آموزش قدم به قدم جواهر سازی

آموزش قدم به قدم جواهر سازی
نمک معدنی رنگی که در رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.کریستال‌های خشکی که در آب گرم حل می‌شوند، محلول ...

- الوم ALUM

نمک معدنی رنگی که در رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.کریستال‌های خشکی که در آب گرم حل می‌شوند، محلول شورمزه‌ای را از خود باقی می‌گذارند که برای استفاده در منزل مناسب هستند. این محلول را می‌توان از دراگ‌استورها و داروخانه‌ها تهیه کرد.

 - افزایش میزان استحکام فلز”تابیدن“ ANNEALING

روند و پروسه گرم و سردسازی فلزات تحت درجه حرارت معین به منظور افزایش قابلیت چکش‌خواری و ساخت که موجب استحکام فلز می‌شود.

-  برقراری تعادل BALANCING

قبل از لحیم کردن شکاف یا نافذ موجود، دو قسمت مورد نظر جواهر باید در آغاز به گونه‌ای در کنار یکدیگر واقع شوند که به هنگام حرارت دیدن از یکدیگر جدا شوند. اقدام مزبور را برقراری تعادل می‌نامند.

-  چکش بال‌پین BALLPEIN HAMMER

چکش فولادی سنگین‌وزنی است که یک طرف آن مدور و سمت دیگر صاف است.

-  فلزات پایه BASE METALS

فلزاتی هستند که شامل آهن نمی‌شوند. فلزاتی همانند مس و برنج را می‌توان در این طبقه قرار داد. این گونه فلزات به وفور یافت می‌شوند.

 - بزل ”دیوارکوب“ BEZEL

منظور از Bezel سبک ساده‌ای از مخراج‌کاری یا ”ستینگsetting“ است که در آن از نوار باریکی استفاده می‌شود که دور سنگ قرار گرفته و با راندن آن به سمت لبه و حاشیه بالا، موجب می‌شود سنگ در جای خود باقی بماند.

 - سیم‌پیچیBINDING WIRE

در لحیم‌کاری، منافذ و درزهای سنگ توسط سیم مسدود می‌شود. این گونه سیم‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف در دسترس هستند.

-  بوراکس BORAX

مخلوط گدازآوری که از سوی جواهرسازان کاربرد داشته و معمولاً در قالب مخروطی سه بعدی موجود است و باید در ظرف‌های کوچک سفالین با آب مخلوط شده تا محلول مورد نظر به وجود آید.

-  بوف یا پرداخت‌کاری BUFF

عملکرد مزبور به چرخ‌های پولیش ارتباط دارد که با ترکیباتی مانند” تریپولیTripoli“ یا ”رژRouge“ همراه است.

- بوف استیک BUFF STICK

منظور از اصطلاح مزبور قطعاتی از چوب در اشکال مختلف است که برای از میان بردن علائم و آثار ناشی از سوهان‌کاری و خراشیدگی‌هایی که توسط فلز ایجاد شده بدنه آن با کاغذ صیقل‌دهنده پوشانیده می‌شود.

-  صیقل‌دهنده BURNISHER

ابزاری کوچک، فولادی، باریک و بسیار ظریف است که برای سائیدن فلز استفاده می‌شود و بدین طریق محصول نهایی پولیش‌یافته‌ای عرضه می‌شود.

-  پروانه یا باترفلای BUTTERFLY

ابزاری کوچک و حلقوی شکل که پشت گوشواره لغزیده و آن را در جای خود نگاه می‌دارد.

 - کابوشن CABOCHON

اصطلاح مزبور در توصیف تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کاربرد دارد که معمولاً قسمت بالای سنگ گنبدی شکل بوده و پشت سنگ صاف است.

-  ریخته‌گری CASTING

پروسه انباشته‌سازی قالب‌ها از فلز ذوب شده به منظور تکثیر قطعات جواهر را ریخته‌گری می‌نامند. عموماً نمونه‌های معمول شامل ریخته‌گری به شیوهکاتل فیشCuttlefish“ و ”لاست واکس Lost wax “می‌شوند. ریخته‌گری ”لاست واکس“ معمولاً توسط جواهرسازان استفاده می‌شود که تکثیر طرح‌های تجاری و گرانقیمت را مدنظر دارند. برای انجام این فعالیت ریخته‌گران ماهر به این کار گمارده می‌شوند.

-  سوزن کاتر COTTER PIN

سوزن فلز و تاشو کاتر در انجام لحیم‌کاری‌های سخت کاربرد می‌یابد.

 - دومینگ یا ساخت گنبدی DOMING

پروسه منحنی‌سازی ورقه فلز که در ساخت منجوق یا مهره‌های توخالی به کار گرفته می‌شود را اصطلاحاً ”دومینگ“ گویند.

-  صفحه رسم DRAW PLATE

صفحه‌ای فولادی حاوی منافذی درجه‌بندی شده و قالبی است که از درون آنها سیمی کشیده شده تا از ضخامت صفحه کاسته و نمای آن را تغییر دهد.

-  انبردست رسم DRAW TONGS

انبردست‌هایی بزرگ حاوی گیره‌هایی دندانه‌ای شکل هستند که برای گرفتن سیم به هنگام ورود به صفحه سیم استفاده می‌شود.

- چکش‌خواری یا قابلیت انعطاف DUCTILITY

توانایی تبدیل فلز به سیم را قابلیت چکش‌خواری فلز نامند.

- تراش FACET

سطوح صاف و صیقلی سنگ‌های قیمتی تحت تأثیر تراش جلا و درخشش طبیعی ویژه‌ای می‌یابند.

-  یافته‌ها FINDINGS

منظور از یافته‌ها، مجموعه اطلاعاتی است که درباره سنجاق‌ها، گیره‌ها، قفل و چفت‌های مربوط به گوش و دیگر ابزار ساخت جواهرات جمع‌آوری شده است .

- ابزار ساخت -Materials

قابل استفاده‌ترین ابزار ساخت جواهر بدون تردید “ فلز” است. قابلیت چکش‌خواری، قدرت، زیبایی و دوام آن شرایط ایده‌آلی را برای کار فراهم نموده‌است. دیگر ابزار مفید شامل مهره‌ها یا “ بیدهاBeads “ ‌و سنگ‌ها است.

 - فلزات پایه و فلزات گرانبها

منظور از فلزات پایه، فلزاتی است که در آنها آهنی وجود ندارد و به‌وفور در دسترس و تا‌حدودی ارزان‌ قیمت نیز هستند. انتخاب فلز مورد نظر تا حدود زیادی به خصوصیات آن مانند رنگ و وزن بستگی دارد.با توجه به برخی موارد استثنایی به‌خصوص آلومینیم، پروژه‌های پیشنهادی را می‌توان با استفاده از هر نوع فلز پایه‌ای ساخت.

زمانی که به تکنیک‌های ساخت جواهر اعتماد پیدا می‌کنید و در واقع اطمینان شما نسبت به آنها بیشتر می‌شود، بدون شک کار‌برد فلزات گرانبها گام بعدی‌تان خواهدبود. فلزات با ارزش، فلزات نادر و کمیابی هستند که در برابر اکسیداسیون و فرسایش مقاومند و به‌علت راحتی اره و سوهان‌کاری و همچنین جوشکاری تمیزتر، قابلیت انعطاف و تبدیل شدن آن به اشکال مختلف بیش از فلزات دیگر طرفدار دارد.

تنها مانع کاربرد این‌گونه فلزات قیمت گزاف آنها یا خرید مواد خام است. برنامه‌ریزی دقیق به‌منظور اجتناب از اتلاف مواد موجود و جمع‌آوری خرده‌ها و ذرات آن برای کسب نقدینگی و رفع معضل مذکور توصیه می‌شود.

تمامی فلزات به صورت ورقه، کلاف‌های سیمی و لوله‌ها و میله‌هایی در اشکال مختلف فروخته می‌شوند. فلزات گرانبها بر اساس وزن به فروش می‌رسند و هزینه آنها بر اساس نوسانات قیمت بازار روزانه کالا متغیر است. فلزات را می‌توان به صورت ورقه به اشکال مختلف لوله‌ای یا میله‌ای و سیمی خریداری کرد.

 - اندازه‌گیری

فلزات بر حسب اندازه‌گیری‌های مبتنی بر مقیاس سنجش، امپریال و متریک به فروش رسیده یا مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از اندازه‌گیری کاربردی در ساخت جواهرات بسیار خرد و کوچک هستند. با این وجود مقادیر مزبور برای دستیابی به نتیجه‌ای رضایت‌بخش ضروری قلمداد می شوند. در طی چند دههِ گذشته تولیدکنندگان و جواهرسازان اقدام به استاندارد نمودن اندازه‌گیری‌ها برحسب سیستم متریک نموده‌اند، زیرا دقیق‌ترین شیوهِ اندازه‌گیری به‌شمار می‌آید.

-  یافته‌ها و نتایج به‌دست آمده

مؤلفه‌ها و اجزاء تشکیل دهنده جواهرات تحت عنوان " یافته‌ها" مطرح می‌شوند و مـی‌تـواننـد شـامـل هـر شی‌ای خواه تـیـــــرک‌هـــــای ســـــاده گــــوش Earposts کــه بـرای تـزئیـن گوشواره به‌کار برده می‌شوند خـواه عملیـات پیچیـده نصب مـختـص بـه حلقـه‌های الماس نشان، به‌شوند. جواهر‌ساز مبتدی ایــن امـکــان را دارد تـا قطعـات آماده‌ای را برای طرح‌هایش تهیه نماید. زنجیرهای زیبا‌،‌ حلقه‌ها و گیره‌ها، به اشکال مختلف و به وفور در دسترس قرار دارند و خرید آنها بیش از ساختن، به صرفه است.

-  سنگ‌ها و منجوق‌ها

ترکیب رنگ و بافت دیگر مواد با فلز همواره یکی از دلپذیر‌ترین اقدامات در قلمرو جواهر‌سازی محسوب می‌شده است. به‌کارگیری سنگ‌های نیمه‌قیمتی و قیمتی هر دو کارکردی مهیج، جالب و مثمرثمر به‌شمار می‌آیند.

امکان خرید اینگونه اقلام چه به‌صورت منجوق یا مهره‌هایی سوراخ شده برای به بند کشیدن، یا در قالب سنگ‌های منحصر به فردی که صاف و صیقلی ( کابوشن ) جلوه می‌کنند و یا به منظور افزایش درجه شفافیت طبیعی تراش یافته‌اند،‌ وجود دارد. سنگ‌های کابوشن ساده‌ترین نمونه سنگ بوده و برای فرد مبتدی در آغاز کار مناسب است

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۴:۵۲:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد