موفقیت بهارتی در فراهم آوردن خدمات ارزان قیمت مخابراتی

موفقیت بهارتی در فراهم آوردن خدمات ارزان قیمت مخابراتی
سانیل بهارتی میتال، فرد سرشناس و قدرتمند در صنعت مخابرات، انسانی خیر و ريیس و مدیر بهارتی انترپرایز، با ثروت 7/7 میلیارد دلار، پنجاه و نهمین فرد ثروتمند دنیا می‌باشد. او بزرگ‌ترین شركت خدمات تلفن همراه بر پایه GSM در هند را اداره می‌کند. سانیل پسر سات پل و لالیتا میتال می‌باشد.
سانیل بهارتی میتال، فرد سرشناس و قدرتمند در صنعت مخابرات، انسانی خیر و ريیس و مدیر بهارتی انترپرایز، با ثروت 7/7 میلیارد دلار، پنجاه و نهمین فرد ثروتمند دنیا می‌باشد. او بزرگ‌ترین شركت خدمات تلفن همراه بر پایه GSM در هند را اداره می‌کند. سانیل پسر سات پل و لالیتا میتال می‌باشد.
سانیل میتال متولد23 اکتبر سال 1957 در لودهیانا در استان پنجاب در هندوستان است. این شهر به خاطر مشارکت زیاد در صنعت هند، به نام «منچستر هند» شهرت دارد. پدر سانیل میتال که در سال 1992 از دنیا رفت، یکی از اعضای پارلمان هند بود. سانیل به مدرسه سیندیا در گوالیور رفته و در سال 1979 نیز از دانشگاه پنجاب با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شد.
سانیل میتال به همراه دو براد خود راکش و راجان، گروه بهارتی را که تنها ظرف 10 سال تبدیل به بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در هند شد، تاسیس کرد. شرکت مخابرات انگلیسی ودافون و شرکت مخابرات سنگاپوری سینگ تل صاحب بخشی از سهام شرکت بهارتی ایرتل هستند. گروه بهارتی همچنین با شرکت آکسا (یک گروه بین‌المللی از شرکت‌های بیمه که دفتر مرکزی آن در فرانسه واقع است) در زمینه امور بیمه و با خانواده راتشیلد شراکت دارد. شرکت بهارتی ایرتل که یکی از شرکت‌های گروه بهارتی انترپرایز است، یکی از شرکت‌های مخابراتی پیشتاز در آسیا و بزرگ‌ترین شرکت مخابرات هند بر حسب تعداد مشتریان و ارائه خدمات تلفن همراه، تلفن ثابت، خدمات ماهواره‌اي و غیره می‌باشد. این شرکت در حال حاضر به بیش از 110 میلیون مشتری هندی خدمات‌رسانی می‌کند.
سانیل میتال که جزو نسل نخست کارآفرینان هند به حساب می‌آید، نخستین کسب‌وکار خود را در آوریل سال 1976، در سن هجده سالگی و با سرمایه ای در حدود 500 دلار که از پدرش قرض کرده بود، شروع کرد. نخستین کسب‌وکار او تولید میل‌لنگ برای تولید‌کنندگان دوچرخه بود.
میتال در سال 1980 شرکت تولید قطعات دوچرخه خود را فروخت و به مامبای نقل مکان کرد. او در سال 1981 حق امتیاز واردات را از شرکت‌های صادراتی در پنجاب خرید. وی سپس به واردات هزاران ژنراتور الکتریکی قابل حمل موتورهای سوزوکی از ژاپن پرداخت، اما واردات ژنراتورها به شکل ناگهانی توسط دولت هند منع شد و تنها دو حق امتیاز ساخت ژنراتور به دو شرکت هندی داده شد. سانیل میتال در سال 1984 شروع به مونتاژ تلفن‌های دکمه‌ای که به تازگی جانشین تلفن‌های قدیمی و بزرگ رایج در هند در آن زمان شده بودند، کرد. او شرکت بهارتی تله کام (BTL) را ثبت کرده و وارد شراکت فنی با شرکت آلمانی زیمنس برای تولید تلفن‌های الکترونیکی دکمه‌ای شد.
میتال تا اوایل دهه 1990 به تولید ماشین‌های فاکس، تلفن‌های بی‌سیم و دیگر ابزار مخابراتی پرداخت. او می‌گوید: «در سال 1983 دولت ناگهان واردات جن‌ست (ژنراتور موتوری) را ممنوع کرد و من یک شبه همه چیز را از دست دادم و تمام کارهایی که انجام می‌دادم، ناگهان متوقف شد. سوال این بود که حالا باید چه کار کنم؟ اما ناگهان یک فرصت برای من ایجاد شد. زمانی که در تایوان بودم، متوجه رواج تلفن‌های دکمه‌ای شدم که تا آن زمان به هند وارد نشده بود. من متوجه شانس خود شدم و به کسب‌وکار مخابرات خوشامد گفتم. من شروع به بازاریابی برای این تلفن‌ها، ماشین‌های فاکس و منشی‌های تلفنی با برند بیتل کردم. به این شکل شرکت به سرعت رونق یافت».
میتال در سال 1992 توانست در گرفتن حق امتیاز یکی از چهار شبکه تلفن همراه در هند که به مناقصه گذاشته شده بودند، موفق شود. او توانست با گروه مخابراتی فرانسوی ویوندی معامله کند. ميتال یکی از نخستین کارآفرینان هندی بود که فرصت رشد در صنعت مخابرات تلفن همراه در هند را شناسایی کرد. برنامه‌های او در سال 1994 از سوی دولت مورد تایید قرار گرفت و او توانست خدمات خود را در سال 1995 در دهلی تحت برند ایرتل ارائه کند. این برند متعلق به شرکت بهارتی سلولار (BCL) بود که برای ارائه خدمات تلفن همراه در سال 1995 راه‌اندازی شده بود. بهارتی طی چند سال تبدیل به نخستین شرکت مخابراتی در هند شد که بیش از دو میلیون مشترک داشت. بهارتی همچنین نرخ تلفن همراه STD/ISD در هند را تحت برند ایندیاوان کاهش داد. ایندیاوان اولین اپراتور خصوصی ملی و بین‌المللی خدمات مخابراتی از راه دور در هند بود. این شرکت تبدیل به عامل مهمی در موفقیت بهارتی در فراهم آوردن خدمات ارزان قیمت مخابراتی بود.
میتال در سال 2006 وارد شراکت با شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت برای تاسیس یک سری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هند شد. همچنین در سال 2008 گفته شد که میتال به دنبال فرصت خرید گروه MTN، یک شرکت مخابراتی در آفریقا با پوشش 21 کشور در آفریقا و خاورمیانه می‌باشد، اما در ماه مه سال گذشته او از این معامله با MTN پا پس کشید.
میتال برای کمک به فرستادن تیم هند به جام جهانی 2018 یک آکادمی فوتبال در‌هاریانا تاسیس کرده است. او همچنین بنیاد بهارتی را برای ارتقای سطح تحصیلات در هند راه‌اندازی کرده است. این بنیاد بیش از 200 مدرسه و کتابخانه در هند ساخته و برای دانشجویان کالج کمک هزینه تحصیلی فراهم می‌کند.
میتال ساکن دهلی است. او ازدواج کرده و سه فرزند دارد.
الهام جوادی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۲:۴۲:۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد