اسرار مشاوران کاریاب

اسرار مشاوران کاریاب
در حال حاضر‌، بیش از 14 میلیون آمریکایی بیکار هستند و میلیون‌ها نفر برای یافتن شغل مناسب خود تلاش مي‌كنند.
در حال حاضر‌، بیش از 14 میلیون آمریکایی بیکار هستند و میلیون‌ها نفر برای یافتن شغل مناسب خود تلاش مي‌كنند.
کاریابان برحسب نیاز، با دادن سرپناه‌، غذا و آب به افراد محتاج کمک مي‌كنند. خلاصه تجربیات کاری (رزومه) بی‌عیب و نقص، انتخاب لباس مناسب در روز مصاحبه و توانایی پاسخگویی دقیق به دشوارترین سوالات در روز مصاحبه بین شما و شغل ‌ايده‌آل‌تان مانند مانعی عمل می‌کند.اما هنگامي‌ که از ارسال رزومه‌کاری‌تان هفته‌ها و ماه‌ها گذشت و هیچ تماس تلفنی در‌اين رابطه دریافت نکردید و به مصاحبه‌اي هم دعوت نشدید، زمان آن فرا رسیده که به یک متخصص مراجعه کنید. وظیفه مجریان یا مشاوران کاریابی، یافتن افراد مستعد برای مشاغل درجه یک است‌. مجریان کاریابی رابطان دنیای تجارت هستند و در حرفه خود مهارت کافی دارند‌.
مواردی جهت کمک گرفتن از کاریابان
مشاوران کاریابی به دنبال افراد متخصص هستند و به محض پیش آمدن فرصت‌های مناسب شغلی آنها را در جریان می‌گذارند. افرادی که تخصص خاصی ندارند، می‌توانند از فوت و فن‌های با ارزشی برای به دست آوردن مشاغل حرفه‌اي کمک بگیرند و‌ آينده‌شان را تامین کنند.«اسکیپ فریمن» مجری کاریابی می‌گوید‌: «شرکت‌ها مسوول‌ ايجاد شغل برای افراد بیکار نیستند‌، هدف شرکت‌ها کسب درآمد است. با در نظر گرفتن‌اين نکته «فریمن» نویسنده کتاب «اسرار استخدام کاریابان‌: قوانین بازی استخدام تغییر کرده است» تاکید می‌کند که پی بردن به انگیزه شرکت‌ها براي استخدام کارمندان در‌اين بازار کساد بسیار مهم است‌. شرکت‌ها به دو دلیل کارمندان را استخدام مي‌كنند 1. کسب درآمدو 2. صرفه‌جویی یا پس‌انداز سرمایه‌. افرادی که به دنبال کار هستند نیز باید از عهده انجام چنین کارهایی بر‌آيند. چگونه افراد از پس انجام چنین مسوولیت‌هایی بر می‌آيند ؟ با کمّي‌کردن تجربه کاری خود. «فریمن و «چارلی پولاچی» (مجری کاریابی که در بخش‌های فناوری و فناوری پیشرفته مشغول به کار است) مي‌گویند‌، کمي ‌کردن کار سبب مي‌شود که در زمینه کاری خود بهترین انتخاب برای کاریابان باشید. «فریمن» داستان شیميدانی را تعریف می‌کند که شرکتش به تازگی ورشکست شده بود. او معرفی نامه عالی از شرکت داشت، اما اطلاعات ارائه شده اعداد و ارقامي‌را نشان نمي‌داد. بر اساس اطلاعات درج شده در معرفی نامه او محصولات جدیدی را ارائه کرده بود اما اطلاعات واقعی و کمي ‌در آن ذکر نشده بود. با مراجعه به شرکت و کار برروی رزومه‌اش، می‌توانست ثابت کند که محصول ارائه شده‌، 300 میلیون دلار به نفع شرکت بوده و کالاهای دیگر هم 1 میلیون دلار سود داشته‌اند. «فریمن» می‌گوید ‌اين مطالب در لغات نمی‌گنجند‌. اطلاعات قابل سنجش نشانگر‌اين واقعیت است که مبالغ پس‌انداز شده یا درآمد به دست آمده از تولید‌، توجه کاریابان و مدیران استخدامي ‌را به خود جلب کرده است.
عرضه و تقاضا
«پولاچی» که شرکتی با همین نام دارد می‌گوید‌: «بیشتر مردم از سیستم کاریابی پویا اطلاع دقیقی ندارند. در بازار کار، با دو موضوع عرضه و تقاضا مواجه می‌شویم. وقتی صحبت از تقاضا در بازار است‌، شرکت‌ها سعی در تکمیل کادر اجرایی خود دارند از سوی دیگر، در زمینه عرضه‌، اکثر شرکت‌های کاریابی بدون در نظر گرفتن مهارت‌های افراد به هر تقاضایی جواب مثبت می‌دهند. افرادی که به دنبال کار می‌گردند باید نظر کاریابان را قبول داشته باشند. در ابتدا کاریابان باید از نوع تقاضاي شرکت اطلاع پیدا کنند و زمانی که مطمئن شدند از پس تقاضاي کار بر می‌آيند‌، کاندیداي مورد نظر خود را معرفی کنند.همچنین باید در نظر داشته باشید که کاریابان برای شرکت‌ها کار مي‌كنند و نه برای افرادی که به دنبال کار هستند‌. اگر چه ممکن است‌، کاریابان کارمندانی را برای موقعیت‌های شغلی متفاوت انتخاب کرده و به شرکت‌ها معرفی کنند، اما از شرکت‌های استخدامي‌حقوق دریافت مي‌كنند. آنها نه تنها کاندیداهای واجد شرایط را معرفی مي‌كنند، بلکه بهترین افرادی که از عهده انجام کار برمی‌آيند را نیز پیشنهاد می‌دهند.«فریمن» که یک کارشناس کاریابی است خود را به جای گزارشگر تحقیقاتی با قابلیت‌های او می‌گذارد تا اطلاعات و مشخصات دقیق افرادی که به دنبال کار می‌گردند را برای شرکت‌هایی که در جست‌وجوي فرد مناسبی هستند به دست آورد. سپس به دنبال چنین فردی می‌گردد‌. «متیو روتنبرگ» مسوول سایت مشاغل TheLadders می‌گوید: «هیچ شرکت یا سازمانی به دنبال فردی که مناسب سمت خود نیست نمی‌گردد.»
برنامه‌ریزی داشته باشید
«فریمن» می‌گوید‌: «اکثر کاندیداها خود مقصر هستند چون بر شغل مورد نظرشان تمرکز مي‌كنند.» جلوی کامپيوتر مي‌نشینند و به تمامي ‌نامه‌ها جواب می‌دهند تا موفق شوند و به هدف مورد نظرشان برسند. و اما نصیحت کاریابان؟ سعی کنید برنامه‌ریزی داشته باشید و در زمینه شغلی مورد نظر خود بیشتر جست‌وجو کرده و با مدیرانی ارتباط برقرار کنید که مایلید با آنها همکاری داشته باشید. «فریمن» می‌گوید‌: افرادی که به دنبال کار هستند با برنامه‌ریزی قبلی در هر سطحی ممکن است در مصاحبه‌اي شرکت کنند‌.
مرحله اول: ارزش کاری را که قصد انجام دادنش را دارید مشخص کنید. چگونه می‌توانید برای یک شرکت درآمدزایی یا پس‌انداز داشته باشید؟
مرحله دوم‌: شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که به خوبی از عهده انجام کار برمی‌آيند. شرکت‌ها‌، وزارتخانه‌ها و موقعیت‌های شغلی را بررسی کنید که ارزش کار شما را درک کرده و به شما کمک خواهند کرد تا با تشخیص نوع تقاضا‌، برای ‌ آينده خود برنامه‌ریزی کنید.
مرحله سوم: برای یافتن افراد در شرکت‌های مورد نظر از شبکه‌هایی همانند شبکه‌های ZoomInfo و LinkedIn استفاده کنید. با آنها تماس بگیرید و خودتان را معرفی کنید و طی گفت‌وگو با آنها‌، اطلاعاتی در مورد فرهنگ شرکت به دست آورید.
مرحله چهارم‌: مطلبی را تهیه کرده و با پست سفارشی ارسال کنید‌. ‌اين مدرک بهتر است شامل ارائه نکات و ذکر دلایل از فعالیت‌هایی باشد که می‌خواهید برای شرکت انجام دهید.
فریمن همچنین می‌گوید: افزودن ضمیمه به صفحه اصلی، موجب افزایش تعداد خوانندگان تا 75 درصد مي‌شود و بهتر است ضمیمه شامل تاریخ و زمان برای پیگیری کردن باشد.
مرحله پنجم: جهت پیگیری در زمان تعیین شده تماس بگیرید.
مرحله ششم: هفته‌اي یک بار به مدت سه ماه‌، لینک خبری یا اطلاعات مهم و جالبی را برای مدیران مورد نظر ارسال کنید. ‌اين کار باعث مي‌شود که نام شما در خاطر آنها بماند‌.
این شش گام خلاصه رئوس مطالبی است که «فریمن» به منظور کشاندن کاندیداهای واجد شرایط به صندلی مصاحبه پیشنهاد داده است‌. در طول مصاحبه ‌اين هنر شما است كه با مدیران استخدامي ‌ارتباط برقرار کنید و‌اين حس را القا کنید که علاقه‌مند به‌ اين کار هستید و به خوبی از عهده انجام آن بر می‌آیید و از نظر فرهنگی هم فرد مناسبی برای‌ اين موقعیت شغلی هستید.
منبع: Forbes
هوتسا عسکری نسب
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۸:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد