بهترین زمان خرید طلا چه زمانی است؟ چه موقع طلا بخریم بهتر است؟

بهترین زمان خرید طلا چه زمانی است؟ چه موقع طلا بخریم بهتر است؟
چرا باید طلا بخریم؟مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا چیست؟ عوامل موثر بر قیمت طلا کدام است و بهترین زمان خرید طلا چه زمانی می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این عوامل صحبت کنیم.

از گذشته تا به امروز خرید طلا یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه گذاری است. اما سوالی که همیشه مطرح است این است که بهترین زمان خرید طلا چه زمانی است؟

طلا در بحران‌های اقتصادی و تورم شدید به عنوان یک ذخیره‌ی باارزش و یک دارایی باثبات عمل می‌کند. به همین خاطر محبوبیت بسیاری در پرتفوی سرمایه‌گذاران امروزی دارد. در بازار خریدوفروش طلا، معاملات کوتاه مدت نسبت به بلندمدت نوسانات بیش‌تری دارند و قیمت آن‌ها دستخوش تغییرات بیش‌تری می‌شود.

بهترین زمان خرید طلا چه زمانی است؟

بطورکلی نمی‌توان یک پیش‌بینی واحد و دقیق برای هریک از بازارهای مالی ازجمله بازار خریدوفروش طلا ارائه داد. اما توجه به برخی نکات موجب می‌شود که شما در بهترین زمان ممکن اقدام به خرید و حتی فروش طلا خود کنید. در ادامه به بررسی کامل نکات بهترین زمان خرید طلا می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا باید طلا بخریم؟

پیش از بررسی هر چیزی خوب است به این سوال پاسخ دهیم که اصلا چرا باید طلا بخریم؟ بطورکلی بسیاری از متخصصان سرمایه‌گذاری معتقد هستند که قیمت طلا در خلاف جهت برخی از بازارها ازجمله بازار سرمایه حرکت می‌کند. به همین خاطر برای تعدیل ریسک سرمایه‌گذاری بهتر است بخشی از سرمایه خود را به خرید طلا اختصاص دهید تا به این ترتیب در صورت نزولی شدن بازارهای دیگر و کاهش سرمایه بتوان بخشی از خسارات وارده جبران کرد.

چرا باید طلا بخریم؟

شایان ذکر است که بازار طلا نسبت به دیگر بازارها ثبات بیش‌تری دارد و شما با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانید سرمایه خود را در برابر نوسانات شدید به خوبی حفظ نمایید.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا

سرمایه‌گذاری در بازار طلا مزایا و معایب بسیاری به همراه دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار طلا

بطورکلی مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بازار طلا عبارت است از:

- ثبات قیمت:

همانطور که گفتیم طلا یک روش سرمایه‌گذاری باثبات است و با ارزش ذاتی خود در برابر نوسانات اقتصادی ازجمله تورم و رکود ارزش خود را حفظ می‌کند. لازم به ذکر است که حتی اگر این فلز باارزش زردرنگ با کاهش قیمت مواجه شود نیز پس از یک مدت کوتاه، ارزش اولیه خود را پس می‌گیرد.

- برخورداری از ارزش جهانی:

طلا فلزی است که در تمام جهان به رسمیت شناخته می‌شود و می‌توان آن را در بسیاری از نقاط دنیا به سادگی معامله کرد.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار طلا

- برخورداری از ویژگی حریم خصوصی:

امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها تحت نظارت دولت انجام می‌گیرند. اما طلا دارای حریم خصوصی است. به این معنا که شما می‌توانید به سادگی هر مقدار طلا را خریداری و برای مدت موردنظر، نزد خود نگهداری نمایید. حتی خوب است بدانید که شما می‌توانید طلا موردنظر خود را بصورت اقساطی با پیش پرداخت یا بدون پیش پرداخت به سادگی خریداری نمایید.

- برخورداری از تنوع:

طلا از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. البته این تنوع تنها از لحاظ فیزیکی نیست .و قیمت طلا نیز تنوع بسیاری دارد و شما می‌توانید با توجه به بودجه موردنظر خود نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

- دارایی فیزیکی:

از دیگر مزایای خرید طلا، دارایی فیزیکی بودن آن است. به این معنا که شما می‌توانید طلا خریداری شده را نزد خود نگهداری نمایید و احتمال کلاهبرداری در این نوع سرمایه‌گذاری بسیار کم است.

معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا

سرمایه‌گذاری در بازار طلا علاوه بر مزایای بسیار، معایبی نیز دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

- مشکلات امنیتی:

همانطور که گفتیم طلا یک دارایی فیزیکی است که اطمینان و امنیت لازم را برای شما ایجاد می‌کند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که خرید طلا می‌تواند مشکلاتی نظیر: دزدی و سرقت برای شما به همراه آورد. حتی در مواردی ممکن است که سرقت طلا امنیت جانی شما را نیز تهدید کند.

معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا

- عدم درآمدزایی:

طلا در طولانی مدت می‌تواند سود قابل توجه و خوبی برای شما به همراه داشته باشد. اما برخلاف دیگر سرماه‌گذاری‌ها، برای شما درآمدزایی به ارمغان نمی‌آورد. لازم به ذکر است که برخی سرمایه‌گذاری‌ها ازجمله خرید سهام می‌توانند منجر به افزایش دارایی یا حتی درآمد ثابت شما شوند.

- عدم سودسازی در کوتاه مدت:

همانطور که در ابتدا گفتیم طلا یک تکنیک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است و در کوتاه مدت سود چندانی برای شما به همراه ندارد.

عوامل موثر بر قیمت طلا

عوامل موثر بر قیمت طلا

پیش از بررسی بهترین زمان خرید طلا، خوب است با عوامل موثر بر قیمت آن آشنا شویم. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین این عوامل عبارتند از:

نوسانات قیمت دلار

قیمت طلا بر مبنای ارز بین‌المللی یعنی دلار تعیین می‌شود. به همین جهت نوسانات دلار یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت طلا است. رابطه بین طلا و نرخ ارز به اینصورت است که با کاهش ارزش دلار، قیمت طلای افزایش می‌یابد. چراکه با کاهش قیمت دلار، ارزش دارایی‌های دلاری کاهش می‌یابد. از سمت دیگر با کاهش ارزش دلار، ذخایر ارزی بانک مرکزی کاهش می‌یاید و بانک مرکزی کشورها تصمیم به افزایش ذخایر طلای خود می‌گیرند. درنتیجه با کاهش ارزش دلار، میزان تقاضا جهت خرید طلا افزایش و قیمت طلا بالا می‌رود.

نرخ بهره بانکی

منظور از بهره بانکی میزان سودی است که بطور ثابت و بدون ریسک به سپرده‌های بانکی پرداخت می‌شود. از نظر متخصصان سرمایه‌گذاری، قیمت طلا و نرخ بهره بانکی، رابطه عکس با یکدیگر دارند.

تورم

مطابق با نظر اقتصاددانان تورم موجب کاهش ارزش پول یک کشور می‌شود. البته اگر تورم به شکل کنترل شده انجام گیرد، اقتصاد قوی یک کشور را نشان می‌دهد.

در شرایط تورمی سرمایه‌گذاران بطورمعمول به سراغ خرید طلا می‌روند و تمایل کمی به نگهداری پول نقد دارند. در این شرایط با افزایش تقاضا جهت خرید طلا، قیمت آن افزایش می‌یابد و می‌توان گفت که قیمت طلا با تورم رابطه مستقیمی دارد.

بهترین زمان خرید طلا

حال که با عوما موثر بر قیمت طلا آشنا شدیم، به سراغ معرفی بهترین زمان خرید طلا می‌رویم. همانطور که گفتیم بطور قطعی نمی‌توان گفت چه زمانی بهترین زمان خرید طلا است. اما بهتر است که خریدوفروش طلا را در زمان‌هایی انجام  دهید که پایداری و ثبات نسبی قیمت در این بازار وجود دارد. بطور دقیق‌تر می‌توان گفت ساعات ابتدایی و انتهایی روز، بازار طلا نوسانات بسیاری دارد و بهتر است در این ساعات اقدام به خرید و فروش طلا نکنید.

بهترین زمان خرید طلا

پیک کاری طلافروشان، ۱۱ تا ۱۲ صبح و ۴ تا ۸ بعدازظهر است و مطابق با نظر بسیاری از متخصصین، ساعات ۱۱ صبح تا ۷ شب مناسب‌ترین و بهترین زمان خرید طلا است. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین عوامل اثرگذار روی بهترین زمان خرید طلا می‌پردازیم.

اقتصاد داخلی و جهانی

بطورکلی هر زمان که قیمت طلای جهانی با نوسانات افزایشی یا کاهشی مواجه شود، قیمت طلا در دیگر کشورها نیز دستخوش تغییر خواهد شد. تاثیر بانک مرکزی را نیز در تعیین قیمت طلا نمی‌توان نادیده گرفت. چراکه یکی از اهداف اصلی این بانک، مهار تورم و ثابت نگه داشتن قیمت ارز و طلا است. بطورکلی پیش از تعیین مناسب‌ترین زمان خرید طلا، بهتر است بازارهای جهانی را بطورکامل بررسی کرد.

روانشناسی بازار و بهترین زمان خرید طلا

اخبار منتشرشده می‌توانند از منظر روانی روی نرخ طلا و چشم‌انداز آن اثر بگذارند. در ایران ممکن است یک روز قیمت هر گرم طلا بیش از چند ده هزار تومان افزایش یابد و در این شرایط بسیاری از افراد گمان می‌کنند که قیمت طلا افزایش خواهد یافت و به این ترتیب شروع به خرید آن می‌کنند. البته در همین شرایط ممکن است برخی از افراد موقعیت را جهت فروش طلا مناسب بدانند و با جو ایجادشده، نوسانات بسیاری در بازار خرید و فروش طلا ایجاد کنند.

فصول مختلف و بهترین زمان خرید ظلا

خرید فصلی طلا یا سرمایه‌گذاری فصلی در این بازار یکی از بهترین تکنیک‌های سرمایه‌گذاری طلا است. لازم به ذکر است که قیمت طلا در فصل‌های خاصی از سال برای مثال سپتامبر افزایش می‌یابد. در کشور ما نیز در برخی از ماه‌های سال، روندهای خاص قیمتی در بازار طلا به چشم می‌خورد. برای مثال در ماه‌های محرم و صفر با کاهش تقاضا، قیمت طلا کاهش می‌یابد.

بهترین روز هفته برای خرید طلا

برخی از افراد معتقد هستند که روزهای شنبه و یکشبه بهترین روزها برای خرید طلا است. دلیل عقیده این افراد بسته بودن بازارهای جهانی در این دو روز و درنهایت ثبات بیش‌تر قیمت‌های داخلی است.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به معرفی بهترین زمان خرید طلا پرداختیم. همانطور که گفتیم گذشته تا به امروز خرید طلا یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه گذاری است. طلا در بحران‌های اقتصادی و تورم شدید به عنوان یک ذخیره‌ی باارزش و یک دارایی باثبات عمل می‌کند. به همین خاطر محبوبیت بسیاری در پرتفوی سرمایه‌گذاران امروزی دارد. در بازار خریدوفروش طلا، معاملات کوتاه مدت نسبت به بلندمدت نوسانات بیش‌تری دارند و قیمت آن‌ها دستخوش تغییرات بیش‌تری می‌شود.

بطورکلی نمی‌توان یک پیش‌بینی واحد و دقیق برای هریک از بازارهای مالی ازجمله بازار خریدوفروش طلا ارائه داد. اما توجه به برخی نکات موجب می‌شود که شما در بهترین زمان ممکن اقدام به خرید و حتی فروش طلا خود کنید. اما بطورکلی ساعات ابتدایی و انتهایی روز، بازار طلا نوسانات بسیاری دارد و بهتر است در این ساعات اقدام به خرید و فروش طلا نکنید.

پیک کاری طلافروشان، ۱۱ تا ۱۲ صبح و ۴ تا ۸ بعدازظهر است و مطابق با نظر بسیاری از متخصصین، ساعات ۱۱ صبح تا ۷ شب مناسب‌ترین و بهترین زمان خرید طلا است. جهت خرید طلا در بهترین زمان یا حتی فروش آن، شما می‌توانید با کارشناسان ما در زر تماس گیرید و با آن‌ها مشورت نمایید تا به این ترتیب از معاملات خود در این بازار ضرر بسیاری متحمل نشوید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۲:۳۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد