لبخند بازار جهانی به بورس تهران

لبخند بازار جهانی به بورس تهران
بورس اوراق بهادار تهران در شرايطي امروز فعاليت خود را در آخرين هفته شهريور ماه از سر خواهد گرفت که تحولات بازارهاي جهاني و رشد بهاي مواد خام شرايط را به نفع بورس تهران رقم زده است.
بورس اوراق بهادار تهران در شرايطي امروز فعاليت خود را در آخرين هفته شهريور ماه از سر خواهد گرفت که تحولات بازارهاي جهاني و رشد بهاي مواد خام شرايط را به نفع بورس تهران رقم زده است.
در بازار سهام با نزديکي پايان شهريور‌ماه بازار در انتظار انتشار گزارش‌هاي عملکرد شش ماهه خواهد بود اين گزارش‌‌ها به دليل انجام حسابرسي ميان دوره‌اي در رتبه بالاي اهميت قرار دارند. در همين حال معامله‌گران در مسائل‌ کلان موثر بر بازار نيز با تحولاتي مواجه هستند.در مسائل سياسي خارجي کارشناسان با صدور قطعنامه شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مواجه بودند. در حالي که هفته گذشته انتظار براي صدور اين قطعنامه بسيار اندک ارزيابي مي‌شد، صدور اين قطعنامه با موافقت دو کشور روسيه و چين احتمال صدور قطعنامه‌اي مشابه در شوراي امنيت را مطرح مي‌سازد. از سوي ديگر در حوزه اقتصادي معامله‌گران با تحولات بازار ارز و سکه مواجه‌ هستند. در حالي که هفته گذشته تحولات اين بازار روندي بي‌سابقه به خود گرفت روز سه‌شنبه مجلس شوراي اسلامي در جلسه‌اي غير علني کوشيد راهي براي ثبات در بازار ارز بيابد. در اين شرايط رييس کل بانک مرکزي با اعلام اينکه هم اکنون ارز مرجع فقط به دو اولويت پرداخت مي‌شود، گفت: دولت و بانک مرکزي به دنبال ساماندهي سريع بازار ارز هستند. محمود بهمني در گفت‌وگو‌ با مهر بيان كرد: دنبال اين موضوع هستيم که بتوانيم در اولين فرصت روند افزايش نرخ دلار را متوقف کنيم و نتيجه مناسبي بگيريم. وي همچنين با انتقاد از ثبت سفارش‌هايي که براي واردات برخي کالاها به کشور در چندماه اخير صورت گرفته است، گفت: اين روند متوقف خواهد شد و ديگر ارز مرجع به کالاهايي که بخواهد با قيمت 1226 تومان وارد و به نرخ آزاد محاسبه و به مردم فروخته شود، تعلق نخواهد گرفت. در اين باره وزير امور اقتصاد و دارايي تاکيد کرد: نوساناتي که در روزهاي اخير شاهد هستيم، مشابه نوساناتي است که تقريبا در زمستان سال گذشته اتفاق افتاد و قيمت ارز و به دنبال آن نرخ سکه بهار آزادي افزايش پيدا کرد و اين روند افزايشي به گونه‌اي بود که نگراني فراواني ايجاد کرد، اما بعد از يک سلسله اقدامات که در جهت مقابله با مجموعه اختلال‌هاي خارج و داخل کشور صورت گرفت، آن روند و فرآيند تغيير کرد. در همين حال اوج گيري نرخ ارز براي شرکت‌هاي داراي صادرات يا شرکت‌هايي که براساس نظام قيمت‌گذاري جهاني است، خبر فوق‌العاده‌اي به شمار مي‌رود اما در سوي ديگر براي شرکت‌هاي مبتني بر واردات و همچنين شرکت‌هاي داراي بدهي ارزي خبري نامناسب است. با افزايش بهاي ارز بهاي تمام شده توليد در بيشتر شرکت‌هاي بورسي رو به افزايش خواهد بود که همين امر هم بر بورس تاثير منفي خواهد داشت. در اين ميان البته برتري شرکت‌هاي داراي تاثير مثبت از رشد ارز نيز در بورس تهران چشمگير است.
روي به بالاي 2هزار دلار برگشت
در هفته گذشته ارزش دلار در برابر ارزهاي ديگر کاهش يافت که اين امر به رشد بهاي طلا و فلزات ديگر منجر شد. در بورس فلزات لندن بهاي مس به سطح بي سابقه 8هزار و 330 دلار در هر تن رسيده است. بهاي فلزات آلومينيوم، روي وسرب به ترتيب 2هزار و 141دلار، 2هزار و 98 دلار و 2هزار و 232دلار رسيد؛ بهاي بيلت فولادي نيز به 316دلار در هر تن رسيده است. در همين حال هفته گذشته معامله‌گران شاهد معاملات مناسبي در بورس کالا بودند که روز سه‌شنبه 61 هزار و 780 تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان به ارزش بيش از 887 ميليارد ريال در تالار معاملات بورس کالاي ايران داد‌و‌ستد شد. اين معامله در نرخ بي‌سابقه 14هزار و 359 ريال در هر کيلو معامله شد.
بزرگ‌ترين خصوصي‌سازي فولاد
در آخرين روز کاري هفته گذشته سازمان خصوصي‌سازي در اطلاعيه‌اي بزرگ‌ترين برنامه خصوصي‌سازي در صنعت فولاد کشور را به اطلاع بازار رساند.در اين اطلاعيه سهام مديريتي دو غول فولاد‌سازي کشور فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان به روي تابلو خواهد رفت و به اين ترتيب به سيطره دولت بر نزديک به 6ميليون تن ظرفيت توليد فولاد خام کشور خاتمه داده خواهد شد. براساس اعلام، سازمان خصوصي‌سازي 5/50 درصد سهام فولاد خوزستان معادل يک ميليارد و 106 ميليون و 960 هزار سهم اين شرکت به قيمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قيمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 50 درصد به شرط آن که قيمت از 23 هزار و 223 ريال کمتر نباشد در نيمه اول مهرماه در بورس عرضه مي‌کند.
خريدار اين بلوک مي‌تواند با رقابت از سطح 2هزار و 570ميليارد تومان مالک بزرگ‌ترين توليد‌کننده شمش فولاد خام کشور شود؛ شرکتي که به دليل نداشتن واحد نورد تمامي توليد خود را به صورت شمش راهي بازار مي‌کند. شرايط اين معامله به صورت 3درصد نقد و بقيه سه سال با نرخ سود 15درصد تعيين شده است، بنابراين 771ميليارد تومان را خريدار در مرحله نخست بايد پرداخت کند که معادل تقريبي 550هزار تن شمش فولاد خوزستان يا توليد 2ماه اين شرکت است.انتظار مي‌رود شرکت‌هاي داراي سنگ آهن در رقابت براي اين شرکت وارد شوند.شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري اميد،معادن وفلزات،ميدکو،مبارکه و برخي از شرکت‌هاي بخش خصوصي مي‌توانند در اين رقابت رقيب بالقوه تلقي شوند. اين بلوک در صورت نداشتن خريدار نيز به صورت اتوماتيک در قالب رد ديون به تامين اجتماعي منتقل مي‌شود. در همين حال در صورت رقابت خريداران امکان حضور تامين اجتماعي براي خريد اين بلوک نيز وجود دارد چرا که شنيده‌ها از قصد تامين اجتماعي براي خريد قطعي اين بلوک خبر مي‌دهد. در همين حال سازمان خصوصي‌سازي در اطلاعيه خود واگذاري 53درصد سهام ذوب آهن را نيز اعلام کرده است. سازمان خصوصي‌سازي چهار ميليارد و 170 ميليون و 225 هزار و 180 سهم شرکت ذوب آهن اصفهان(معادل 53 درصد سهام اين شرکت) به قيمت تابلو فرابورس در روز عرضه(معادل قيمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 100 درصد به شرط آنکه از 2 هزار و 682 ريال کمتر نباشد را در نيمه اول مهرماه جاري به صورت نقد و اقساط در فرابورس عرضه خواهد كرد. ارزش کلي پايه اين شرکت معادل يک هزار و 120ميليارد تومان خواهد بود که خريدار بايد تنها 25درصد آن را به صورت نقد بپردازد که معادل 280ميليارد تومان است. اين رقم در مقايسه با قيمت 17هزار ريالي هر کيلو تيرآهن و ميلگرد تنها معادل 164هزار تن محصولات اين شرکت يا توليد کمتر از يک ماه شرکت است.
کارشناسان بازار فرصت خصوصي‌سازي اين دو غول فولاد‌سازي را بي‌نظير‌ترين خصوصي‌سازي در بورس تهران بعد از واگذاري مخابرات ارزيابي مي‌کنند انتظار مي‌رود عرضه هر دو شرکت با رقابت سرسختانه‌اي مواجه شود. سازمان خصوصي‌سازي همزمان با واگذاري دو فولاد‌ساز، 5/17درصد سهام سايپا را نيز راهي تابلو خواهد کرد که اين واگذاري برخلاف سال‌هاي 90 و 91کسي را به سر ذوق نمي آورد. براساس اطلاعيه سازمان خصوصي‌سازي يک ميليارد و 820 ميليون سهم شرکت سايپا معادل 5/17 درصد سهام اين شرکت در نيمه نخست مهرماه جاري به صورت 30 درصد نقد و بقيه اقساط 2ساله در بورس واگذار مي‌شود. همچنين فرابورس در هفته گذشته روند پذيرش شرکت‌هاي جديد را از سر گرفت به گونه‌اي که فرابورس پذيرش چهارمين هلدينگ معدني – فلزي بازار سرمايه را اعلام مي‌کند.براساس اعلام فرابورس سرانجام تکادو شرکتي که مجموع 27شرکت را در بر مي‌گيرد وارد بازار سرمايه خواهد شد.تا کنون شرکت‌هاي نگين طبس،نسوز آذر و معادن و منگنز ايران از مجموعه تکادو در بورس پذيرفته شده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز سه شنبه بازاري مثبت بود که در آن شاخص کل به مدد نمادهايي نظير ملي مس، پتروشيمي پرديس و بانک ملت توانست به رشد 154واحدي دست پيدا کند. اين رشد توانست شاخص را به مرز 25هزار و 889 واحد برساند امري که به معناي 110 واحد ديگر تا شکسته شدن مرز رواني 26هزار واحد است.
شاخص در ابتداي سال رقم 25هزار و 906واحد را داشت که انتظار مي‌رود روز شنبه بتواند به سطح ابتداي سال خود بازگردد. در بازار روزسه شنبه رشد قيمت بانک ملت در سايه اعلام زمان افزايش سرمايه شرکت ادامه داشت. براساس آخرين خبر بانک ملت با برگزاري مجمع فوق‌العاده‌اي در دوم مهر از محل تجديد ارزيابي‌ها، 65 درصد افزايش سرمايه مي‌دهد و با سرمايه اسمي3300 ميليارد توماني به بزرگ‌ترين بانک کشور تبديل مي‌شود. اين افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها بوده و سهامداران هيچ مبلغي را پرداخت نخواهند کرد. اين در حالي است که با نهايي شدن اين افزايش سرمايه، بانک ملت بزرگ‌ترين بانک کشور خواهد شد و بالاتر از دو بانک 7/2 و 01/2 هزار ميليارد توماني پاسارگاد و صادرات قرار خواهد گرفت. در گروه تصفيه نفت، رسانه‌ها از حل مشکل پتروشيمي اصفهان خبر مي‌دهند و براساس توافق صورت گرفته قرار است پتروشيمي اصفهان با پرداخت 79ميليارد تومان از بدهي انباشته شده خود که براساس آمار متفاوت رقمي ميان 180ميليارد تا 245ميليارد تومان برآورد مي‌شود و تعهد پرداخت بقيه بدهي در 8 ماه بار ديگر فعاليت خود را با دريافت خوراک از سر گيرد .در همين حال گفته مي‌شود در کنار مشکل پتروشيمي اصفهان،واحد‌هاي قير‌سازي نيز به شدت به پالايشگاه اصفهان بدهکار بوده و احتمال بروز مشکلاتي در اين بخش نيز وجود دارد.
براساس ترازنامه پايان اسفند 90 پالايشگاه اصفهان سرفصل مطالبات از شرکت‌هاي همجوار معادل 1045ميليارد تومان بوده است که 334ميليارد تومان آن متعلق به نفت جي، 216ميليارد تومان متعلق به پتروشيمي اصفهان و 219ميليارد تومان آن متعلق به نفت سپاهان بوده است.در همين حال کل سرفصل مطالبات جاري پالايشگاه اصفهان معادل يک هزار و 288ميليارد تومان بوده که در گزارش سه ماهه پالايشگاه اصفهان اين رقم با تغييري اندک به يک هزار و 175ميليارد تومان رسيده بوده است. در گروه سيمان، دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان از احتمال آزادسازي قيمت سيمان طي روزهاي آينده خبر داد.
مسلم دريه در گفت‌وگو با فارس، اظهار كرد: با توجه به افزايش قيمت تمام شده توليد سيمان، طرح پيشنهادي را به سازمان حمايت و دستگاه‌هاي مرتبط براي آزادسازي قيمت سيمان ارائه کرده‌ايم. وي تصريح کرد: در اين طرح، ساز و کاري پيش‌بيني شده تا با اجراي آن تنشي در بازار ايجاد نشود و قيمت‌ها نيز در حد معقولي باشد.
در گروه معدني – فلزي، مديرعامل شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران از مسکوت ماندن موضوع واگذاري معدن سرب و روي انگوران در شوراي عالي معادن خبر داد.
اکبر نوروزي در گفت‌وگو با ايسنا، تصريح کرد: در گذشته هيات دولت در خصوص واگذاري معادن بزرگ تصميم‌گيري مي‌کرد، اما در قانون معادن جديد اين اختيار به شوراي عالي معادن تفويض شده است. در اين گروه، مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در پنج ماه نخست سال جاري دو ميليون و 538 هزار و 495 تن فولاد خام در اين شرکت توليد شدکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين گروه نايب رييس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران گفت: وضع عوارض صادراتي در شرايطي که کشور با مازاد مصرف سنگ آهن مواجه است، منطقي به نظر نمي‌رسد. پروا سلطاني در گفت‌وگو با فولادنيوز اظهار داشت: براساس جداول بورسي شرکت‌هاي توليدکننده سنگ‌آهن همواره سودآورند و چنانچه صادرات آنان به طرز چشمگيري افت کند، ميزان سوددهي آنان نيز به طور قابل ملاحظه‌اي کاهش خواهد يافت. در گروه خودرويي، در روزهاي اخير فروش بلوک 33 درصدي سهام بانک پارسيان توسط گروه ايران خودرو در ميان فعالان بازار سهام قوت گرفته ولي هنوز هيچ مقام مسوولي رسما اين خبر را تاييد نکرده است. در اين ميان درحالي پيگيري‌ها از مسوولان ادامه دارد که گفته مي‌شود دو طرف فروشنده و خريدار با استعلام از بانک مرکزي، زمينه اين معامله را فراهم کرده و حتي مبايعه نامه‌اي را به امضا رسانده‌اند. گفته مي‌شود بحث فروش 400 توماني هر سهم بانک پارسيان و معامله 5/33 درصد سهام به ارزش 1764 ميليارد تومان در ميان است. فعالان بازار سهام طي روزهاي گذشته شاهد صف خريد و رشد هر سهم گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو (که روز سه شنبه به دليل مشمول گره معاملاتي شدن با جهش 12درصدي هر سهم و صف خريد بيش از 24 ميليون سهمي همراه شده) بودند. برخي از معامله‌گران بر اين باورند در صورت انجام و نهايي شدن اين معامله، سود هر سهم اين شرکت 250 ريال و ايران خودرو 100 ميليارد تومان افزايش خواهد يافت. در رابطه با چنين موضوعي سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بايد مطلع شود، اما پيگيري‌ها از مسوولان اين سازمان حکايت از آن دارد كه تا‌كنون اطلاعاتي در مورد اين معامله به سازمان بورس ارائه نشده تا در مورد شرکت‌هاي گروه ايران خودرو و بانک پارسيان تصميم گيري شود. در گروه پتروشيمي و شيميايي، صنايع شيميايي ايران پس از تغيير سال مالي خود از پايان اسفند ماه به پايان آذرماه سود سال 91 خود را با تعديل مثبت همراه ساخت. به اين ترتيب شيران که براي سال 91 خود به ازاي هر سهم 6280 ريال سود پيش‌بيني کرده بود با تعديل مثبت 10 درصدي سود جديد خود را 6962 ريال به ازاي هر سهم اعلام كرده است. شرکت همچنين علت تعديل مثبت را افزايش مقدار و مبلغ فروش برش‌هاي نفتي و افزايش سود اوراق مشارکت عنوان کرده است. در اين گروه، روز سه‌شنبه پذيره‌نويسي حق‌تقدمي‌ها شرکت پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان به دليل عدم توازن اطلاعات منتشره در مورد اين شرکت باطل شد. با ابطال اين پذيره‌نويسي شرايط نهايي اين شرکت با ابهام مواجه مي‌شود. در مجموع بازار روز سه شنبه بازاري مثبت بود که در آن 6/87ميليارد تومان سهام معامله شد که 30درصد آن را ادامه جابه‌جايي بلوک‌هاي سهام ملي مس تشکيل داد که ادامه انتقال سهام از صندوق ذخيره فرهنگيان به سرمايه‌گذاري فرهنگيان بود.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۰:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد