کانن، دوربينی با کيفيت بالا براي بازاري وسيع‌تر

کانن، دوربينی با کيفيت بالا براي بازاري وسيع‌تر
در سال ۱۹۳۳ «گورو يوشيدا» و «سابورو اوچيدا» دو مهندس ژاپني، شرکتي تاسيس کردند که تحقيقات اپتيکي خود را با هم در آنجا انجام دهند.
در سال ۱۹۳۳ «گورو يوشيدا» و «سابورو اوچيدا» دو مهندس ژاپني، شرکتي تاسيس کردند که تحقيقات اپتيکي خود را با هم در آنجا انجام دهند.
اين دو عقيده داشتند که بازار ژاپن در زمينه طراحي و ساخت دوربين هاي عکاسي هنوز بايد تقويت شود. پس به همراه «تاکشي ميتارايي» دوست صميمي اوچيدا (که متخصص زنان و زايمان بود) و «تاکئو مايدا» آزمايشگاه ابزار دقيق اپتيکي را براي پژوهش و تحقيق درباره توسعه دوربين‌هاي با کيفيت، بنا نهادند. در ميان آنها يوشيدا تنها کسي بود که در زمينه دوربين عکاسي تجربه حرفه‌اي داشت. اين آزمايشگاه در حد يک اتاق در طبقه سوم يک ساختمان قديمي بود.
اين شرکت نوپا آرزوي توليد يک دوربين عکاسي سطح بالا را داشت که قابليت رقابت با رقباي آن زمان نظير لايکا در آلمان را داشته باشد. تفاوت ايده کانن با ساير رقبا در نوع نگاه آن بود: «توليد يک دوربين با کيفيت بالا براي بازاري وسيع‌تر.» در طي يک سال آزمايش بر روي دوربين‌هاي مختلف لايکا، يوشيدا اولين نمونه دوربين ۳۵ ميليمتري را که داراي يک شاتر صفحه کانوني بود، طراحي کرد. او اين نمونه اوليه را به نام «الهه بودايي نعمت» که بر اساس افسانه‌ها هزار دست دارد، Kwanon نام نهاد. لوگويي که براي دوربين طراحي شد يک الهه با دست‌هاي فراوان را نشان مي‌داد که در حلقه‌اي از شعله‌ها قرار داشت و کلمات Camera و Kwanon در آن نوشته شده بود. Kwanon بعدها به Canon تغيير داده شد.
شرکت اولين علامت تجاري خود براي محصولش را با نام Canon در سال ۱۹۳۵ ثبت کرد. در سال ۱۹۳۷ خود شرکت مجددا سازماندهي شد و با نام صنايع اپتيکي دقيق (Seiki Kogaku) نامگذاري شد. توليد و فروش دوربين در اين زمان با مدل‌هاي «هانزا» که مدل‌هايي جديد، عمومي و با استاندارد جديدي بودند، شروع شد.
دوران جنگ براي شرکت دوره سختي بود. اوچيدا که معاون شرکت بود در سال ۱۹۴۲ خارج از توکيو يک پست غير نظامي گرفت. دکتر ميتارايي هنوز به عنوان يک متخصص زنان و زايمان کار مي‌کرد. او بعدها به عنوان مدير عامل شرکت منصوب شد و به طور تمام وقت به امور شرکت پرداخت. در سال هاي بعد يک دوربين اشعه ايکس جديد طراحي شد؛ اما تعداد توليد دوربين بسيار پايين بود و بعد از جنگ کارخانجات تعطيل شد.
در اين زمان به طور ناگهاني شانس به شرکت رو کرد. سربازان آمريکايي که در ژاپن مستقر بودند علاقه زيادي به خريد دوربين پيدا کردند و حتي بعضي از آنها براي خريد کارخانجات قديمي شرکت ابراز تمايل کردند. اين بازار جديد نشانه‌هاي اميدوار‌کننده‌اي براي شرکت بود. به نظر دکتر ميتارايي دوربين عکاسي آينده خوبي داشت. بنابراين او ۵۶ کارگر پيشين شرکت را مجددا دعوت به کار کرد و شرکت را مجددا بازگشايي کرد.
در سال ۱۹۴۶ ژنرال آمريکايي ارتش اشغالگر ژاپن ۱۰ هزار دستگاه دوربين سفارش داد و فرصت‌هايي در بازار آمريکا پديدار شد. دکتر ميتارايي احياي شرکت در دوره بعد از جنگ را هدايت مي‌کرد. او از يک طرف به ابتکاراتي دست زد و مهندساني را استخدام کرد که به توسعه محصولات با کيفيت بر اساس تکنولوژي اوليه شرکت علاقه‌مند بودندو از طرف ديگر يک فرهنگ مشارکت قدرتمند را در شرکت اعمال کرد که بر پايه اهميت سخت کوشي و کار بود و اصول آن شامل مشارکت در مزايا و تاکيد آينده نگرانه بر توازن کار و زندگي بود.
او بر تنوع محصولات تاکيد داشت و کيفيت کارخانجات را بهبود بخشيد. در دهمين سالگرد تاسيس شرکت، نام شرکت را از Seiki Kogaku به کانن Canon تغيير داد تا دوربين‌هاي توليدي‌ با نام شرکت يکي شود. سپس در ۱۹۵۵ کانن اولين دفترش را در آمريكا باز كرد و در سال ۱۹۵۷ کانن اروپا تاسيس شد.
اولين فعاليت اروپايي کانن در ژنو، شهري که نامش معادل با مهندسي دقيق و کيفيت بود، شروع شد. يک شبکه براي توزيع و خدمات پس از فروش محصولات کانن ايجاد شد؛ اما با توسعه شرکت اين شبکه‌ها به شرکت‌هاي فروش محصولات کانن تبديل شدند.
در سال ۱۹۶۸ يک دفتر مرکزي اروپايي در آمستردام هلند تاسيس شد تا پاسخگوي رشد فزاينده بازار باشد و كسب‌وكار واقع در ژنو به يک شرکت سرمايه گذاري تبديل شد. در طي چند سال بعدي، کانن نمايندگي هاي فروش خود در ده‌ها کشور اروپايي را تاسيس کرد. کارخانجات توليدي و مراکز تحقيقاتي بعدها بنيان‌گذاري شدند. همين طور که کانن محصولات مختلف خود را به بازار عرضه مي‌کرد، اروپايي‌ها مشتريان وفادار برند کانن شدند و از محصولات پيشرفته شرکت نظير اولين دوربين با کيفيت توليد انبوه و ارزان به نام Canonet و ماشين حساب الکترونيکي به نام Canola، دستگاه‌هاي کپي اداري و پرينترهاي جت حبابي استفاده مي‌کردند.
کسب و کار کانن در اروپا، شامل زنجيره بازار وسيع‌تري از محدوده اين قاره است که به فروش به بيش از ۱۰۰ کشور در اروپا، خاورميانه و آفريقا بالغ مي‌شود. در سال ۲۰۰۱ کانن اروپا مجددا سازماندهي شد. فوجيو مدير عامل كانن توسط مجله «بيزنس ويک» جزو ۲۵ مدير برتر دنيا در سال ۲۰۰۲ انتخاب گرديد. در سال۲۰۰3 لنز تلويزيوني DIGISuper 100X که داراي بزرگ‌ترين ميزان زوم در بين لنزهاي دنيا بود و داراي سيستم ضد لرزش اپتيکي بود معرفي شد. با اين لنز مي‌شد از يک طرف زمين فوتبال تصوير چشم کسي را که طرف ديگر زمين نشسته است با وضوح کامل و بدون لرزش و با دقت بالا گرفت. يك سال بعد شرکت Canon RU LLC در مسکو روسيه افتتاح شد.
موسسان کانن از زمان ايجاد اولين آزمايشگاه در توکيو بر اين باور بودند که دوربين‌هاي با کيفيت فقط براي ثروتمندان نيستند. آنها در سال۲۰۰۷ پنجاهمين سال تاسيس کانن اروپا و هفتادمين سال تاسيس کانن را جشن گرفتند. امروزه کانن به عنوان يک سردمدار بازار در تکنولوژي تصوير‌سازي ديجيتال که در آن زمان حتي در روياهايش هم چنين روزي را تصور نمي‌کرد، موفق شده است که کيفيت عالي تکنيکي خود را در دسترس همگان قرار دهد. شرکت با بيش از 170 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي سودي بالغ بر 34 ميليارد دلار را از آن خود کرد و روز به روز در حال پيشرفت و نوآوري مي‌باشد.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۰:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد