استراحت بازار بورس

استراحت بازار بورس
بورس اوراق بهادار تهران دیروز پس از یک دوره رشد، شاهد عرضه‌های سنگینی بود که اکثر صف‌های خرید بازار را در هم شکست.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز پس از یک دوره رشد، شاهد عرضه‌های سنگینی بود که اکثر صف‌های خرید بازار را در هم شکست.
در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به رشد اخیر بورس و همچنین نزدیکی زمان برگزاری مذاكرات عمان با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند که این عرضه‌های قابل ملاحظه به معاملات بسیار پر حجمی منجر شد. دیروز بانک صادرات با 99میلیون، بانک تجارت با 93میلیون، سایپا با 71میلیون، سرمایه‌گذاری سایپا با 68میلیون، زامیاد با 65میلیون، ایران خودرو با 52میلیون و بانک ملت با 45میلیون سهم معامله شدند تا بازار در نهایت با 289میلیارد تومان داد‌و‌ستد سهام در بورس مواجه باشد.
در بازار دیروز وزن قابل ملاحظه تحولات سیاسی موجب توجه معامله‌گران به خبرهای سیاسی شد که در یکی از مهم‌ترین‌ خبرها اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد سه موسسه بانکی و آموزشی، یک سرمایه‌دار ایرانی را وارد لیست تحریم‌های خود کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، اتحادیه اروپا در تصمیم جدید خود که مورد تایید وزرای خزانه‌داری و دارایی کشورهای این اتحادیه در نشست دیروز در بروکسل قرار گرفت سه موسسه و یک سرمایه‌دار ایرانی را بار دیگر وارد لیست تحریم‌های اروپایی و توقیف حساب‌های مالی آنها و ممنوعیت ورودشان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا کرد.
در همین ارتباط یک منبع مطلع اروپایی در بروکسل با اعلام این خبر گفت: این سه موسسه بانکی آموزشی و سرمایه‌دار مذکور قبلا هم در لیست سیاه اروپا قرار داشتند اما به دلایل اداری و حقوقی و بنا به درخواست دادگاه اروپا، چند ماه قبل از این لیست خارج شدند، اما پس از بررسی‌های صورت گرفته درباره این موسسات و شخص حقيقي و ارزیابی و بررسی تحریم آنها براساس قوانین اروپا، بار دیگر وارد لیست سیاه شدند.
بانک سینا، دانشگاه صنعتی شریف، بابک زنجانی و نیز موسسه «سورینت -ترست – بانکرز» تحت مدیریت بابک زنجانی افراد و موسساتی هستند که از سوی اتحادیه اروپا وارد لیست تحریم‌ها شده‌اند؛ این خبر تاثیر منفی بر انتظارات اولیه برای خروج بانک‌ها از تحریم‌های اروپایی به جای گذاشت. 
در همین حال در آستانه مذکرات مسقط عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید بر اینکه هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست، اظهار کرد: این امر برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.
به گزارش «ایسنا» سید‌عباس عراقچی گفت: مسلما توافق هسته‌ای به نفع هر دو طرف و به نفع منطقه خواهد بود و این نکته را طرفین مذاکره درک می‌کنند. هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست؛ زیرا این برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود. در بازار دیروز همچنین مدیرعامل شرکت فرابورس از برنامه عرضه مدیریت شده سهام شرکت‌های قاسم ایران و لیزینگ امید در آبان و آذر و شرکت‌هایی چون لیزینگ بهمن، بهمن دیزل، داروسازی کاسپین تامین و کشتیرانی قشم و پتروشیمی نوری تا پایان سال خبر داد. امیر هامونی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بورس‌پرس، با اشاره به بهبود شرایط بازار در روزهای گذشته و فراهم شدن امکان عرضه‌های اولیه سهام اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته چند شرکت جدید در فرابورس درج و آماده عرضه اولیه شده‌اند و به منظور پاسخ به نیازهای بازار و لزوم حفظ تعادل، سهام چند شرکت به‌صورت کاملا مدیریت شده عرضه اولیه خواهند شد. در همین رابطه مدیرعامل شرکت فرابورسی و در آستانه عرضه اولیه قاسم ایران، در مورد پوشش سود ۹۱۱ریالی هر سهم سال مالی جاری توضیحاتی ارائه کرد.
محمد مدرس‌نیا، مدیرعامل این شرکت با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس، توضیحاتی درباره پوشش سود هرسهم سال مالی جاری ارائه کرد و گفت: با توجه به تحقق 25 درصد از EPS بودجه پیش‌بینی شده در 6 ماه اول سال 93 به دلیل نوع فعالیت شرکت و همچنین روند گذشته، تحقق بودجه فروش و به تبع آن EPS پیش‌بینی شده به مبلغ 911 ریال با فرض عدم تغییر شرایط اقتصادی و مقررات حاکم محقق خواهد شد.
در گروه خودرویی دو مقام مسوول آخرین وضعیت شرکت پارس خودرو و شایعات مربوط به مشارکت با رنو و بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت ۶۷۷ میلیارد تومانی را اعلام کردند.
شرکت پارس خودرو درحالی با توقف نماد معاملاتی از 23 مهر مواجه است که طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر مشارکت این شرکت 677 میلیارد تومانی با شرکت رنو فرانسه و اعلام تعدیل مثبت و بازگشایی نماد با رشد قیمت قابل توجه مطرح شده است.
در این رابطه محمدرضا معتمد مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس، توضیح داد: چنین شایعاتی صحت ندارد. این شرکت تاکنون اطلاعی در مورد نهایی شدن مشارکت با رنو نداده است، بلکه هفته پیش از تعدیل منفی خبر داده که ناشی از وضعیت تولیدات آن است. بنابراین مسوولان پارس خودرو درخواست افزایش کارمزد تولید پراید را مطرح کرده‌اند.
حسن امیری، معاون مالی و اقتصادی گروه سایپا هم گفت: موضوع قرار‌داد شرکت پارس خودرو با رنو در مراحل اولیه بوده و هنوز توافق‌ها به اعداد و ارقام و قطعیت منتهی نشده، چرا‌که طرف مقابل منتظر آینده و تحولات احتمالی است.
وی با بیان اینکه چنین موارد مهمی بعد از نهایی‌شدن به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد، ادامه داد: توقف و بازگشایی نماد «خپارس» هم ربطی به این موضوع ندارد، بلکه ناشی از تعدیل منفی سود است. همچنین شرکت ایران خودرو دیزل با سرمایه 4 هزار و 989 میلیارد و 59 میلیون ريال در پیش‌بینی عملکرد 6 ماه سال مالی منتهی به 29 اسفند93 زیان هر سهم خود را 318 ريال اعلام کرد که در 6 ماه 111 درصد معادل 354 ريال از این زیان را محقق کرده است.
شرکت ایران خودرو دیزل با نماد «خاور» عمدتا به علت هزینه‌های مالی گزاف زیانده شده که شرکت اعلام کرده در 6 ماه دوم انتظار می‌رود مقداری از بدهی‌ها پرداخته شود و هزینه‌های مالی به تبع آن افول خواهد کرد. در گروه تجهیزات، گزارش 6 ماهه صدرا دیروز پس از سال‌ها نشان‌دهنده سود بود؛ صدرا دیروز با 22درصد رشد سود مواجه شد.
شرکت صنعتی دریایی صدرا با سرمایه یک هزار و 500 میلیارد ريال در گزارش عملکرد 6 ماه سال مالی منتهی به 29/12/93 سود هر سهم خود را 77 ريال شناسایی کرده است که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل، عملکردی کاملا متفاوت داشته است؛ به‌طوری که در دوره مذکور «خصدرا» زیان 1.828 ريالی به ازای هر سهم شناسایی کرده بود. در مجموع، بازار دیروز بازاری با عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش کل معاملات به بیش از 2 میلیارد تومان رسید. شاخص نیز با رشد 253واحدی به 76هزار و 420واحد بالغ شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۰:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد