شرکت شکلات‌سازي لينت‌اند‌اسپرانگلي (Lindt & Sprüngli AG)

شرکت شکلات‌سازي لينت‌اند‌اسپرانگلي (Lindt & Sprüngli AG)
شرکت شکلات‌سازي لينت‌اند‌اسپرانگلي (Lindt & Sprüngli AG) سوئيس يک شرکت بزرگ شيريني‌سازي و شکلات سوئيسي لوکس است که محصولاتش در بيش از 80 کشور جهان به فروش مي‌رسد.
شرکت شکلات‌سازي لينت‌اند‌اسپرانگلي (Lindt & Sprüngli AG) سوئيس يک شرکت بزرگ شيريني‌سازي و شکلات سوئيسي لوکس است که محصولاتش در بيش از 80 کشور جهان به فروش مي‌رسد.
اين کمپاني که مالکيت آن عمدتا سوئيسي مي‌باشد، کارخانه‌هاي متعددي در سوئيس، آلمان، فرانسه، ايتاليا، اتريش و آمريکا دارد و همچنين شعبه‌هاي بزرگي براي فروش محصولات خود با نام تجاري «لينت» در کشورهاي انگلستان، لهستان، اسپانيا، کانادا، استراليا، آرژانتين، هنگ کنگ و دبي تاسيس کرده است.
شرکت «لينت اند اسپرانگلي» از يک شيريني‌پزي کوچک در شهر قديمي‌زوريخ سوئيس آغاز به کار کرد. «ديويد اسپرانگلي» موسس اين شرکت، در ابتدا پسري فقير و بي‌سرپرست بود که براي گذران زندگي خود سال‌هاي متمادي در شيريني‌پزي‌هاي زوريخ کار مي‌کرد. او که دوره کار آموزي خود را در سال 1820 در يکي از شيريني‌پزي‌هاي معروف زوريخ آغاز کرده بود، در سال 1836 پس از فوت صاحب اصلي آن شيريني‌پزي، مغازه را از همسر صاحب آن خريداري کرد.
ديويد در مارس 1845 به همراه پسرش «رادولف» که دوره شيريني‌پزي را در خارج از سوئيس گذرانده بود، کارخانه شکلات سازي خود را به نام «ديويداسپرانگلي افيلز سوشيتات»(David Sprungli et fils Societat) افتتاح کردند. آنها در ابتدا توليد شکلات‌هاي قالبي بر اساس يک دستور پخت ايتاليايي را در کارگاه کوچک خود در يک ساختمان قديمي‌آغاز کردند، اما پس از مدت کوتاهي حجم شکلات‌هاي توليد شده جوابگوي نيازهاي مشتريان نبود، در نتيجه آنها کارخانه خود را در سال 1847 به مکاني در منطقه «هورگن» (Horgen) در کنار درياچه زوريخ منتقل کردند. در سال 1859 دومين شيريني فروشي و کافي شاپ متعلق به شرکت اسپرانگلي در شهر زوريخ افتتاح شد.
در سال 1862 ميلادي ديويد اسپرانگلي از دنيا رفت و رادولف مديريت اين کمپاني را به عهده گرفت. پس از ساخته شدن يک بلوار جديد در نزديکي دومين مغازه فروش محصولات اسپرانگلي، بازار فروش اين مغازه بيش از پيش رونق گرفت و در اطراف اين مغازه يک هتل شيک، بانک و بورس نيز ساخته شد.
در سال 1882 فعاليت‌هاي اين شرکت جهاني شد، به طوري که محصولات مختلف آنها به کشورهايي از جمله آلمان، اتريش، مجارستان، بلژيک، ايتاليا، روماني، دانمارک، سوئد، نروژ، ترکيه و حتي شرق هندوستان صادر مي‌شد.
رادولف در سال 1892 پس از بازنشستگي، مديريت کارخانه را به پسر بزرگش «جان رادولف» و دو مغازه فروش محصولات شرکت را به پسر کوچکش «ديويد رابرت» (David Robert Sprüngli) واگذار کرد.
در دهه 1890 شرکت اسپرانگلي محصول جديد خود با نام «آلپينا» را روانه بازار کرد. اين شکلات شيري براساس دستور پختي که يک شکلات‌ساز سوئيسي در سال 1875 اختراع کرده بود، تهيه مي‌شد. با فراگير شدن توليد اين نوع شکلات‌ها در سوئيس، ميزان واردات کاکائوي اين کشور تا اندازه زيادي کاهش يافت، زيرا شير در سوئيس به وفور يافت مي‌شد.
جان رادولف براي افزايش سرمايه‌هاي خود به منظور احداث يک کارخانه بزرگ با امکانات پيشرفته، در سال 1899 تصميم گرفت شرکت خود را از مالکيت خصوصي در آورده و آن را به يک شرکت سهامي‌با نام «شکلات اسپرانگلي» (Chocolat Sprüngli AG) تبديل کند. پس از احداث يک کارخانه جديد در حاشيه درياچه زوريخ، با توسعه محصولات در دهه‌هاي بعدي، ميزان فروش شرکت «شکلات اسپرانگلي» 250 درصد افزايش يافت.
اين شرکت در سال 1899 موفق به خريداري يک شرکت شکلات سازي کوچک ولي مشهور به نام «راد لينت فيلز» (Rod. Lindt fils) به مبلغ يک ميليون و 500 هزار فرانک سوئيس شد. رادولف لينت، موسس کارآفرين اين شرکت، در آن زمان با آزمايش روي ماشين‌آلات قديمي، فناوري جديدي اختراع کرده و توانسته بود نوع جديد و مرغوبي از شکلات را به بازار معرفي کند. از آن پس شرکت اسپرانگلي به شرکت «لينت اند اسپرانگلي» تغيير نام داد.
در سال 1902 تا 1903 ميلادي کارخانه لينت در برن حدود 40 درصد محصولات شرکت را توليد مي‌کرد و کارخانه اسپرانگلي 60 درصد توليدات را برعهده داشت، اما شکلات‌هاي لينت از اسپرانگلي گران‌تر بود.
پس از جنگ جهاني دوم، تقاضا براي شکلات‌هاي اين شرکت سوئيسي افزايش يافت و اين شرکت در دهه 1940 تا 1970 حق امتياز چندين شرکت شکلات‌سازي در داخل و خارج از مرزهاي سوئيس از جمله «بالگروني اند فيگلي» (Bulgheroni & Figli) و «ناگو نارميتل» (Nago Nährmittel) را خريداري کرد.
شرکت لينت اند اسپرانگلي در دهه‌هاي 1980 و 1990 نيز همچنان به توسعه و پيشرفت خود ادامه داد و توانست چندين شرکت شکلات سازي ديگر شامل شرکت بزرگ ايتاليايي «کافارل» (Caffarel) را خريداري کرده و همچنين شعبه‌هاي مختلفي در نقاط مختلف دنيا تاسيس کند. لينت اند اسپرانگلي اکنون با داشتن بيش از 7 هزار کارمند در سراسر جهان، ساليانه درآمدي بالغ بر 3 ميليارد يورو داشته و محصولات متنوعي با مارک «لينت» و «ليندور» به فروش مي‌رساند. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۲۱:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد