کمپاني سواروفسکي (Swarovski)، بزرگ‌ترين شرکت توليد جواهرات و کريستال

کمپاني سواروفسکي (Swarovski)، بزرگ‌ترين شرکت توليد جواهرات و کريستال
کمپاني زاواروفسکي (Swarovski) يک شرکت توليد جواهرات برش خورده خاص و لنزهاي قوي و يکي از بزرگ‌ترين و بهترين شرکت‌هاي توليدات صنايع اپتيک در جهان است که طي بيش از يک قرن سابقه‌اي درخشان در توليدات اپتيکي، جواهرات و کريستال دارد.
کمپاني زاواروفسکي (Swarovski) يک شرکت توليد جواهرات برش خورده خاص و لنزهاي قوي و يکي از بزرگ‌ترين و بهترين شرکت‌هاي توليدات صنايع اپتيک در جهان است که طي بيش از يک قرن سابقه‌اي درخشان در توليدات اپتيکي، جواهرات و کريستال دارد. به جرات مي‌توان گفت که هيچ دوستدار جواهراتي وجود ندارد که نام زاواروفسکي را نشنيده باشد و حتي مي‌توان به جواهرسازاني اشاره کرد که به دنبال تراش‌هاي خاص و منحصر به فرد براي جواهرات گران قيمت خود هستند.
«دانيل زاواروفسکي» در ۲۴ اکتبر سال ۱۸۶۲ در جمهوري چک به دنيا آمد و در ابتداي کار در کارگاه برش شيشه و کريستال در حکومت سلطنتي اتريش کار مي‌کرد. کريستال‌هاي زاواروفسکي با افزايش شکست نور در ساخت جواهرات، مجسمه، طراحي لباس و نورپردازي خانه‌ها و چراغ‌ها استفاده مي‌شدند که تمام مجسمه‌هاي توليدي با آرم يک گل توليد مي‌شدند. البته در سال ۱۹۸۸ اين گل تبديل به يک قو شده و نشان آن تغيير کرد.
او در سال ۱۸۹۲ با بهره‌گيري از دستگاه‌هاي برش الکتريکي به توليد جواهرات خاص پرداخت. او در زمان خود براي توليد برق کارخانه خود از برق آبي بهره گرفت که اين نيز از ابتکارات و اختراعات خودش بود. سرانجام در سال ۱۸۹۵ با سرمايه‌گذاري «آرماند کاسمن» و «فرانس وايز» شرکت زاواروفسکي گسترش پيدا کرد و اين کارخانه در تيرول اتريش بنا شد. دانيل در ابتدا اسم کمپاني خود را «کمپاني کاسمن زاواروفسکي» گذاشت و پس از مدتي اسم آن را کوتاه‌تر کرده و به K.S Company تبديل نمود.
کريستال‌هاي توليدي زاواروفسکي اين قابليت را داشتند كه با شکست نور، رنگين کمان زيبايي را درست کنند. شرکت از اين کريستال‌ها در توليد کت که با نوع خاصي از فلز تلفيق شده بود، استفاده کرده و کت‌هاي زيبايي توليد کرد. يکي از پارچه‌هاي پالتويي اين کمپاني که در آن از کريستال و نوعي روغن استفاده مي‌شد، لباس‌ها را مانند يک رنگين کمان زيبا مي‌نمود. انسان‌ها از همان ابتدا سعي داشتند تا آن سوي حد ديد چشم خود را نيز بتوانند به آشکارا ببينند و اين جذابيت بيشتر براي ستاره شناسان و رياضيدانان وجود داشت تا با اين روش به گسترش علم بپردازند. اصول اوليه به کار بردن لنز از همان ابتدا در تلسکوپ‌ها بود که اولين لنز ساده را «گاليله» ستاره‌شناس ايتاليايي اختراع کرد.
دانيل زاواروفسکي نيز که در سال ۱۸۹۵ با استفاده از برش الکتريکي دست به توليد جواهرات زده بود و با خانواده‌اش کمپاني خود را اداره مي‌کرد، دست به گسترش کمپاني خود زده و خطوط توليد جديدي تاسيس کرد که شامل توليدات اپتيکي بود. او در سال ۱۹۳۵ با کمک پسرش «ويلهلم» که در آن زمان ۱۷ سال سن داشته و از زمان کودکي علاقه زيادي به ستاره‌شناسي و نجوم داشت، دست به توليدات اپتيکي زدند.
به گفته دانيل «اين جاه طلبي باعث پيشرفت کارخانه شد». ويلهلم در ابتدا ساخت دوربين دوچشمي‌را شروع کرد. اين لنز که منشور آن در کارخانه جواهرسازي پدرش توليد شده بود، در اولين دوربين دو چشمي‌او که توسط خودش ساخته شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.
ويلهلم زاواروفسکي پايه‌گذار تجهيزات اپتيکي شرکت پدرش بود و در سال ۱۹۴۹ دپارتمان نورشناسي و صنايع اپتيک ورزشي را در اين کمپاني تاسيس کرد که اين کار او با شهرتي عمومي‌روبه‌رو شد. اين بخش از کمپاني، اولين محصول خود که يک دوربين دو چشمي‌سري Habicht بود را ساخت. اين دوربين پايه و اساس يک استاندارد براي دوربين‌هاي شکاري شد که هنوز هم از اين استاندارد در صنعت اپتيکي استفاده مي‌شود. پس از آن، کمپاني زاواروفسکي اپتيک جزو بهترين‌هاي صنايع اپتيکي در جهان گرديد.
زاواروفسکي اولين دوربين تفنگ را در سال ۱۹۵۹ و اولين تلسکوپ متغير خود را در سال ۱۹۶۷ توليد کرد. اين شرکت در سال ۱۹۷۱ اولين دوربين دوچشمي‌با زره لاستيکي و در سال ۱۹۷۶ اولين دوربين تفنگ خود را که داراي خاصيتي ضدشوک بود و از صدمه زدن به چشم تيرانداز جلوگيري مي‌کرد را توليد نمود. در سال ۱۹۹۴ نيز موفق شد اولين تلسکوپ معروف خود را توليد کرده و پنج سال بعد اولين دوربين دو چشمي‌مدل EL خود را توليد كرده و روانه بازار کرد. اين مدل دوربين در بين کليه نشريات تخصصي بالاترين امتياز را گرفته و بهترين دوربين دو چشمي‌در جهان گرديد. محصولات زاواروفسکي جوايز زيادي را در کشورهاي مختلف نصيب خود کرد که نشان دهنده استقبال جهاني و محبوبيت زاواروفسکي در بين مشتريان بود.
کمپاني زاواروفسکي با تبحر خاصي که در توليد کريستال و تراش جواهرات پيدا کرده بود با ۳ شرکت تيروليت، سيگنيتي و Swareflex در هم ادغام شده و به توليد تجهيزات اپتيکي پرداختند. تجربه‌اي كه کمپاني زاواروفسکي در تراش کريستال داشت باعث توليدات اپتيکي بسيار خوبي شد که شهرت جهاني پيدا کرد. کمپاني زاواروفسکي در سال ۲۰۰۷ با شرکت فيليپس قراردادي منعقد کرد که براي اين شرکت لوازم الکتريکي با تزئينات کريستال توليد کند که از آن جمله مي‌توان به چندين مدل حافظه جانبي و هدفون اشاره کرد. در سال ۲۰۰۸ نيز به توليد بلوتوث بي‌سيم رسيد و کريستال‌هاي خود را در زيباسازي وسايل مختلف از جمله يک خودرو بنز به کار برد. اين شرکت با داشتن بيش از 25 هزار کارمند، سفارشات بزرگي از هنرمندان براي برش الماس مي‌گيرد و سالانه درآمدي بالغ بر 2 ميليارد دلار دارد. 
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲۳:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد