وودافون (Vodafone)، پردرآمدترين شرکت ارتباطات تلفن همراه جهان

وودافون (Vodafone)، پردرآمدترين شرکت ارتباطات تلفن همراه جهان
وودافون (Vodafone) يک کمپاني بين‌المللي ارتباطي مي‌باشد که در نيوبري انگلستان واقع شده است.
وودافون (Vodafone) يک کمپاني بين‌المللي ارتباطي مي‌باشد که در نيوبري انگلستان واقع شده است. اين شرکت بزرگ‌ترين کمپاني ارتباطات سيار از لحاظ درآمد بوده و تا پايان ژوئن 2010 با داشتن 347 ميليون مشترک، دومين شرکت پرطرفدار مخابراتي پس از «چاينا موبايل» بوده است. وودافون در بيش از 31 کشور فعاليت مي‌کند و در 44 کشور ديگر نيز شرکاي تجاري دارد.
اين شرکت 45 درصد سهام «ورايزون وايرلس» که بزرگ‌ترين کمپاني ارتباطات سيار ايالات متحده است را در اختيار دارد. نام وودافون از عبارت Voice Data Fone گرفته شده که براي نشان دادن «بازتاب ارائه خدمات صوتي و تصويري روي تلفن همراه» انتخاب شده است.
بازار اصلي سهام اين شرکت در بورس لندن است و در ليست 100 شرکت سرمايه‌دار انگلستان (FTSE 100) نيز قرار دارد. ارزش جاري سرمايه بازار وودافون حدود 80 ميليارد پوند بوده که آن را به سومين شرکت سهامي‌بزرگ انگلستان تبديل کرده است. اين شرکت در ليست نزدک (NASDAQ) نيز وجود دارد.
در سال 1980 «سر ارنست هريسون»، رييس شرکت راکال‌الکترونيکس، بزرگترين توليدکننده راديوهاي با تکنولوژي نظامي، ضمن توافقي با «لرد وينستاک» از شرکت جنرال الکتريک از آنها اجازه استفاده تعدادي از تکنولوژي‌هاي راديويي نظامي‌GE را گرفت. «گري ونت» سرپرست قسمت راديوهاي نظامي‌راکال، با هدف تبديل شرکت به يک کمپاني راديويي تجاري، در آن سال از تجهيزات کارخانه جنرال‌الکتريک در ويرجينياي آمريکا، بازديد کرد.
در سال 1982 مجموعه جديد راکال با نام «شرکت راديويي استراتژيک راکال» با مديريت ونت توانست امتياز يکي از دو شبکه تلفن همراه انگلستان را دريافت کند. اين زيرمجموعه که 80 درصد آن را راکال در اختيار داشت، 15 درصد متعلق به ميليکام و 5 درصد ديگر از آن شرکت‌هامبروس تکنولوژي بود، شبکه «راکال وودافون» را راه‌اندازي کرد.
شرکت وودافون در سال 1985 از شرکت اصلي جدا شد و نام شرکت راديويي استراتژيک نيز به «گروه راکال تلکام» تغيير يافت. در دسامبر 1986 شرکت راکال بخشي از سهام وودافون را به مبلغ 110 ميليون پوند خريداري کرد و تا سال 1988 مالك حدود 20 درصد از سهام آن بود، ولي در سپتامبر 1991 گروه وودافون مجددا‌ از راکال جدا شد و به عنوان يک شرکت مستقل به کار خود ادامه داد.
در ژوئيه سال 1996 وودافون که بخشي از شرکت تاکلند را در اختيار داشت، مابقي آن را خريداري کرد و در نوامبر همان سال با مبلغ 77 ميليون دلار، شرکت «پيپلز فونز» که با داشتن 181 نمايندگي، مشتريان زيادي داشت از آن خود کرد. همچنين 80 درصد شرکت آستک را نيز خريد.وودافون در سال 1997 لوگوي معروف خود را معرفي کرد. اين لوگو که از يک علامت نقل قول درون يک دايره تشکيل شده، براي ترغيب مشتريان به مکالمه طراحي شده است.در 29 ژوئن 1999 خريد شرکت «ايرتاچ» توسط وودافون به پايان رسيد و نام آن به «وودافون ايرتاچ» تغيير يافت. در سپتامبر آن سال وودافون با ادغام شرکت تجهيزات بيسيم خود در آمريکا با شرکت بل آتلانتيک متعلق به ورايزون وايرلس موافقت کرد که اين قرارداد در 4 آوريل 2000 منعقد گرديد.نام اين شرکت در 28 ژوئيه 2000 مجددا‌ به گروه وودافون بازگشت و در آوريل سال بعد، اولين ارتباط نسل سوم ارتباطي اين شرکت در شبکه 3G وودافون در انگلستان برقرار گرديد.گسترش اين شرکت در سال 2001 نيز با ورود به ايرلند و خريداري شرکت ايرسل و تغييرنام آن به «وودافون ايرلند» ادامه يافت و همچنين اولين معرفي کننده تلفن‌هاي همراه دوربين‌دار در ژاپن، يعني جي-فون که سومين اپراتور بزرگ اين کشور بود را از آن خود کرد.در 17 دسامبر 2001 وودافون ضمن قرارداد با TDC شبکه موبايل دانمارک، به معرفي مفهوم «شبکه‌هاي مشترک» پرداخت. اين مفهوم جديد شامل معرفي سرويس‌هاي بين‌المللي وودافون به بازار محلي، بدون نياز به سرمايه‌گذاري توسط اين شرکت بود. اين روش به وودافون کمک مي‌کرد تا در کشورهايي که هنوز وارد نشده نيز به توسعه نام و خدمات شرکت خود بپردازد.در سال‌هاي اخير نيز اين شرکت به گسترش فعاليت‌هاي خود در کشورهايي از جمله اسپانيا، صربستان، مقدونيه، جزاير فارو، روسيه، ارمنستان، ترکمنستان، اوکراين، ازبکستان، لوکزامبورگ، غنا، ليبي، امارات، قطر، ترکيه و بلژيک پرداخته است و همکاري خود با ورايزون آمريکا را نيز مستحکم تر کرده است. وودافون اکنون حدود 79 هزار کارمند در سراسر جهان داشته و در سال جاري ميلادي با داشتن درآمدي بالغ بر 44 ميليارد پوند، بيش از 8 ميليارد پوند سود به دست آورده است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۴۰:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد