افزايش قيمت طلای جهان ناگزير است

 افزايش قيمت طلای جهان ناگزير است
قيمت طلا در بازارهاي جهاني طي دو ماه اخير از 26 ژوئيه سال جاري تاكنون افزايش 10 درصدی را تجربه كرده است. دلايل متعددي در تحركات مثبت طلا طي دو ماه اخير عنوان شده، اما مهم‌ترين عاملي كه روي افزايش سطح تقاضا موثر بوده سياست‌هاي پولي اجرايي بانك‌هاي مركزي جهان در قبال وضعيت اقتصادي است كه كارشناسان بر اين باورند ممكن است تاكيد بر اجراي اين سياست‌ها تا پايان سال جاري قيمت طلا را به مرز 2000 دلار به ازاي هر اونس نزديك كند.
قيمت طلا در بازارهاي جهاني طي دو ماه اخير از 26 ژوئيه سال جاري تاكنون افزايش 10 درصدی را تجربه كرده است. دلايل متعددي در تحركات مثبت طلا طي دو ماه اخير عنوان شده، اما مهم‌ترين عاملي كه روي افزايش سطح تقاضا موثر بوده سياست‌هاي پولي اجرايي بانك‌هاي مركزي جهان در قبال وضعيت اقتصادي است كه كارشناسان بر اين باورند ممكن است تاكيد بر اجراي اين سياست‌ها تا پايان سال جاري قيمت طلا را به مرز 2000 دلار به ازاي هر اونس نزديك كند.
اگر چه پيش‌بيني‌ها از صعود قيمت طلا در آينده به عنوان دارايي مطمئن و جايگزين و پوشش‌دهنده ريسك ساير دارايي‌ها مورد اتفاق اجماع تحليلگران است، اما رشد و برنامه‌هاي رو به بهبود اقتصادي مي‌تواند در كندشدن قيمت طلا تاثيرگذار باشد. با تمام اين تفاسير نكته اصلي اينجا است كه برنامه بانك‌هاي مركزي جهان و تصميمات مهم اقتصادي منطقه يورو، ايالات متحده و حتي چين نشان از اين دارد كه افزايش سطح نقدينگي‌ها به منظور كمك به رشد اقتصادي كشورها، بالاجبار افزايش نرخ تورم و به تبع آن افزايش استفاده از طلا به عنوان دارايي بازدانده از نرخ تورم را به دنبال دارد.
کارشناسان با اشاره به اجرای طرح محرکه اقتصادی توسط كميته بانک مرکزی ايالات متحده بر اين باورند سياست در نظر گرفته شده به عنوان کاتالیزور عمل مي‌كند به همين دليل شاهد هستيم كه اونس طلا در بازار فیزیکی لندن بالاترین سطح طي هفت ماه اخیر را به ثبت رسانده است. بانک مرکزی آمریکا در تازه‌ترین نشست خود تصمیم گرفته هر ماه 40 میلیارد دلار اوراق قرضه و بدهی را خریداری کند. تصميم‌گيرندگان گفته اند: اجرای این برنامه از سوی فدرال رزرو تا زمانی ادامه خواهد یافت که نرخ بیکاری این کشور به کمتر از 7 درصد برسد. به همين دليل كارشناسان از تداوم تحركات مثبت طلا در سال جاري خبر مي‌دهند. طلا اگر چه از رکورد تاریخی 1932 دلار به ازاي هر اونس در اواخر سال 2011 فاصله زیادی دارد، اما انتظار برای افزایش بیشتر قیمت آن در بازارهای جهانی روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. از سال 2008 تا 2011 در پی دو دوره تزریق پول به اقتصاد آمریکا و خرید 3/2 تریلیون دلار اوراق قرضه، جریان نقدینگی در بازارهای مالی موازی منجر به تقویت تقاضا برای طلا و سایر کالاهای استراتژیک شده است. در واقع آثار افزایش نقدینگی از سال 2008 تا پایان سال 2011 در بخش‌های اقتصادی ايالات متحده، مستقیما با افزایش قیمت طلا در ارتباط بوده است. بالارفتن قیمت نفت و افزایش نرخ رشد اقتصادی در جهان تا پیش از جدی‌ شدن بحران بدهی‌ها باعث بالارفتن قیمت طلا بود.
علاوه بر ايالات متحده، در حوزه یورو نیز خبرها از تشدید بحران اقتصادی این منطقه حکایت دارد؛ البته تاكيد بر خريد اوراق قرضه كشورهاي جنوبي منطقه يورو توسط بانك مركزي اتحاديه اروپا از فاكتورهايي است كه اميدواري سرمايه‌گذاران براي تزريق نقدينگي در بازارها و به تبع تحركات مثبت در بازارهاي مالي را به دنبال داشته؛ اين در شرايطي است كه با افزايش ارزش يورو در برابر دلار، قيمت طلا نيز افزايش محسوسي داشته است. اما گزارش‌هاي منتشر شده از منطقه يورو نشان از اين دارد كه بدهي‌ها در اروپا مساله‌اي نيست كه در زمان كوتاهي حل شود يا به پايان برسد؛ بلكه در شرايط كنوني بايد منتظر تصميمات بعدي اروپا بود.
اقتصاد چين نيز همانند دو اقتصاد ديگر در شرايطي با كاهش سرعت رشد اقتصادي رو به رو شده كه چيني‌ها از سياست‌هاي تحريك پولي به منظور كمك به رشد اقتصادي در نيمه دوم سال جاري خبر داده‌اند و كارشناسان معتقدند: با توجه به كاستي‌ها در صادرات و كاهش نرخ رشد در بخش سفارش‌ها، اين گونه برنامه‌هاي اقتصادي مي‌تواند عاملي براي استفاده بيشتر از ذخاير طلا به عنوان بازدارنده از تورم و تداوم نگراني‌ها در اين كشور باشد. اما اين تنها عوامل تاثيرگذار نيست كه تحركات مثبت طلا را ادامه دار كرده، افزایش میزان تقاضای خرید فیزیکی طلا در چین و هند باعث افزايش بهای طلا شده است، به طوري كه تازه‌ترین آمار انتشار یافته موسسه «سی اف تی سی» نشانگر این است که موقعیت غیرتجاری طلا از ماه فوریه تاکنون به بالاترین سطح ممكن رسیده است. گزارش اين موسسه خاطرنشان مي‌كند تقاضای فیزیکی طلا در چین رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. حجم معاملات فیزیکی در شانگهای از روز جمعه هفته گذشته تاکنون با رشد 30 درصدی به بالاترین سطح از اواسط ماه آگوست رسیده و واردات طلای این کشور نیز با رشد 50 درصدی به 74/85 تن افزایش یافته است. البته سرمایه گذاران برای بهره برداری از رشد قیمت طلا از روز چهارشنبه اقدام به عرضه ذخایر طلا به بازار کرده اند كه این مساله باعث نوسانات قیمتي در شرايط كنوني نيز شده است.
اما تنها تحليل‌هاي فاندامنتال نيست كه شرايط افزايشي قيمت طلا را مهيا كرده، بلكه تحليل‌هاي تکنيکال نيز نشانگر ادامه روند صعودي بهاي طلا و رسيدن آن به نقاط هدف 1791 و 1803 دلار به ازاي هر اونس است. براساس گفته يكي از كارشناسان تحليل تكنيكال، سطح حمايتي اين فلز 1741-1423 و سطح مقاومتي آن 1791 تا 1803 دلار به ازاي هر اونس خواهد بود. نزدیک شدن طلا به سطح 1803 دلار می‌تواند رکورد بهای این فلز را در 1922 دلار به ثبت برساند.
بانک مریل لینچ آمریکا نيز در تازه ترین گزارش پیش بینی کرده قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان سال 2014 به بیش از 2400 دلار خواهد رسید. به گزارش رويترز، اين بانک اعلام کرده اجرای سیاست‌های انبساط پولی از سوی بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا در ماه‌های آینده خواهد داشت. مریل لینچ اعلام كرده قیمت جهانی طلا تا پایان سه ماه دوم سال 2013، به بیش از 2 هزار دلار در هر اونس خواهد رسيد.
در پايان بايد به اين نتيجه رسيد كه بررسی شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی و بيان پارامترهاي موجود در بازارهاحکایت از آن دارد که «بالاتر رفتن قیمت طلا در جهان در کنار افزایش قیمت نفت ناگزیر است.»
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱۴:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد