از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟ سنگ فیروزه زنده و مرده چیست؟

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟ سنگ فیروزه زنده و مرده چیست؟
در این مقاله سایت زر، می خواهیم بدانیم که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است و به طور کلی سنگ فیروزه زنده و سنگ فیروزه مرده چیست؟ و چگونه می توانیم سنگ فیروزه را زنده کنیم؟ و همین طور راه‌های زنده نگه داشتن سنگ فیروزه چیست؟

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟ سنگ فیروزه، یکی از سنگ‌های گران‌بهای طبیعت است که با رنگ آبی چشم‌نواز خود در ساخت بسیاری از زیورآلات به خصوص انگشتر فیروزه طلا زنانه و انگشتر فیروزه طلا مردانه استفاده می‌شود. اگر شما هم از کسانی باشید که به وجود سنگ‌های قیمتی روی زیورآلات خود اهمیت می‌دهید و به خاصیت آن‌ها نیز باور دارید، احتمالا سنگ فیروزه نیز جزو سنگ‌هایی است که از آن در جواهرآلات یا وسایل زینتی خود استفاده کرده‌اید.

سنگ فیروزه زنده - سایت زر

سنگ فیروزه برای این که زیبایی و خاصیت خود را حفظ کند نیاز به مراقبت‌هایی دارد تا اصطلاحا زنده بماند. اگر می‌خواهید درباره این که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است و هم‌چنین راهکارهای حفظ خاصیت و زنده بودن آن بیشتر بدانید، با این مقاله همراه باشید.

سنگ فیروزه زنده

سنگ ارزشمند فیروزه که در جهان به نام سنگ ترکی نیز از آن یاد می‌شود سنگی زیبا و در عین حال کمی حساس است و نیاز به مراقبت دارد. درواقع از آن‌جا که این سنگ نوعی سنگ آهکی محسوب می‌شود و سختی آن حدود 6 است، در برابر بعضی محرک‌های فیزیکی و شیمیایی دچار تغییر می‌شود. سنگ فیروزه سنگی است که در حالت عادی و در شرایط محیطی مناسب همیشه جلا و زیبایی خود را حفظ می‌کند و دچار تغییر رنگ یا کدری نمی‌شود. در این حالت سنگ فیروزه زنده محسوب می‌شود چرا که مثل روز اول زیبایی و جذابیت چشم‌گیر خود را دارد.

سنگ فیروزه زنده و مرده - زر

سنگ فیروزه زنده، آثار منسوب به سنگ فیروزه را دارد و برای دارنده خود این خواص را به ارمغان می‌آورد. از جمله این آثار می‌توان به تسکین بیماری‌های روحی و کاهش افسردگی، دور کردن انرژی منفی، اصلاح گردش خون و... اشاره کرد. مقاله خواص سنگ فیروزه چیست و فواید و خواص انگشتر فیروزه در اسلام چیست به شما کمک می‌کند در این‌باره بیشتر بدانید.

درواقع این سنگ فیروزه زنده است که استفاده از آن توصیه شده است و سنگ فیروزه‌ای که زنده بودن تحت تاثیر عوامل محیطی از بین رفته باشد فاقد ارزش اولیه است. بنابراین برای بهره بردن از زیبای و خواص سنگ فیروزه، دانستن این که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است، موضوع مهمی است.

سنگ فیروزه زنده و مرده

در قسمت قبل درباره ویژگی‌های سنگ فیروز زنده مواردی مطرح شد. در ادامه بهتر است به این که سنگ فیروزه مرده چه ویژگی‌های دارد نیز اشاره کنیم و تفاوت سنگ فیروزه زنده و مرده را بشناسیم. سنگ فیروزه مرده زمانی به وجود می‌آید که سنگ زنده بعد از مدتی رنگ آبی و براق بودن خود را از دست می‌دهد و دچار ماتی و تغییر رنگ می‌شود.

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است - زر

 درواقع سنگ فیروزه مرده دچار پریدگی رنگ شده و با یک نگاه ساده می‌توان تشخیص داد که ظاهر آن مثل سابق نیست. در این حالت رنگ آبی فیروزه به سبز ناخوشانیدی گرایش پیدا می‌کند و این موضوع به وضوح مشخص می‌شود. هرچند باید دقت داشت که سنگ فیروزه به رنگ سبز نیز موجود است اما چندان معمول نیست و منظور ما از فیروزه در این مقاله بیشتر رنگ آبی آن است. با این همه دریافتیم که تفاوت اصلی بین فیروزه زنده و مرده تفاوت رنگ و جلای آن است و تا حد مناسبی راه این که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است، روشن شد.

چگونه بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

چگونه بفهمیم سنگ فیروزه زنده است - سایت زر

در پاسخ به این سوال که از کجا بدانیم سنگ فیروزه زنده است یا خیر باید گفت که ظاهر این سنگ نشان‌دهنده زنده یا مرده بودن آن است. در این خصوص به مواردی در قسمت‌های قبل اشاره شد. به علاوه بهتر است شناخت مناسبی از سنگ فیروزه داشته باشید که در مقاله هر آنچه درمورد خواص، شناخت و انواع سنگ فیروزه باید بدانید، به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است. با وجود اطلاع از این موارد، لازم است بدانیم که سنگ فیروزه در اثر چه عواملی دچار تغییر می‌شود تا عدم وجود این عوامل را در نزدیکی سنگ بررسی کنیم و از سلامت سنگ مطمئن شویم.

سنگ فیروزه زنده در اثر تماس با مواد شیمیایی دچار تغییر می‌شود. موادی از قبیل چسب و گریس، شوینده‌های اسیدی و قلیایی، نفت و بنزین، بافت و ظاهر سنگ فیروزه را دستخوش تغییر می‌کند. هم‌چنین عطر و ادکلن، روغن‌ها، نور شدید آفتاب و آب خیلی داغ در اثر تماس با سنگ موجب مردن فیروزه می‌شود. تغییرات فیزیکی از جمله خراش و ضربه محکم نیز به فیروزه زنده آسیب می‌زند.

بنابراین اگر سنگ فیروزه شما دچار تغییر رنگ نشد و یا جلا و درخشش آن تغییر نکرد و در معرض عوامل محیطی که موجب آسیب به آن می‌شود قرار نگرفت، یعنی سنگ فیروزه زنده است. درواقع جواب این که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است، در توجه به ظاهر سنگ و چک کردن شرایط محیطی آن قرار دارد.

راه‌های زنده نگه داشتن سنگ فیروزه

راه‌های زنده نگه داشتن سنگ فیروزه

مهم‌ترین اقدام برای زنده نگه‌داشتن فیروزه آن است که این سنگ را از مواد و عواملی که باعث تحریک و تغییر آن می‌شود دور نگه دارید. وقتی صاحب یک سنگ فیروزه هستید بهتر است قبل از این که بر اثر بی‌دقتی به این پرسش برسید که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است یا مرده، با به عمل آوردن مراقبت‌های لازم در حفظ سلامت این سنگ بکوشید. به طور مثال هنگام شستشو با مواد شوینده اگر انگشتر فیروزه به دست دارید آن را از دست خود خارج کنید و یا حتما از دستکش مناسب استفاده کنید. هم‌چنین موقع تهیه غذا نیز انگشتر را در معرض چربی و یا بخار گرم قرار ندهید.

 هنگام رفتن به مراسم و میهمانی ابتدا آراستن خود را انجام دهید و سپس زیورآلات فیروزه‌دار خود را بیاویزید تا سنگ فیروزه با کرم و لوزام آرایشی برخورد نداشته باشد. نکته مهم دیگر این است که از تابش نور مستقیم خورشید آن هم به مدت طولانی روی سنگ فیروزه جلوگیری کنید چون نور خورشید رطوبت میان‌بافتی سنگ را خشک می‌کند.

چگونه سنگ فیروزه را زنده کنیم؟

چگونه سنگ فیروزه را زنده کنیم؟

در قسمت‌های قبل درباره نشانه‌های سنگ فیروزه مرده مواردی را مطرح کردیم و دریافتیم که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است. اما اگر سنگ فیروزه این نشانه‌ها را داشت و مرده بود، برای زنده کردن آن باید چه کرد؟ برای زنده کردن یا اصطلاحا شارژ کردن سنگ فیروزه علاوه بر سپردن سنگ به متخصص، روش‌های خانگی نیز وجود دارد که در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  1. استفاده از خاک: اگر سنگ فیروزه را مدتی در خاک بخوابانید امکان زنده شدن آن وجود دارد.
  2. استفاده از نمک دریا: یکی از بهترین روش‌های خانگی برای شارژ سنگ فیروزه، قرار دادن آن در نمک دریاست. برای این کار سنگ فیروزه را درون مقداری نمک دریا قرار دهید به طوری که کاملا تمام قسمت‌های سنگ را بپوشاند.
  3. استفاده از آب: برای این کار بهتر است سنگ را مدتی در معرض آبی که جریان دارد قرار دهید و سپس به آرامی با یک پارچه لطیف آن را خشک کنید. هرچند عده‌ای معتقدند این کار ممکن است به سنگ آسیب بزند.
  4. استفاده از شعله: شارژ کردن سنگ به کمک شعله شمع یا اجاق گاز نیز یکی دیگر از روش‌های احیا سنگ فیروزه است. اما دقت داشته باشید که این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست و اگر تجربه‌ای در این باره ندارید بهتر است از سایر روش‌ها استفاده کنید.
  5. پاک کردن روغن از روی سنگ: یکی از راه‌های حفظ سلامت و زنده کردن سنگ فیروزه، زدودن روغن از روی این سنگ است. این روغن، به مروز زمان در اثر ارتباط با محیط و یا حتی پوست بدن روی سنگ می‌نشیند و ظاهر آن را تغییر می‌دهد. برای این کار بهتر است از مواد شوینده استفاده نشود و تمیز کردن سنگ به آرامی و به کمک پارچه‌ای نرم و کمی آب انجام پذیرد.

شارژ و زنده کردن سنگ فیروزه

شارژ و زنده کردن سنگ فیروزه

اما همان‌طور که اشاره شد روش دیگری نیز برای شارژ و زنده کردن سنگ فیروزه وجود دارد که معمولا در خانه امکان پذیر نیست و بیشتر توسط متخصصانی که با سنگ فیروزه سروکار دارند انجام می‌گیرد و آن انجام واکس روی سنگ فیروزه است. در این روش فیروزه را داخل نوعی رزین مصنوعی فرو می‌برند و طی این عمل علاوه بر احیا سنگ، مقاومت آن را افزایش می‌دهند. عمل واکس بعضا روی فیروزه‌های سالم و زنده نیز انجام می شود تا مقاومت و ثبات رنگ بیشتر شود. تا این قسمت از مقاله از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است، با راه‌های تشخیص زنده بودن فیروزه و روش های احیا آن و اینکه چگونه سنگ فیروزه را زنده کنیم آشنا شدید. در ادامه به مطالبی درباره سنگ فیروزه و قیمت آن می‌پردازیم.

سنگ فیروزه نیشابور

عکس سنگ فیروزه نیشابور

سنگ فیروزه نیشابور نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز بسیار مشهور است. در گذشته به این سنگ، زمرد کبود گفته می‌شد و مورد توجه ثروتمندان بود. این سنگ در دو نوع عجمی و شجری و با طیف آبی‌رنگ در ایران یافت می‌شود. فیروزه عجمی رنگی خالص و یکدست دارد و بدون رگه است. رنگ فیروزه عجمی معمولا آبی روشن است و قیمت زیادی دارد. فیروزه شجری روی رنگ آبی خود رگه‌هایی دارد و نوعی از این سنگ که دارای رگه های سیاه است به فیروزه عنکبوتی نیز معروف است. درباره این که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است یا خیر و ارتباط آن با سنگ فیروزه نیشابور باید گفت فیروزه اصل نیشابور کیفیت بسیار بالایی دارد و زنده محسوب می‌شود و پس از خرید این سنگ زنده، حفظ آن و بهر‌ه‌گیری از خواص آن به مراقبت و دقت شما بستگی دارد. مقاله سنگ فیروزه نیشابور: قیمت، خواص و انواع آن توضیحات مفصلی برای آشنایی با این سنگ ارزشمند ایرانی و اطلاع از ویژگیهای شاخص آن دارد.

 

قیمت سنگ فیروزه زنده

قیمت سنگ فیروزه زنده - زر

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌های گران بها است که قیمت آن بیش از هر چیز به اصل بودن آن بستگی دارد. هم‌چنین هر چه سنگ طبیعی‌تر باشد و کمتر در معرض عملیاتی از قبیل محکم‌سازی قرار گرفته باشد قیمت بیشتری دارد. درواقع می‌توان گفت سنگ‌های فیروزه زنده‌ای که تغییری در بافت آن‌ها ایجاد نشده باشد گران‌قیمت‌تر هستند. پس از آن، سنگ‌هایی که به منظور مقاوم شدن تحت تاثیر مواد خارجی قرار گرفته‌اند و سپس فیروزه‌های بازسازی شده قیمت کمتری دارند. علاوه بر این موارد باید گفت در بین انواع فیروزه، سنگ فیروزه عجمی بالاترین ارزش را دارد. لازم به ذکر است که نوع تراش و رنگ فیروزه نیز روی قیمت‌گذاری آن تاثیر مستقیم دارد. شما ضمن آگاهی از این که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است می‌توانید برای رصد و مقایسه قیمت سنگ انواع سنگ فیروزه به فروشندگان حضوری و یا سایت‌های اینترنتی فروش سنگ‌ها و زیورآلات مراجعه کنید.

سخن پایانی

عکس سنگ فیروزه زنده

سنگ فیروزه یکی از ارزشمندترین سنگ‌های موجود در طبیعت است و در ایران نیز نوع اصیل و باکیفیت این سنگ وجود دارد و موردعلاقه بسیاری از افراد در داخل و خارج از کشور است. این سنگ در کنار خواص شگفت‌انگیز و ظاهر جذاب خود، در برابر بعضی عوامل محیطی حساس است و درصورت تماس با این عوامل، از حالت زنده به فیروزه مرده تغییر پیدا می‌کند. در این مقاله علاوه بر این که درباره این موضوع که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است یا خیر مطالبی بیان شد، درباره مواردی که این سنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روش نگه‌داری این سنگ  نیز نکاتی مطرح گردید و همین طور بیان شد که چگونه سنگ فیروزه را زنده کنیم.

با این حال حساسیت سنگ فیروزه از محبوبیت آن کم نمی‌کند و بسیاری از افراد در زیورآلات خود از این سنگ استفاده می‌کنند. اگر شما هم به این سنگ با رنگ آبی دلفریبش علاقه‌مند هستید و مایلید انگشتر یا ست زیورآلاتی با این سنگ داشته باشید، گالری آنلاین طلا و جواهر زر این امکان را برای شما فراهم می‌کند. کلیه محصولات این فروشگاه با کیفیت عالی ساخته شده‌اند و انواع سنگ‌هایی که در آن‌ها به کار می‌رود نیز اصل هستند. پس اگر به فکرخرید زیورآلاتی فیروزه‌نشان هستید بهتر است به این فروشگاه اینترنتی سری بزنید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۹:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد