غافلگیری طلا ادامه دارد

غافلگیری طلا ادامه دارد
با نگاهی به تحلیل‌های تکنیکال و نمودارهای همراه می‌توان پیش‌بینی مناسبی از روند قیمت اونس در بازارهای جهانی ارائه کرد.
با نگاهی به تحلیل‌های تکنیکال و نمودارهای همراه می‌توان پیش‌بینی مناسبی از روند قیمت اونس در بازارهای جهانی ارائه کرد. در نمودار اول روند حرکتی قیمت طلا مشخص است؛ روندی که مطابق آن، در مارس 2008 طلا سطح قیمتی 1000 دلار را فتح کرد و پس از آن به اولین اصلاح بزرگ خود رسید. این اصلاح طي هفت ماه قیمت را به 680 دلار رساند.
از اکتبر 2008 با به اوج رسیدن بحران مالی بین‌المللی، طلا حرکت اصلی و صعودی خود را آغاز کرد تا اینکه در سپتامبر 2011 و در آستانه ورشکستگی مالی دولت آمریکا (به علت افزایش بدهی ها به بیش از سقف مجاز تعیین شده) قیمت به 1921 دلار در هر اونس رسید. اما در حالی که افکار عمومی معامله گران برای اونس 2000 دلاری آماده می‌شد طلا باز هم نقش غافلگیرکننده خود را به نمایش گذاشت و با ریزش قیمت وارد روند نزولی کوتاه مدت شد.
سال 2012 سالی نزولی و  کم نوسان نسبت به سال‌های اخیر برای طلا بود. اما با شروع سال 2013 اتفاقی مهم رخ داد. در فوریه سال میلادی جدید قیمت سطح 1660 دلار را به سمت پایین شکست و به روند صعودی چندین ساله طلا خاتمه داد و قدرت روند نزولی کوتاه مدت را تا جایی افزایش داد که می‌توان عبارت روند نزولی میان مدت را جایگزین عبارت روند کوتاه مدت کرد. اما روندی که در ابتدا خود را کم نوسان نشان داده بود، در دو روز میانی ماه مارس با سقوطی 250 دلاری باز نگاه‌ها را به خود جلب کرد. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا ریزش بیشتری برای قیمت محتمل است و اینکه تا کجا این روند نزولی ادامه خواهد داشت؟
همانطور که در تصویر اول مشخص است قیمت در سومين ريز موج شماره 4 ( بر اساس تئوری امواج الیوت)، در دومین اصلاح بزرگ خود است. اولین نكته اين است كه بر اساس قوانين تئوري امواج اليوت موج 4 نمي‌تواند وارد حريم موج 1 شود، پس براي طلا قيمتي پايين تر از 1032 دلار را نمي‌توان متصور شد. از طرفي در موارد بسيار نادر موج 4 بيش از 8/61 درصد موج 3 را بازگشت مي‌كند، يعني به احتمال بسيار قوي قيمت 1155 دلار (برابر با 8/61 درصد اصلاح موج 3) كف احتمالي و پايان موج 4 است. از طرفي ديگر معمولا هدف قيمتي موج 4 محدوده ريز موج 3 و 4 از موج 3 با درجه بزرگ‌تر است كه به ترتيب در شكل شماره 2 در قيمت‌هاي 1260 و 1160 دلار مشخص است. اما براي رسيدن به اين اهداف احتمال چه حمايت‌هايي وجود دارد؟ اولين نكته در تصوير دوم اين است كه قيمت در دفعات متعددي در عبور از ضلع بالاي «چنگال اندرو» ناتوان بوده است و حال به سمت ضلع مياني در حال ريزش است. قبل از رسيدن به ميانه چنگال يك محدوده حمايتي نسبتا قوي وجود دارد. بر اساس ابزار فيبوناچي محدوده 1353 تا 1368 دلار يك منطقه حمايتي را بوجود آورده است (در تصوير محاسبات مشخص شده است). حمايت مهم بعدي قيمت رواني 1300 دلار است كه دقيقا برابر با 50 درصداز موج 3 است كه صعود 1240 دلاري را به ثبت رساند. بعد از عبور از اين دو حمايت قيمت به اولين هدف موج 4 در سطح 1260 دلار خواهد رسيد؛ سطح قيمتي كه بر روي ضلع مياني چنگال هم قرار دارد. براي تاييد فرضيه فوق حركت اصلاحي طلا را بر اساس تحليل زماني نيز بررسي مي‌كنيم. 
در شكل شماره 3 بر اساس ابزار چندگانه تحليل زماني، زمان احتمالي كف قيمتي (پايان موج 4 اصلاحي) بازه زماني ماه‌هاي ژوئن و جولاي است ( با اولويت ماه ژوئن). پس بر اساس تحليل زماني هنوز براي رسيدن به پايان موج 4 زمان وجود دارد.
در شكل شماره 4، نمودار در تايم فرم  روزانه هم تاييدي بر فرضيه فوق است چرا كه شاهد تشكيل الگوي هارمونيك نيز هستيم؛ الگويي كه محدوده قيمتي 1142 تا 1193 ( با احتمال بيشتر مابين 1142 و 1157) را براي نقطه D متصور است. از لحاظ تحليل زماني بازه اول ژوئن تا 4 جولاي ( با اولويت 30 ژوئن تا 4 جولاي) زمان مورد نظر براي رسيدن به اين منطقه قيمتي است.
در نهايت در شكل شماره 5 نوع كندل‌هاي سه ماه آخر و همچنين روند حركتي انديكاتور RSI همچنان ريزش قيمت را متحمل نشان مي‌دهد.
نتیجه آن که روند فعلي قيمت نزولي است. هدف مورد تصور ريزش قيمت تا 1260 دلار است. اما براي رسيدن به اين هدف، قيمت ابتدا بايد از سطح حمايتي 1360 و سپس 1300 دلار عبور كند. دومين هدف مورد تصور با احتمال كمتر، سطح 1160 دلار است. فرضيه فوق احتمالا  تا پايان ماه ژوئن ميلادي رخ خواهد داد.
با توجه به بررسی‌های فوق باید گفت کاهش قیمت‌ها به هر حال امری بدیهی است و این موضوع با اثری که بر نگرش معامله‌گران خواهد گذاشت سرعت کاهش قیمت‌ها را به شدت افزایش خواهد داد، به طوری که به تحلیل کارشناسان اثر روانی ناشی از کاهش قیمت‌ها که مدتی است آغاز شده ادامه دارد و همین موضوع باعث می‌شود معامله‌گران احتیاط‌های گذشته را کنار بگذارند و فروش به تصمیم غالب بازار تبدیل شود. با این فرض که استراتژی فروش در بازارهای جهانی طلا حاکم شود، روند کاهشی به صورتی که گفته شد تایید می‌شود و در نتیجه باید در انتظار کاهش قیمت‌ها بود. این در حالی است که برخی عرضه‌های بزرگ صندوق‌ها نیز در راه است، به طوری که بنابر اخبار در پی کاهش ذخایر طلای صندوق  ETPطی یک روز به پایین‌ترین حد خود در شش هفته اخیر، میزان تقاضای خرید این فلز نیز در بازارها به شدت با کاهش روبه‌رو شده است.





منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۶:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد