محمد بن عیسی الجبار، کارآفرین خودساخته

محمد بن عیسی الجبار، کارآفرین خودساخته
محمد بن عیسی الجبار یک کارآفرین خودساخته، فردی خیر و نماینده ویژه یونسکو در زمینه تحصیلات و فرهنگ در خاورمیانه و سخنگوی سازمان ملل، با ثروت 7 میلیارد دلار، شصت و دومین فرد ثروتمند جهان می‌باشد.
محمد بن عیسی الجبار یک کارآفرین خودساخته، فردی خیر و نماینده ویژه یونسکو در زمینه تحصیلات و فرهنگ در خاورمیانه و سخنگوی سازمان ملل، با ثروت 7 میلیارد دلار، شصت و دومین فرد ثروتمند جهان می‌باشد.
وی موسس، ريیس و مدیرعامل گروه MBI اینترنشنال با سرمایه خالص در حدود 9 میلیارد دلار است. این گروه که در اروپا، خاورمیانه و آمریکا فعالیت دارد، حوزه‌های مختلفی چون هتلداری،‌ توسعه زمین و مبادلات املاک، نفت و گاز و صنایع کشاورزی را در بر می‌گیرد. این گروه بیش از 9000 کارمند در سه قاره دارد و در 4 بخش بازار فعالیت می‌کند. محمد الجبار متولد 1959 در جده در عربستان سعودی، تاجری بسیار فعال و خود ساخته است.
گروه MBI طی 30 سال گذشته رشد زیادی داشته و مالک شرکت‌های بزرگ بین‌المللی می‌باشد. محمد بن عیسی الجبار اولین گام‌های تاسیس این گروه را در سال 1982 و با تاسیس شرکت بین‌المللی ساخت‌وساز جداول (Jadawel International)، پیمود. او با ارتقای کیفیت مجتمع‌های مسکونی و پیشی گرفتن از رقبا در این زمینه، توانست این بازار را به دست خود بگیرد. پس از 12 سال، این سرسختی و مداومت الجبار باعث شد شرکت او، جداول، در مقام بیست و یکمین شرکت بزرگ در کشور قرار گیرد. الجبار سپس شرکت هتل‌ها و اقامتگاه‌های JJW را در سال 1989 در پرتغال تاسیس کرد. این شرکت در حال حاضر مالک بیش از 60 هتل و اقامتگاه‌های تفریحی در اروپا و خاورمیانه می‌باشد. از جمله این هتل‌ها می‌توان به گراند هتل وین در شهر وین، تریدنیدلز در شهر لندن، اسکاتزمن و گلس‌هاوس در ادینبورگ، هتل‌های بالزاکف دو ویگنی و لاترموال در پاریس اشاره کرد.
الجبار گروه دیگری در زمینه صنعت کشاورزی و غذایی با نام صنایع غذایی AJWA در سال 1992 در جده تاسیس کرد که از آن زمان تاکنون بزرگترین انبار و تاسیسات فرآوری برنج در عربستان سعودی بوده است. این گروه غذایی در حال حاضر مالک کارخانه‌هایی در مصر و عربستان است که کار فرآوری و توزیع دامنه متنوعی از محصولات غذایی از برنج، حبوبات، روغن‌ها و کره‌های خوراکی تا غذاهای منجمد شامل سبزیجات، میوه و محصولات نانی را انجام داده و این محصولات را به خاورمیانه، آفریقا، آسیا، آمریکا و بنادر اروپا صادر می‌کند.
چهارمین زیر مجموعه گروه الجبار شرکت کانتینت اویل (Continentoil) است که در سال 1994 تاسیس شد. حوزه فعالیت‌های این شرکت در زمینه نفت و گاز در سطح بین‌المللی می‌باشد. هدف این شرکت یاری رساندن به صاحبان منابع نفتی برای بهینه سازی، توسعه و مدرنیزه شدن در هر بخش از کسب‌وکار نفت و گاز می‌باشد تا مشتریان مهارت‌های مدیریتی، کارآفرینی و عملیاتی مشتریان خود را بالا برده و برای کارخانه‌ها و واحد‌های عملیاتی آنها ساختار مناسبی طراحی کنند.
محمد بن عیسی الجبار همچنین موسس، ريیس و مدیر بنیاد خیریه MBI الجبار می‌باشد. وی همچنین در فعالیت‌های خود در یونسکو به دنبال کمک به ایجاد صلح و دموکراسی در خاورمیانه است. علاقه او به تاریخ او را به کاوش در گذشته و تمدن و فرهنگ قدیم واداشته است. تلاش او در توسعه دموکراسی در سرتاسر دنیای عرب، از طریق بنیاد خیریه‌ای که تاسیس کرده، فرصت‌های تحصیلی بسیاری را در خاورمیانه برای دانشجویانی که توانایی مالی کمی دارند، برای تحصیل در بریتانیا و اروپا و دیگر نقاط دنیا فراهم کرده است. محمد بن عیسی الجبار تاکنون با اطلاع رسانی به غرب درباره این منطقه و فراهم کردن شانس تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان خاورمیانه،‌ همانند پلی بین غرب و خاورمیانه عمل کرده است. بنیاد خیریه الجبار به خاطر تلاش‌های خود در جهت ارتقای سطح تحصیلات در سال 2004 جایزه دکترای افتخاری از دانشگاه وست مینیستر دریافت کرده است. الجبار ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن جده است.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۶:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد