آموزش قدم به قدم جواهر سازی

آموزش قدم به قدم جواهر سازی
از اسکرایب Scribe یا خط‌کش استیل برای رسم خطوط صاف و مستقیم استفاده کنید. اسکرایب را طوری در دست نگاه‌دارید ...

- رسم خطوط صافDraw Straight Lines

۱) از اسکرایب Scribe یا خط‌کش استیل برای رسم خطوط صاف و مستقیم استفاده کنید. اسکرایب را طوری در دست نگاه‌دارید که نوک آن در مقابل خط‌کش قرار گیرد و سپس خط را رسم کنید.

۲) از ابزار مربع شکل برای نشانه‌گذاری زوایای قائمه سود جویید، به‌طوری‌که کاملا بر روی لبه صفحه فلز قرار گیرد. مربع و فلز را به هنگام رسم خط در یک‌ دست گرفته و اسکرایب در دست دیگر شما باشد.

۳) برای مشخص ساختن مقیاس پرگار دو لبه آن را روی قسمت کناری و حاشیه‌ای ”خط‌کش استیل“‌ قرار داده و آن را بر طبق درجات اندازه‌گیری شده تنظیم کنید. سپس پرگار را به یک سمت بکشانید تا تقسیمات خط‌کش را دقیق‌تر مشاهده نمایید.

۴) از پرگار برای رسم خطوط موازی و علامت‌گذاری اندازه‌گیری‌های تکراری استفاده کنید. پرگار را طوری در دست نگاه دارید تا حالت زاویه‌داری داشته باشد و صاف به‌نظر نرسد. این اقدام مشاهده رسم خطوط را به‌صورت واضح میسر می‌سازد و کنترل بیشتر آن را فراهم می‌آورد.

 رسم خطوط مدور و دایرهDrawing Circles

۱) مرکز دایره ورقه فلزی را به آرامی با چکش علامت‌گذاری کنید و به‌طوری‌که با اثر ایجاد شده توسط آن نیز هماهنگی داشته‌باشد. ضربه نباید سخت و شدید باشد که موجب خرابی فلز شود. ورقه فلز را روی یک قطعه کاغذ قرار دهید.

۲( پرگار را بر حسب اندازه‌گیری شعاع تنظیم نمایید (رسم خطوط صاف در مرحله سوم را مشاهده کنید). یکی از نقاط پرگار را برروی علامت مرکزی قرار دهید، سپس برای مشاهده واضح فلز آن را اندکی کج کنید. پرگار را محکم در جای خود نگه‌داشته و ورقه را برای درست کردن یک دایره را برگردانید. این عمل راحت‌تر از برگرداندن یا چرخاندن پرگار است.

 انتقال طرح Transferring Design

شیوه (1 کاربرد کاغذ رسمMethod ۱_ Using Tracing Paper

شیوه‌های مختلفی برای انتقال طرح‌های پیچیده برروی فلز قبل از برش آنها وجود دارد. پس از رسم طرح روی ورق یکی از تکنیک‌های زیر را به‌کار گیرید. در روش‌های ۱ و۲ دست باید ثابت باشد و روش ۳ نیازمند صبر و تحمل بیشتری است،‌ اما برای کسانی که دستشان آرام نیست و مدام در حال حرکت است مناسب به‌نظر می‌رسد.

1) در آغاز یک برگه از کاغذ رسم را روی طرح قرار داده و آن را روی ورق منعکس کنید. در این کار از یک مداد محکم یا بسیار ظریف استفاده کنید. هر چقدر خطوط ظریف‌تر باشد، نتیجه کار دقیق‌تر خواهد‌‌بود.

(2 ورقه رسم را مرتب سازید و لبه‌های آن را صاف کنید به‌طوری‌که دور حاشیه طرح ورقه اضافی کمتری باقی بماند. شکل را با قیچی از کاغذ جدا نسازید و آن را نبرید.

۳( ورقه‌ای نازک از کاغذ را به سمت دیگر آن بچسبانید تا روی فلز قرار گیرد. سپس اجازه دهید هر دو خشک شوند و محکم به یکدیگر متصل شوند.

۴( لبه صاف خط‌کش را در امتداد طرح قرار دهید تا هر گونه چروک ایجاد شده از میان برود.

۵( اطراف طرح را ببرید (تکنیک ۲) تا دو قسمت اصلی آن شکل واقعی خود را بیابند. سعی کنید قبل از برداشتن و جداسازی کاغذ نازک، عمل بریدن و سوهان‌کاری را انجام دهید. این اقدام راهنمایی اقدامات بعدی شما محسوب می‌شود. ورقه را با ابزار بلند کنند. پولیش ناخن برداشته، همچنین می‌توانید آن را با شعله ملایمی بسوزانید.

 استفاده از کاغذ کربنMethod ۲_ Ussing Carbon Paper

پس از تمیز کردن فلز با کاغذ سمباده، به کمک قطعه‌ای از خمیر مدل سطح را ماساژ دهید. این عمل مواد روغنی را از خود به‌جا می‌گذارد. یک ورقه کاغذ کربن را روی فلز بگذارید و سپس طرح خود را روی ورقه کربن قرار دهید. به کمک نوار ماسک هر دو را محکم سازید تا مانع از لیز خوردن آنها شود.

۲- از مواد نوک تیز یا اسکرایب برای رسم محکم روی طرح استفاده کنید. فشار دست شما در هر حالت یکسان باشد و هیچ قسمتی از طرح جا نیافتد

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۷:۳۰:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد