بانک ملي کانادا ششمين بانک بزرگ کانادا

بانک ملي کانادا ششمين بانک بزرگ کانادا
بانک ملي کانادا ششمين بانک بزرگ کانادا و هشتمين موسسه مالي اين کشور از لحاظ سهم بازار است و در شهر مونترآل ايالت کبک واقع شده است. اين بانک 446 شعبه دارد که اکثر آنها در ايالت‌هاي کبک، اونتاريو و نيوبرونزويک کانادا واقع شده اند.
بانک ملي کانادا ششمين بانک بزرگ کانادا و هشتمين موسسه مالي اين کشور از لحاظ سهم بازار است و در شهر مونترآل ايالت کبک واقع شده است. اين بانک 446 شعبه دارد که اکثر آنها در ايالت‌هاي کبک، اونتاريو و نيوبرونزويک کانادا واقع شده اند.
اين بانک بيش از 5/2 ميليون مشتري داشته و نمايندگي‌هايي در‌هاوانا، هنگ کنگ، لندن، پاريس، نيويورک، فلوريدا و ... دارد. اين موسسه مالي بيشتر توسط کانادايي‌هاي فرانسوي زبان استفاده مي شود که معمولا در ايالت کبک ساکن هستند.
در سال 1859، چند شهروند ايالت کبک شامل: «يوگن چينيک، اولريش جوزپ تسي‌ير اوليوير روبيتايل، ديويد داسالت، ايزودور تيبودو، سيريس تتو و پرودنت والي» به همراه چندين نفر ديگر تصميم گرفتند يک بانک در سطح ملي و يک موسسه مالي مختص فرانسوي زبانان براي ايالت خود تاسيس کنند.
آنها پس از کسب مجوزهاي لازم از قانونگذاران دولتي، اين بانک را تاسيس کرده و نام آن را Banque Nationale گذاشتند. در سال بعد اين بانک شروع به كار کرد و تبليغات گسترده‌اي براي توسعه اين بانک آغاز شد.
پس از چندين دوره رکود اقتصادي، در سال 1924 اين بانک شروع به فعاليت‌هاي بيشتري کرد. در اولين قدم براي قدرت بيشتر با بانک هوشلاگا در مونترآل ادغام شد و بانک ملي کانادا (Banque Canadienne Nationale) با زبان رسمي فرانسوي يا به اختصار BCN را تشکيل دادند.
پس از آن BCN اوضاع بهتري پيدا کرد و با جذب مشتريان بيشتر، به گسترش شعب خود در کانادا ادامه داد. در سال 1976 اولين آژانس متعلق به اين بانک در نيويورک افتتاح شد.
در سال 1979 بانك BCN ضمن ادغام با بانک ايالتي کانادا (Provincial Bank of Canada/Banque provinciale du Canada) بانک ملي کانادا با زبان رسمي انگليسي يا به اختصار BNC را ايجاد کرد. پس از آن، آژانس نيويورک به يکي از شعب اين بانک تبديل شد و يک نمايندگي در شهر سئول کره‌جنوبي نيز تاسيس شد.
BNC براي تقويت شعبه نيويورک خود، بانک مرکانتيل را که داراي اداراتي در نيويورک بود از «سيتي‌بانک» خريداري کرد. در سال 1987 نيز در ازاي 4 ميليون دلار از وام‌هاي پرداخت نشده‌اش، مقداري از سهام يک بانک شيليايي به نام «اوسورنو يونيون» (Banco Osorno y La Union) را دريافت کرد.
در سال 1988 اين بانک تالار بورس اوراق بهادار «لواسک بيابين» را خريداري نمود که بعدها موسسه مالي بانک ملي نام گرفت. در اوايل دهه 1990 نيز دارايي‌هاي ائتلاف عمومي کانادا را (General Trust of Canada) که در سال 1927 تاسيس شده بود از آن خود کرد.
در سال بعد يک زيرمجموعه در آمريکا با نام «نت بانک» (NatBank) با شعبه‌اي در پامپانوبيچ فلوريدا و يک دفتر نمايندگي در مکزيکوسيتي ايجاد کرد. دومين شعبه اين زيرمجموعه يک سال بعد در‌هاليوود فلوريدا افتتاح گرديد.
در همان سال در پاسخ به تصويب قوانين جديد اختيارات بانک‌هاي خارجي در کوبا، BNC شعبه‌اي در‌هاوانا تاسيس کرد. در سال بعد نيز با فروش سهام خود از بانک شيليايي به بانک سانتاندر، توانست دو موسسه مالي پرسابقه در اونتاريو خريداري كرده و به اين منطقه نيز وارد شود.
بانک ملي تا سال 2001 دست از گسترش برداشت و در آن سال 17 شعبه در کبک را از بانک مونترآل خريد و توانست پايگاه خود را در اين ايالت مستحکم تر سازد.
در سال 2008 شعبه‌هاي موسسه مالي آلتاميرا با بانک ملي کانادا ادغام شده و جزئي از اين مجموعه گشتند. اين بانک براي تمرکز بيشتر روي شعب اصلي خود، دفاتر و نمايندگي‌هايي که در بيروت، مکزيکوسيتي، سئول، شانگهاي و تايپه داشت را واگذار کرد.
اين بانک اکنون عضو «انجمن بانکداران کانادا» (CBA) بوده و يکي از اعضاي اصلي موسسه بيمه سپرده کانادا (Canada Deposit Insurance Corporation) که يک آژانس فدرال بيمه سپرده‌هاي مالي بانک‌هاي داراي پروانه کسب در کانادا مي باشد، است.
بانک ملي کانادا همچنين عضو شبکه سايروس و سازمان اينتراک بوده و در ليست تالار بورس کانادا و موسسه مبادلات ارزي نيويورک قرار دارد. شعب اين بانک از کارت اعتباري بين‌المللي مسترکارت حمايت مي کنند.
اين بانک با داشتن بيش از 18 هزار کارمند در شعبه‌هاي مختلف خود در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 4 ميليارد دلار داشته و سود خالصي معادل يک ميليارد دلار به دست آورده است. 
علي بياني
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۳:۵۲:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد