تداوم ريزش قيمت‌ در بازارهاي ارز و سكه

تداوم ريزش قيمت‌ در بازارهاي ارز و سكه
پس از پشت سر گذاشتن يك افت و خيز شديد در بازارهاي ارز و سكه طي هفته گذشته، ديروز شاهد تداوم ريزش‌ها بوديم كه از ميانه هفته قبل آغاز شده بود.
پس از پشت سر گذاشتن يك افت و خيز شديد در بازارهاي ارز و سكه طي هفته گذشته، ديروز شاهد تداوم ريزش‌ها بوديم كه از ميانه هفته قبل آغاز شده بود. اين ريزش‌ها باعث شد تا ديروز از قيمت اونس طلا، سكه نقدي و دلار به نسبت بالاترين بهاي هفته گذشته به ترتيب، 12 دلار (8- درصد)، 32000 تومان (2/3- درصد) و 102 تومان (2/3- درصد) كاسته شود. سكه‌هاي بازار آتي هم با آغاز معاملات هفتگي خود روز گذشته كاهش قيمت داشتند. سررسيدهاي نزديك و دور آتي به نسبت بالاترين قيمت هفته گذشته خود، ديروز به ترتيب 8/5- و 13- درصد كاهش بها داشتند.
طلاي جهاني كه نقش مهمي را در صعود و سقوط قيمت سكه بازی مي‌كرد، تا ميانه معاملات روزانه خود در روز جمعه، در محدوده 1350 دلار (قيمت نهايي پنجشنبه) نوسان مي‌كرد اما به دنبال انتشار گزارش وزارت كار آمريكا مبني بر ايجاد 175 هزار فرصت شغلي جديد در ماه فوريه، قيمت جهاني اين فلز با افت روبه رو شد و در كمترين بها به 1330 دلار هم رسيد. به گزارش سایت طلا اين ميزان شغل ايجاد شده بيشتر از انتظارات اوليه كارشناسان اقتصادي بوده و اين مساله موجب اميدواري‌هاي بيشتر نسبت به بهبود وضعيت اقتصادي آمريكا شده است. اقتصاد آمريكا طي ماه ژانويه كمتر از 129 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كرده بود و پيش‌بيني مي‌شد كه اين ميزان در ماه فوريه 140 هزار فرصت شغلي باشد. انتشار اين گزارش همچنين موجب شد تا نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله آمريكا از 74/2 درصد به بيش از 8/2 درصد افزايش يابد كه اين مساله فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كرده است. 
در حالي كه به اعتقاد كارشناسان اقتصادي تحولات مربوط به بحران اوكراين و نشست فدرال رزرو آمريكا در روزهاي 18 و 19 مارس، طي روزهاي آينده بر نوسانات قيمت طلا تاثيرگذار خواهند بود، اغلب پيش‌بيني‌ها براي روند هفته ميلادي جديد حكايت از افزايش بهاي اونس طلا دارد. اين گروه بر اين باورند كه تشديد تنش در روابط غرب و روسيه بر سر اوكراين و وقوع جنگ ارزي بين آمريكا و روسيه، به نفع قيمت جهاني طلا خواهد بود. قيمت طلا در شرايط كنوني به شدت نسبت به تحولات اوكراين واكنش نشان مي‌دهد و اگر نگراني‌ها پيرامون وضعيت اوكراين برطرف نشود، قيمت طلا همچنان به روند صعودي خود ادامه خواهد داد يا حداقل از سطح كنوني پايين‌تر نخواهد رفت. در مقابل اما كساني كه به ضرر طلا راي داده‌اند معتقدند كه انتشار گزارش وزارت كار آمريكا در خصوص وضعيت بازار اشتغال در ماه فوريه موجب نخواهد شد كه فدرال رزرو در كاهش محرك پولي ترديد كند. بر اساس برخي پيش‌بيني‌ها قيمت طلا طي هفته آينده بين 1325 تا 1350 دلار در نوسان خواهد بود. 
كاهش قيمت سكه‌هاي نقدي و آتي روز گذشته در پي نزولي شدن حركت اونس طلا در كنار افت بهاي دلار در بازارهاي داخلي اتفاق افتاد. دلار در اين روز در كمترين و بيشترين قيمت - تا ميانه معاملات - بين 3015 تا 3043 تومان نوسان مي‌كرد در حالي كه قيمت پايان معاملات پنجشنبه آن 3049 تومان بود. سكه نقدي هم روز گذشته - تا ساعت 16:00 - بيش از 13 هزار تومان ريزش داشت. به اين ترتيب سررسيدهاي آتي سكه هم از قيمت‌ها كاستند. در آغاز معاملات اين بازار به غير از سررسيد ارديبهشت، ساير سررسيدها بين يك تا سه درصد كاهش قيمت داشتند.
 پس از آن ارديبهشت هم با بقيه هم مسير شد تا جايي كه در بيشترين افت قيمت، بيش از چهار درصد از بهاي سررسيدهاي دور آتي كسر شد. با نگاهي به نمودار حجم قراردادهاي معامله شده سكه آتي درمي‌يابيم كه در يك ماه اخير اين حجم به ميزان زيادي افزايش داشته است كه مرهون نوساني شدن بازار ارز و سكه و جذاب شدن مجدد معاملات آتي است كه در اغلب موارد در زماني كه قيمت‌ها صعودي بوده‌اند رخ داده است. 
نمودارهاي نوسان سكه نقدي و اونس طلا هم نشان مي‌دهد كه در يك ماه اخير سكه تا حد زيادي از روند اونس تبعيت كرده است. مقايسه اين دو با نمودار تحركات دلار هم گوياي اين نكته است كه در زمان ثبات نسبي دلار، چشم سكه به حركات طلاي جهاني بوده است. پس از آن در 12 اسفند، روزي كه شاهد اوج افزايش قيمت‌ها بوديم، هر سه اين بازارها با هم صعود كرده‌اند. 
شدت گرفتن افت و خيزهاي سررسيدهاي آتي سكه طي يكي دو هفته اخير موجب شد تا در زمان افزايش قيمت، اختلاف ميان سررسيدهاي اين بازار به شدت افزايش يافته و از نيمه هفته گذشته به اين طرف، با نزولي شدن بازارها، از اختلاف قيمت بين اين سكه‌ها هم كاسته شود. به اين ترتيب روز گذشته قيمت نزديك ترين سررسيد اين بازار با سكه نقدي برابري مي‌كرد در حالي كه در يكي دو هفته گذشته اين اختلاف به حدود 40 هزار تومان هم رسيده بود. ديروز از بهاي هر گرم طلاي 18 عيار هم تا ميانه معاملات بازار نقدي، بيش از 1200 تومان كاسته شد.  با وجود دو گزينه متناقض براي اونس طلا (مساله اوكراين و آمار مثبت اشتغال) بايد ديد بازار ترجيح مي‌دهد از كدام سيگنال تبعيت كند. از آنجا كه مذاكرات ايران با 1+5 مثبت ارزيابي مي‌شود و از طرفي تقاضا براي دلار هم تا حدودي كاهش يافته و عده‌اي هم براي كسب سود از صعود بهاي اين ارز در هفته گذشته، اقدام به فروش آن كرده‌اند، قيمت آن طي روزهاي اخير رو‌به كاهش گذاشته است. البته صحبت‌هاي روز گذشته رئيس كل بانك مركزي پيرامون پيش‌بيني دلار 2650 توماني در سال آينده هم در كاهش قيمت اين ارز بي‌تاثير نبود و به كاهش تقاضا دامن مي‌زد. امروز در نبود معاملات جهاني طلا، دلار تا حدود زيادي مسير سكه را روشن خواهد كرد و از فردا با آغاز مجدد معاملات بازارهاي بين‌المللي، بهاي جهاني طلا هم دوباره تعيين‌كننده خواهد بود. البته پيش‌بيني‌ها از قيمت اين فلز افزايشي است، اما گزارش وزارت كار آمريكا هم بي‌تاثير نخواهد بود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد