پادشاه صنعت نفت - چارلز كوك

پادشاه صنعت نفت - چارلز كوك
چارلز کوک متولد اول نوامبر سال 1935 در شهر ویچیتا در ایالت کانزاس آمریکا، ريیس هیات‌مدیره و مدیرعامل صنایع کوک است. وی با ثروت 14 میلیارد دلار، نوزدهمین فرد ثروتمند جهان است.
چارلز کوک متولد اول نوامبر سال 1935 در شهر ویچیتا در ایالت کانزاس آمریکا، ريیس هیات‌مدیره و مدیرعامل صنایع کوک است. وی با ثروت 14 میلیارد دلار، نوزدهمین فرد ثروتمند جهان است.
چارلز فرزند فرد سی.کوک، یکی از موسسان شرکت صنایع کوک در سال 1940 است. فرد در آن زمان یک فرآیند نوآورانه پالایش نفت خام را ایجاد کرد. برادر چارلز، دیوید، نیز در حال حاضر ريیس شرکت و یکی از صاحبان اصلی آن می‌باشد. چارلز و دیوید هر کدام مالک 42 درصد صنایع کوک هستند. برادر چارلز همچنین یکی از کاندیداهای آزادی‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1980 بود. چارلز کوک و همسرش لیز، در حال حاضر دو فرزند دارند. چارلز نیز یک آزادی‌خواه و از بسیاری از سازمان‌های بازار آزاد حمایت می‌کند.
چارلز در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) تحصیل کرده و در سال 1957 مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی، در سال 1958 مدرک فوق‌لیسانس در رشته مهندسی مکانیک و در سال 1960 مدرک فوق‌لیسانس در رشته مهندسی شیمی را از این دانشگاه دریافت کرد. پدر چارلز نیز مدرک لیسانس مهندسی شیمی را از این دانشگاه دریافت کرده بود. چارلز پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان مشاور در یک شرکت بزرگ مشاوره‌ای به نام آرتور دی. لیتل مشغول به کار شد، اما تنها پس از دو سال، پدرش از او خواست که به خانه باز گردد و شرکت نفتی متوسطی را که مالک و مدیر آن بود اداره کند. در واقع پدر چارلز او را تهدید کرده بود که اگر به خانه برنگردد، شرکت را می‌فروشد. چارلز پس از دریافت این پیغام به شهر خود برگشت و برای شرکت پدرش مشغول به کار شد. او از سال 1961 تا 1963 مدیرعامل شرکت مهندسی کوک پدرش بود. او در سال 63 به مقام ريیس شرکت مهندسی ارتقا پیدا کرد و تا سال 71 در این مقام ماند، اما قبل از به پایان رسیدن ریاستش در آن بخش سال 66 پدرش او را در جایگاه ریاست کل شرکت قرار داد. در سال بعد از آن، پدر چارلز از دنیا رفت و او ريیس و مدیرعامل کل بنگاه شد. این بنگاه بعدا به صنایع کوک تغییر نام یافت و تا کنون نیز به همین نام باقی مانده است.
در طول این سال‌ها چارلز مدیریت فوق العاده ای به ویژه در کمک به رشد صنایع کوک، از خود نشان داده است. زمانی که او برای اولین بار در سال 67 ريیس شرکت شد، شرکت پدرش یک شرکت نفتی متوسط با درآمد سالانه‌ای در حدود 180 میلیون دلار بود و ارزشی در همین حدود داشت، اما در حال حاضر صنایع کوک به بیش از 500 حوزه رشد کرده و ارزش آن به بیش از 100 میلیارد دلار افزایش یافته است. صنایع کوک در سال 2005، زمانی که شرکت پاسیفیک جورجیا را از آن خود کرد، بیشترین رشد خود را داشت.
شرکت صنایع کوک که در حال حاضر دومین شرکت خصوصی آمریکا از لحاظ درآمد (پس از کارگیل) است، دارای شرکت‌های زیرمجموعه زیادی در صنایع تولیدی، تجارت و سرمایه‌گذاری مثل تجارت کالا، صنایع پتروشیمی، شیمیایی، انرژی، الیاف، پلیمر، معدنی، کودهای شیمیایی، لوله و کاغذ، آسفالت، تجهیزات تکنولوژی شیمیایی، امور مالی و امور سرمایه‌گذاری دیگر می‌باشد. در سال 2008 درآمد این شرکت 98 میلیارد دلار برآورد شده که آن را در رده شانزدهم لیست 500 شرکت برتر فورچون قرار می‌داد. این شرکت همچنین به خاطر حمایت از بنیاد بازار آزاد شهرت دارد.
چارلز کوک از پیروان سر سخت مدیریت بر مبنای بازار (MBM)، فلسفه ای که خود او ایجاد کرده و در کتابش به نام «چطور مدیریت بر مبنای بازار، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی دنیا را ساخت»، آن را به تفضیل توضیح داده است. این کتاب در سال 2007 به چاپ رسید. چارلز کوک فلسفه MBM را عامل موفقیت شرکتش می‌داند. این فلسفه به فعالیت‌هایی اشاره دارد که رهبران به طور مداوم برای کشف و به کارگیری جنبه‌های سودآور فرآیند بازار درون یک سازمان (با استفاده از بازارهای داخلی برای هدایت تبادلات بین واحدهای تجاری) به کار می‌برند.
چارلز کوک همچنین مشارکت دست و دلبازانه‌ای در بسیاری از امور خیریه دارد. او موسس یا یکی از موسسان تعداد زیادی از بنیاد‌های خیرخواهانه و بشر دوستانه بوده است. او موسس و مدیر موسسه کاتو که یک بنگاه غیرانتفاعی تحقیقات در زمینه سیاست عمومی است نیز می‌باشد. ماموریت این موسسه افزایش درک نسبت به سیاست‌های عمومی (تصمیمات دولتی برای جامعه) و بر اساس اصول کوچک‌سازی دولت، بازارهای آزاد، آزادی‌های فردی و صلح می‌باشد. این موسسه از روش‌هایی اثر بخش برای ایجاد حمایت، ارتقا و انتشار سیاست‌هایی کاربردی برای خلق جوامع آزاد،‌ باز و مدنی در ایالات متحده و دنیا، استفاده می‌کند. بیشترین کمک‌های چارلز به مراکز آکادمیک، مربوط به دانشگاه جورج میسون در ویرجینیای شمالی بوده است.
 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۳:۴۳:۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد