بازار آتی سکه همسو با طلای جهانی

بازار آتی سکه همسو با طلای جهانی
ديروز بازار آتي در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه دلار از مرز 3 هزار و 300 تومان هم گذشت و به اين ترتيب برخي پيش‌بيني‌ها مبني بر اينكه اين ارز به راحتي نمي‌تواند اين مرز رواني را درنوردد، اشتباه از آب در آمد.
ديروز بازار آتي در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه دلار از مرز 3 هزار و 300 تومان هم گذشت و به اين ترتيب برخي پيش‌بيني‌ها مبني بر اينكه اين ارز به راحتي نمي‌تواند اين مرز رواني را درنوردد، اشتباه از آب در آمد.
 اين رشد در سايه دو فاكتور صعود اونس از يكسو و اوج گرفتن دلار از سوي ديگر صورت گرفت. در اين ميان اما سوالي كه مطرح است اين است كه آيا بانك مركزي در اين شرايط وارد بازار ارز خواهد شد يا خير؟ تحليلگران ارشد اقتصادي معتقدند اگر اين افزايش قيمت ارز به دليل افزايش تقاضا براي واردات محصولات باشد بايد به فال نيك گرفته شود، اما آماري در دست نيست كه اين موضوع را تاييد كند. از طرف ديگر بورس در روزهاي اخير روند مثبتي را تجربه مي‌كند كه اين روند برخي احتمالات موجود را كه نشان از حركت نقدينگي از بورس به بازار دلار است منتفي مي‌سازد. به اين ترتيب تنها احتمال موجود ترس از افزايش تورم در هفته‌هاي پيش رو است؛ ترسي كه دولت سعي دارد مانع از شكل گيري آن در اقتصاد باشد، اما به نظر مي‌رسد قادر به كنترل آن نباشد. 
در اين بين رئيس‌جمهور معتقد است مردم بايد مراقب باشند تا در گوشه و كنار عده‌اي از افزايش قيمت‌ حامل‌هاي انرژي سوء‌استفاده نكرده و با تبليغات غيردقيق موجب ترس مردم نشوند چرا كه آثاري روي قيمت‌ها نخواهد داشت. به گفته روحاني دولت مي‌توانست قيمت‌هاي بالايي براي حامل‌هاي انرژي تعيين كند و درآمد بيشتري به نفع توليد و ارائه خدمات به مردم كسب نمايد اما بخاطر شرايط تورمي كشور اين قيمت‌ها با شيب ملايمي افزايش خواهد يافت كه اثر آن بر تورم بسيار كم خواهد بود. به گفته وي، البته افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي تورم بسيار محدودي را در پي خواهد داشت اما به آن ميزان نيست كه بخواهد موجب نگراني مردم شده و مشكلي ايجاد كند؛ دولت بطور همزمان در كنار آن اقداماتي را براي مهار آثار تورمي انجام خواهد داد.
به عقيده يكي از كارشناسان بازار؛ هر روز دولت در مورد اعلام نرخ بنزين و سياست‌هاي خود در مورد هدفمندي يارانه‌ها، اخبار جديدي را منتشر مي‌كند كه اين اخبار بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهند كه طبعا اين موضوعات به بازارهاي ديگر نيز سرايت خواهند كرد. پيش‌بيني مي‌شود در نهايت، امروز (چهارشنبه) آخرين روزي باشد كه اين مه اقتصادي بر فضاي كشور حاكم خواهد بود، چراكه با برگزاري جلسه هيات دولت، تكليف نرخ بنزين روشن شده و تصميمات نهايي به اطلاع عموم خواهد رسيد. 
در عين حال افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي چالش ديگري بود كه فعالان بازار معتقدند در نوسان بازارهاي مختلف موثر است. در اين رابطه روز گذشته رئيس كل بانك مركزي از انجام بررسي‌ها و مطالعات كارشناسي در اين بانك در خصوص نرخ‌هاي سود بانكي خبر داد و اعلام كرد، گزارش اين بانك جهت اتخاذ تصميم لازم به شوراي پول و اعتبار ارائه خواهد شد. به گزارش «ايسنا»، رئيس كل بانك مركزي اظهار كرد: بانك‌هاي پرداخت‌كننده نرخ سود بالا، با ملاحظه روند كاهش تورم و تضعيف انتظارات تورمي و تقويت ثبات در اقتصاد كلان و بازارهاي مالي، به تدريج به اين نتيجه خواهند رسيد كه رويكرد انتخاب شده، به صرفه و مصلحت اقتصادي آنها نخواهد بود.  
اردوبادي، از كارشناسان بازار آتي معتقد است با توجه به افزايش نرخ دلار و شكستن مرز رواني 3300 تومان، به نظر مي‌رسد در حال حاضر بانك مركزي و دولت قصد كنترل خاصي در بازار ارز ندارند كه البته اين عدم دخالت دولت را مي‌توان به فال نيك گرفت، ولي به نظر مي‌رسد اين افزايش قيمت دلار همانطور كه رئيس كل بانك مركزي نيز در روزهاي گذشته اشاره كرد بيشتر غير اقتصادي باشد؛ زيرا در نيمه دوم سال 92 وضعيت فروش نفت افزايش قابل توجهي داشته است و از طرفي نيز، به علت گشايش‌هايي كه با 1+5 صورت گرفت ميزان قابل توجهي از دارايي‌هاي ايران آزاد شد كه اين به منزله اين مي‌باشد كه دولت از بابت ذخاير ارزي مشكل خاصي ندارد.
به عقيده وي، اما مساله مهم‌تر كه به نظر مي‌رسد افزايش قيمت دلار را در پي داشته، هيجانات بازار است كه دليل آن هراس واهي از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها است و به نظر مي‌رسد با اعلام نرخ بنزين توسط دولت بتوان شاهد از بين رفتن اين هراس از افزايش قيمت‌ها و شروع ريزش دلار باشيم. در مجموع با توجه به اينكه دولت تصميم دارد در سال جاري دلار را تك نرخي كند و برآوردي كه از اعداد بودجه به دست مي‌آيد حدود 2650 مي‌باشد صعود اين روزهاي دلار به نظر متناقض با اهداف دولت است.
بازار آتي سكه با افزايش نرخ دلار ديروز تمايلي به بالارفتن نداشت و حركت صعودي خود را با حركت اونس شروع كرد.سكه آتي سررسيد آبان هم روند صعودي و حمايتي در زير قيمت‌هاي كنوني دارد كه براي شكستن آن بايد بتواند محدوده 1145000 تومان تا 1140000 تومان را رو به پايين بشكند، ولي در صورت صعود نيز مي‌تواند تا محدوده 1170000 تومان در پله اول و 1180000 تومان در پله دوم بالا برود. خبرها از احتمال تنش در منطقه بالكان حكايت دارند. ديروز آمريكا بار ديگر روسيه را به تحريم تهديد كرد و بر اين اساس احتمال صعود دوباره اونس  شدت گرفت.
 البته واكنش ديروز اونس طبيعي و معقول بود، اما اين كالا در بازارهاي جهاني از آمادگي بالايي براي افزايش قيمت برخوردار است.سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه اگر روسيه به تعهدات خود درباره توافق‌نامه ژنو عمل نكرده و اقدامي براي حل بحران اوكراين انجام ندهد واشنگتن ظرف چند روز تحريم‌هاي جديدي را عليه كرملين اعمال مي‌كند.
كارشناسان بازار بر اين باورند كه به‌نظر مي‌رسد كه دلار به حال خود رها شده است. دلار طي چند روز گذشته توانسته است ركوردهايي را برجاي بگذارد كه طي 2 تا 3 ماه پيش، هيچ‌كس تصورش را هم نمي‌كرد دلار توان شكستن اين مرزها را داشته باشد. هم‌اكنون حجم تقاضاي بالايي در بازار وجود دارد، اما نه عرضه‌اي از سوي بانك مركزي انجام مي‌شود و نه حتي عكس‌العملي را از اين مرجع شاهد هستيم؛ چراكه بانك مركزي قصد مداخله در بازار كنوني را ندارد. از طرف ديگر؛ ديروز همچنين رئيس كل بانك مركزي موضع‌گيري خود را در مورد كاهش  نرخ سود بانكي اعلام كرد كه عملا همراستا با نظر وزير اقتصاد است. اگر روند به همين منوال ادامه يابد، تورم نقطه به نقطه افزايش خواهد يافت كه اين تغيير، عمدتا به دليل انتظارات تورمي خواهد بود.
به گفته يكي از كارشناسان، طي چند روز اخير، دلار مرتبا در حال ثبت ركوردهاي جديدي است و بدون مكث تا مرز رواني 3300 تومان صعود كرده است. اگر چنانچه بتواند اين مرز را بشكند، شرايط بازار خطرناك و حساس خواهد شد؛ چراكه سرمايه‌هاي خرد توسط افراد حقيقي وارد بازار ارز و سكه مي‌شود كه در اين صورت تبعات جبران ناپذيري خواهد داشت. اين احتمال نيز وجود دارد كه يك موج تورمي همه‌جانبه توسط بنزين و دلار وارد بازارها شود؛ كه در نهايت اين موضوع موجب خواهد شد تا بانك مركزي از هدف‌گذاري خود براي كاهش نرخ سود بانكي، دورتر شود. ديروز دلار در مقايسه با روز گذشته خود، حدود 5/1 درصد رشد داشت كه به تبع آن، سكه نقدي نيز به همين ميزان افزايش يافت.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه    نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۵:۵۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد