فرمول محاسبه قیمت سکه طلا، سکه تاریخ پایین و حباب سکه | زر

فرمول محاسبه قیمت سکه طلا، سکه تاریخ پایین و حباب سکه | زر
فرمول محاسبه قیمت سکه را در این مقاله توضیح و میگوییم چگونه قیمت سکه را با توجه به انس طلا و قیمت طلا محاسبه کنیم و محاسبه قیمت سکه تاریخ پایین چگونه است؟

فرمول محاسبه قیمت سکه از چالش‌های جدی افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مورد این فلز ارزشمند است که علاوه بر زیبایی ظاهری، یک پشتوانه‌ی بسیار قوی و طولانی‌مدت محسوب می‌شود. پس‌انداز چند سکه می‌تواند به‌راحتی سرمایه موردنیاز برای حل چالش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی را در برهه‌های خاصی از زندگی پیش روی شما قرار دهد. اما در کنار خرید هر سکه، چالش و پرسش‌هایی برای نحوه‌ی فروش و تبدیل آن به پول نقد وجود دارد.

فرمول محاسبه قیمت سکه طلا بهار آزادی - سایت زر

چگونه قیمت سکه را محاسبه کنیم؟

افراد به دنبال بهترین قیمت در هنگام فروش سکه هستند و هر سکه بسته به سیاست‌هایی که در مورد تولید و فروش آن به کار گرفته‌شده است، می‌تواند در هنگام فروش، ارزش متفاوت‌تری نیز داشته باشد. در ادامه به بررسی انواع بازارهای فروش سکه، فرمول محاسبه قیمت سکه و نحوه‌ی استفاده از نمودارهای قیمت طلا برای تخمین قیمت سکه خواهیم پرداخت.

چگونه قیمت سکه طلا را محاسبه کنیم؟ سایت زر

محاسبه‌ قیمت سکه تمام بهار آزادی به کمک نمودار انس جهانی

نمودار انس جهانی یکی از شاخص‌ترین معیارها جهت محاسبه‌ی قیمت طلاست که می‌تواند راهی سرراست و بهینه را پیش روی شما قرار دهد. برای محاسبه قیمت سکه با انس، کافی است تا قیمت یک انس طلا را در قیمت روز یک دلار ضرب کنید. نتیجه‌ی به‌دست‌آمده را بر عدد ۴٫۲۴۹۲۷ تقسیم کنید.

محاسبه‌ قیمت سکه تمام بهار آزادی - سایت زر

به‌این‌ترتیب قیمت یک سکه طلای تمام را به دست خواهید آورد. سکه تمام از کاربردی‌ترین ابزارهای انجام تجارت است که می‌تواند به‌سرعت مورد خریدوفروش قرار بگیرد. سکه رسمی و تمام یکی از بهترین ایده‌ها برای افرادی است که قصد دارند مقدار زیادی سرمایه را در قالب طلا پس‌انداز کنند و در طولانی‌مدت مورداستفاده قرار دهند. در ادامه مقاله نحوه محاسبه قیمت سکه به بررسی تأثیر کارمزد در قیمت نهایی سکه خواهیم پرداخت.

کارمزدی که به سکه‌های طلا تعلق می‌گیرد را فراموش نکنید

برخی تصور می‌کنند که با خرید سکه‌های طلا، دیگر نیاز چندانی به پرداخت کارمزد نیست. مزیت سکه درواقع به کارمزد کم آن نیست بلکه به فرم ساده‌ی آن است که می‌تواند با ریسک کمتری امنیت خود را حفظ کرده و در هنگام خریدوفروش، چالش خاصی را ایجاد نمی‌کند.

کارمزد و قیمت سکه طلا آنلاین - سایت زر

مزیت سکه به ویژگی‌های مطلوب آن برای سرمایه‌گذاری محض است. شما در هنگام خرید سکه ملزم به پرداخت حدی از کارمزد هستید که این حد درواقع برابر است با ۵۰۰۰ تومان برای ضرب سکه که در جریان محاسبه قیمت سکه لازم است به آن توجه داشته باشید.

در مورد شمش‌های طلا و سکه‌های گرمی که با ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه‌ی خاصی به فروش می‌رسند و برای هدیه دادن در نظر گرفته‌شده‌اند، این میزان می‌تواند به میزان چشمگیری متفاوت باشد. پس فراموش نکنید که کارمزدها بی‌جهت تعیین نمی‌شوند و در بازار رقابتی فروش سکه و شمش‌های گرمی، طلافروشان در تلاش هستند تا علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، کارمزد مناسبی را در نظر بگیرند. در ادامه مقاله محاسبه قیمت سکه به بررسی عیار رایج در ساخت سکه بهار آزادی خواهیم پرداخت.

محاسبه قیمت سکه از روی طلا

برای محاسبه‌ی سکه عیار ۹۰۰، وزن آن را در قیمت هر گرم طلا ضرب کنید. نمودارهای قیمت روز طلا در عیارهای مختلف و در بازار ایران به‌سادگی در دسترس هستند و در این مورد می‌توانید از نمودار زنده‌ی قیمت جهانی طلا موجود در سایت طلا و جواهرات زر نیز استفاده کنید.

 قیمت سکه از روی طلا - آنلاین - سایت زر

اما اگر بنا است در بازار جهانی و بر اساس قیمت روز طلا در بازار جهانی در مورد خریدوفروش سکه اقدام کنید، لازم است بدانید که تفاوت قیمتی خاصی بین قیمت روز طلا در بازار معاملات جهانی با هر کشور یا منطقه‌ی جهان دارد. درواقع در قلمرو هر کشور، وضعیت سیاست‌های پولی و مالی و اتفاقات روز، در افزایش یا کاهش و محاسبه قیمت سکه طلا تأثیرگذار هستند. همچنین بهتر است بدانید که قیمت روز طلا در بازار معاملات کشور ما اغلب اوقات بیشتر از قیمت جهانی طلا است. در ادامه مقاله روش محاسبه قیمت سکه به بررسی انواع اوزان تولید سکه خواهیم پرداخت.

سکه‌ها در چه وزنی تولید می‌شوند؟ مهم‌ترین سکه‌های مورد معامله در بازار ایران

دو نوع سکه به‌عنوان فرم رایج تجارت طلا در بازار ایران از سرشناسی و مقبولیت بالایی برخوردار هستند: سکه بهار آزادی و سکه امامی که اصطلاحا به آن سکه بانکی نیز گفته می‌شود. سکه بانکی سرراست‌ترین مسیر را برای تبدیل سکه به پول نقد می‌تواند پیش روی شما قرار دهد و کارمزد آن‌ها نسبت به فرم‌های دیگر طلا بسیار کمتر است.

سکه بهار آزادی و سکه امامی چند گرم هستند؟ سایت زر

سکه بهار آزادی و سکه امامی در فرم کامل یا تمام خود، وزنی معادل ۸٫۱۳۳ گرم دارند. ربع‌سکه وزنی معادل ۲٫۰۳۳ گرم دارد و نیم‌سکه هم معادل ۴٫۰۶۶ گرم است. بااین‌حال، این نوع از سکه‌ها طلای خالص نیستند و با عیار ۹۰۰ به فروش می‌رسند. در هنگام محاسبه قیمت سکه لازم است به عیار آن توجه داشته باشید.

واحدهای اونس را با یکدیگر اشتباه نگیرید

واحد اونس طلا چیست - زر

اونس واحدی برای شاخص گذاری فلزات گران‌قیمت من‌جمله پلاتین و نقره و طلا است. پس هرکجا که اسم اونس را شنیدید باید بدانید که این واحد لزوما به قیمت جهانی طلا اشاره ندارد. این واحد در اروپا و آمریکا شناخته‌شده است و نقش تعیین‌کننده‌ای در معاملات کلان ایفا می‌کند. اونس طلا چیزی معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است و در جریان محاسبه قیمت سکه می‌توانید از این شاخص نیز استفاده کنید.

تفاوت سکه امامی و سکه بهار آزادی

فرم سکه مورد معامله و رایج در بازار ایران مختص این کشور است و چیزی که شما به اسم سکه بهار آزادی می‌بینید، از سال ۱۳۵۸ تولید می‌شود. شما می‌توانید مناسبت انقلاب را در اسم مختص به این سکه نیز به‌راحتی مشاهده کنید.

تفاوت قیمت سکه امامی و سکه بهار آزادی - سایت زر

 اصطلاح سکه طرح قدیم، درواقع اشاره به سکه بهار آزادی دارد که فرمی رایج در بسیاری از مناسبات عمومی بخصوص تعیین مهریه داشته است. اما سکه طرح جدید که اصطلاحا سکه امامی نیز نامیده می‌شود، با تصویری از امام خمینی ضرب می‌شود و وزنی مشابه سکه بهار آزادی دارد. برای سرمایه‌گذاری می‌توانید در مورد اعتبار هر دو سکه مطمئن باشید. در ادامه مقاله محاسبه قیمت سکه به بررسی بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه تهیه‌ی طلا و سکه خواهیم پرداخت.

بهترین شیوه‌ی سرمایه‌گذاری در مورد کدام دسته از سکه‌هاست؟

قیمت سکه طلا - زر

سکه تمام بهار آزادی و نیم‌سکه و ربع‌سکه، وزنی بیشتر از چند گرم دارند اما باتوجه‌به قیمت بالای طلا شما می‌توانید نمونه‌های یک گرمی سکه بهار آزادی و سکه امامی را نیز تهیه کنید. سکه‌های یک گرمی شیوه‌ی مناسب و بهینه‌ای برای پس‌اندازهای تدریجی و اندک‌اندک هستند و می‌توانند در طولانی‌مدت، پشتوانه‌ی مناسبی را برای پولی که پس‌انداز کرده‌اید ایجاد کنند.

قیمت سکه چگونه محاسبه می‌شود؟ بررسی پارامتر عیار

محاسبه قیمت سکه طلا - زر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در محاسبه‌ی قیمت سکه لازم است به آن توجه کنید، عیار آن است. شما امروزه می‌توانید شمش‌ها و سکه‌هایی با عیار ۲۴، ۱۸ و ... را مشاهده کنید. بااین‌وجود، سکه بهار آزادی همیشه در عیار ۲۲ ضرب می‌شود. پیش‌ازاین گفتیم که شما لازم است در محاسبه‌ی قیمت سکه به عدد ۹۰۰ در فاکتور آن توجه کنید. عدد ۹۰۰ معادل طلای ۲۲ عیار است و نشان می‌دهد که ۹۰۰ از واحد ۱۰۰۰، متشکل از طلای خالص است.

طلای رایج و زینتی موجود در بازار عموما در قالب طلای ۱۸ عیار تولید می‌شود و طلای ۱۸ عیار یک عیار شاخص و تثبیت‌شده در بازار ایران است بااین‌حال، کافی است به کشورهای دیگر سفر کنید و بازار معاملات طلا و جواهرات را مشاهده کنید.

طلای ۲۱ عیار در بازارهای عربی از محبوبیت برخوردار است و در کشورهای اروپایی و همچنین روسیه، عیارهای زیر ۱۰ نیز کاربرد دارد. طلای ۸، ۹ یا ۱۰ عیار، میزان بسیار کمی از طلای خالص را در درون خوددارند اما عرف عمومی تعیین می‌کند که چه عیاری به محبوبیت برسد. در ادامه مقاله محاسبه قیمت سکه به بررسی بیشتر واحد اونس و تأثیر آن در مناسبات جهانی و بخصوص بازار خریدوفروش سکه خواهیم پرداخت.

اونس جهانی طلا با چه عیاری محاسبه می‌شود؟ محاسبه قیمت سکه از روی انس

محاسبه قیمت سکه از روی اونس طلا - زر

آنچه به‌عنوان شاخص اونس طلا مشاهده می‌کنید بر اساس طلای ۲۴ عیار منتشر می‌شود که میزان آن در واحد ۱۰۰۰ چیزی معادل: ۹.999 است و نشان‌دهنده‌ی خلوص بسیار بالای طلاست. شما هم‌اکنون می‌توانید به‌راحتی شمش‌ها یا سکه‌های گرمی خاصی که با طلای ۲۴ عیار ساخته‌شده‌اند را در بازار ایران نیز مشاهده کنید که نمونه‌های مناسبی برای کادو و یادبود هستند و از ارزش خریدوفروش مناسبی نیز برخوردارند.

بااین‌حال از این عیار برای ساخت جواهرات استفاده نمی‌شود چراکه بسیار نرم است و چنانچه یک شمش طلای ۲۴ عیار را از جعبه بیرون آورده و ناخن خود را روی آن بکشید، خش و آسیب جزئی به آن وارد خواهد شد.

آیا سکه در هنگام خریدوفروش شامل مالیات می‌شود؟

خرید سکه طلا و مالیات - زر

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت سکه‌های بهار آزادی و سکه امامی، به همین موضوع برمی‌گردد. قطعا صف‌های طویل برای خرید سکه‌های بانکی را به یاد می‌آورید و شاید برای شما سوال باشد که چرا باوجود طلا در طلافروشی‌های سراسر کشور، عده‌ای بی‌صبرانه منتظر خرید سکه از طریق بانک‌ها بودند؟

سکه‌های بانکی در هنگام خریدوفروش شامل مالیات نمی‌شوند و اصطلاحا گفته می‌شود که مالیات سکه بانکی در هنگام ضرب محاسبه‌شده است. عرضه‌ی سکه از طریق بانک به بازار، نقش تعیین‌کننده‌ای در تغییر نوسانات دارد. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا باوجود تعلق نگرفتن مالیات به سکه‌های بانکی، شاهد تفاوت قیمت سکه با نتیجه‌ای هستیم که فرمول رایج و متداول به دست می‌آید؟ در جریان محاسبه قیمت سکه لازم است با اصطلاحی به اسم حباب آشنا شویم.

حباب در بازار سکه چه تأثیری دارد؟ محاسبه حباب قیمت سکه

حباب قیمت سکه - زر

وجود حباب در بازار سکه سبب ایجاد قیمت‌هایی غیرواقعی می‌شود و یکی از مهم‌ترین بازیچه‌ها برای دلالانی است که از طریق خریدوفروش سکه به دنبال کسب سود هستند. این روش غیراخلاقی است و همچنان که افراد ثروتمند را می‌تواند ثروتمندتر کند، به ضرر خورده فروشان و افرادی است که صرفا به دنبال ایجاد پس‌اندازی از طریق خرید سکه هستند.

برای درک بیشتر مفهوم حباب بهتر است یک بار دیگر پارامترهای دخیل در محاسبه قیمت سکه بانکی را مرور کنیم. در این فرمول، قیمت روز دلار، حق ضرب سکه که معادل ۵۰۰۰ تومان است و قیمت انس را مدنظر قرار می‌دهیم. خب شما به کمک این شاخص‌ها قیمت حقیقی سکه را به دست می‌آورید.

اما چنانچه به تابلوهای قیمت روز سکه و طلا مراجعه کنید متوجه می‌شود که لزوما قیمت موجود معادل جواب فرمول نیست. این تفاوت قیمت به معنی وجود حباب در بازار سکه است که به طور قابل پیش‌بینی، اغلب بیشتر از قیمت حقیقی سکه هست. در این مورد می‌توانید اطمینان داشته باشید که قیمت زیاد سکه بانکی یا بهار آزادی ربطی به مالیات آن ندارد و کاملا مربوط به حباب است. اما چه عواملی در ایجاد حباب و نحوه محاسبه قیمت سکه تأثیر دارند؟

پارامترهای تأثیرگذار در ایجاد حباب سکه

عرضه‌ی سکه به بازار عموما به‌منظور از بین بردن حباب یا ایجاد نوعی تعدیل صورت می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، حباب سکه تا حد زیادی تأثیر پذیرفته از میزان عرضه و تقاضای آن است و بهتر است بدانید که رفته‌رفته تقاضا برای سکه‌های بانکی در حال افزایش است. این موضوع به دلیل نرخ تورم شدید و نگرانی‌های اقتصادی شکل‌گرفته است.

افراد در طی این دوران علاقه‌ی بیش‌تری به ایجاد پس‌انداز و پشتوانه نشان داده‌اند. طبعا با افزایش تقاضا برای خرید سکه‌های بانکی می‌توان شاهد ایجاد حباب‌های بیشتری در این بازار بود چراکه میزان عرضه لزوما همیشه با میزان تقاضا هماهنگی ندارد.

محاسبه قیمت سکه تاریخ پایین به چه شکل است؟

محاسبه قیمت سکه تاریخ پایین - زر

اصطلاح سکه تاریخ پایین اشاره به آن دسته از سکه‌هایی دارد که مدت قابل‌ملاحظه‌ای از تاریخ خرید آن‌ها گذشته باشد. این کار به‌منظور محاسبه‌ی میزان سود صورت می‌گیرد. نقطه عطف این تاریخ سال ۸۶ است و زمانی که در مورد سکه تاریخ پایین به تحقیق بپردازید، متوجه می‌شود که همگی به سال ۸۶ به‌عنوان یک نقطه عطف اشاره می‌کنند.

پس‌ازاین تاریخ، شاهد بروز حباب و نوسانات چشمگیری در بازار طلا و سکه بوده‌ایم. سکه‌هایی که پیش از سال ۸۶ ضرب شده‌اند امروزه متقاضی کمتری برای خرید دارند درحالی‌که وقتی شما سکه‌ای که پس از سال ۸۶ ضرب شده است را می‌فروشید، قیمت اضافه‌ای نیز بابت حباب سکه دریافت خواهید کرد. این هزینه چندان هم کم نیست و در جریان خریدوفروش‌های کلان سکه می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد. این مبلغ در مورد یک سکه تمام بهار آزادی چیزی در حدود ۴۵۰ هزار تومان است.

پس برای محاسبه‌ی قیمت سکه تاریخ پایین کافی است در انتهای محاسبه‌ی قیمت، میزان حباب موجود در بازار را از آن کم کنید. قیمت سکه تاریخ پایین صرفا بر اساس میزان طلای به‌کاررفته در آن محاسبه می‌شود.

آیا سرمایه‌گذاری در مورد خرید سکه ‌ایمن و مطمئن است؟

سرمایه‌گذاری در خرید سکه ‌ - زر

شاید درنهایت شما هم مانند بسیاری از افراد به این نتیجه برسید که بهتر است سرمایه‌ی خود را در چند زمینه‌ی مختلف پس‌انداز کنید، یا شاید تصمیم بگیرید که به‌جای پس‌انداز، سرمایه‌ی خود را وارد جریان ایجاد یک شغل کنید. علاوه بر سکه، انتخاب‌هایی مانند دلار و ارزهای خارجی در اختیار شماست. بااین‌حال بهتر است پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری، به مفهوم واقعی ارزش و سرمایه پی ببریم.

همه‌ی ما می‌دانیم که علت علاقه‌ی افراد به ایجاد پس‌انداز و پشتوانه‌ی قابل‌اعتماد، نگرانی در مورد آینده است. ما پس‌انداز می‌کنیم تا بتوانیم در روزهای تنگدستی و بروز مشکلات شخصی یا بحران‌های عمومی، سرمایه‌ی موردنیاز برای حفظ بقا و امنیت روانی خود را تأمین کنیم. پس‌انداز مهم است چراکه آینده قابل پیش‌بینی نیست.

اما ارزش را چه چیزی تعیین می‌کند؟ تصور کنید که در جریان یک بحران طبیعی، بخش زیادی از یک منطقه تخریب شود. در این زمان، لزوما ثروت نیست که می‌تواند به افراد بحران دیده کمک کند. همان‌طور که تمام اعمال روزمره‌ی ما تا حد زیادی مرتبط و تأثیر پذیرفته از سیستم‌های پولی و مالی است، سیستم‌های پولی و مالی نیز با افکار و احساسات روزمره‌ی ما بی‌ارتباط نیستند. ارزش واقعی را انسان‌هایی شکل می‌دهند که در حال استفاده از سیستم‌های پولی و مالی، طلا و ارز هستند.

در دنیایی که هیچ‌یک از افراد به تعهدات اخلاقی خاصی پایبند نیستند، هیچ مقداری از طلا نمی‌تواند برای موجودات، امنیت و رفاه را ایجاد کند. هراندازه که طلا در دسترس ما باشد، برای انجام صحیح وظایف خود نیازمند به رعایت مسئولیت‌های اخلاقی هستیم.

به طور مثال به فرایند نگارش همین مقاله می‌پردازیم. نویسنده برای انجام آن می‌تواند صرفا گزاره‌ها و اطلاعاتی تکراری در مورد فرمول محاسبه‌ی سکه طلا و اصطلاحات این بازار را کنار هم قرارداده و منتشر کند. اما محتوا و گزاره‌هایی که می‌تواند افراد را در مورد خرید طلا یا انجام نوعی از سرمایه‌گذاری تحریک کند، بر اساس اخلاقیاتی که نویسنده به آن پایبند است نگارش می‌شود. مجددا به این سوال پاسخ می‌دهیم: آیا پس‌انداز و خریدوفروش سکه، راه‌حل ایمنی برای سرمایه‌گذاری است؟

در جواب باید گفت که: خود سکه لزوما تعیین‌کننده‌ی ایمنی در جریان سرمایه‌ی شما نیست، چیزهایی که از سرمایه‌ی شما محافظت می‌کنند فراتر از اعداد درج‌شده بر روی کاغذ و متریال کاغذ و طلا هستند. شیوه‌ای که در تجارت و کسب ثروت خود در نظر گرفته‌اید و برنامه‌ای که برای استفاده از سرمایه‌ی خوددارید، در ادامه تعیین خواهد کرد که شیوه‌ی سرمایه‌گذاری شما می‌تواند امن باشد یا خیر.

این تصمیمات با درایت، زیرکی و البته شیوه‌های استدلالی شما گره‌خورده‌اند. این شمایید که تعیین می‌کنید بهتر است از چه طریق به کسب درآمد بپردازید. به طور مثال شما امروز تعیین می‌کنید که آیا فارکس یا بورس یا ارزهای دیجیتال، شیوه‌ی مناسبی برای کسب ثروت هستند یا خیر؟

هراندازه که این روش‌ها در حال حاضر محبوبیت داشته باشند، چنانچه طی سال‌های آینده شاهد فروپاشی این بازارها باشید، نمی‌توان به باور عمومی رایج تکیه کرد. چراکه باورهای عمومی لزوما منطقی و البته متکی به اخلاقیات خاصی نیستند. افراد زیادی از خود می‌پرسند که: امروز پول تو چه کاریه؟ ولی لزوما افراد کمی از خود می‌پرسند: آیا شیوه‌های کسب درآمد رایج اخلاقی و منطقی هم هستند؟

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد تا به‌طور اجمالی در موردمحاسبه قیمت سکهو شاخص‌های تاثیر گذار در این فرمول صحبت شود. سکه از محبوب‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری در کشور است و شما می‌توانید شاخص‌های لازم جهت محاسبه‌ی قیمت واقعی سکه طلا را به کمک تابلوی موجود در سایت طلا و جواهرات زر به‌صورت لحظه‌ای دنبال کنید.

سکه ‌یکی از ایمن‌ترین روش‌های پس‌انداز است که می‌تواند در یک بازه‌ی زمانی طولانی، پشتوانه‌ی مناسبی را برای شما ایجاد کند. به این منظور بهتر است با اطلاع کامل وارد این بازار شده و خریدی امن و بهینه را انجام دهید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۳:۱۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد