کلکسیونی خواهند شد.

انواع سکه طلا

علاقه‌مندان به دنیای انواع سکه طلا و اشیای عتیقه، به‌خوبی می‌دانند که سکه‌های طلا چیزی فراتر از یک دایره‌ی ضرب شده هستند و در درون خود، بخشی از یک فرهنگ و تاریخ را حمل می‌کنند. در این مقاله به سراغ خاص‌ترین و کلکسیونی‌ترین انواع سکه‌های طلا خواهیم رفت و این سیر را تا دوران معاصر و به‌روزترین نمونه‌های سکه‌ی طلا در ایران و جهان دنبال خواهیم کرد، پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی انواع سکه‌های طلا با ارزش کلکسیونی بالا

به‌جز سکه‌ی بهار آزادی و سکه‌ی امامی که در عرف رایج کشور ما مورداستفاده قرار می‌گیرند، چند نمونه از انواع سکه طلا نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان مورد خریدوفروش قرار می‌گیرند و از ارزش کلکسیونی نیز برخوردار هستند. از این جمله می‌توان به سکه‌ی توله هندی، سکه‌ی مریمی، سکه اشرافی، و انواع سکه‌های پارسیان اشاره کرد.

همچنین شما با نمونه‌هایی بسیار ظریف از انواع سکه طلا روبه‌رو هستید که اصطلاحا به آن‌ها شمش گفته می‌شود. وجه تمایز این محصولات در عیار بسیار بالای طلای به‌کاررفته در آن‌هاست و ویژگی اسمی این محصولات نیز از همین ویژگی نشاءت می‌گیرد. به سکه‌ای که از طلای 24 عیار درست‌شده باشد اصطلاحا شمش گفته می‌شود.

 

سکه‌ی توله هندی و ارزش آن در بازار انواع سکه طلا

این سکه همان‌طور که از اسم آن مشخص است، اصالت خود را از کشور هند به ارث برده است بااین‌حال در کشور ایران، از محبوبیت دیرینه و بالایی برخوردار است. فرم ظاهری این نمونه از انواع سکه طلا همچنین توسط طلاسازان ایرانی مورد تقلید قرار می‌گیرد و نمونه‌های مشابه آن را به کرار تولید می‌کنند.

عیار این سکه چیزی معادل 995 است و قرابت نزدیکی با عیار 24 دارد. بااین‌حال پیدا کردن انواع سکه طلا به اسم توله هندی، به‌سادگی سکه‌های رایج ایران نیست و برای پیدا کردن یک سکه‌ی توله هندی و اضافه کردن آن به کلکسیون شخصی خود لازم است جست‌وجوی خود را باحوصله دنبال کنید.

ظاهر سکه‌ی توله هندی در یک‌طرف شامل یک ستاره‌ی 8 پر و در سمت دیگر با عدد 1 و کلمه‌ی tola و اصطلاح diamond fine gold منقش شده است. همچنین شما می‌توانید عدد 9950 را بر روی این سکه مشاهده کنید.

این سکه در دوران معاصر بیشتر ارزش کلکسیونی دارد اما اگر کمی به گذشته سفر کنیم، کاربرد این سکه را می‌توان در طراحی جواهرات زنانه من‌جمله آویز و دستبند نیز مشاهده کرد. این جواهرات زنانه محبوب بودند چراکه ابعاد سکه‌ی توله هندی بزرگ و پرنقش جلوه می‌کرد و نشان‌دهنده‌ی تمکن مالی صاحب سکه بود.

امروزه استفاده از جواهرات ساخته‌شده از سکه رایج نیست چراکه ظرافت، تبدیل به رکن غیرقابل‌چشم‌پوشی جواهرات شده است و طلا دیگر کاربرد گذشته‌ی خود برای نشان دادن تمکن مالی را ندارد. در ادامه مقاله انواع سکه طلا به بررسی عیار و ویژگی‌های خاص سکه‌ی توله هندی خواهیم پرداخت.

آیا سکه‌ی توله هندی تنها با عیار 24 تولید می‌شود؟

سازندگان طلا می‌توانند این سکه را حتی به‌صورت توخالی و بسیار سبک نیز تولید کنند. شما می‌توانید نمونه‌هایی از سکه‌ی توله هندی 18 عیار را خریداری کرده یا عملاً سفارش دهید. رکن مهم این سکه استفاده از طلا در آناتومی آن است.

این موضوع در ادامه، نه‌تنها شی‌ء خاصی به لحاظ بصری را به کلکسیون سکه‌های شما اضافه خواهد کرد بلکه به لحاظ متریال نیز از ارزش بالایی برخوردار است که ارزش مادی کلکسیون شمارا در طولانی‌مدت تضمین خواهد کرد. در ادامه مقاله انواع سکه طلا قصد داریم تا به معرفی سکه مریمی یا الیزابت بپردازیم.

آشنایی با سکه‌ی مریمی و نمونه‌های تولیدشده از آن

سکه مریمی یا سکه‌ی الیزابت، نام خود را از کاراکتر مریم مقدس دریافت کرده است و ازجمله سکه‌های طلایی است که می‌توانید به‌راحتی به‌صورت اینترنتی نیز در مورد خرید آن اقدام کنید. طرح رویی این سکه فرمی انتزاعی و کلاسیک را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند به‌صورت بیضی، مستطیلی یا دیگر شکل‌های هندسی نیز تولید شود.

شکل نیم‌رخ زنی جوان که با دودست پر از سکه نشان داده می‌شود و همچنین فرمی صدفی و شیپور شکل که سکه‌های طلا از درون آن سرازیر شده‌اند، از ویژگی‌های تصویر درج‌شده روی سکه‌ی مریمی هستند. سکه‌ی مریمی یا الیزابت عمدتاً با عیار 750 تولید می‌شود و مزیت آن، داشتن اوزان بسیار مختلف است. شما می‌توانید این سکه‌ی طلا را در وزن 100 سوت نیز تهیه کنید و این موضوع به معنی پتانسیل بالا برای ایجاد یک پس‌انداز تدریجی از جنس طلاست. در ادامه مقاله انواع سکه طلا به بررسی بهینه‌ترین و محبوب‌ترین اوزان سکه طلا خواهیم پرداخت.

سکه‌های طلا را در چه وزنی تهیه کنیم؟ کدام سکه برای پس‌انداز اقتصادی‌تر است؟

در مورد وزن انواع سکه طلا شما باید بدانید که در هنگام خریدوفروش، با پدیده‌ای به اسم حباب روبه‌رو هستید که باعث ایجاد قیمت‌هایی غیرواقعی در هنگام خرید، و ضرر فرد در هنگام فروش مجدد خواهد شد.

افراد تمایل به خرید سکه‌هایی دارند که از حباب کمتری نیز برخوردار باشد. یکی از راه‌های تحقق این ایدئال، رفتن به سراغ سکه‌هایی در وزن‌های پایین است. در این مورد می‌توانید خرید سکه‌هایی با وزن کمتر از 500 سوت را در اولویت قرار دهید. بسیاری تصور می‌کنند که قیمت اضافی طلا در هنگام خرید سکه، به علت اجرت ساخت یا حق ضرب و مالیات است اما این قیمت مازاد، اغلب تاثیر پذیرفته از حباب است و بخش بسیار کمی از آن، مرتبط با اجرت ساخت هست.

آشنایی با سکه طلا اشرافی و تاریخچه‌ی استفاده از آن

سکه‌ی اشرفی عموما در اشاره به سکه‌های طلای ضرب شده در دوران قاجار به کار می‌رود بااین‌حال ضرب مجدد این سکه‌ها به کمک ابزارهای امروزی نیز کار دشواری نیست. علت کشش و علاقه‌ی افراد برای تهیه‌ی سکه‌های اشرفی، ارزش کلکسیونی و زیبایی شناسانه‌ی آن‌هاست که می‌تواند در جریان خریدوفروش طلا نیز مورداستفاده قرار بگیرد. در دو طرف سکه‌های اشرفی می‌توانید جملاتی مربوط به اعتقادات و مدح و ستایش افراد بزرگ دین را مشاهده کنید.

چیزی که در مورد سکه‌های اشرفی بهتر است بدانید این است که این سکه‌ها عموما در چرخه‌ی اقتصادی دوران خود نقش خاصی نداشته‌اند و به‌صورت هدیه و پیشکش مورداستفاده قرار می‌گرفته‌اند. اغلب سکه‌های اشرافی در شهرهای قزوین، کاشان و اردو ضرب می‌شده‌اند و وزن نمونه‌های مربوط به سال 985 تا 995 چیزی در حدود 4.6 گرم است. بااین‌حال تنوع و فرم بصری متفاوتی را می‌توان در سکه‌های این دوران مشاهده کرد و نمونه‌های واقعی و عتیقه‌ی آن، از ارزش خریدوفروش بالایی برخوردار است.

نمونه‌های متنوع سکه‌ی اشرافی را بشناسید

سکه‌های اشرفی یا اشرافی تنها محدود به سکه‌های ایرانی و مربوط به دوره‌ی قاجار یا صفوی نمی‌شوند. سکه‌های پادشاهی که در دوره‌ی کلاسیک و به دستور پادشاهان ضرب می‌شده است، اغلب در ردیف سکه‌های اشرفی قرار می‌گیرند و می‌توان نمونه‌های بسیار متنوع آن را در موزه‌ها و کلکسیون‌های سکه مشاهده کرد.

کلمه‌ی اشرفی در قلمرو حکومت‌های اسلامی مشهور شد و توصیف‌کننده‌ی سکه‌های طلا و فاخر است. به‌موازات این نام، در اروپای کلاسیک نیز شاهد ضرب سکه‌های پادشاهی بودیم که عموما بانام سکه‌های دوکات شناخته می‌شوند.

رد استفاده از سکه‌های اشرفی را می‌توان در مصر، آناتولی شرقی، شمال سوریه و بخش‌های زیادی از خاورمیانه مشاهده کرد. تا قبل از ضرب سکه‌های پهلوی، آخرین سکه‌هایی که بانام اشرفی از آن‌ها یاد می‌شود در دوران فتحعلی شاه قاجار ضرب شد و پس‌ازاین دوران، عملاً چیزی به اسم سکه‌ی اشرفی به‌صورت رسمی ضرب نمی‌شود.

آشنایی با انواع سکه تمام بهار آزادی؛ انواع سکه طلا رایج در بازار ایران

سکه طلا طرح قدیم و طرح جدید

سکه‌ی بهار آزادی، همچنان که از اسم آن نیز پیداست، به مناسبت انقلاب اسلامی و از سال 1357 به‌طور رسمی ضرب شد. این سکه هم‌اکنون با سکه‌های امامی یا بانکی جایگزین شده است و استفاده از آن برای انجام معاملات روز، تقریباً منسوخ شده است.

انواع سکه تمام بهار آزادی - سکه امامی

درواقع شما می‌توانید سکه‌های بهار آزادی را خریدوفروش کرده و به‌راحتی به‌عنوان پس‌انداز بر روی ارزش آن‌ها حساب کنید، اما هم‌اکنون ضرب سکه‌ی بهار آزادی طرح قدیم که تصویری از اسم امام علی (ع) و در طرف دیگر، تصویر حرم امام رضا را نشان می‌داد، متوقف‌شده است.

عیار سکه‌ی بهار آزادی 900 است و در وزن‌های مختلف ضرب می‌شده است. سکه‌ی بهار آزادی به‌صورت گرمی نیز به بازار عرضه شده است بااین‌وجود، تا سال‌ها صرفا در اوزان ربع، نیم، یک، تمام، دو و نیم و پنج ضرب می‌شدند.

انواع سکه تمام بهار آزادی - سکه تمام طلا

تنوع وزنی در طراحی سکه‌های طلا اجازه می‌دهد تا تقاضا برای خرید سکه افزایش پیداکرده و افراد بیشتری بتوانند پس‌اندازهایی را در این زمینه ایجاد کنند. به‌جز سکه‌ی بهار آزادی و سکه‌ی امامی، همچنین امکان خرید سکه‌های پارسیان در وزن‌های بسیار اندک تا چند گرمی فراهم است که می‌توان آن را جزو رایج‌ترین سکه‌های طلای موجود در بازار دانست. در ادامه به بررسی انواع سکه‌ی پارسیان و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مورد این نوع از سکه‌ی طلا خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع سکه طلا پارسیان و مزیت‌های خرید این نوع از سکه‌ی طلا

سکه‌ی پارسیان تصویر بسیار آشنایی را به نمایش می‌گذارد که با توجه به محل تولید می‌توانید شکل آناتومیکی یا بسته‌بندی متنوعی داشته باشد. سکه‌های پارسیان علاوه بر وفور، از تنوع وزنی بسیار بالایی برخوردار هستند و شما می‌توانید افراد زیادی را مشغول سرمایه‌گذاری و پس‌انداز به کمک این سکه مشاهده کنید.

معمولاً قیمت روز انواع سکه طلا بانام پارسیان، در اوزان مختلف و در تابلوهای روز قیمت سکه درج می‌شود. این موضوع اجازه می‌دهد تا خریدوفروش این سکه در فضایی بسیار امن و قابل‌اطمینان صورت بگیرد. درصورتی‌که هدف شما از خرید سکه صرفا انجام پس‌انداز است و به دنبال ویژگی‌های زیبایی شناسانه‌ی بخصوصی نیستید، استفاده از انواع سکه‌ی پارسیان بهینه و توصیه‌شده است.

بااین‌حال، سکه‌های پارسیان، جزو سکه‌های بانکی محسوب نمی‌شوند. آن‌ها حتی در ادبیات اقتصادی، سکه نامیده نمی‌شوند و صرفا فرم بصری مشابه سکه را به نمایش می‌گذارد. طبق قانون رسمی، ضرب سکه صرفا در اختیار بانک است و شبه سکه‌ی پلاک‌های پارسیان، سکه‌ی رسمی محسوب نمی‌شوند و صرفا نوعی از شکل‌های طلا هستند.

تفاوت انواع سکه طلا و نکاتی که در هنگام خرید لازم است به آن‌ها توجه کنید

سکه‌های رسمی و بانکی، دغدغه‌ی خاصی در مورد عیار و وزن در برابر شما قرار نمی‌دهند. آن‌ها با تنوع کم و با پشتوانه‌ی بانک ضرب می‌شوند. اما سکه‌هایی که در بازار و بعضاً به‌صورت پلاک به فروش می‌رسند، از تنوع بسیار بالایی به لحاظ وزن و همچنین عیار برخوردارند. فرم بصری شمش‌ها و سکه‌های طلای موجود در بازار که اغلب با ویژگی‌های زیبایی شناسانه در حال تنوع یافتن هستند، ایجاب می‌کند تا در هنگام خرید، به چند نکته توجه داشته باشید.

چنانچه قصد دارید خود به محاسبه‌ی قیمت سکه و اجرتی که در هنگام خرید به آن تعلق‌گرفته است بپردازید، باید با فرمول محاسبه‌ی قیمت سکه و طلا و تناسب دادن فرمول با عیار به‌کاررفته در طراحی سکه آشنایی داشته باشید. به این منظور می‌توانید به مقاله‌ای که به‌طور اختصاصی با این محوریت تدوین‌شده است مراجعه کنید.

همچنین لازم است بدانید که وزن طلا به کمک واحد سوت محاسبه می‌شود و استفاده از این واحد در جریان محاسبه ممکن است پرسش‌هایی را پیش روی شما قرار دهد. برای آشنایی دقیق با واحد سوت و نحوه‌ی استفاده از این واحد در جریان محاسبه‌ی قیمت طلا، به مقاله‌ی تخصصی‌ای که با همین موضوع نگارش شده است مراجعه کنید. در ادامه مقاله انواع سکه طلا به سراغ بررسی برخی از ویژگی‌های انواع سکه طلا باستانی خواهیم رفت.

محبوب‌ترین انواع سکه طلا باستانی

انواع سکه طلا عتیقه و باستانی، جزو نمونه‌های خاص و کمیاب هستند که صرفا در کلکسیون‌های حرفه‌ای قابل‌مشاهده هستند. ارزش خریدوفروش سکه‌های باستانی ساخته‌شده از طلا، بسیار بیشتر از ارزش طلای به‌کاررفته در آن‌هاست چراکه نمونه‌های بسیار محدودی از آن‌ها یافت می‌شود. این سکه‌ها معمولاً در جریان حفاری و به‌صورت اتفاقی یافت می‌شوند و همچنان کاوشگران خاص خود رادارند.

نمونه‌هایی از سکه‌های عتیقه مربوط به دوره‌ی ساسانی

سکه‌های طلای باستانی از تنوع بالا و ویژگی‌های آناتومیکی غیرقابل‌پیش‌بینی برخوردار هستند. بررسی ارزش و تاریخچه‌ی این اشیا تنها از عهده‌ی افراد متخصص در حوزه‌ی باستان‌شناسی و تاریخ ساخته است.

در حال حاضر، سکه‌های طلای دوران ساسانی و هخامنشی جزو پر تقاضاترین و محبوب‌ترین سکه‌های موردعلاقه‌ی افراد کلکسیونر ایرانی و حتی در نقاط دیگر جهان است. این موضوع به دلیل سابقه‌ی قوی و پیشینه‌ی جذاب این دوره‌های تاریخی است. سکه‌های پاسارگاد و پاسیان امروزی، برخی از ویژگی‌های بصری خود را از ایده‌های به‌کاررفته در حکاکی‌ها و سکه‌های دوره‌های تاریخی و باستانی ایران الگوبرداری کرده‌اند.

تصویر برخی از انواع سکه‌های طلا باستانی

انواع سکه طلا و قیمت آن‌ها را چگونه پیگیری کنیم؟

تابلوی اعلام قیمت روز طلا و انواع سکه طلا موجود در سایت طلا و جواهر زر مرجعی به‌روز برای مرور قیمت روز طلا، انس و سکه است که می‌تواند در جریان تصمیم‌گیری برای خریدوفروش سکه و طلا بسیار کاربردی باشد. قیمت انواع سکه طلا با آهنگی ظریف تغییر می‌کنند و هرچند از تنوع بالایی برخوردار هستند اما شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که لزوما در کوتاه‌مدت، سود بسیار زیادی را از طریق نوسان قیمت به دست بیاورید.

مخصوصاً اگر خرید طلا را به‌صورت محدود و در اوزان پایین انجام دهید. معمولاً یک بازه‌ی زمانی یک‌ساله برای فروش طلا، می‌تواند سودبخش باشد. درصورتی‌که نیازی به پول حاصل از فروش سکه‌ی طلای خود ندارید نیز بهتر است از حداکثر زمان ممکن جهت نگه‌داری آن‌ها و یا حتی افزودن به کلکسیون شخصی خود استفاده کنید.

آشنایی با انواع سکه طلا پهلوی

این نمونه از انواع سکه طلا در دوره‌ی پهلوی ضرب می‌شد و کاربرد زیادی نیز در طراحی جواهرات زنانه داشت. درست مثل سکه‌ی توله هندی، از این سکه‌ها نیز برای طراحی دستبند و آویزهای زنانه استفاده می‌شد. اوزان وزنی متفاوت و ظرافت طراحی، ازجمله دلایل محبوبیت این سکه‌ها جهت طراحی جواهرات بود.

در حال حاضر شما هنوز هم می‌توانید نمونه‌های برنجی تقلیدشده از فرم سکه‌ی طلای پهلوی را مشاهده کنید که از آن‌ها در طراحی اکسسوری بخصوص لباس‌های محلی، استفاده می‌شود. طراحی گوشواره، دستبند، گردنبند و آویز، همگی به کمک نمونه‌های ظریف و درشت سکه‌های پهلوی ممکن است.

این نمونه از انواع سکه طلا در صورت رسمی طی سال‌های 1305 تا 1357 ضرب می‌شدند و به‌صورت انبوه نیز به بازار عرضه می‌شدند. معمولاً دوره‌ی ضرب سکه‌های رسمی ممکن است طی دوره‌های زمانی خاصی متوقف شوند اما سکه‌های پهلوی تقریباً به‌طور دائم و هرساله به بازار عرضه می‌شدند.

سکه تصویری پهلوی کلاه بزرگ

سکه‌ی کامل در دوران محمدرضاشاه پهلوی، معادل 24.85 گرم بود و به صور 24 عیار نیز ضرب می‌شد. یکی از انواع سکه‌های ضرب شده در دوران رضاشاه اول به‌صورت خطی و نمونه‌ای دیگر به‌صورت تصویری ضرب می‌شد. تصویر سکه‌های خطی شامل جمله‌ای در مدح شاه و در طرف دیگر تصویری از شیر و خورشید بود. نمونه‌ی تصویری نیز شامل تصویری از رضاشاه بود. در ادبیات عمومی به این نوع سکه‌ی تصویری، سکه‌ی کلاه کوچک گفته می‌شود.

نوع دیگری از سکه‌های تصویری رضاشاه که در ادبیات عمومی بانام کلاه بزرگ نیز شناخته می‌شود، در طرفی تصویر نیم‌رخ رضاشاه و در طرح دیگر، تصویر شیر و خورشید را به همراه دارد. تعداد این نوع سکه‌ی طلا محدود و درمجموع شامل 3446 عدد است و نقطه عطف آن، ماشینی بودن آن است.

انواع سکه طلا ماشینی برخلاف سکه‌های دستی با دقت و ظرافت بالایی تولید می‌شوند و وزن بسیار متعادل و مساوی دارند. این موضوع می‌تواند در جریان خریدوفروش، بهینه‌سازی کافی را فراهم کند. در ادامه مقاله با محوریت انواع سکه طلا به سراغ انواع سکه طلا اسلامی خواهیم رفت.

برخی از ویژگی‌های انواع سکه طلا اسلامی

این اصطلاح برای اشاره به آن دسته از سکه‌های طلایی اشاره دارد که در دوره‌های حکومت اسلامی در نقاط مختلف جهان ضرب شده‌اند. وجه شاخص آن‌ها، داشتن جملاتی است که ارزش‌های دین اسلام را یادآوری می‌کنند. سکه‌های اسلامی به دلیل تنوع حکومت‌های شکل‌گرفته بر اساس این اندیشه، بسیار بالاست. تصویر برخی از محبوب‌ترین نمونه‌های سکه‌ی اسلامی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

سکه‌ی طلای اسلامی فروخته‌شده در مزایده‌ی مورتون و ادن

ارزش نمونه‌های نادر سکه‌های اسلامی

سکه‌ی فروخته‌شده در مزایده‌ی مورتون و ادن به دلیل نادر بودن، جزو یکی از محبوب‌ترین و البته جنجالی‌ترین سکه‌های طلای کلکسیونی است که در سال 2019 و در شهر لندن به فروش رسید. این سکه در دوره‌ی امویان ضرب شده است و شما می‌توانید جملات درج‌شده بر روی این سکه را به‌وضوح مشاهده کنید.

جمله‌ی "معدن امیر المونین" یکی از نادرترین جملات درج‌شده بر روی سکه‌های اسلامی است و ازجمله دلایل خاص جلوه کردن این سکه‌ی طلا بوده است. در ادامه مقاله انواع سکه طلا به بررسی بسته‌بندی‌های خاص سکه طلا خواهیم پرداخت.

سکه‌ی منتصب به ولایت‌عهدی امام رضا (ع)

انواع بسته‌بندی سکه طلا و بهینه‌ترین شیوه‌های بسته‌بندی سکه

سکه‌های رسمی کشور با بسته‌بندی بانک مرکزی به فروش می‌رسند و این بسته‌بندی‌ها ممکن است برحسب دوره‌های مختلف، ویژگی‌های امنیتی بیشتری را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که هر چه به گذشته بیشتر رجوع کنیم، بسته‌بندی‌های ساده‌تری را مشاهده می‌کنیم که عموما رسمیت ویژه‌ای ندارند.

استفاده از بسته‌های خاص، اجازه می‌دهد تا بستر امن‌تری برای خریدوفروش سکه‌های طلا ایجاد شود. استفاده از بسته‌بندی‌های امنیتی همچنین استقبال زیادی از جانب مردم به دنبال داشت و می‌توان پیش‌بینی کرد که به‌مرور، این بهینه‌سازی‌ها به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کنند.

نمونه‌های غیررسمی که پیش‌ازاین نیز به آن‌ها اشاره شد مانند سکه‌ی پارسیان که اصولا سکه‌ی بانکی محسوب نمی‌شوند، می‌توانند بسته به سلیقه‌ی تولیدکننده، در قالب‌های مختلفی درج شوند. سکه‌های کارتی درواقع توصیف‌کننده‌ی آن دسته از شمش‌ها، سکه‌ها یا پلاک‌هایی هستند که در یک کارت درج‌شده‌اند و به لحاظ بصری و زیبایی‌شناسی، ایده‌ی بسیار جالبی برای تهیه‌ی هدیه هستند. بااین‌حال کارت‌ها اجازه می‌دهند تا توضیح و معامله‌ی ظریف‌ترین قطعاتی که اصطلاحا سکه نامیده می‌شوند به‌راحتی صورت بگیرد.

هیچ نیازی نیست تا سکه‌ی خریداری‌شده‌ی خود را از درون پوسته‌ی کارت بیرون بکشید. بخصوص در مورد سکه‌های پارسیان، اگر آن‌ها را از مراجعه معتبر تهیه کرده باشید، در هنگام فروش مجدد با مشکلی در مورد اعتبار سنجی سکه مواجه نخواهید شد.

سکه‌های کلکسیونی و قدیمی نیز طبعا هیچ بسته‌بندی ویژه یا رسمی‌ای ندارند و شما می‌توانید آن‌ها را در بسته‌بندی مخصوص جواهرات مشاهده کنید. استفاده از هولوگرام، چاپ دقیق و ظریف کارت و درج دقیق سکه در درون آن، اشاره به واحد تولیدکننده و همچنین درج دقیق وزن، جزو پارامترهای ضروری خرید سکه‌ی پارسیان و نمونه‌های مشابه هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش شد تا اطلاعات جامع و اولیه در مورد انواع سکه طلا قدیمی و سکه‌های جدید در اختیار شما قرار بگیرد. ازاین‌پس شما می‌توانید با آگاهی بیشتری در مورد جمع‌آوری و خرید سکه‌های طلا اقدام کنید. مشاهده عکس انواع سکه طلا به شما اجازه می‌دهد تا به‌تدریج، حساسیت بصری بیشتری نسبت به انواع سکه طلا با ارزش کلکسیونی بالا به دست آورید و در صورت علاقه، بخشی از سرمایه‌گذاری خود را به این حوزه اختصاص دهید.

هرچند تهیه‌ی انواع سکه طلا عتیقهو باستانی کار ساده‌ای نیست، بااین‌حال، امروزه طیف متنوعی از سکه‌های غیررسمی یا پلاک‌های مشابه سکه در دسترس هستند که علاوه بر زیبایی بصری، اجازه‌ی یک سرمایه‌گذاری بهینه را برای شما فراهم می‌کنند. این موضوع بخصوص در مورد افرادی که به متریال طلا علاقه‌ی زیادی دارند اما رغبتی به نمونه‌های جواهرات کاربردی یا زیورآلات ندارند، بسیار وسوسه کننده خواهد بود.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۲:۲۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد