قيمت ربع سکه 10 درصد كاهش يافت

قيمت ربع سکه 10 درصد كاهش يافت
توزیع گسترده سکه و شمش از روز گذشته در دونوبت صبح و عصر، بالاخره قیمت انواع سکه را تا سطح قابل انتظار بازار پایین آورد.
توزیع گسترده سکه و شمش از روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر، بالاخره  قیمت انواع سکه را تا سطح قابل انتظار بازار پایین آورد.
دیروز دبیرکل بانک مرکزی در گفت‌وگویی بر استمرار عرضه سکه تا برطرف شدن حباب قیمت‌ها تاکید کرد و گفت: توزیع سکه تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. سخنگوی بانک ملی نیز از افزایش تعداد 150 شعبه به 300 شعبه عرضه‌کننده سکه خبر داد.
در عین حال با وجود افت قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت ‌سكه بهار آزادي با قيمت 409 هزار تومان، نيم‌بهار با قيمت 204 هزار تومان و ربع بهار با قيمت 111 هزار تومان در شعب بانک ملی فروخته شد که نسبت به نرخ روزهای قبل تفاوتی نداشت.
قیمت طلا در بازار‌های دیروز به زیر 1500 دلار نیز افت کرد که این رقم تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به نرخ 1497 دلار رسید که نسبت به نرخ بسته شده 1507 دلاری روز قبل از آن، 10 دلار افت داشت. اختلاف قیمت با بازار انگیزه فعالیت در سفته‌بازی سکه را پایدار نگه داشته است. طی روزهای اخیر نقدینگی فراوانی از بانکها و موسسات پولی خصوصی و دولتی بیرون آمد که با عهده دار شدن بانک ملی برای عرضه سکه، به نظر می‌رسد تجمیع نقدینگی جاری در این بازار پرسود در بانک ملی، بخشی از اهداف مقامات پولی کشور برای در صدر قرار دادن مجدد بانک‌های دولتی در روند راهبری بازار پول باشد. روز گذشته قیمت سکه در بازار آزاد با 7000 تومان کاهش به نرخ 418 هزار تومان رسید. نیم سکه 3000 تومان افت قیمت را ثبت کرد و 210 هزار تومان عرضه شد و ربع سکه نیز با 13 هزار تومان کاهش قیمت به نرخ 120 هزار تومان در بازار روز گذشته به خریداران فروخته شد.
تداوم عرضه تا اطلاع ثانونی
در همين حال دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه انواع سکه در بازار از سوی بانک مرکزی تا زمان از بین رفتن قیمت‌های کاذب ادامه خواهد داشت، گفت: بانک مرکزی نیاز سکه بازار را به طور کامل تامین خواهد کرد. محمود احمدی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه عرضه سکه ها در بازار از سوی بانک مرکزی تا زمان از بین رفتن قیمت‌های کاذب ادامه خواهد داشت، افزود: عرضه سکه ها تا زمان کنترل کامل بازار ادامه می‌یابد. دبیرکل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی از ذخایر عظیم و مناسبی برخوردار است، افزود: بانک مرکزی نیازهای سکه بازار را به طور کامل تامین خواهد کرد. وی هدف از عرضه وسیع سکه‌ها را کنترل و تنظیم بازار سکه عنوان کرد و اظهارکرد: هم‌اکنون علاوه بر حراج سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی، عرضه سکه‌ها در شعب بانکی نیز انجام می‌شود.
افزايش تعداد شعب عرضه‌كننده سكه
سخنگوي بانك ملي ايران همچنين از افزايش تعداد شعب عرضه‌كننده‌ سكه بانك ملي به300 شعبه خبر داد. حسين دشتي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌كه بانك ملي از ابتداي هفته جاري به صورت هرروزه اقدام به عرضه سكه كرده است، اظهار كرد: با هماهنگي‌هايي كه با بانك مركزي انجام شده است تعداد شعب عرضه‌كننده سكه بانك ملي از 150 شعبه كنوني به 300 شعبه افزايش مي‌يابد كه متعاقبا ليست آنها اعلام خواهد شد.
همگرايي قيمت‌هاي دولتي و آزاد سكه و كسادي بازار دلالان
فارس نیز گزارش داد که قيمت فروش سكه با ادامه عرضه در شعب منتخب بانك ملي دیروز هم در بازار آزاد كاهش يافت و همين امر حكايت از نزديك شدن قيمت بازار با قيمت بانك مركزي دارد تا جايي كه سكه بهار آزادي در اين ساعت 416 هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.
كمبود ربع سكه در شعب
دیروز برخي از شعب به مردم اعلام كردند كه ربع سكه نمي‌فروشند و برخي ديگر سكه‌هاي يك بهار يا نيم بهار را تمام كرده‌اند. رييس يكي از شعب منتخب بانك ملي به فارس در اين باره گفت: سهميه ربع سكه ما امروز تمام شده و به همين دليل به مردم اعلام كرده‌ايم كه فعلا ربع سكه نداريم. وي افزود:‌ به بانك اعلام كرده‌ايم كه ربع سكه نداريم آنها هم گفته اندكه سهميه‌اي ندارند كه به شعبه بدهند.
تضعيف دلار در سطح جهاني
اين در حالي است كه يورو روز دوشنبه به دنبال بي‌ثباتي بازار و عدم تمايل سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري روي دلار با احتمال تغيير نكردن سياست‌هاي پولي در نشست هفته جاري بانك مركزي آمريكا، در برابر ارز آمريكا صعود كرد.
به گزارش ايسنا، در حالي كه بسياري از بازارهاي مالي براي تعطيلات عيد پاك بسته بودند و هيچ گزارش اقتصادي مهمي در آمريكا منتشر نشد، اما نشست بانك مركزي آمريكا در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه، رويداد كليدي هفته جاري خواهد بود و سرمايه‌گذاران تلاش مي‌كنند جهت سياست آمريكا را بسنجند. به گزارش وال استريت ژورنال، يورو از 4563/1 دلار در روز جمعه به 4579/1 دلار در ساعات پاياني روز دوشنبه افزايش يافت. ارز آمريكا در برابر ين ژاپن نيز كاهش داشت و از 87/81 ين به 81/81 ين رسيد، در حالي كه يورو از 31/119 ين به 25/119 ين و پوند انگليس نيز از 6518/1 دلار به 6506/1 دلار رسيد.
يورو كه ظاهرا از مشكلات بدهي اروپا متاثر نشده است از چشم انداز نرخ‌هاي بهره بالاتر بانك مركزي اروپا سود برده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۷:۲۰ قبل از ظهر
نظرات (1)

amin  ۱۷ دی ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۵:۵۵ بعد از ظهر

I WANT SEE THE PRICE

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد