پرنس عربستان، ميلياردري غيرسلطنتي

پرنس عربستان، ميلياردري غيرسلطنتي
پرنس الوليد بن طلال متولد 7 مارس سال 1955 يكي از اعضاي خانواده سلطنتي عربستان سعودي و برادر زاده پادشاه عبداله است.
پرنس الوليد بن طلال متولد 7 مارس سال 1955 يكي از اعضاي خانواده سلطنتي عربستان سعودي و برادر زاده پادشاه عبداله است. او كه كارآفرين و سرمايه‌گذاري عربي است، در سال 2009 با ثروت 3/13 ميليارد دلار در جايگاه بيست و دومين فرد ثروتمند جهان قرار داشت، البته گزارش شده در مارس 2010 ثروت او از اين مبلغ به 9/19 ميليارد دلار رشد داشته است.
مجله تايمز او را «وارن بافت» عربستان نامیده است. الولید بن طلال فرزند دوم عبدالعزیز السعود و پرنسس مونا السعود، دختر اولین نخست وزیر لبنان مي‌باشد.
الولید در سال 1979 از کالج منلو مدرک کارشناسی در رشته مدیریت کسب و کار و در سال 1985 از دانشگاه سیراکوس مدرک MBA دریافت کرد. او همچنین یک دکترای افتخاری از دانشگاه اکستر دریافت کرده است. با وجود این که الولید برادرزاده پادشاه عربستان، شاه عبداله است، اما او از مرکز قدرت سیاسی در عربستان سعودی فاصله گرفته و به جای آن یک شرکت بین‌المللی بزرگ به نام «کینگدام هولدینگ کمپانی» تاسیس کرده که از طریق آن به سرمایه‌گذاری‌های مختلف مي‌پردازد.
فعالیت شغلی الولید از زمان فارغ‌التحصیلی وی از کالج ملنو در سال 79 آغاز شد، اما این فعالیت‌های سرمایه‌گذاری او زمانی برجسته شد که سهام اصلی « سیتی کراپر» را در سال 1990،‌ وقتی شرکت با مشکلات عمده دست به گریبان بود، خرید. او با سرمايه‌گذاری‌ای در حدود 550 میلیون دلار توانست بدهی‌های سیتی بانک را پرداخت کند. در حال حاضر سرمایه او در «سیتس گروپ» به بیش از يك میلیارد دلار مي‌رسد. در واقع این سرمايه‌گذاری او در سیتی بانک است که عنوان وارن بافت عربستان را به الولید بخشیده است.
سهام الولید در سیتی بانک ، قبل از بحران مالی اخیر، تقریبا نصف ثروت او را تشکیل مي‌داد. وی در پایان سال 90 به میزان 9/4 درصد از سهام سیتی کراپ را به مبلغ 207 میلیون دلار خرید. پرنس الولید در سال 1991 باز هم سهام این شرکت را به مبلغ 590 دلار خریداری کرد. او در سال 2008 با همکاری شرکت دولتی سرمايه‌گذاری سنگاپور و دیگر سرمايه‌گذاران، با افزایش سرمایه ای در حدود 5/12 میلیارد دلار، تلاش ناموفقی در حمایت از سیتی گروپ انجام دادند. اما با این حال، ارزش سهام این شرکت به سقوط خود ادامه داد.
الولید، كمي‌‌بعد در شرکت‌های مهمي‌از جمله AOL، شركت اپل، MCI، موتورلا، نيوز كورپوريشن و ديگر شركت‌هاي تكنولوژيكي و رسانه‌اي سرمايه‌گذاري كرد. سرمايه‌گذاري‌هاي او در زمينه املاك و ساختمان شامل سرمايه‌گذاري در زنجيره هتل‌هاي فور سيزن ( چهار فصل) و هتل پلازا در آمريكا مي‌‌باشد. وي همچنين سهام هتل ساووي لندن و گراند هتل مونت كارلو در موناكو را نيز خريداري كرده است. در حال حاضر 10 درصد از سهام يورو ديزني، شركت كه مالكيت و مديريت ديزني لند پاريس در فرانسه را در اختيار دارد، از آن پرنس الوليد مي‌‌باشد. وي از سال 2008 تا كنون قصد داشته بلندترين برج دنيا ، برج الميل را با ارتفاع يك مايل (حدود 1609 متر) بسازد.
در زمينه فعاليت‌هاي نوع دوستانه بيشتر فعاليت‌ها الوليد مربوط به كمك‌ها تحصيلي براي پوشاندن شكاف تحصيلي بين جوامع اسلامي‌‌ و غربي بوده است. وي اين كار را با سرمايه‌گذاري در مركز مطالعات آمريكايي در دانشگاه‌ها در خاورميانه و مراكز مطالعات اسلامي ‌‌در دانشگاه‌هاي غربي انجام داده است. الوليد در سال 2002 مبلغي حدود 5/18 ميليون پوند (27 ميليون دلار) به خانواده‌هاي فلسطيني كمك كرد. او همچنين در سال 2005 مبلغي در حدود 17 ميليون دلار به قربانيان زلزله اقيانوس هند و تسونامي‌‌كمك كرد. پرنس الوليد در آوريل سال 2009 مبلغ 20 ميليون دلار به دانشگاه ‌هاروارد اهدا كرده است كه يكي از اهدا‌هاي بزرگ او به حساب مي‌‌رود.
برخي از دارايي‌هاي پرنس الوليد در حال حاضر شامل يك كشتي تفريحي 85 متري با محل فرود هليكوپتر روي آن، هواپيما‌ي مختلف خصوصي مثل بوئينگ 747، ايرباس 321، و هوكر سيدلي 125مي‌‌باشند. الوليد همچنين صاحب يك هواپيماي مسافربري ايرباس A389 (بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان) است. كتاب ركورد‌هاي گينس در سال 2009 اين هواپيما را بزرگ‌ترين جت خصوصي در دنيا ناميد. اقتصاددانان درباره منابع درآمدي الوليد دچار شك هستند، چون در دهه 90 درآمدهاي وي هزينه‌هايش را پوشش نمي‌‌داد. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۳۳:۱۱ قبل از ظهر
نظرات (1)

HALIMA HUSSEINI  ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۵:۲۷:۴۸ قبل از ظهر

va hamentor ean avez.

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد