ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند - مقاله ای که بر دانش شما می افزاید! + عکس

ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند - مقاله ای که بر دانش شما می افزاید! + عکس
ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند !! آیا شما هم جز از افرادی هستید که الماس را بهترین سنگ جواهر می دانید. ما در این مقاله به شما ده سنگ قیمتی معرفی میکنیم که از الماس کمیاب تر است. خواندن این مقاله را به دوستداران سنگ شناسی توصیه می کنیم.

اگر کسی همین حالا از شما بپرسد بهترین و کمیاب‌ترین سنگ‌های دنیا کدامند، حتما می‌گویید الماس! در حالی که کمیاب‌تر از الماس هم وجود دارد. من همیشه تصور می‌کردم سنگ‌هایی مثل الماس، مروارید، اوپال، تورمالین، فیروزه، زمرد و یاقوت جزء سنگ‌های قیمتی هستند که در سایت طلا و جواهر زر هم عرضه می‌شوند. در واقع هیچ تصور دیگری از سنگ‌هایی که می‌توانستند قیمتی باشند و ما از آن‌ها بی‌خبریم، نداشتم. شاید دلیل آن، کمیاب بودن این سنگ‌ها بود. به همین دلیل می‌خواستم با ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند بیشتر آشنا شوم.

 ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند

از آنجا جستجوهای اینترنتی این روزها اطلاعات مفیدی را در اختیارمان می‌گذارند و شاید در همین جستجوها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی بود که متوجه شدم سنگ‌های قیمتی و کمیاب زیادی وجود دارند و بسیار هم محبوبیت هستند، تصمیم گرفتم نام برخی از آن‌ها را هم اصلا نشنیده‌ایم و تنها تعداد کمی از مردم می‌دانند که این سنگ‌ها برای صنعت جواهرسازی استفاده می‌شود، برایتان معرفی کنم. البته من هم مثل سقراط به ندانستن خود پی بردم و خواستم این اطلاعات خود را با دیگران هم به اشتراک بگذارم.

ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند : تانزانیت (Tanzanite)

وقتی اسم سنگ قیمتی آبی به میان بیاید، فوراً در پس ذهن ما سنگ یاقوت کبود یا فیروزه عرض اندام می‌کنند. اما سنگ دیگری به نام تانزانیت هم وجود دارد که از نظر زیبایی دست کمی از یاقوت کبود ندارد و حتی از نظر قیمت با این سنگ در رقابت است. این سنگ گران قیمت بسیار کمیاب است و کانی‌های آن فقط در منطقه کوچکی از تانزانیا بوجود می‌آید.

ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند : تانزانیت (Tanzanite)

در سال 1967 بود که برای اولین بار سنگ تانزانیت کشف و در بین مردم ثروتمند به یک سنگ محبوب تبدیل شد. همانطور که می‌دانید ثروتمندان و اشراف‌زادگان همیشه جزء اولین گروه‌هایی هستند که می‌خواهند گرانترین جواهران و ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند را در اختیار داشته باشند. هر چند در مورد این سنگ تلاش‌ها و بازاریابی شرکت Tiffany & Co بی‌تاثیر نبود.

وقتی جواهرسازها سنگ تانزانیت را برای ساخت زیورآلات گران‌قیمت به کار بردند، متوجه شدند رنگ آبی زیبای این سنگ به بنفش متمایل می‌شوند. این دقیقا همان ویژگی این سنگ بود که آن را جذاب‌تر می‌کرد. در صنعت جواهرسازی برای ساخت جواهرات با سنگ تانزانیت آن را تحت عملیات حرارتی قرار می‌دهند که رنگ جذاب‌تری در آن ایجاد می‌شود و در عین حال این رنگ ثابت می‌ماند.

سنگ کمیاب یاقوت برمه (Burma Ruby)

یکی دیگر از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند یاقوت برمه است. حتما می‌گویید خوب همه یاقوت‌ها جزء سنگ‌های کمیاب هستند که باید بگوییم یاقوت‌های میانماری (همان برمه سابق) جزء باکیفیت‌ترین و زیباترین سنگ‌های یاقون در دنیا هستند. به طوری که اگر یک جواهرات با همین یاقوت داشته باشید، آن را با کل دنیا عوض نمی‌کنید.

سنگ یاقوت برمه (Burma Ruby)

یاقوت برمه کمیاب است و به دلیل اینکه مقدار زیادی آهن (نسبت به سایر یاقوت‌ها) دارند، منجر به رنگ قرمز تیر با رنگ‌های قهوه‌ای یا ارغوانی در آن می‌شود. در واقع این شرایط زمین‌شناسی و نوع کانی‌های سرزمین میانمار است که باعث می‌شود یاقوت‌هایی با مقدار بیشتری آهن تولید شود. یاقوت برمه به رنگ قرمز روشن‌تر و با ماده فلورسانس بسیار قوی‌تر از همتایان خود است.

با همه این توصیفات ما، یک یاقوت تایلندی زیبا و باکیفیت همچنان با این یاقوت میانماری رقابت می‌کند. سنگ قرمز رنگ و ظریف که به آن «خون کبوتر» گفته می‌شود، تقاضای زیادی دارند و به همین دلیل است که همیشه گرانتر هستند.

سنگ یشم زیبا (Jadeite)

یکی دیگر از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند یشم نام دارد. این سنگ سبز رنگ بسیار زیبا قبل از زمان کشف قاره آمریکا توسط کریستف‌ کلمب توسط مردم این سرزمین کشف شده است. اگرچه تعداد زیادی سنگ یشم در میانمار یافت شده است، اما بیشتر خرید و فروش آن در چین انجام می‌شود.

جالب است بدانید این سنگ قبل از دوران ما قبل تاریخ به غیر از اینکه در صنعت جواهرسازی کاربرد داشت، برای ساخت وسایل تزئینی و سلاح نیز استفاده می‌شود.

سنگ یشم (Jadeite) - سایت طلا و جواهر زر

برای مثال در تاریخ آمده است که «حکیم چینی کنفوسیوس یشم را با نجیب‌زاده‌ای مقایسه می‌کند که به خاطر ویژگی‌هایش مورد احترام است.» چینی‌ها به طور سنتی از سنگ یشم برای کنده کاری و همچنین اهداف مذهبی و دارویی استفاده می‌کردند. کنده‌کاری با این سنگ جزء هنرهای مردم جنوب شرق آسیا بوده است و به دلیل شفافیتی که این سنگ دارد، زیبایی خاصی به جواهرات می‌داد.

این سنگ به عنوان یکی از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند قیمت بسیار بالایی دارد؛ به طوری که قیمت هر قیراط آن 30.000 دلار تخمین زده می‌شود. سنگ Jadeite در کشورهای مختلف از جمله نیوزلند، ژاپن، روسیه، کانادا، ترکستان، ایتالیا، قزاقستان، گواتمالا، میانمار و ایالات متحده آمریکا (کالیفرنیا) یافت می‌شود.

این رنگ به خاطر سبز برقی روشن به عنوان یشم امپراتوری نیز شناخته می‌شود. البته در مواردی هم این سنگ قیمتی با رنگ‌های دیگری از جمله اسطوخودوس، زرد، نارنجی-قرمز، آبی، سیاه و بی‌رنگ دیده شده است. سنگ یشم در فرهنگ‌ چینی‌ها، مایا‌ها و مائوری‌ها بسیار ارزشمند است. حتی یک ضرب المثل چینی هم در مورد این سنگ وجود دارد که می‌گوید: "طلا ارزش دارد، اما یشم ارزشمند است."

ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند : گراندیدیریت (Grandidierite)

یکی دیگر از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند گراندیدیریت نام دارد. این سنگ یک ماده معدنی کمیاب است که اولین بار در سال 1902 در جنوب ماداگاسکار توسط کاشف فرانسوی آلفرد گراندیه کشف شد. به همین دلیل به احترام او، نام این سنگ را گراندیدیریت گذاشتند. این سنگ هم درست مثل یاقوت برمه اگر حاوی آهن بیشتری باشد، زیباتر به نظر می‌رسد و البته این بار به جای اینکه قرمز خون کبوتر شود، به رنگ آبی تمایل پیدا می‌کند.

گراندیدیریت (Grandidierite) - سایت طلا و جواهر زر

سنگ گراندیدیریت یک کانی نسبتا کمیاب است و تنها در چند منطقه دنیا یافت می‌شوند. جالب است بدانید این سنگ سومین کانی قیمتی جهان هم محسوب می‌شود و با آن آبی زیبا که تا حدودی به فیروزه‌ای شباهت دارد اما از نوع شفاف است، روی جواهرات گران قیمت استفاده می‌شود.

برش زدن این سنگ برای جواهرسازها بسیار دشوار است و بیشتر با تراش کابوشون (کابینگ) آن را شکل می‌دهند که ظاهر منحصر به فردی پیدا می‌کند.

یک واقعیت جالب در مورد این سنگ سه رنگ را از زوایای مختلف نشان می‌دهد. قیمت هر قیراط این سنگ 20.000 دلار است.

سنگ قیمتی الکساندریت (Alexandrite)

الکساندریت هم یکی دیگر از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند محسوب می‌شود. این کانی که در سال 1830 در کوه‌های اورال روسیه کشف شد، قابلیت تغییر رنگ قابل توجهی دارد. در ساختار کریستالی این سنگ مقدار کمی کروم وجود دارد که باعث می‌شود سنگ در زیر نور روز به رنگ سبز زمردی تا آبی طاوووسی به نظر برسد. البته اگر سنگ الکساندریت را در زیر نور چراغ قرار دهید، رنگ آن به قرمز یاقوتی تا بنفش گرایش پیدا می‌کند.

سنگ قیمتی الکساندریت (Alexandrite)

در زمان اپراتوری روسیه، رنگ قرمز و سبز محبوبیت زیادی داشت و به همین دلیل سنگ الکساندریت به عنوان یکی از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند برای ساخت جواهرات مخصوص اشراف‌زادگان روسی استفاده می‌شد. همچنان این سنگ کمیاب محبوب است و جزء سنگ‌های گران‌قیمت صنعت جواهرسازی محسوب می‌شود. اگرچه تعدادی از آن در برزیل و چند نقطه دیگر دنیا کشف شده است، اما همچنان جزء کمیاب‌ترین سنگ‌ها محسوب می‌شود.

سنگ کمیاب تورمالین پارایبا (Paraíba Tourmaline)

یکی دیگر از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند تورمالین پارایبا نام دارد. این سنگ به رنگ‌های آبی – سبز پر رنگ است و در دهه 1980 همه را شگفت‌زده کرد. این سنگ در ایالت پارایبا برزیل کشف شد و معدنچیان و کاوشگران وقتی با آن روبرو شدند، برای بدست آوردن ثروت، به سمت کوه‌ها و معادن سنگ هجوم آوردند. اما خوب نتوانستند آن طور که باید نمونه‌های تورمالین پارایبا را پیدا کنند؛ چون این سنگ کمیاب بود.

سنگ تورمالین پارایبا (Paraíba Tourmaline)

به دلیل زیبایی خیره‌کننده‌ای که این سنگ دارد، قیمت آن بسیار بالاست. حالا این سنگ نئونی نه تنها در برزیل، بلکه در موزامبیک و نیجریه هم یافت می‌شود. با این حال تورمالین همچنان جزء کانی‌های کمیابی است که در جواهرسازی کاربرد دارد.

سنگ قیمتی آمولیت (Ammolite)

اولین بار در سال 1981 بود که کنفدراسیون جهانی جواهرات (CIBJO) آمولیت را به عنوان یکی از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند اعلام کرد. ماده اولیه ساخت این کانی در ذخایر محدود کوه‌های راکی ایجاد می‌شود و به همین دلیل حتی از الماس هم کمیاب‌تر است. سنگ آمولیت از پوسته‌های آراگونیتی نرم تنان دریایی با قدمت بیش از 65 میلیون سال ساخته شده است که رنگ‌های روشن و کمانی شکل دارند.

سنگ آمولیت (Ammolite) - سایت طلا و جواهر زر

در واقع در این سنگ بازی رنگ‌ها به نمایش گذاشته شده است و همین رنگ‌های کمانی در کنار هم باعث می‌شود تا تقاضا برای این سنگ زیاد باشد.

یاقوت کبود کشمیر (Kashmir Sapphire)

یاقوت کبود کشمیر رنگ‌های آبی نرم، مخملی و اشباع‌شده است. در این سنگ قیمتی مقدار کمی روتیل متشکل از اکسید تیتانیوم معدنی وجود دارد که باعث انعطاف‌پذیری در این سنگ می‌شود. در دهه 1930 در معادنی که در ارتفاعات هیمیالیا بود، مقداری از این سنگ استخراج شد که نمونه آن در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود.

یاقوت کبود کشمیر (Kashmir Sapphire) - سایت طلا و جواهر زر

در حال حاضر تعداد کمی از این سنگ قیمتی در دنیا وجود دارد و از آن جواهراتی ساخته شده است که در موزه‌ها نگهداری می‌شود.

مروارید طبیعی (Natural Pearl)

درست است که حالا انواع مختلف مروارید مصنوعی و یا پرورشی یافت می‌شود، اما مروارید طبیعی همچنان جزء ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند محسوب می‌شود. این سنگ‌ها هر سال نیز کمیاب‌تر می‌شوند که دلیل آن صید بیش از حد، آلودگی و اسیدی شدن اقیانوس‌هاست.

مروارید طبیعی (Natural Pearl)

مرواریدهای طبیعی گرد و بی‌رنگ به ندرت پیدا می‌شود. اگرچه مرواریدهای پرورشی گرد که با نمونه‌های طبیعی شباهت داشته باشد، تولید می‌شود، اما همچنان نقص‌هایی دارند.

سنگ گران قیمت بریل قرمز (Red Beryl)

سنگ گران قیمت بریل قرمز (Red Beryl) - سایت طلا و جواهر زر

یکی دیگر از ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند، گونه‌ای قرمز رنگ از بریل است که آن را پسر عموی سنگ‌های زمرد، آکوامارین و مورگانیت می‌دانند. از آنجا که این کانی حاوی مقدار زیادی منگنز است، رنگ آن به قرمز روشن تمایل پیدا می‌کند. برخی به سنگ برلی قرمز «بیکس بایت» نیز می‌گویند و جزء کمیاب‌ترین و گرانترین سنگ‌های دنیاست. این سنگ زیبا فقط در کوه‌های Wah Wah در یوتا یافت می‌شود و در جایی دیگری نمونه آن پیدا نشده است.

در آخر

اگر تا به حال تصور می‌کردید تنها الماس است که یک سنگ قیمتی محسوب می‌شود، مثل من در اشتباه بودید. در این مطلب ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند معرفی شد. شاید در نزدیکی شما یکی از این سنگ‌ها یافت شد و شما هم به آدم ثروتمندی تبدیل شدید!

سوالات متداول:

ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند را نام ببرید؟
S ChevronDown 18 N

ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند عبارتند از: تانزانیت (Tanzanite)، سنگ یاقوت برمه (Burma Ruby)، سنگ یشم (Jadeite)، گراندیدیریت (Grandidierite)، سنگ الکساندریت (Alexandrite)، سنگ تورمالین پارایبا (Paraíba Tourmaline)، آمولیت (Ammolite)، یاقوت کبود کشمیر (Kashmir Sapphire)، مروارید طبیعی (Natural Pearl)، بریل قرمز (Red Beryl)

سنگ یاقوت برمه (Burma Ruby)، چه نوع سنگی می باشد؟
S ChevronDown 18 N

یاقوت برمه کمیاب است و به دلیل اینکه مقدار زیادی آهن (نسبت به سایر یاقوت‌ها) دارند، منجر به رنگ قرمز تیر با رنگ‌های قهوه‌ای یا ارغوانی در آن می‌شود. در واقع این شرایط زمین‌شناسی و نوع کانی‌های سرزمین میانمار است که باعث می‌شود یاقوت‌هایی با مقدار بیشتری آهن تولید شود.

یاقوت کبود کشمیر که از الماس کمیاب تر است، چه ویژگی دارد؟
S ChevronDown 18 N

یاقوت کبود کشمیر رنگ‌های آبی نرم، مخملی و اشباع‌شده است. در این سنگ قیمتی مقدار کمی روتیل متشکل از اکسید تیتانیوم معدنی وجود دارد که باعث انعطاف‌پذیری در این سنگ می‌شود. در دهه 1930 در معادنی که در ارتفاعات هیمیالیا بود، مقداری از این سنگ استخراج شد که نمونه آن در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۱:۵۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد