خريد يك كسب و كار داير

خريد يك كسب و كار داير
خريد يك كسب و كار براي ورود به فعاليت اقتصادي بسيار مطلوب است و مي‌تواند بسيار موفق باشد، چرا كه شما را از رويارويي با بسياري از مشكلات مرحله راه‌اندازي بي‌نياز مي‌كند.
خريد يك كسب و كار براي ورود به فعاليت اقتصادي بسيار مطلوب است و مي‌تواند بسيار موفق باشد، چرا كه شما را از رويارويي با بسياري از مشكلات مرحله راه‌اندازي بي‌نياز مي‌كند.
كسب و كارها از طريق كلام، تبليغات در روزنامه‌هاي محلي و نشريات تخصصي به فروش مي‌رسند. فروش مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هم از طريق آژانس‌هاي انتقال كسب و كار صورت مي‌گيرد.
براي خريد كسب و كار داير و كارآمد بايد تكاليف خود را به طور كامل انجام دهيد و در تمام مراحل ذهن باز و در عين حال بدگماني داشته باشيد، چرا بدگمان؟ چون بايد ببينيد چرا دارند يك كسب و كار كوچك خوب را مي‌فروشند. حتي اگر كسب و كار وضعيت نسبتا خوبي داشته باشد، احتمال اين كه آن را به يك دوست صميمي يا يكي از اعضاي خانواده مالك بدهند يا مالك، مديري را براي اداره آن استخدام كند بسيار بيش از فروش آن به شما است. البته منظور اين نيست كه در بازار هيچ كسب و كار خوب يا آينده‌داري وجود ندارد، بلكه بايد كاملا مراقب كاري كه انجام مي‌دهيد باشيد و از دلايل فروش كسب و كار سر در بياوريد.
اطمينان حاصل كنيد كه اطلاعات و دانش شما درباره تجارت و نوع كسب و كاري كه قصد راه‌اندازي آن را داريد كامل و جامع است. با اتحاديه صنفي مستقر در محل تماس بگيريد و با آنها مشورت كنيد و بخواهيد شما را با كسب و كار مشابهي كه با محل شما فاصله مناسب دارد و در رقابت مستقيم با منطقه موردنظر شما نيست آشنا كنند. از كتاب‌ها و نشريات مرتبط با بازرگاني كمك بگيريد. اگر هنوز علاقه‌مند هستيد، در گام بعدي بايد كسب و كاري كه براي فروش عرضه شده را ارزشيابي كنيد.
انجام تحقيقات
مي توانيد اطلاعات خوبي از حسابدارها بگيريد. حسابداري كه براي مشورت انتخاب مي‌كنيد بايد حساب‌هاي چند سال گذشته كسب و كار موردنظر را بررسي و همه ويژگي‌هاي مهم آن را براي شما تشريح كند. همه شرايط مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده خريد خود را بررسي كنيد.
اقدامات اوليه قبل از آغاز كسب وكار
با خريد يك كسب و كار داير، ارقام واقعي مربوط به فعاليت تجاري آن در اختيار شما قرار مي‌گيرند. بنابراين مي‌توانيد پيش‌بيني‌هاي صحيح‌تري درباره گردش نقدينگي و سود انجام دهيد. البته در نظر داشته باشيد كه شرايط تجارت مدام در حال دگرگوني است، بنابراين براي اطمينان از نامساعد نشدن شرايط بازار در آينده قابل پيش‌بيني، لازم است تحقيق كنيد.
اگر قرار است كاركنان قبلي همچنان به كار خود ادامه دهند به وضعيت، شرايط و ميزان حقوق دريافتي آنها دقت كنيد؛ چرا كه قرار است شما همه اين شرايط را بپذيريد؛ اما اگر مي‌خواهيد تعداد كاركنان را كم كنيد، احتمالا مشمول پرداخت حق و حقوق كاركنان مازاد خواهيد شد. شرايط محل كسب و كار را كاملا بررسي كنيد. آيا ساختمان در مالكيت كسب و كار است يا استيجاري است؟ اگر استيجاري است، اجاره‌نامه را به دقت مطالعه كنيد. ارزيابي شرايط ساختمان از اهميت زيادي برخوردار است. همچنين، بايد ببينيد كه آيا شما مسوول تعميرات و بيمه ساختمان هستيد يا خير؟ به علاوه، پيش از مشاوره حقوقي، مي‌توانيد از نظرات ارزياب ساختمان نيز استفاده كنيد.
ارزش‌گذاري روي كسب و كار
هر كسب و كاري نقاط قوت و ضعف خودش را دارد، اما به طور كلي ارزش يك كسب و كار (يعني بهايي كه بايد براي آن بپردازيد) جمع كل چهار مورد زير است:
موجودي كالا: بهترين شيوه اين است كه كالاها به صورت مستقل (نه توسط فروشنده) قيمت‌گذاري شوند. همه كسب و كارها
با مشكل موجودي راكد (يعني كالاهايي كه به دليل گذشتن تاريخ مصرف، آسيب‌ديدگي يا عدم قابليت فروش از همان ابتداي توليد احتمال فروش آنها كم است) روبه‌رو هستند. بنابراين، قيمت‌گذاري بايد بر اساس قيمت تمام شده و كاهش يافته (و نه قيمت خرده‌فروشي) اجناس قابل فروش صورت گيرد.
اثاثيه ثابت و لوازم: اين اقلام هم بايد به صورت مستقل و پس از كاهش بها (كسر استهلاك)، قيمت‌گذاري شوند.
ماشين‌آلات و تجهيزات: اين اقلام نيز همانند اثاثيه ثابت و لوازم قيمت‌گذاري مي‌شوند.
سرقفلي نامحسوس: در حالي كه موارد بالا را مي‌توان دقيقا قيمت‌گذاري كرد (گرچه در مورد قيمت‌گذاري آنها هم اختلاف نظر
پيش مي‌آيد)، سرقفلي نامحسوس نكته مبهم قيمت‌گذاري است و جاي بحث زيادي در مذاكره دارد. سرقفلي نامحسوس برابر است با بهاي كسب و كار منهاي دارايي‌هاي ملموس كسب و كار.
سرقفلي نامحسوس يعني آهنگ سودآوري كسب‌وكار، بنابراين، بايد آن را براساس سود به دست آمده در چند سال گذشته برآورد كرد (زيرا كسب و كار مي‌تواند به سرعت رشد يا سقوط كند). اگر توافق بر سر يك سود خالص رايج
(پيش از ماليات) امكان‌پذير باشد، آن گاه معمولا مي‌توان گفت كه ارزش سرقفلي نامحسوس يك كسب و كار كوچك بين يك تا پنج برابر مبلغ سود است. ضريب واقعي انتخابي به همه عوامل ديگري كه در فروش دخيل هستند (مانند پتانسيل رشد كسب و كار، هرگونه حق انحصاري يا طرح متعلق به كسب‌وكار، كيفيت يا آموزش كاركنان و تعداد مشتريان موجود) بستگي دارد. هر چقدر كه كسب و كار بزرگ‌تر باشد، هنگام محاسبه سرقفلي نامحسوس بايد ضريب را بالاتر در نظر گرفت. اگر سرقفلي نامحسوس يك كسب و كار وابستگي زيادي به شخصيت و اعتبار مالك قبلي داشته باشد، با رفتن مالك، اين بخش از سرقفلي نامحسوس از دست خواهد رفت و به همان نسبت از قيمت كسب و كار كاسته خواهد شد. به خاطر داشته باشيد كه اگر سرقفلي نامحسوس مثلا سه برابر سود خالص كسب و كار باشد، تنها براي كسب همين مقدار، به سه سال زمان نياز است البته با فرض اينكه كسب و كار همچنان همان مقدار سودآور باشد.
منبع: كتاب راه‌اندازي و توسعه كسب‌وكار
مترجم: محمود اميني
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد