كودكان را بخندانيد تا ميلياردر شويد!

كودكان را بخندانيد تا ميلياردر شويد!
ژانگ کینگو کارآفرین، موسس، ريیس و مدیرعامل گروه‌ه انگژو واهاها، شرکت مواد غذایی و نوشیدنی پیشتاز در چین است. او با ثروت 7 میلیارد دلاری خود صد و سومین میلیاردر جهان در سال 2010 است.
ژانگ کینگو کارآفرین، موسس، ريیس و مدیرعامل گروه‌هانگژو واهاها، شرکت مواد غذایی و نوشیدنی پیشتاز در چین است. او با ثروت 7 میلیارد دلاری خود صد و سومین میلیاردر جهان در سال 2010 است.
ژانگ در اکتبر سال 1945 در‌ هانگژو، در‌ايالت چجیانگ در چین متولد شد. او از تحصیلات کمي‌برخوردار بود و پس از اتمام مدرسه راهنمایی در یک شرکت نمک در چوسان مشغول به کار شد. او در سال 1979 پس از بازنشستگی مادرش که یک معلم بود به خانه بازگشت. ژانگ در بازگشت به خانه، به خاطر تحصیلات کمي‌که داشت نهایتا توانست به عنوان سرایدار یک مدرسه محلی استخدام شود. او در سال 1987 یک مغازه کوچک خوار بار در مدرسه‌اي در منطقه شانگچنگ در‌هانگژو باز کرد که در آن شیر مي‌فروخت. ژانگ ریاست کسب و کار واهاها را که هنوز نوپا بود بر عهده گرفت. او در‌اين کسب و کار به فروش نوشابه،‌ نوشیدنی‌های گرم و سرد، بستنی و لوازم التحریر مي‌پرداخت. ژانگ به همراه دو معلم بازنشسته مدرسه مبلغ 140000 ین چین ( بیش از 20 هزار دلار امروز) قرض کردند تا کسب و کار تولید و توزیع شیر را شروع کنند. کارخانه مواد غذایی‌هانگژو واهاها در سال 1989 برای تولید نوشیدنی‌های مقوی کودکان شروع به کار کرد. نام‌اين شرکت از صدای خنده نوزادان و کودکان الهام گرفته شده است. در آن زمان با وجود‌اينکه 38 تولید کننده مواد غذایی مایع مغذی در بازار وجود داشتند، هیچ کدام خصوصا برای کودکان نبودند که ‌اين امر باعث یک موفقیت بزرگ برای شرکت شد. در سال 1991 درآمد ‌اين شرکت در حدود 100 میلیون واحد پول چین بود. چنین موفقیت بزرگی از سوی‌اين شرکت توجه جامعه را به زودی به خود جلب کرد. به همین دلیل این کارخانه که در آن زمان تنها 100 کارمند داشت، توانست با کمک دولت با کارخانه مواد غذایی کنسرو شده‌هانگژو که در آن زمان بیش از 2000 کارمند و فضای کارخانه‌اي بیش از 60 هزار متر مربع داشت، ادغام شود. البته‌اين کارخانه سرمایه کم و بدهی زیادی داشت؛ در حالی که شرکت ژانگ بسیار سودآور بود. با ‌اين ادغام گروه واهاها شکل گرفت.
ژانگ با تقویت ارتباطاتش با شرکت دانون توانست کم‌کم از شرکایش جدا شود. او با شخصیت مستقل و کار بسیار زیادش واهاها را تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده نوشابه و نوشیدنی‌ها در چین کرد. شرکت ادغامي‌WHH حاصل مشارکت گروه‌هانگژو واهاها و شرکت دانون، یکی از بزرگترین شرکت‌های مواد غذایی در دنیا است. اين مشارکت در سال 1996 صورت گرفت. با گسترش ‌اين کسب‌وکار، شرکت دانون تلاش زیادی برای خرید واهاها کرده که همیشه با شکست مواجه شده است. دانون و مدیر کل واهاها، ژانگ کینگو،‌ موافقت‌نامه‌اي در سال 2006 امضا کرده‌اند که به دانون اجازه مي‌داد سهام عمده عملیاتی که در شرکت ادغامي‌وجود ندارد را بخرد. با‌ اين حال ژانگ مجددا تصمیم خود را درباره‌ اين معامله عوض کرد و ادعا کرد که ‌اين معامله زیر قیمت واقعی بوده است. به‌اين شکل یک سلسله دادگاه برگزار شد و مشاجراتی بر سر‌اين موضوع صورت گرفت، اما نهایتا دو شرکت در سال 2007 تصمیم گرفتند جنگ قانونی خود را کنار گذاشته و به مذاکره بنشینند. درآمد ‌اين گروه در سال 2009 با بیش از 20 هزار کارمند در حدود 3/6 میلیارد دلار برآورد شده است. محصولات ‌اين گروه شامل لبنیات، آب، چای در بطری، آب میوه، فرنی، نوشیدنی ماستی و انواع نوشابه‌ها مي‌شود. گروه واهاها بیش از 70 شرکت تابعه و 40 بخش تولیدی در سرتاسر چین دارد. ژانگ در سال 2002 و 2007 در کنگره ملی چین انتخاب شد. او ازدواج کرده و یک دختر به نام ژانگ فولی دارد که در حال حاضر مدیر خرید شرکت واهاها است. گفته مي‌شود ژانگ فولی تابعیت آمریکا را گرفته است. ژانگ نیز به همراه همسرش ساکن آمریکا و چین هستند.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۹:۴۵:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد