رابرت باس،‌ از سرمايه‌گذاری و نفت تا هواپیماهای جت مافوق صوت

رابرت باس،‌ از سرمايه‌گذاری و نفت تا هواپیماهای جت مافوق صوت
رابرت باس،‌ به همراه برادرانش کنترل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجهیزات نفتی آمریکا را به دست دارد. وی با ثروت 5/4 میلیارد دلار صد و هفتاد و ششمین میلیاردر جهان در سال 2010 به شمار می رود.
رابرت باس،‌ به همراه برادرانش کنترل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجهیزات نفتی آمریکا را به دست دارد. وی با ثروت 5/4 میلیارد دلار صد و هفتاد و ششمین میلیاردر جهان در سال 2010 به شمار می رود.
رابرت موس باس متولد سال 1948 در آمریکا است. پدر رابرت‌، پری ریچاردسون ثروت خانوادگی را که توسط دایی‌اش،‌ سید ریچاردسون (1891- 1959)‌، خلق شده بود به ارث برده بود. سید ویلیام ریچاردسون با استفاده از وامی،‌ به همراه شریکش، کلینت مورچیسون، مبلغ یک میلیون دلار را طی سال‌های 1919 و 1920در کسب و کار نفت سرمايه‌گذاری کرد. البته با افول بازار نفت سرمایه خود را تا زمان رونق بازار در سال 1933، از اين بازار بيرون کشید. ریچاردسون شرکت سید ریچاردسون گازولین را در کرمیت، سید ریچاردسون کربن را در اودسا و شرکت سید دبلیو ریچاردسون را در فورت ورت تاسیس کرد و رييس آن‌ها شد. او همچنین از شرکای شرکت تولید نفت ریچاردسون و باس بود.
پری ریچاردسون باس نیز فردی فعال در صنعت نفت بود که در سال 2006 در سن 91 سالگی درگذشت. وی فردی خیر بود که بخش زیادی از ثروت خود را به امور خیریه اختصاص داده بود. رابرت نیز بعدها همین سنت خانوادگی را ادامه داد.
رابرت و سه برادر دیگرش، لی، اد، و سید به دانشگاه ییل رفتند. رابرت موس از این دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد و سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه استنفورد رفت و با مدرک MBA از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. رابرت به همراه سه برادرش در شرکت برادران باس مشغول به کار شدند. این شرکت یک شرکت مدیریت سرمايه‌گذاری خصوصی است که در بازارهای سهام در سرتاسر جهان سرمايه‌گذاری می‌کند. این شرکت در سال 1985 در فورت ورت در تگزاس تاسیس شد. البته آنها بعدا از هم جدا شدند و به شکل مستقل شروع به کار کردند. رابرت باس توانست از طریق بنگاه خود، گروه رابرت ام باس، موفقیت سرمايه‌گذاری زیادی کسب کند.
رابرت باس در سال 2004 شرکت آئرون را برای ایجاد جت‌های مافوق صوت تجاری تاسیس کرد. هدف این شرکت ایجاد نوآوری‌های عمده و بنیادین در حمل و نقل هوایی مافوق صوت و تجاری‌سازی و توسعه آن است. دفتر مرکزی آئرون در شهر رنو در ایالت نوادا واقع شده است. شرکت آئرون تاکنون بیش از 50 سفارش برای جت‌های 80 میلیون دلاری دریافت کرده است. رابرت باس در حال حاضر رييس و مدیر عامل شرکت است. این شرکت اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، از طریق جت‌های این شرکت افراد قادر خواهند بود از سواحل شرقی آمریکای شمالی تا آسیا را تنها در حدود 9 ساعت طی کنند.
رابرت باس ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن شهر فورت ورت در ایالت تگزاس در آمریکا است. خانواده باس در امور خیریه و توسعه تارانت کانتری در تگزاس و نوسازی فورت ورت فعال است. باس و همسرش، آن‌، مبلغ 13 میلیون دلار را برای نوسازی کتابخانه فضای دانشگاه ییل اهدا کرده‌اند. نام این کتابخانه در حال حاضر کتابخانه باس است.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۰:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد