نوسان طلا پیرامون میانگین 50 روزه

نوسان طلا پیرامون میانگین 50 روزه
بازار طلا در نخستین ساعات کاری روز دوشنبه، بهای اونس فلز زرد را بار دیگر به مرز 1300 دلار نزدیک کرد. طلا در نخستین روز کاری هفته جدید تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1301 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد.
بازار طلا در نخستین ساعات کاری روز دوشنبه، بهای اونس فلز زرد را بار دیگر به مرز 1300 دلار نزدیک کرد. طلا در نخستین روز کاری هفته جدید تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1301 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد.
آرامش نسبی بازار در روز دوشنبه (تا لحظه نوشتن این گزارش) در حالی ادامه داشت که اخبار مختلفی از حوزه سیاست و اقتصاد مخابره می‌شود. با این حال باید توجه داشت که این روزها، روزهای اوج سفرهای تابستانی در نیمکره شمالی است و بازارها هر سال در این دوره شاهد کاهش حجم معاملات هستند، اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که تشدید تنش‌های سیاسی در نقاط مختلف جهان یا انتشار داده‌های تازه به شکل آمار یا گزارش‌های اقتصادی می‌تواند هر آن بر روند قیمت طلا تاثیر بگذارد. روز دوشنبه قیمت جهانی طلا تحت‌تاثیر افزایش شاخص‌های بازارهای سهام با کاهش روبه‌رو شد و بار دیگر به نوسان پیرامون مرز 1300 دلار روی آورد، اما مهم این است که طلا در هفته‌های گذشته در همین محدوده دچار افت‌و‌خیز بوده و کاهش یا افزایش شدید قیمت‌ها پایدار نبوده‌اند. میانگین قیمت اونس فلز زرد در 50 روز گذشته 1304 دلار بوده است. گرچه قیمت طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی و به دلیل تنش‌های متعدد ژئوپلیتیک حدود 8 درصد با افزایش مواجه شده، اما در سه ماه دوم سال 2014 و تحت‌تاثیر گزارش شورای جهانی طلا مبنی‌بر افت تقاضای فلز زرد، با کاهش روبه‌رو شده است. در مورد روند کوتاه‌مدت باید به این موضوع اشاره کرد که در این روزها به رغم ادامه آتش‌بس در غزه، تنش‌ها در اوکراین ادامه دارد و اوضاع اوکراین و عراق همچنان می‌تواند موجب نگرانی‌های بیشتری شود. در حوزه اقتصاد نیز چنین تنشی دیده می‌شود، چراکه انتشار اخبار خوب از اقتصاد آمریکا با انتشار اخبار بد از اقتصاد اروپا همزمان شده است. در چنین شرایطی، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری Second Skies با اشاره به روند طلا در آغازین ساعات هفته جدید کاری در بازارهای آسیایی و اروپایی می‌گوید که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1312 دلار خواهد بود. کریس کاپره رئیس این موسسه سرمایه‌گذاری می‌افزاید: «روند نزولی قیمت طلا بار دیگر از روز جمعه آغاز شده است. به نظر من قیمت طلا در کوتاه‌مدت بالاتر از سطح 1290 دلاری تثبیت خواهد شد. نگرانی‌های بین‌المللی درباره تنش‌های سیاسی و درگیری‌ها در اوکراین می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت شود. قیمت طلا بار دیگر به مرز 1300 دلار در هر اونس رسیده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت این فلز زرد وارد کرده است. کاهش قیمت طلا به زیر 1300 دلار می‌تواند در کوتاه‌مدت فشار بیشتری را بر این فلز گرانبها وارد کند و این فشارها تنها در صورتی کاهش خواهد یافت که طلا بتواند سطح مقاومتی 1312 دلاری را بشکند. سطح حمایتی قیمت طلا هم در کوتاه‌مدت 1290 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به‌زودی به کمتر از 1283 دلار خواهد رسید.»
نکته دیگر اینکه تقاضای فیزیکی در کشورهای مهم خریدار طلا یعنی چین و هند ضعیف گزارش شده؛ چراکه بسیاری از مصرف‌کنندگان در انتظار کاهش بیشتر قیمت طلا هستند. شورای جهانی طلا واقع در لندن روز گذشته اعلام کرد که تقاضای جهانی طلا در سه ماهه دوم سال‌جاری 16 درصد کاهش یافته است، اما عرضه آن به دلیل افزایش استخراج معادن، 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. بر همین اساس در سه ماه دوم سال 2014 تقاضای جهانی طلا معادل 964 تن بوده است که در مقایسه با 1148 تن در سه ماهه دوم سال 2013 با کاهش قابل توجه روبه‌رو بوده است. تقاضای جواهرات معادل یک سوم و تقاضای شمش و سکه به نصف مدت مشابه سال 2013 کاهش یافته است. شورای جهانی طلا همچنین اعلام کرده که تنها بانک‌های مرکزی کشورها خریداران ثابت طلا بوده‌اند. تقاضای این بانک‌ها معادل 118 تن بوده که نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش این شورا، با افزایش 13 درصدی عرضه معادن طلای سراسر جهان در سه ماه دوم سال‌جاری، عرضه جهانی طلا در این مدت 10 درصد افزایش را تجربه کرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۸:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد