بي.ام.و; كارخانه جنگ‌زده

بي.ام.و; كارخانه جنگ‌زده
Bavarian Motor Works (کارخانه موتورسازي باواريا) يا همان BMW يک شرکت اتومبيل‌سازي مستقل آلماني است. BMW خودروي ملي کشور آلمان بوده و در هيچ کجاي دنيا از آن به‌عنوان تاکسي و خودروهاي خدماتي به جز اسکورت و خدمات پليسي استفاده نمي‌شود.
Bavarian Motor Works (کارخانه موتورسازي باواريا) يا همان BMW يک شرکت اتومبيل‌سازي مستقل آلماني است. BMW خودروي ملي کشور آلمان بوده و در هيچ کجاي دنيا از آن به‌عنوان تاکسي و خودروهاي خدماتي به جز اسکورت و خدمات پليسي استفاده نمي‌شود.
شرکت ب.ام.و که سازنده ماشين‌هاي لوکس و باکيفيت بوده و شرکت مادر کارخانه‌هايي نظير رولز رويس و ميني مي‌باشد، کار خود را در مونيخ به عنوان يك توليد كننده موتورهاي هوايي آغاز كرد. اين شرکت در جنگ جهاني دوم براي آلمان هواپيمايي ساخت؛ ولي در حين جنگ به صورت ناگواري تخريب شد.
بعد از جنگ جهاني اول به موجب قطعنامه ورساي، کارخانه ب.ام.و مجبور شد که قسمت توليدات موتور هواپيماي خود را متوقف کند. اين شرکت در سال ۱۹۲۳ شروع به توليد موتور سيکلت کرد و اولين محصول آن مدل آر32، فروش بسيار موفقي داشت. با برداشته شدن تحريم‌ها در سال ۱۹۲۸ شروع به توليد خودرو کرد.
آرم دايره‌اي اين شرکت روايات متعددي دارد. يکي نشان‌دهنده پره توربين در حال حرکت هواپيما است که در پشت آن آسمان آبي مشاهده مي‌شود و ديگري نشان دهنده سربازان ارتش باواريا و رنگ‌هاي به کار رفته در لباس آنها است.
در سال 1933 كمپاني با اطمينان از وضعيت مالي و پشتوانه علمي و عملي خود تصميم به ساخت اتومبيلي با موتور 6 سيلندر گرفت و مدل‌هاي جديدي به نام‌هاي «اسپورت» و «سالون» به بازار عرضه شد. در سال 1936 يك مدل 326 قدرتمند به عنوان بهترين اتومبيل اين دهه به بازار عرضه شد. اين اتومبيل داراي شاسي متفاوتي بود و پدر اتومبيل‌هاي دهه 1930 لقب گرفت. در سال 1937 مدل «اسپورت» دو نفره 328 به اتومبيلي سريع در تمامي پيست‌هاي اروپا تبديل شده بود. ولي آخرين اتومبيل قبل از جنگ يك مدل 334 محصول سال 1939 با حجم موتور 3500سي سي بود که به توليد انبوه نرسيد.
به دليل بمباران كارخانه در شهر مونيخ، BMW بعد از جنگ دچار مشكلات بسيار جدي شده و ناچار به آلمان شرقي نقل مكان كرد. در سال 1948 توليد موتورسيكلت مجددا آغاز شد و چهار سال بعد با توليد مدل «سالون501» توليد اتومبيل از سر گرفته شد. در سال ۱۹۵۹ با توجه به اوضاع اقتصادي بد اين شرکت، موسسان آن به اين نتيجه رسيدند که فقط دو راه دارند؛ يا شرکت را معلق کنند يا اين که به همين وضع به کار خود ادامه دهند. در هنگام بحران مالي ب.ام.و يک پيشنهاد توسط دايملر بنز صورت گرفت که سهام کوچکي در BMW داشته باشد که در نهايت مورد موافقت قرار گرفت و تا زماني که ب.ام.و دچار بحران بود، ادامه داشت. آنها پس ازبررسي تصميم گرفتند به کار خود ادامه دهند و با چند شرکت کوچک هواپيماسازي باقي‌مانده بعد از جنگ همکاري خود را آغاز کردند. اين همکاري باعث سوددهي و موفقيت دوباره ب.ام.و شد. در همان سال بود که ۴۵ درصد سهام اين شرکت توسط خانواده کوانت خريداري شد و بقيه نيز به صورت عمومي به مردم واگذار گرديد.
ب.ام.و در سال ۱۹۹۴ شرکت انگليسي روور (Rover) را خريداري کرد و اين شرکت تا سال ۲۰۰۰ پيش از ضرردهي بسيار شديدش توسط ب.ام.و اداره مي‌شد. ولي به علت ضررهايي که داشت ب.ام.و در سال ۲۰۰۰ آن را به کمپاني فينيکس (Phoenix) واگذار و به جاي آن شرکت ميني (MINI) را خريداري کرد.
گروه BMW در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۷ ميليون پوند را براي ساخت آکادمي خود در کشور انگلستان هزينه كرد و همچنين توليدات کارخانه خود را از مرز يك ميليون دستگاه گذراند.
شرکت خودروسازي بنام بي.ام.و پس از پشت‌سر گذاشتن تجربه‌هاي کوچک همکاري در صنايع ديگر، به تازگي به طراحي و ساخت فضاي داخلي، چيدمان تجهيزات کابين و اتاق خلبان هواپيماهاي جت خصوصي روي آورده است. بي.ام.و که پيش از اين هم صنعت پوشاک، توليد دوچرخه، ساخت چمدان‌هاي مسافرتي و حتي هدفون را تجربه کرده، اين تجربه تازه را «پيوند دوگانه» ناميده است. اين تجربه مي‌تواند به طرح ايده‌هاي تازه براي طراحي فضاي داخلي و چيدمان تجهيزات هواپيماهاي خصوصي منجر شود و راه استفاده از طرح‌هاي جديد را در اين صنعت هموار کند.
بي.ام.و که اين‌بار مي‌خواهد يک صنعت بزرگ و حساس را تجربه کند، در حال حاضر طراحي داخلي يکصد عدد جت خصوصي را در 7 ترکيب رنگي گوناگون انجام داده و به حدود ششصد تقاضاي ديگر هم بايد به زودي پاسخ دهد. اين جت خصوصي بيشتر يک نمونه‌ اوليه با ويژگي منحصر‌به‌فرد الهام گرفتن طراحي داخلي از نمونه‌هاي گوناگون اتومبيل ساخت بي.ام.و است.
در حقيقت اين نگاه تازه باعث شده طراحي داخلي هواپيما از آن طرح هميشگي قديمي به طرحي لوکس، امروزي و جذاب تبديل شود و نکته عجيب و متفاوتي که در آن مشاهده مي‌شود اين‌ است که اطمينان از ايمني باعث شده براي صندلي‌هاي سرنشينان، کمربند ايمني در نظر گرفته نشود!
در هر حال کمپاني BMW با بيش از 96000 کارمند در سرتاسر جهان، يکي از بهترين و برترين کمپاني‌هاي دنيا به شمار مي‌آيد و علاوه بر درآمد بالغ بر 50 ميليارد يورويي خود در سال گذشته، اين موضوع را بارها با مدل‌هاي زيبا و متنوع خود به معرض نمايش گذاشته است و در آينده نيز بيشتر اثبات خواهد کرد. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد