مایکل کادوری میلیاردری از یک خانواده ثروتمند عراقی

مایکل کادوری میلیاردری از یک خانواده ثروتمند عراقی
مایکل کادوری میلیاردری از یک خانواده ثروتمند عراقی است که از حدود یک قرن پیش در هنگ‌کنگ سکونت گزیده و کسب و کار خود را در این منطقه راه‌‌اندازی کرده‌اند.
مایکل کادوری میلیاردری از یک خانواده ثروتمند عراقی است که از حدود یک قرن پیش در هنگ‌کنگ سکونت گزیده و کسب و کار خود را در این منطقه راه‌‌اندازی کرده‌اند.
او فردی خیر و مدیری سرشناس در زمینه کسب و کار در جهان است. کادوری به همراه خانواده‌اش با ثروت 1/5 میلیارد دلار در جایگاه صد و پنجاه و دوم میلیاردرهای جهان در فهرست 2010 مجله فوربز قرار دارد. مایکل کادوری در حال حاضر ریاست شرکت هولدینگ CLP ، بزرگ‌ترین تامین‌کننده الکتریسیته در هنگ‌کنگ که خانواده کادوری سهامدار اصلی آن است‌ را بر عهده دارد. CLP همچنان اصلی‌ترین دارایی خانواده کادوری است، اما هتل‌های هنگ‌کنگ و شانگهای که مایکل کادوری رییس آنها است‌ هم ثروت هنگفتی را به طور سالانه بر دارایی‌های کادوری مي‌افزایند.
مایکل کادوري در سال 1941 در هنگ‌کنگ متولد شد. پدر وی غول بزرگ کسب ‌و کار هنگ‌کنگ،‌ لاورنس کادوری (1899-1993) و مادرش موریل گابی بودند. مایکل در موسسه لو روزی در سوئیس تحصیل کرد. سابقه خانواده او در کسب و کار به خاور دور و به زمان پدربزرگ مایکل که فردی از اهالي بغداد در عراق بود باز مي‌گردد. او نخستین بار در سال 1880 در شانگهای اقامت گزید و در آنجا کسب‌وکاری راه انداخت. پدر و عموی مایکل کادوری در اوایل دهه 1950کسب و کار خانوادگی را گسترش داده و آن را تبدیل به یک مجموعه شرکت متنوع تحت نام شرکت هلدینگ CLP کردند. خانواده کادوری در حال حاضر مالک 35 درصد سهام این شرکت است. این گروه یک شرکت الکتریسیته است که دفتر مرکزی آن در هنگ‌کنگ واقع است. نام این شرکت مخفف اتحادیه شرکت‌های نور و نیروی چین است که در سال 1901 شکل گرفت. در حال حاضر کسب و کار اصلی آن تولید و انتقال برق است. این شرکت در سال‌های اخیر در بازارهای خارج از هنگ‌کنگ هم سرمایه‌گذاری کرده است و در حال حاضر در استرالیا،‌ چین،‌ هند و تایلند فعالیت دارد. این شرکت یکی از سرمایه‌گذاران پیشتاز در بخش الکتریسیته در آسیا و اقیانوسیه است.
شرکت زیرمجموعه صنایع همگانی گروه CLP به عنوان تنها اپراتور هنگ‌کنگ،‌ 75 درصد الکتریسیته این منطقه را تامین مي‌کند و همچنین دارایی‌هایی در کارخانه‌های نیرو در چین، آسیای جنوبی، استرالیا و هندوستان دارد. مایکل کادوری همچنین ريیس دومین شرکت بزرگ زیرمجموعه گروه هتل‌های هنگ‌کنگ و شانگهای‌ است. این شرکت مالک و اداره‌کننده گروه هتلداری مشهور پنسیلوانیا است. مایکل‌کادوری همچنین کنترل و مدیریت شرکت خدمات هلی‌کوپتر متروجت (هنگ‌کنگ) بوده و موسسه تحقیقاتی CLP را راه‌‌اندازی کرده است. این موسسه یکی از زیرمجموعه‌های گروه است که به دنبال دستیابی و توسعه انرژی‌های قابل بازیابی است.
مایکل کادوری مدیریت تعدادی از شرکت‌هایی را که جزو CLP نیستند را هم بر عهده دارد. وی در گذشته یکی از اعضای شورای دانشگاه هنگ‌کنگ بوده است. در سال 2000 در این دانشگاه یک ساختمان علوم بیولوژیکی نیز به نام کادوری بازگشایی شد. مایکل کادوری که یکی از اعضای هیات معتمده بنیاد خیریه کادوری است، از سوی دولت فرانسه مدال لژیون افتخاری را دریافت کرده است. نشان لیاقت لئوپارد دوم بلژیک نیز به کادوری اهدا شده است. کادوری در سال 2004 از دانشگاه هنگ‌کنگ مدرک دکترای افتخاری دریافت کرده است. مایکل کادوری ازدواج کرده،‌ سه فرزند دارد و در حال حاضر ساکن هنگ‌کنگ است. کادوری به عکاسی و ماشین‌های کلاسیک علاقه دارد و خود خلبان هلی‌کوپتر است. وی چندین اتومبیل کمیاب از جمله بوگاتی 57، لامبورگینی میورا و یک رولس رویس دارد.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۲۱:۲۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

پریسا  ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۴:۳۳ قبل از ظهر

دوست دارم بهتر بشناسمش

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد