اپل (Opel)، شرکت خودروسازي آلماني

اپل (Opel)، شرکت خودروسازي آلماني
شرکت خودروسازي اوپل يک شرکت خودروسازي آلماني است که از سال ۱۹۲۹ تاکنون زيرمجموعه شرکت خودروسازي آمريکايي جنرال موتورز بوده است.
شرکت خودروسازي اوپل يک شرکت خودروسازي آلماني است که از سال ۱۹۲۹ تاکنون زيرمجموعه شرکت خودروسازي آمريکايي جنرال موتورز بوده است. با ورشکستگي جنرال موتورز در سال ۲۰۰۹، اين شرکت مجبور به فروش جزئي مالکيت اوپل به متقاضيان متعددي شد. ۲۰ درصد از سهام اوپل اکنون متعلق به شرکت کانادايي مگنوم اينترنشنال، ۱۰ درصد مربوط به اتحاديه کارمندان و فروشندگان اوپل، ۳۵ درصد يك بانک در روسيه و ۳۵ درصد ديگر متعلق به جنرال موتورز مي‌باشد.
اين کارخانه در روز 21 ژانويه سال ‌۱۸63 توسط آدام اوپل (Adam Opel) تاسيس شد و در ابتدا سازنده چرخ خياطي بود. اوپل اولين محصول خود را در سال ۱۸۸۲ به بازار ارائه کرد. او كم‌كم كار خود را گسترش داد و به توليد دوچرخه نيز پرداخت و سالانه 200 دوچرخه توليد و در آلمان به فروش مي‌رساند.
آدام در سال 1886 به انگليس سفر كرد تا در مورد صنعت خودروسازي، اطلاعاتي كسب كند. او نمونه‌اي كوچك با خود به آلمان آورد؛ ولي عملا موفق به توليد خودرو نشد. او پس از بازگشت از انگليس با «سوفي شِلِر» که فرزند يک کارخانه دار بزرگ بود ازدواج کرد. حاصل اين ازدواج ۵ پسر به نام‌هاي کارل، ويلهلم،‌هاينريش، فردريش و لودويگ بودند.
آدام اوپل در نشستي که به همراه صاحبان کمپاني‌هاي بزرگ توليد اتومبيل در آلمان، مانند بنز، ب.ام.و، آئودي و فولکس داشت به اين نتيجه رسيدند که ابتدا به جاي رقابت با يکديگر کيفيت صنعت خودروسازي آلمان را در مقايسه با کشور‌هاي ديگر بالا ببرند و پس از اين مرحله سعي کنند به رقابت با يکديگر بپردازند. آدام اوپل در سال 1895 درگذشت و کارخانه خودروسازي اوپل بعد از مرگ بنيانگذار خود شروع به توليد خودرو سواري نمود. در آن سال‌ها، برادران آدام به تشويق مادرشان تصميم به توليد خودرو گرفتند و در نهايت موفق به توليد اولين خودروي خود در سال 1899 شدند و در سال 1902 نمونه‌اي ديگر از اين خودرو را ساختند.
7 سال بعد يعني در سال 1909، آنها يك خودروي دونفره براي استفاده پزشكان ساختند كه به خودروي پزشك (Doctor Car) معروف شد. در سال 1914 شركت اوپل بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در آلمان بود.
البته در كنار توليد خودرو به ساخت دوچرخه و موتورسيكلت نيز مي‌پرداخت. اين شرکت آنقدر گسترده شده بود كه در سال 1920 به توليد تعداد يك ميليون خودرو در سال دست يافت و به دليل همين موفقيت‌ها، در سال 1929 شركت جنرال موتورز حدود 80 درصد سرمايه خود را در اوپل به كار گرفت و به بزرگترين شريك اوپل تبديل شد و در سال 1931 توانست 20 درصد از سهام شركت اوپل را خريداري كند. اين کمپاني تا سال ۱۹۳۷ نيز به توليد دوچرخه مي‌پرداخت.
آرم شرکت اوپل از سال 1937 شامل يک شکل پيکان مانند بود که درون يک دايره قرار داشت. اين شکل پيکان مانند يک پرنده مهاجر تيزپرواز را تداعي مي‌کرد که در حال طي کردن محيط کره زمين بود. اکنون اين لوگو به يک صاعقه کوچک در راستاي افقي در يک دايره تبديل شده است. اين صاعقه از طرفي نماد تند و تيز بودن است و از طرف ديگر نمادي از نيروي الکتريسيته مي‌باشد، چون تاسيس کارخانه اتومبيل سازي اوپل مصادف بود با آغاز عصر الکتريسيته.
اين شركت در سال 1940 در زمان جنگ جهاني دوم مورد حمله هوايي قرار گرفت و ويران شد. پس از اندكي بازسازي، شركت اولين كاميون جنگي 5/1 تني خود به نام «اوپل بليتز» را ساخت و در سال 1947 نيز كاميون جنگي المپيا را توليد كرد، اما طي اين سال‌ها شركت با ركود مواجه بود و تنها 839 خودرو توليد كرد.
بعد از پايان جنگ، شركت با بازسازي كامل، دوباره توليدات عادي خود را از سر گرفت و به دوران اوج خود بازگشت،
در سال 1962 به دوران محبوبيت خود رسيد و در سال 1972 بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در آلمان شد.
در سال 1977، اوپل مدل‌هاي سناتور و مونزا را عرضه كرد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت. در سال 1982 اوپل خط توليد جديد خود را در زاراگوزا و اسپانيا براي توليد خودروي معروف اوپل كورسا راه‌اندازي كرد كه اين خودرو به محبوبيت زيادي رسيد.
شركت اوپل در سال 1993 كارخانه توليد موتور را در آمريكاي شمالي به راه انداخت و در سال 1994 با توليد بيش از 30 ميليون خودرو در سال به عنوان مهم‌ترين حامي‌مالي از طرف فيفا براي جام‌جهاني 1994 در آمريكا انتخاب شد. اوپل در سال 1995 اولين كارخانه خود را در هلند و سپس در سال 1997 كارخانه‌اي ديگر را در ايتاليا تاسيس كرد.
در سال 2008 هنگامي ‌که بحران مالي جنرال موتورز به اوج خود رسيد، قرار شد شرکت کانادايي مگنا، به همراه بانک روسي «اسپر»، بخش اروپايي جنرال موتورز را که مرکز آن در آلمان است بخرد. ولي جنرال موتورز متوجه شد که اولا ماشين‌هاي جديدي که اين شرکت در اروپا به بازار عرضه کرده است مي‌تواند پشتوانه موفقيت اين شرکت در آينده باشد و ثانيا اگر بازوي قوي خود در اروپا را از دست بدهد هرگز قادر نخواهد بود به عنوان يک خودروساز جهاني در اين صنعت حاضر باشد. به همين خاطر از فروش بخش اروپايي خود منصرف شد.
در سال‌جاري شرکت خودروسازي اوپل بالاخره قيمت خودروي جديد آمپرا را اعلام نمود. اين خودروي برقي قرار است از سه ماهه چهارم سال 2011 وارد بازار شود. اوپل با شهرتي كه به دست آورده، امروزه محصولاتش به بيش از 90 كشور جهان صادر مي‌شود و از آنجا كه محصولات اوپل كيفيت و زيبايي خاصي دارند، در دنيا با استقبال خوبي مواجه مي‌شوند. اين شرکت با داشتن بيش از 46 هزار کارمند، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 18 ميليارد يورو داشته است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۰:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد