هنری کراویس میلیاردر پیشتاز در خریدهای استقراضی

هنری کراویس میلیاردر پیشتاز در خریدهای استقراضی
هنری کراویس میلیاردر پیشتاز در خریدهای استقراضی با ثروت 2/4 میلیارد دلار در جایگاه دویست ‌و ‌یکم ثروتمندان جهان قرار دارد.
هنری کراویس میلیاردر پیشتاز در خریدهای استقراضی با ثروت 2/4 میلیارد دلار در جایگاه دویست‌و‌یکم ثروتمندان جهان قرار دارد.
او سرمايه‌گذار و مدیر مالی معروفی در آمریکا است که اداره کوهلبرگ کراویس رابرتز (KKR) را به دست دارد. او یکی از موسسان این شرکت است. هنری کراویس در 6 ژانویه سال 1944 در تولسا در ایالت اوکلاهاما در آمریکا متولد شد. والدین او بسی (رابرتز) و ریموند کراویس بودند. پدر او مهندس برق موفقی در تولسا بود. کراویس در مدرسه ایگل‌بروک تحصیل کرد و سپس به دبیرستان لومیس چافی رفت. کراویس سپس تحصیلات خود را در کالج کلرمونت مک کینا و در رشته اقتصاد ادامه داد و در سال 1967 از این کالج فارغ‌التحصیل شد. وی سپس به مدرسه کسب و کار کلمبیا رفت تا در رشته MBA تحصیل کند. او در سال 1969 نیز از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.
هنری کراویس پس از کار در شغل‌های مختلف در بخش مالی در نیویورک سیتی، به همراه پسر خاله اش،‌ جورج رابرتز به شرکت بیر استیرنز پیوستند. کراویس و رابرتز در این شرکت تحت سرپرستی مدیر مالی شرکت،‌ جروم کوهلبرگ کار مي‌کردند. این دو که در آن زمان بسیار جوان بودند در سن 30 و 31 سالگی تبدیل به شرکای بنگاه بیر استیرنز شدند. کراویس که در اواخر دهه 1960 و 1970 برای شرکت کار مي‌کرد،‌ به همراه کوهلبرگ و رابرتز مجموعه ای از سرمایه‌گذاری‌هایی را شروع کردند که آن را «خود راه‌انداز» مي‌نامیدند. خرید شرکت اورکین اکستریمینیتینگ در سال 1964 توسط کوهلبرگ یکی از نخستین خریدهای استقراضی مهم این سه شریک به شمار مي‌رود. کوهلبرگ،‌ کراویس و رابرتز در سال‌های بعد مجموعه‌ای از خریدهای استقراضی از جمله استرن متالز (1965)،‌ اینکام (بخشی از شرکت راک‌وود اینترنشنال، 1971)،‌ شرکت صنایع کابلرز (1971)،‌ بورن کلی (1973)،‌ تامسون وایر، ایگل موتورز و باروز را انجام دادند. گرچه آن‌ها سرمايه‌گذاری‌های موفق زیادی انجام دادند، سرمايه‌گذاری 27 میلیونی آنها در شرکت کابلرز به ورشکستگی انجامید.
کراویس و همکارانش اغلب در بسیاری از این خریدها ده درصد قیمت خرید را از بودجه شرکت مي‌دادند و باقی را با عرضه اوراق بهادار پر سود به سرمايه‌گذاران، تامین مي‌کردند.
تا سال 1976 بین این سه شریک و بیر استیرنز اختلافي به‌وجود آمد که منجر به جدایی آنها از شرکت و تاسیس شرکت کوهلبرگ کراویس رابرتز در همان سال شد. سرمايه‌گذاران اولیه شرکت KKR شامل خانواده هیلمن و خانواده گریفیت (سرمايه‌گذارانی بزرگ) بودند. شرکت نوپای KKR تا سال 1978 موفق شد نخستین وجوه سرمايه‌گذاری شده شرکت از سوی سرمايه‌گذاران را به قیمت حدودا سی میلیون دلار جمع‌آوری کند.
جروم کوهلبرگ در سال 1987 از KKR بازنشسته شد، ولی کراویس و رابرتز همچنان به اداره شرکت ادامه دادند. این شرکت تحت رهبری این دو شریک در سال 1988 شرکت RJR نابیسکو را از طریق خرید استقراضی خرید. هزینه 4/31 میلیارد دلاری که برای این خرید پرداخته شد بیشترین قیمتی بود که تا آن زمان برای خرید یک شرکت تجاری پرداخت شده بود که خبر آن سر و صدای زیادی به پا کرد. فهرست شرکت‌هایی که KRR طی این سال‌ها در آنها سرمايه‌گذاری کرده ‌است شامل شرکت بیمارستان‌های آمریکا (HCA ،(TXU،
پلی تکس،‌ شرکت غذایی بیترایس،‌ سیف وی،‌ دوراسل، بوردن، فرست دیتا ‌و گروه سرگرمي‌ریگال مي‌شود. مجموع دارایی‌های این شرکت که 13 اداره در 9 کشور دنیا در شهرهایی چون سان فرانسیسکو، هوستون، ‌واشنگتن، لندن، پاریس، هنگ کنگ، توکیو، پکن، مومبای، دبی، سئول و سیدنی دارد و دفتر مرکزی آن در نیویورک واقع شده،‌ در حال حاضر به بیش از 60 میلیارد دلار مي‌رسد. این شرکت در سال 2010 وارد بازار عمومي‌سهام نیویورک شد. شرکت KKR از زمان تاسیس خود تاکنون در بیش از 160 شرکت سرمايه‌گذاری کرده است. در حال حاضر در حدود 400 نفر برای این شرکت مشغول به کار هستند.
هنری کراویس سه بار ازدواج کرده و صاحب سه فرزند شد که پسر بزرگ او در سال 1991 در یک حادثه رانندگی از دنیا رفت. همسر کنونی کراویس اقتصاددان معروف و خبرنگار اسبق کانادایی است که در حال حاضر عضو هیات مدیره مرکز سرطان یادواره اسلون-کترینگ، بنیاد رابین هود و ريیس هیات موزه هنرهای مدرن است. کراویس در حال حاضر ساکن نیویورک در آمریکا است.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۲۶:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد