دومین هفته افت طلا با کاهش دو دلاری رقم خورد

دومین هفته افت طلا با کاهش دو دلاری رقم خورد
هفته کاری گذشته، هفته پرافت‌و‌خیزی برای طلا بود، اما کاهش 2 دلاری در طول پنج روز کاری، ثباتی نسبی را برای فلز زرد نشان می‌دهد.
هفته کاری گذشته، هفته پرافت‌و‌خیزی برای طلا بود، اما کاهش 2 دلاری در طول پنج روز کاری، ثباتی نسبی را برای فلز زرد نشان می‌دهد.
با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک فلز زرد در نخستین روز هفته کاری با تمایل بیشتر خریداران روبه‌رو شد، اما این خریدها آنقدر نبود که باعث خیز گرفتن قیمت‌ها شود. افزایش تنش‌ها در شرق اروپا و همچنین حملات گسترده به غزه دو عامل ژئوپلیتیکی بودند که از ابتدا تا انتهای هفته مورد توجه معامله‌گران بودند. این عوامل روز دوشنبه باعث افزایش 2 دلاری طلا و ثبت قیمت 1312 دلار شدند، ولی سه‌شنبه روز افت بود تا طلا به قیمت 1307 دلار برسد. «سودگیری» معامله‌گران و خریدهای وابسته به نمودارهای فنی کوتاه مدت دلیل اصلی کاهش قیمت در دومین روز کاری هفته بود. سه‌شنبه همچنین شاخص دلار ایالات‌متحده تقویت شد و به بالاترین میزان در پنج هفته پیش از آن رسید تا طلا بیشتر تحت فشار قرار گیرد. در این روز کاهش «ریسک‌گریزی» نیز مشهود بود که آن نیز اثری کاهشی بر قیمت طلا داشت. مهم‌ترین داده اقتصادی سه‌شنبه و در واقع مهم‌ترین داده اقتصادی هفته، شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا بود که نشان دهنده رقم 3/0 درصد برای ماه ژوئن بود. با این وجود این آمار منطبق بر انتظارها بود و نتوانست بازار را تکان دهد.  روز چهارشنبه قیمت طلا به 1304 دلار رسید، اما توجه به بحران‌های شرق اروپا و خاورمیانه طلا را بالای مرز 1300 دلار نگه داشت. کاهش ریسک گریزی در این روز نیز عامل تعیین‌کننده‌ای در بازار بود. برخی دلیل این رویکرد را برنامه‌های بانک‌های مرکزی دنیا برای تزریق پول به اقتصادها می‌دانند. با این حال مخالفان این نظر اشاره می‌کنند که وجود تورم منفی نشان می‌دهد که چنین فرضی نمی‌تواند درست باشد. در هر حال چهارشنبه ادامه تقویت دلار نیز فشار بر طلا را افزایش داد. به این ترتیب پنج‌شنبه روز رسیدن اونس طلا به قیمت 1293 دلار شد. این یعنی طلا در چهارمین روز هفته کاری با سقوط به زیر مرز روانی به کمترین قیمت در چهار هفته پیش از آن رسید. کاهش مجدد ریسک گریزی و همچنین رسیدن شاخص‌های سهام آمریکایی به بالاترین میزان در چند سال گذشته، فشار بر طلا را افزایش داد تا پنج‌شنبه روز خوبی برای این فلز گرانبها نباشد. در این روز فروش فنی نیز به کاهش بهای طلا و نقره کمک کرد. پنج‌شنبه همچنین شاخص دلار به بالاترین حد در چهار هفته پیش از آن رسید و قیمت نفت خام نیز با کاهش روبه‌رو شد تا این دو «عامل خارجی» نیز به افت بیشتر قیمت طلا کمک کرده باشد. جمعه اما روز کاملا متفاوتی بود. طلا در این روز با عوامل پیش گفته سقوط و بعد با عوامل تازه صعود کرد. انتشار گزارش Ifo آلمان که امید به تداوم تقویت بزرگ ترین اقتصاد اروپا را کاهش داد به افت بازارهای سهام اروپایی منجر شد و بازارهای سهام آمریکا نیز با انتشار گزارش‌هایی از احتمال کاهش سود چند شرکت بزرگ ایالات‌متحده با کاهش معاملات روبه‌رو شدند تا طلا روز جمعه و با افت بازار رقیب با 15 دلار افزایش به قیمت 1308 دلار برای هر اونس برسد و دوباره به کانال 1300 دلاری بازگردد. همزمان تشدید تنش‌ها بین روسیه و غرب نیز به این رشد کمک کرد، ولی کاهش قیمت در طول هفته، دومین هفته کاهش بهای فلز زرد را رقم زد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۱:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد