لويي ويتان (LV)، خانه مد فرانسوي

لويي ويتان (LV)، خانه مد فرانسوي
لوئيز ويتان مالتير (Luis Vuitton Malletier) يا همان «لويي ويتان» که به اختصار LV نيز خوانده مي‌شود، يک خانه مد فرانسوي است که در سال 1854 تاسيس شده.
لوئيز ويتان مالتير (Luis Vuitton Malletier) يا همان «لويي ويتان» که به اختصار LV نيز خوانده مي‌شود، يک خانه مد فرانسوي است که در سال 1854 تاسيس شده.
نام تجاري لويي ويتان معرف موقعيت اجتماعي است و موفق شده است که توليد انبوه را با يک انگاره بسيار آرماني ترکيب کند. مجموعه شرکت‌هاي فرانسوي صاحب لويي ويتان «لويي ويتان موئه هنسي» (Louis Vuitton Moet Hennessy) يا LVMH نام دارد. آقاي برنارد آرنو (Bernard Arnault) رئيس LVMH ثروتمندترين مرد صنعت مد است. نام تجاري لويي ويتان بسيار بيشتر از گوچي (Gucci) و بيش از دو برابر پرادا (Prada) ارزش دارد. به‌طور معمول نيز در بررسي سالانه صد نام تجاري برتر، لويي ويتان با ارزشي معادل 20 ميليارد دلار در جايگاهي بالاتر از MTV، آديداس، شانل، آمازون، اپل و بسياري نام‌هاي بين‌المللي ديگر قرار مي‌گيرد.
در سال 1854 لويي ويتان که پسر يک نجار بود، اين شرکت را تاسيس کرد. لويي با ساختن چمدان، کيف، ساک سفري و وسايل مورد نياز مسافرت، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. در آن زمان، تنها اشخاص بسيار ثروتمند جامعه توانايي مالي رفتن به سفر در تعطيلات را داشتند. مسافرت، اصلي‌ترين نقطه ارتباط يا تبادر ذهني با نام تجاري تجملي بود، زيرا نشان دهنده ثروت و آسودگي بود.
در قرن نوزدهم زماني که صنعت «توريسم» يک ايده کاملا جديد بود، اين وجه تمايز حتي بسيار هم بيشتر شد. ايو کارسل (Yve Carcelle) مدير عامل لويي ويتان مي‌گفت: «تولد ويتان نويد بخش آغاز يک زندگي مدرن است. اينکه تولد نام تجاري لويي ويتان، در اواسط قرن نوزدهم که ماهيت مسافرت متحول مي‌شد صورت گرفت، يک پديده اتفاقي نيست.» اين گسترش توليد به جاي آنکه سبب کمرنگ شدن نام تجاري شود، موجب تقويت و استحکام آن شد. کالاهايي که لوگوي مشهور (LV Damier) روي آنها نقش بسته بود، در همه جا از بلوار‌هاي پاريس و خيابان‌هاي لندن و نيويورک گرفته تا بازارهاي کشورهاي هند و چين (که در آنجا لويي ويتان شناخته شده‌ترين مارک اروپايي بود) خواهان زيادي داشت. در سال 1989 لويي ويتان 130 فروشگاه داشت و طرفداران زيادي پيدا کرده بود. بخشي از اين تمايل و اشتياق مردم، به دليل پشتيباني و حمايت چهره‌هاي مشهور از آن بود. در زمان حيات لويي ويتان، امپراتريس اوژني (Empress Eugenic) مشهورترين مشتري او بود. بسياري از ستارگان مشهور سينما و مهاراجه‌هاي ثروتمند در نيمه اول قرن بيستم، مشتري پسر لويي ويتان بودند.
بعدها در اغلب عکس‌هاي ادري هپبورن (Audrey Hepburn) در زمان اوج شهرتش، کيف‌ها و چمدان‌هاي لويي ويتان هم ديده مي‌شد؛ اما رمز واقعي موفقيت لويي ويتان، کنترل بود. اين نام تجاري همه کارها را از طراحي گرفته تا پخش و توزيع، خودش انجام مي‌داد. اين کار نه تنها ضامن کيفيت کالا بود، بلکه به معناي «سود ناخالص توليد» تا حدود 45 درصد نيز بود. يعني سودي که بسيار بيشتر از نزديک‌ترين رقبايش بود. با اين کنترل، لويي ويتان توانست بين تصوير از يک نام تجاري لوکس و تفکر مبتني بر توليد وبازاريابي انبوه، رابطه برقرار سازد. ايو کارسل، مدير عامل شرکت با غرور مي‌گفت: «ما همه کار را خودمان انجام مي‌دهيم، از آفرينش هنري گرفته تا ساخت وتوليد و طراحي.»
لويي ويتان از شيوه‌ها و تکنيک‌هاي بازاريابي انبوه مثل جلب حمايت افراد مشهور و اسپانسري رخدادهاي ورزشي (مانند مسابقه قايقراني جام آمريکا) سود مي‌برد. در دوران اخير، معروف‌ترين حامي‌لويي ويتان، جنيفر لوپز بوده است که در کمپين جهاني تبليغات چاپي و بيلبورد‌هاي تبليغاتي ويتان که از سال 2003 آغاز شد، شرکت دارد.
قدرت سمبليک نام تجاري لويي ويتان، حتي افراد تيم مديريتش را هم مات و مبهوت کرد. در فوريه سال 2004، يکي از مديران شرکت بدون افشاي هويتش، به اينترنشنال هرالد تريبيون گفت: «اين واقعا بزرگ‌ترين تردستي و کلک بعد از روغن مار است! باورتان مي‌شود که همه اين جار و جنجال به دليل يک تکه پارچه کرباس، با روکش پلاستيکي وکمي‌نازک کاري چرمي‌است.»
لويي ويتان توانسته است هم فروش خود را بالاتر ببرد و هم موقعيت اجتماعي بالايش را حفظ کند. اين موقعيت بالا، با دقت زياد به وسيله تبليغات تقويت مي‌شود. تبليغاتي که براي جذب مشتريان خاص در مجله‌هاي ويژه و خاص انجام مي‌گيرد. موئه هنسي لويي ويتان که بزرگترين گروه عرضه کننده کالاهاي تجملي در دنيا است در سال 2010 بزرگترين فروشگاه خود را در لندن بنا کرد. اکنون نام تجاري لويي ويتان با کرباس مارک خورده آن مجسم مي‌شود. لويي ويتان که سيزده کارگاه توليدي، يک مرکز حمل و نقل بين‌المللي، بيش از 200 فروشگاه انحصاري در 65 کشور و حدود ده هزار کارمند داشته و بزرگترين نام تجاري تجملي دنيا است، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 2 ميليارد دلار داشته است.
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: سلاطين نام‌های تجاری
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۴۳:۴۹ قبل از ظهر
نظرات (1)

نگار  ۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۸:۵۰ بعد از ظهر

مطلب خوبی بود ممنون. البته در سال 2013 لویی جایگاه 17 ام رو در بین 100 برند جهانی برتر به خودش اختصاص داده است و اپل در صدر جدول قرار دارد.

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد