صعود و سقوط بانك لمون برادرز

صعود و سقوط بانك لمون برادرز
لمون برادرز، نامي كه امروز بيش از هر چيز تداعي‌گر بحران اقتصادي و دوران بيكاري فراگير است، بنگاهي كه با سقوط خود در 15 سپتامبر 2008 آغاز بحران بازارهاي مالي را رقم زد، در طول بيش از يك قرن حيات خود، نقشي اساسي در پيشرفت آمريكا بازي كرده است.
لمون برادرز، نامي كه امروز بيش از هر چيز تداعي‌گر بحران اقتصادي و دوران بيكاري فراگير است، بنگاهي كه با سقوط خود در 15 سپتامبر 2008 آغاز بحران بازارهاي مالي را رقم زد، در طول بيش از يك قرن حيات خود، نقشي اساسي در پيشرفت آمريكا بازي كرده است.
هنري لمون، پايه‌گذار لمون برادرز در سال 1844 از آلمان به آلاباماي آمريكا مهاجرت كرد. او در مونتگومري يك خواربارفروشي كوچك به راه انداخت. در 1850 برادران هنري يعني امانوئل و مير نيز به هنري پيوستند و نام لمون برادرز (برادران لمون) را بر كسب و كار خود نهادند.
هنري پنج سال بعد و در حالي كه تنها 33 سال داشت درگذشت و اداره امور از آن پس براي مدت تقريبا چهل سال در دست دو برادر ديگر قرار گرفت. تا سال‌هاي دهه 1920 سياست لمون برادرز اين بود كه هيچ كس خارج از افراد خانواده در سرمايه‌گذاري، شراكت نداشته باشد.
با فاصله كمي از زمان تاسيس لمون برادرز از يك كسب و كار فروشندگي صرف به يك بنگاه تجارت كالا تغيير ماهيت داد و براي كشاورزان منطقه مونتگومري پارچه خريد و فروش مي‌كرد. همين كسب و كار باعث شد كه در سال‌هاي دهه 1850 لمون برادرز تسلط زيادي بر اقتصاد جنوب ايالات متحده پيدا كند و به «سلطان پارچه» شهرت يابد.
توسعه شركت و شراكت جزئي با جام وسلي براي ساخت يك انبار پارچه، به لمون برادرز اين امكان را داد كه در خريد و فروش‌هاي بزرگ‌تري شركت داشته باشد. تاسيس يك شعبه در نيويورك در 1858 علاوه بر اينكه امكان حضور هر چه موثر‌تر شركت در كسب و كار تجارت كالا را فراهم كرد، نقطه آغاز ورود لمون برادرز به بازارهاي مالي را نيز رقم زد.
جنگ‌هاي شمال و جنوب آمريكا كه از جمله نتايج آن پايان برده‌داري بود، براي لمون برادرز كه بيشتر فعاليت خود را بر كشاورزي در جنوب آمريكا متمركز كرده بود، دشواري‌هاي زيادي پديد آورد. پس از جنگ نيز كه شركت بار ديگر فعاليت خود را آغاز كرد، تمركز كسب و كار خود را به دفتر نيويورك و فعاليت‌هاي مالي تغيير داد. در سال 1870 لمون برادرز با تاسيس دفتر تجارت پارچه در نيويورك، در واقع اولين بنگاه تجارت كالا با قراردادهاي آتي را پديد آورد.
اين فعاليت‌ها كم‌كم گسترش يافت و علاوه بر پارچه كالاهاي ديگري چون قهوه و فرآورده‌هاي نفتي را نيز در برگرفت. پايگاه مستحكم بنگاه در جنوب و پيوندهاي قوي كه در شمال ايجاد كرده بود، باعث شد تا در 1867 لمون برادرز به عنوان عامل مالي دولت آلاباما انتخاب شود و در فروش اوراق قرضه دولت آلاباما همكاري داشته باشد.
بناي بنگاه مالي:
با توسعه سريع بازارهاي مالي در آمريكا لمون برادرز نيز فعاليت‌هاي خود را از تجارت كالا به فروش و تجارت اوراق بهادار نيز گسترش داد. در سال 1877 لمون برادرز به عضويت بازار تجارت سهام نيويورك در آمد.
اين در واقع نقطه آغاز تحول لمون برادرز از يك كسب و كار تجارت كالا به يك بنگاه مالي بود. لمون برادرز همچنين فعاليت در زمينه ارائه مشاوره مالي را نيز آغاز كرد. رابرت لمون نوه امانوئل كه در ميان سال‌هاي 1925 و 1969 اداره امور بنگاه را بر عهده داشت، فعاليت‌هاي شركت را به سمت سرمايه‌گذاري در صنايع نوظهور و با رشد بالا مثل خطوط هوايي و انيميشن جهت‌دهي كرد. در عين حال لمون برادرز همچنان در صنايع خرده‌فروشي فعال بود.
يكي از اولين بنگاه‌هاي مالي كه به صنايع مربوط به امور سرگرمي توجه نشان داد، لمون برادرز بود. با توسعه صنايع انيميشن در آمريكا لمون برادرز به تامين مالي يك شبكه راديويي، شركت پارامونت پيكچرز و شركت معروف فاكس قرن بيستم كمك كرد. در سال‌هاي آغازين قرن بيستم لمون برادرز در تامين مالي چند شركت نفتي نيز همكاري كرد.
بحران اقتصادي دهه سي در آمريكا حتي بنگاه‌هاي بزرگي چون لمون برادرز را با دشواري‌هاي زيادي مواجه كرد. اما بنگاه توانست با تكيه بر روش‌هاي نوآورانه براي تامين مالي از بحران اقتصادي دهه سي جان سالم به در برد. در دهه پنجاه و با توسعه فن‌آوري‌هاي الكترونيك و رايانه‌اي، لمون برادرز به سرمايه‌گذاري در اين صنايع روي آورد و به عنوان مثال يكي از سرمايه‌گذاران شركت اينتل، لمون برادرز بود.
در دهه هفتاد مانند بسياري ديگر از شركت‌هاي آمريكايي لمون برادرز نيز حوزه فعاليت خود را به خارج از آمريكا گسترش داد و دفاتري در اروپا و آسيا تاسيس كرد.
پس از آن لمون برادرز همواره با جست‌و‌جوي فرصت‌ها و صنايع رو به رشد براي سرمايه‌گذاري، به توسعه خود ادامه داد. دفاتر اين شركت در برج‌هاي تجارت جهاني در سپتامبر سال 2001 مورد حمله قرار گرفته و تخريب شد و از سال 2002 اداره مركزي لمون برادرز به دفتر ديگري در منهتن منتقل شد، اما بحران وام‌هاي بدون پشتوانه در سال 2008 اين بنگاه 160 ساله را گرفتار كرد و لمون برادرز، اولين بنگاه مالي آمريكايي بود كه در پاييز سال 2008 اعلام ورشكستگي كرد. به دنبال اعلام ورشكستگي، دارايي‌هاي شركت به بنگاه‌هاي ديگري مانند بانك باركلي فروخته شد. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۱:۴۱ قبل از ظهر
نظرات (1)

ایمانی  ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۲:۳۷ قبل از ظهر

سلام .همه مطالب سایتتون قابل خوندنه من که استفاده کردم ممنونم بابت فراهم اوردن اطلاعاتتون .اگربتونید به ایمیل من مطالب جدیدتون وبفرستین عالی میشه تشکر

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد