ترکیه به بهانه پرداخت طلا بابت واردات گاز از ایران، پولشویی می کند

ترکیه به بهانه پرداخت طلا بابت واردات گاز از ایران، پولشویی می کند
پایگاه خبری المونیتور واقع در واشنگتن در مقاله ای به قلم یک خبرنگار ترک نوشت: پرداخت طلا به ایران بابت گاز طبیعی از سوی ترکیه، پشت پرده فسادی است که ترکیه امروزه از طریق آن زندگی می کند.
این مقاله به این نکته اشاره می کند که ترکیه به ایران طلا پرداخت می کند زیرا این کشور تحت تحریم است هرچند تبدیل طلا به ارز غیرممکن است مگر از طریق برخی فرآیندهای پولشویی.
ترکیه، بانک مرکزی این کشور را وارد این سیستم کرده است و با این شعار که ˈطلا را از زیر تشک ها خارج و به اقتصاد وارد کنیدˈ سیستم اقتصادی را ایجاد کرده که پولشویی را از طریق استفاده وسیع از طلا آسان می کند.
بانک مرکزی ترکیه شروع به پذیرش نسبت ذخایر اجباری بانک ها به طلا کرده است. بانک ها که به حسابهای طلا سود نمی دادند، شروع به جمع کردن طلا و تکمیل تعهدات خود نزد بانک مرکزی به طلا کرده اند.
این کار سودآوری بانک مرکزی ترکیه را افزایش می دهد، بانک ها برای جمع آوری طلا قراضه های مردم حساب طلا را معرفی کرده اند. برخی بانک های ترکیه اختصاصا روی این مساله کار می کنند و کار تحویل نقدی طلا را انجام دهند.
در میان مشتریان بانک های ترکیه که مبادرت به افتتاح حساب طلا نزد بانک می کنند، بازرگانانی نیز هستند که با طلا و خارجی ها کار می کنند. مشتریان اجازه دارند که حساب طلا باز کنند، طلا قراضه های تهذیب شده خوشان را داشته باشند و سپس از بانک طلا برداشت کنند. بانک ها درباره مبدا طلای آورده شده به بانک از مشتری سوال نمی کنند.
شست و شوی پول سیاه یعنی تزریق وجوه غیرقانونی به سیستم بانکی. پولی که وارد حسابهای بانکی می شود، می تواند به آسانی میان بانک ها به گردش درآید و شسته شود. برای مثال وقتی کسی با پرداخت دلاری که از طریق قاچاق به دست آمده، طلا می خرد و یک حساب طلا در بانک باز می کند، به آسانی می تواند وجوه به دست آمده از قاچاق را بشوید. رقم حساب طلا به حساب ارزی تبدیل می شود و به هر جای دنیا منتقل می گردد.
پاسخ بانک مرکزی ترکیه به انتقادهایی که از این فرآیند شده این است که ˈطلا در این بانک مرکزی نگهداری می شود و از این بانک به بانک های دیگر منتقل می گردد. وقتی طلا از بانک مرکزی ترکیه منتقل گردد، بانک های خارجی آن را می پذیرند. براساس مصوبه هیات وزیران ترکیه در 10 مارس 2009، مبادله طلا با ارزهای محلی مجاز است. در زمان حاضر پرداخت بابت تجارت خارجی با ایران از طریق بانک هالک نجام می شود. صادرات به ایران فقط توسط بخش خصوصی ترکیه انجام می شود هرچند بانک مرکزی ترکیه اصلا درگیر صادرات طلا نیست. بانک مرکزی همچنین بابت واردات از ایران لیره پرداخت نمی کند.ˈ
نویسنده مقاله در پایان نوشته است، این سیستم چند وجهی به طور گسترده به روی سوء استفاده باز است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: ایرنا
  ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۹:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد