کاهش قیمت جهانی طلا جبران نشد

کاهش قیمت جهانی طلا جبران نشد
بالاخره پس از مدت‌ها کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، هفته گذشته قیمت این کالای پرارزش ناگهان افزایش یافت و کم و بیش این روند افزایشی در بیشتر روزهای هفته قبل تداوم داشت، به طوری که روز جمعه و در آخرین معامله هفته گذشته، قیمت به هزار و 473 دلار و 50 سنت رسید که گمانه‌هایی از بازگشت قیمت به کانال هزار و 500 دلار در هفته پیش‌رو نیز وجود دارد.
بالاخره پس از مدت‌ها کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، هفته گذشته قیمت این کالای پرارزش ناگهان افزایش یافت و کم و بیش این روند افزایشی در بیشتر روزهای هفته قبل تداوم داشت، به طوری که روز جمعه و در آخرین معامله هفته گذشته، قیمت به هزار و 473 دلار و 50 سنت رسید که گمانه‌هایی از بازگشت قیمت به کانال هزار و 500 دلار در هفته پیش‌رو نیز وجود دارد.
در این بین تحلیلگران بلندمدت بر خلاف این نظر را دارند و عقیده قوی در بلند مدت بر کاهش قیمت اونس جهانی و بازگشت به کانال 1300 و حتی 1200 دلار است؛ چرا که به عقیده این طیف از کارشناسان، زمان خروج جهان از بحران فرارسیده و باید بازارهای واقعی را پایدارتر قلمداد کرد، نه بازارهایی که به صورت جایگزین و در برهه‌ای از زمان برای جلوگیری از افت ارزش دارایی‌ها مورد اقبال عموم سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.
در این بین، برخی سیاست‌ها در کشورهای مختلف باعث شده‌اند انتظارات به صورت کوتاه مدت به افزایش تقاضا برای این فلز گرانبها دامن بزند، مثلا بانک ژاپن در صدد است با تزریق پول به بازار تورم را در این کشور افزایش دهد.
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند شاخص بهای مصرف‌کننده در این کشور بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش داشته و به کمترین حد از ماه مارس رسیده است. از طرفی برخی بانک‌های مرکزی در جهان به خرید طلا روی آورده‌اند که در نتیجه این اتفاقات، علاوه بر طلا، قیمت نقره با 07/1 درصد، پلاتینیوم با افزایش 44/0 درصد و پالادیوم با افزایش 23/0 درصد مواجه شده است.
این در حالی است که طلا در انتظار خبرهای کلیدی از اقتصاد آمریکا است که نشان ‌می‌دهد اقتصاد این کشور زودتر از پیش‌بینی‌ها از رکود خارج خواهد شد. خبرهای اخیر نشان داد که نرخ رشد ایالات‌متحده در سه ماهه پایانی سال گذشته به 3 درصد رسیده است که این رقم بالاترین نرخ در 4 سال گذشته محسوب می‌شود. در عین حال با نگاهی به شاخص ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر درمی‌یابیم که در انتهای هفته گذشته ارزش دلار کاهش یافته است و این موضوع به افزایش تقاضا برای طلا در پایان هفته گذشته منجر شد.
از طرفی، بازار سهام آمریکا به دنبال آمار اخیر بیکاری در این کشور که چشم‌انداز روشن‌تری را نشان داده، روند روبه رشدی را آغاز کرده به طوری که شاخص داوجونز و اس‌اند پی 500 به ترتیب با 17/0 و 4/0 درصد رشد مواجه شدند. در بخش کالایی نیز قیمت نفت در هفته گذشته تحرک رو به بالایی را تجربه کرد و در حدود 5/2 درصد رشد قیمت داشت و به بیش از 93 دلار در بازار آتی رسید که از چشم انداز مثبت بازار برای خرید نفت خبر می‌دهد. قیمت نفت برنت هم به همین منوال با 63/1 درصد افزایش رو به رو شد. این نرخ رشد برای طلا 38/2 درصد گزارش شده است. تحلیلگران بین‌المللی معتقدند روی افزایش قیمت‌های کالایی در هفته گذشته اخبار سوریه نیز اثر گذاشته‌اند و بازار را به سمت رشد قیمت‌ها تحریک کرده‌اند.
در انگلستان نیز اخبار از رشد 3/0 درصدی این کشور در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارند که در سه ماهه نهایی سال 2012 این نرخ منفی 3/0 درصد بود. گفته می‌شود رشد بخش‌های معدن و خدمات در سه ماهه اول 2013 به رشد مثبت اقتصادی این کشور منجر شده است. با این همه هنوز پیش بینی‌ها درباره قیمت طلا آنچنان که شایسته ترغیب سرمایه‌گذاران به بازار است خوش‌بینانه نیستند، به طوری که تحلیلگران تکنیکال معتقدند مادامی که قیمت به رقم قبلی خود یعنی آخرین نقطه اوج اونس جهانی که هزار و 526 دلار و 70 سنت بود نرسد، نمی‌توان گفت بازار طلا به روزهای گذشته خود برگشته است. خصوصا آنکه تغییرات منفی این فلز گرانبها سریع‌تر و شدیدتر از رشدهای مثبتی است که در حال حاضر در حال تجربه کردن آن است. طلا ناگهان در فاصله کمتر از یک هفته از رقم هزار و 527 دلار به هزار و 321 دلار رسید که در دوران رشد آن که حدودا یک هفته به طول کشیده، 150 دلار بازگشت قیمت را تجربه کرده است. به عبارت دیگر، قیمت طلا 13 درصد کاهش یافت، اما با 8 درصد افزایش مواجه شده است که هنوز منفی 5 واحد درصد کاهش قیمت بر بازار طلا حاکم است. از طرفی سطح روانی قیمت طلا همچنان در محدوده هزار و 200 دلار قرار دارد و تحلیلگران تکنیکال معتقدند قیمت می‌تواند تا سطح هزار و 157 دلار نیز کاهش یابد اما اگر قرار باشد قیمت‌ها افزایش یابند، بالاترین سطح حمایتی این فلز گرانبها رقمی است که نزول قیمت‌ها از همان نقطه آغاز شد (هزار و 526 دلار و 50 سنت).
در عین حال، خبرهای آسیا حکایت از آن دارند که قیمت طلا در این ناحیه به دلیل استقبالی که از آن صورت گرفته پتانسیل افزایش دارد، به طوری که پیش بینی‌های این هفته قیمت طلا در نتیجه استقبال هندی‌ها از خرید طلا هزار و 485 دلار در هر اونس است. یکی از فعالان بازار طلا در هنگ‌کنگ در این زمینه معتقد است معاملات این هفته طلا در بازارهای آسیایی و فشاری که این خرید و فروش‌ها بر بازار وارد می‌کنند باعث رسیدن قیمت‌ها تا سطح هزار و 522 دلار تا پایان هفته خواهد شد. اعیاد مذهبی در هند بر تقاضای خرید برای این فلز گرانبها افزوده و منجر به افزایش قیمت در روزهای گذشته شده است.
تحلیلگران معتقدند کاهش‌های شدیدی که طلا در دو هفته گذشته داشت، عاملی بود که باعث اشتیاق هندی‌ها به خرید طلا شد و در نتیجه تقاضای خرید در آسیا افزایش یافت و همین افزایش تقاضا به رشد قیمت‌ها منتهی شد. همین سناریو در مورد نقره نیز اتفاق افتاده است به طوری که قیمت این فلز به 24 دلار و 86 سنت در معاملات روز جمعه رسید.
از طرفی روند آسیا در بازارهای سهام و کالا برخلاف طلا است و بازارهای سهام از عملکرد چندان خوبی برخوردار نیستند، در نتیجه خرید طلا دوباره در آسیا از تقاضا برخوردار شد. نکته دیگر آن است که خرید طلا در بازارهای آسیایی نه برای سفته بازی بلکه تقاضای فیزیکی است در نتیجه باید گفت تقاضای خرید فیزیکی در حال افزایش است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۰:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد