موكش آمباني، ثروتمند‌ترين فرد آسيا

موكش آمباني، ثروتمند‌ترين فرد آسيا
موكش آمباني، متولد 19 آوريل 1957 در جنوب هند، يكي از افراد ثروتمند و سرشناس هندي و در حال حاضر با ثروت 29 ميليارد دلار هفتمين فرد ثروتمند جهان و اولين فرد ثروتمند آسيا مي‌باشد. او رييس و بزرگ‌ترين سهامدار ريلاينس اينداستريز (بزرگ‌ترين شركت خصوصي در هند) با 48 درصد سهام است.
موكش آمباني، متولد 19 آوريل 1957 در جنوب هند، يكي از افراد ثروتمند و سرشناس هندي و در حال حاضر با ثروت 29 ميليارد دلار هفتمين فرد ثروتمند جهان و اولين فرد ثروتمند آسيا مي‌باشد. او رييس و بزرگ‌ترين سهامدار ريلاينس اينداستريز (بزرگ‌ترين شركت خصوصي در هند) با 48 درصد سهام است.
همچنين شركت او جزو 500 شركت فورچون قرار دارد. موكش و برادر كوچك‌ترش آنيل پسران بنيانگذار پيشين ريلاينس اينداستريز (RIL)، ديروباي آمباني هستند. موكش آمباني، بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت خام جهان را در جامناگار هند با ظرفيت 660 هزار بشكه در روز بنا كرده است.
آمباني بزرگ‌ترين و پيچيده‌ترين ابتكار تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات در جهان را در قالب ريلاينس اينفوكام ليميتد برپا كرد. گرچه در حال حاضر اين شركت در اختيار برادر موكش، آنيل است.
موكش آمباني در مدرسه موريچكا در مومباي تحصيل مي‌كرد و بسيار هم موفق بود. محيطي كه او در آن پرورش يافته بود به دليل شغل پدرش، هيچ گاه از كسب و كار جدا نبوده است. پس از اتمام مدرسه او در دانشگاه مومباي به تحصيل مهندسي شيمي پرداخت و پس از آن براي تحصيل MBA به دانشگاه استنفورد رفت، اما پس از يك سال دانشگاه را رها كرد.
در سال 1981 موكش 24 ساله در شركت پدرش مشغول به كار شد و چندين كار ابتكاري براي شركت از جمله ادغام با شركت‌هاي مختلفي از جمله نساجي، پلي‌استر و صنايع پتروشيمي، انجام داد. آرزوي پدرش براي گسترش شركت در سطح جهاني چند سال بعد به حقيقت پيوست، يعني زماني كه موكش 60 برند جديد (تسهيلات ساخت‌و‌ساز در سطح جهاني كه همه داراي تكنولوژي‌هاي بسيار متنوعي بودند) ايجاد نمود. اين كار منجر به افزايش سود آوري شركت و سپس افزايش توليد آن شد، به طوري كه ظرفيت توليد شركت ريلاينس از چند هزار تن به بالاي 12 ميليون در سال رسيد. پس از آن آمباني، بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت خام جهان را در هند تاسيس كرد كه ظرفيتي خارق‌العاده داشت. آمباني سپس تصميم گرفت يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي مخابراتي در تاريخ هند را تاسيس كند (ريلاينس كاميونيكيشن ليميتد). موكش اين شركت را به همراه برادرش آنيل بنا كرد، اما بعدا اين دو برادر دو راه جداگانه را با سهم يكسان از درآمد دنبال كردند. اگر اين دو از هم جدا نمي‌شدند، احتمالا ثروت خالص آمباني به 85 ميليارد دلار مي‌رسيد. به علاوه اخيرا تحت رهبري او ريلاينس ريتيل زنجيره فروشگاه‌هاي جديدي را راه‌اندازي كرده است. موكش آمباني در سال 2007، 150 ميليون دلار از دارايي‌اش را به همسرش بخشيد.
موكش آمباني اخيرا خانه‌اي به ارزش 2 ميليارد دلار آمريكا در مومباي ساخته است كه گران‌ترين خانه جهان است. موكش آمباني دستاوردها و افتخارات زيادي را در سطوح ملي و جهاني به دست آورده است. از جمله اين دستاوردها مي‌توان به عنوان چهل‌و‌پنجمين رهبر مورد احترام جهان از ميان 4 مدير اجرايي ارشد هندي از سوي فايننشيال‌تايمز در سال 2004، جايزه جهاني ارتباطات در سال 2004را با عنوان تاثيرگذارترين فرد در زمينه مخابرات و جايزه رهبري مجمع آسيا، عنوان رهبر سال ET business در سال 2006 اشاره كرد.
درباره شركت ريلاينس اينداستريز
ريلاينس اينداستريز مجموعه گسترده‌اي از محصولات شامل نفت خام، گاز طبيعي، پتروشيمي، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، پليمر، پلي‌استر، مواد شيميايي و محصولات نساجي را ارائه مي‌كند. اين شركت با درآمد حاصل از فروش 9/35 ميليارد دلار و سود 85/4 ميليارد دلار براي سال مالي منتهي به مارس 2008، يكي از شركت‌هاي خصوصي هندوستان است كه در جايگاه دويست و ششم 500 شركت جهاني فورچون قرار گرفته بود.
اين شركت در سال 1966 توسط كارخانه‌دار هندي، ديروباي آمباني تاسيس شد. آمباني يك پيشگام در زمينه ابزار‌هاي مالي مثل سهام قرضه كاملا قابل تبديل به بازارهاي سهام هندوستان بوده است. آمباني يكي از نخستين كارآفريناني بوده كه سرمايه‌گذاران خرد را به بازار سهام كشانده است. منتقدان بر اين اعتقادند كه صعود ريلاينس اينداستريز به بالاترين جايگاه از لحاظ جمع‌آوري سرمايه بازار به ميزان زيادي به جهت توانايي ديروباي در ماهرانه به كار بردن اهرم‌هاي اقتصادي به نفع خودش مي‌باشد. گرچه فعاليت‌هاي نفتي شركت هسته اصلي كسب و كارش را شكل داده است، فعاليت‌هايش را در سال‌هاي اخير بسيار متنوع شده است.
بعد از جدايي بين دو پسر موسس شركت، موكش و آنيل، اين گروه در سال 2006 بين آن دو تقسيم شد. در سپتامبر سال 2008 شركت ريلاينس اينداستريز تنها بنگاه هندي‌اي بود كه در ليست «100 شركت با بيشترين احترام در جهان» در ليست فوربيز قرار گرفت. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱:۳۵:۴۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد