کارخانه رولز رويس (rolls royce)

کارخانه رولز رويس (rolls royce)
فردريک هنري رويس در 27 مارس سال 1863 ميلادي در شهر آلوالتن نزديک پيتربورو در انگلستان به دنيا آمد.
فردريک هنري رويس در 27 مارس سال 1863 ميلادي در شهر آلوالتن نزديک پيتربورو در انگلستان به دنيا آمد.
او آخرين فرزند يک آسيابان بود که با از کار افتادن آسياب، به لندن مهاجرت كردند. در سن 9 سالگي او پدرش را از دست داد و به مشاغل متعددي از قبيل روزنامه فروشي و پادويي و تلگراف خانه مشغول شد. در زماني که او کارآموزي در خط آهن بزرگ شمال را شروع کرد، يکي از عمه‌هايش مخارج زندگي او را پرداخت مي‌کرد، ولي مشکلات مالي باعث شد او قرارداد کارآموزي را فسخ نموده و مجبور به استخدام در يک شرکت توليد‌کننده ابزار شود.
وي در اوقات فراغتش به مطالعه دروس مهندسي برق مي‌پرداخت و اين مطالعه و گرايش به سوي مسائل فني، باعث شد تا در سال 1884 با همکاري شريک ديگرش ارنست کلارمونت، شرکت مهندسي برق و الکتريکي خود را در منچستر تاسيس کنند. آنها در سال 1894 شروع به ساختن دينام و جرثقيل‌هاي الکتريکي کردند. پس از يک دوره رکود و با وارد شدن رقبايي از آلمان و آمريکا، آنها تصميم به تغيير توليدات خود به سمت موتور اتومبيل گرفتند. اولين اتومبيل رويس، يک چهار چرخه دوسيلندر خشن و پر سر و صداي ناقص بود که هنري در سال 1903 ميلادي تغييرات قابل‌توجهي در طراحي مدل فرانسوي آن به وجود آورده بود، هر چند موفقيت تجاري ويژه‌اي را نصيبش نکرد.
از سوي ديگر، چارلز استوارت رولز پسر سوم لرد لينگاتوک، از فروش کالسکه‌هاي بدون اسبش به اعيان و اشراف لندن، موفقيت و پيشرفت قابل‌توجه و درآمد زيادي کسب کرده بود. او پس از کالسکه به ساخت و توليد انواع اتومبيل و فروش آنها مشغول شد.
پس از اينکه هنري رويس اتومبيل استثنايي خود را توليد کرد، رولز ملاقاتي را با وي در منچستر ترتيب داد و نهايتا پس از مذاکرات فراوان با هم قراردادي بستند که توسط سرمايه و پول رولز به اتومبيل رويس رونق بخشيد. در آن سال‌ها رويس پنج نوع اتومبيل متفاوت را توليد کرد. اتومبيل‌هاي فوق در ماه دسامبر 1904 ميلادي در نمايشگاه پاريس به نمايش درآمدند. در همان زمان «رولز» و «رويس» موافقت کردند که اتومبيل‌هاي توليدي خود را از اين به بعد تحت عنوان «رولز رويس» توليد کرده و بفروشند. شريک سوم آنها در اين قرارداد، «کلود جانسن» بود که خط پيوند رولز و رويس ناميده مي‌شد. وي اولين منشي کلوپ اتومبيل سلطنتي و راننده مسابقات اتومبيلراني و مهندس بسيار ماهري بود که تحت تاثير نبوغ «رولز رويس» قرار گرفت و به اين شرکت آمد.
اولين اتومبيلي که با اين نام به فروش رسيد مدل روح نقره‌اي (Silver Ghost) با موتور شش سيلندر خطي بود که در سال 1906 توليد و در کمتر از يک سال به عنوان بهترين اتومبيل سال دنيا برگزيده شد. آرم کارخانه «رولز رويس» عبارت بود از يک زمينه سياه که در آن دو حرف R انگليسي بر روي هم نوشته شده و نشان‌دهنده ابتداي نام‌هاي رولز و رويس بود.
بر روي جلو پنجره تمامي رولز رويس‌هايي که از سال 1911 به بعد ساخته شد، مجسمه يک فرشته از جنس طلا قرار گرفت که اميلي نام داشت و به عقيده بسياري اين فرشته نماد دختري بود که رويس به او دل بسته بود، ولي هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخي هم معتقد بودند اين فرشته سمبل آرامش است و The Spirit of Extacy نام دارد. اين مجسمه از طلاي 24 عيار و به روش ريخته‌گري سنتي ساخته مي‌شد که اين باعث عدم شباهت مجسمه‌هاي روي اين خودروها مي‌شد.
رولز و رويس در اواخر عمرشان سرنوشت تلخي داشتند. رولز که در ضمن فروشندگي گاهي اوقات نيز پرواز مي‌کرد، در 12 جولاي 1910 ميلادي در يک نمايش پرواز در «بارن‌هاوس» کشته شد. يک سال بعد از آن، رويس براي هميشه کار و خانه‌اش را ترک کرد. همسرش نيز او را رها کرد و يک پرستار از اين مرد بزرگ صنعت اتومبيل‌سازي نگهداري مي‌کرد. رويس که در اواخر عمرش به کلي ناتوان و عليل شده بود، سرانجام در تاريخ 22 آوريل 1933 چشم از جهان فرو بست. پس از درگذشت رويس به احترام مقام والا و بزرگ او در اين کارخانه، آرم تمامي مدل‌هاي «رولز رويس» که تا آن سال با لعاب قرمز پوشيده مي‌شد، به رنگ سياه تغيير پيدا کرد.
رولزرويس پس از آن نيز يکي از پيشرفته‌ترين کارخانه‌ها در زمينه ساخت اتومبيل و موتور هواپيما بود، تا جايي که موتور هواپيماهاي کنکورد نيز توسط اين کارخانه ساخته مي‌شدند. اين شرکت در سال 1987 خصوصي‌سازي شد و پس از آن در سال 1990 طي ادغام با ب.ام.و چندين موتور جت توليد نمودند.
در سال ۱۹۹۸ صاحبان شرکت رولزرويس موتورز تصميم به فروش اين شرکت گرفتند. شرکت ب.‌ام.‌و که درگذشته موتور و بعضي ديگر از قطعات رولز رويس و بنتلي را تهيه مي‌نمود، جدي‌ترين خريدار رولز رويس بود، ولي اين مبلغ پيشنهادي فولکس واگن بيشتر بود؛ بنابراين طبق توافقي قرار بر اين شد که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ب.ام.و کماکان موتور و تجهيزات خودروهاي رولز رويس را تامين کند و اجازه استفاده از نام آنها را داشته باشد. اين توافق از تاريخ ۱ ژانويه ۲۰۰۳ متوقف شد و فقط ب.ام.و حق استفاده از نام رولز رويس را داشته و همچنين شرکت فولکس واگن بايد نام خودرو رولزرويس/بنتلي را به بنتلي تغيير مي‌داد.
اتومبيل رولز رويس از بهترين اتومبيل‌هاي ليموزين در جهان بوده و اين شركت همواره بهترين معيارها و استانداردها را براي ساخت اتومبيل‌هاي خود در نظر مي‌گرفته است. اکنون اين شرکت با بيش از 39 هزار کارمند در سراسر جهان، سالانه درآمدي بالغ بر 10 ميليارد دلار را از آن خود مي‌کند.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۱:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد