پیش‌بینی قیمت جهانی طلا در سال جاری

پیش‌بینی قیمت جهانی طلا در سال جاری
طی چند ماه گذشته اونس جهانی طلا با یک سقوط کم سابقه روبه‌رو شد. بعد از اینکه اونس جهانی در تاریخ 5 سپتامبر 2011 توانست به مرز 1900 دلار نزدیک شود و رقم 1895 را ثبت کند به صورت کلی دچار کاهش شده است.
بیشترین این کاهش‌ها نیز در سال 2013 و در ماه جاری میلادی یعنی آوریل رقم خورد که اونس جهانی از 1583 دلار به سطح زیر 1400 دلار رسید و در 16 آوریل 1380 دلار را لمس کرد. قیمت اونس تا 27 آوریل برابر با 1471 دلار است که در سطح قیمت‌های انتهای سال 2010 است. به عبارتی، اونس به قیمت‌های انتهایی سال 2010 بازگشته است. حال سوال اساسی این است که روند حرکتی اونس جهانی طلا در روزها و ماه‌های آتی تا انتهای سال 2013 و پس از آن چگونه خواهد بود.
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید عامل اصلی جهش‌های قیمتی طلا و شکستن تمام سطوح مقاومتی در سال‌های گذشته خصوصا پس از سال 2007 را بررسی کنیم و ببینیم که آیا هنوز آن عامل یا عواملی که بتوانند همانند آن عمل کنند وجود دارند یا خیر. همچنین عامل اصلی که سبب شد تا قیمت طلا پس از 2007 به شدت رو به بالا برود و به سطوح مقاومتی توجه نکند، بحران بدهی‌های مسکن در آمریکا بود که کل اقتصاد آمریکا را به رکودی عمیق فرو برد. به اعتقاد اکثر کارشناسان این بحران از اواخر 2007 شروع شد و در 2012 به پایان رسید.
این به آن معنا است که اقتصاد آمریکا به عنوان اقتصادی که بیشترین اثرات را روی قیمت جهانی طلا دارد، توانست بحران را هضم کند و از پس آن برآید. این سبب شد تا انتظارات عجیب و غریبی که در دنیا درباره بحرانی بلندمدت، مشکلاتی بزرگ و لاینحل در اقتصاد آمریکا و حتی فروپاشی اقتصادی یا ورشکستگی اقتصادی مطرح می‌شد، فروکش کند. از پس از 2012 فعالان به نظاره نشسته‌اند که اقتصاد آمریکا چگونه خود را مدیریت خواهد کرد.
در طول سال 2012 هم البته فعالان بازار طلا امیدوار بودند که این اقتصاد با توجه به مشکلاتی که دارد همچنان در رکود به سر برد و سیاست‌های انبساطی دولت آمریکا ادامه پیدا کند.
هرچند که این به وقوع پیوست اما به نظر می‌رسد این روند ادامه نخواهد داشت و اقتصاد آمریکا رکود را پشت سر گذاشته و در سال 2013 سیاست‌های انبساطی یا ادامه نخواهند یافت یا به این شدت نخواهند بود. از سوی دیگر، بحران اروپا که در ابتدا تصور می‌شد آنقدر شدید باشد که دامان آمریکا و چین را بگیرد نیز بیش از پیش محلی شد و معلوم شد که در داخل اتحادیه اروپا حل وفصل خواهد شد. این دوباره سبب شد تا دلار آینده‌دار تر از یورو به نظر برسد.
بنابراین عامل اصلی ادامه نیافتن رشد قیمت طلا در سال جاری را می‌توان بهبود اقتصاد آمریکا و قوی شدن دلار نسبت به سایر ارزها دانست که دوباره علاوه بر اینکه دلار را به عنوان یک جایگزین خوب برای طلا معرفی می‌کند، باعث می‌شود تا طلا (که به دلار معامله می‌شود) برای اروپایی‌ها و بخش‌های عمده‌ای از آسیا گران تر شود و در نتیجه تقاضایش کمتر.
در این میان البته عوامل دیگری نظیر احتمال فروش طلاهای ذخیره کشورهای بحران زده اروپایی نظیر قبرس و یونان هم مزید بر علت شد تا فعالان بیش از پیش نسبت به آینده طلا نگران شوند.
با این مقدمه به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاص و غیرقابل پیش‌بینی در سال جاری رخ ندهد، اتفاقاتی نظیر جنگ، حملات تروریستی و امثالهم، اونس جهانی پتانسیل رشد چندانی ندارد؛ اولا چرا که دلار در حال تقویت است، ثانیا به آن جهت که اقتصاد چین رشدی که پیش‌بینی می‌شد نخواهد داشت. از سوی دیگر هرچند بحران اقتصادی آمریکا حل شده است، اما بحران بدهی در این کشور همچنان وجود دارد.
همچنین آمریکا با کسری بودجه بزرگی مواجه است که می‌تواند باعث تضعیف دلار شود. این عوامل هم سبب خواهند شد تا اونس جهانی طلا از کاهش زیادی برخوردار نشود و در محدوده 10 درصدی قیمت‌های فعلی یعنی حدود 1450 دلار نوسان داشته باشد. بد نیست در این مختصر نگاهی به پیش‌بینی‌های موسسات معتبر جهانی از قیمت اونس طلا بیندازیم.
پیش‌بینی موسسات بین‌المللی
گلدمن ساکس در گزارشی پیش‌بینی‌های خود برای طلا در سال 2013 را از 1610 دلار در هر اونس به 1545 دلار در هر اونس کاهش داد. این شرکت همچنین، پیش‌بینی خود از سال 2014 را برابر 1350 دلار برای هر اونس اعلام کرد در حالی که پیش از این 1490 دلار در هر اونس را برای 2014 پیش‌بینی کرده بود. نکته جالب‌تر اینجا است که این ارقام میانگین سالانه هستند و گلدمن ساکس قیمت‌ها را در پایان سال 2013 تنها 1450 دلار و در پایان سال 2014، 1270 دلار پیش‌بینی کرده است که کابوس بزرگی برای دارندگان طلا محسوب می‌شود.
HSBC که بسیار به بازار طلا در سال 2013 خوشبین به نظر می‌رسید نیز پیش‌بینی‌هایش را برای سال 2013 از رقم 1700 دلار قبلی به 1542 دلار در هر اونس کاهش داده است. این بانک همچنین دورنمای قیمت طلا در سال 2014 را نیز از 1720 به 1600 دلار در هر اونس تنزل داده است.
همچنین خبرگزاری رویترز در نظرسنجی جدید خود از ۲۹ تحلیلگر ارشد در بانک‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها اعلام کرده است پایان سال جاری میلادی قیمت هر اونس طلا بین 1450 تا 1550 دلار خواهد بود.
موسسه کردیت آگریکول نیز پیش‌بینی کرده است قیمت هر اونس طلا امسال به طور میانگین به 1480 دلار و سال آینده نیز به 1318 دلار خواهد رسید.
از سوی دیگر هنوز هستند فعالانی که معتقدند: قیمت طلا صعودی است و بالاتر می‌رود. از این جمله می‌توان به شرکت‌های تحلیلگر تکنیکال بازار اشاره کرد که اغلبشان به افزایش قیمت طلا در سال 2013 به بالاتر از 1600 دلار رای می‌دهند. اما همانطور که اشاره شد و اکثر مراکز معتبر هم پیش‌بینی کرده اند به نظر می‌رسد اونس جهانی طلا از رمق افتاده و توان چندانی برای رشد ندارد و در بهترین حالت بتواند در محدوده 1450 دلار با 10 درصد کم و زیاد در نوسان باشد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۱:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد